Zabawa w głupiego Jasia - linkin
Proza » Inne » Zabawa w głupiego Jasia
A A A
Anię pamiętam od zawsze. Była częścią krajobrazu w moich oczach kiedy wyruszałem do szkoły. Wtapiała się wtedy w mur, oparta o jedną nogę (zresztą nie stąpała po świecie zbyt pewnie). Była chorowita, a swój poziom intelektualny zostawiła w przedszkolu. Wiedziała ile jest osiem minus dwa, znała wszystkich bohaterów japońskich kreskówek i czasami miała przebłyski, wtedy mawiała; Patrzcie i uczcie się. bo długo żyć nie będę.

Ostatniej zimy Ania miała atak. I te łobuzy łapały ją za kurtkę. Stała spokojnie. Tak spokojnie jak ludzie godzą się ze śmiercią. Chociaż wcale nie płakała, krwawiła od środka. Bardzo mocno. Mocny człowiek. Podobno kiedyś zjadła piłkę (nie wierzę w to, chociaż było w telewizji). Mama Ani mawiała, że Bóg pozwolił jej zerwać owoc z innego drzewa niż Ewa. Porażonego piorunem eukaliptusa.

Ania widząc to co piszę powiedziałaby 'wcale tego nie napisałeś, zrobiła to twoja ręka' Twierdzę, że kilka moich palców opisałaby jej życie łatwiej niż ludzie którzy przechodzili obojętnie. Jaką głupotą jest wierzyć w banalność! W księżyc, który Anię szokował, w każdy krzew, w każdą ławkę, w każdy kosz, martwe zwierzę, psią kupę. Tak wiele zostało jej do odkrycia, jak wiele po prostu uciekło.

Zmarło się Ani na wiosnę, kiedy wszystko budziło się do życia. Nigdy nie byłem na jej grobie (ludzie jako nawóz nie przyciągali mnie zbyt mocno). Co innego świry, którzy czyszczą buty przed wejściem do domu. Czyszczą z wielu kopnięć, śliny i durnego 'wpierdol'
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
linkin · dnia 23.04.2009 11:26 · Czytań: 1225 · Średnia ocena: 2,5 · Komentarzy: 10
Komentarze
Anaris dnia 23.04.2009 12:44 Ocena: Dobre
Cytat:
oparta o jedną nogę

to mi się wydaje dziwne... a nie 'oparta na jednej nodze' albo 'oparta jedną nogą' ? Teraz to już sama nie wiem ;]

Cytat:
Wiedziała ile jest

Wiedziała, ile

Cytat:
mawiała; Patrzcie i uczcie się. bo długo żyć nie będę.

- dwukropek zamiast średnika
- Wypowiedź powinna być wzięta w cudzysłów
- zamiast pierwszej kropki miał być chyba przecinek, prawda?

Cytat:
to co piszę

to, co piszę

Cytat:
twoja ręka' Twierdzę,

Kropka po 'ręka''

Cytat:
ludzie którzy przechodzili

ludzie, którzy

Cytat:
Tak wiele zostało jej do odkrycia, jak wiele

powtórzenie

Cytat:
'wpierdol'

nie ma kropki.


Pomysł ciekawy, wykonanie takie średnie według mnie. Można było trochę barwniej to opisać. Db.
Usunięty dnia 23.04.2009 12:53 Ocena: Dobre
Cytat:
Była częścią krajobrazu w moich oczach(,) kiedy wyruszałem do szkoły.


Cytat:
Wiedziała(,) ile jest osiem minus dwa,


Cytat:
wtedy mawiała; Patrzcie i uczcie się. bo długo żyć nie będę.


może lepiej będzie wypowiedź tę przytoczyć od myślnika

Cytat:
Tak spokojnie(,) jak ludzie godzą się ze śmiercią.


Cytat:
Ania(,) widząc to co piszę(,) powiedziałaby 'wcale tego nie napisałeś, zrobiła to twoja ręka'


znów proponuję zacząć wypowiedź od myślnika

Cytat:
Twierdzę, że kilka moich palców opisałaby jej życie łatwiej niż ludzie(,) którzy przechodzili obojętnie.


opisałoby

Cytat:
ludzie jako nawóz nie przyciągali mnie zbyt mocno.


nie rozumiem tego zdania

Cytat:
'wpierdol'


brak kropki

Bez emocji. Niezły pomysł i założenie, ale nie udało Ci się oddać tych uczuć, które powinny towarzyszyć temu tekstowi. :| Db.
linkin dnia 23.04.2009 13:00
tutaj nie miało być uczuć ^^^ ale dzięki bączki ;*
Usunięty dnia 23.04.2009 13:22 Ocena: Dobre
Bączki? :D Ja tam osobiście wolę Króliczki... ;)
Hyper dnia 23.04.2009 15:01 Ocena: Dobre
Brakuje mi tu kilku detali, np. rozwinięcia lub przypisu do ataku Ani. Zaraz potem następuje zdanie z łapaniem za kurtkę i przez moment, przyznaję, zastanowiłam się, czy Ania miała prywatny, własny atak, np. duszności, czy też zaatakowały ją łobuzy. Poza tym sposób opisu bohatera nie wskazuje jednoznacznie, czy jest on właśnie tak mądry, że aż nieodgadniony, czy tak głupi, skoro użyto zdania"czasem miała przebłyski", a może w ogóle była chora, skoro miała ataki i przebłyski. Może więc była osobą z porażeniem mózgowym i to, co mówiła, niekoniecznie posiadało ukryty sens.. Tak czy siak zaintrygowałam się, mimo małych rozmiarów tekstu. I nawet mi się spodobał, chociaż ostatnio rzadko co mnie ujmuje :) Ostatnie zdanie jest do wymiany.
kersi dnia 23.04.2009 15:13 Ocena: Przeciętne
Chyba do tej pory nikt nie wyłapał to ja wypunktuje:

Cytat:
Tak spokojnie jak ludzie godzą się ze śmiercią.

godzący, ewentualnie którzy godzą

Całość trochę za bardzo chaotyczna, ale podoba mi się twój sposób pisania.
MarcinD dnia 23.04.2009 18:35 Ocena: Przeciętne
"oparta o jedną nogę"
Jak to sobie wyobrażasz?

"wtedy mawiała; Patrzcie i uczcie się. bo długo żyć nie będę"

Brakuje cudzysłowia.

"Porażonego piorunem eukaliptusa. "
WTF??

Kilka konkretnych uwag, a poza tym... Nie mogę się oprzeć i zadaję pytanie: "ale o so chozi"? Historia Ani, której "zmarło się" na wiosnę. Ot jakby wspomnienie kogoś, kogo zdaniem narratora nawet nie warto wspominać. Takie wrażenie odniosłem. Przepraszam, ale przeciętnie.

PS. Z zasady czytam teksty nie czytając wcześniej komentarzy, by podświadomie nie przejąć czyiś opinii, stąd "dublet" moich uwag konkretnych.
Usunięty dnia 25.04.2009 14:28 Ocena: Przeciętne
Bardzo lakonicznie i bez wyrazu.
Mam wrażenie, że to popłuczyny po opracowaniu dłuższej historii.
GdanszczAnka dnia 25.04.2009 14:36 Ocena: Dobre
czemu jak gdzieś występuje Ania to mi się ten tekst automatycznie podoba?? ehh... wzruszające i bardzo przypominające takie zwyczajne codzienne przemyślenia.

Trochę bym jeszcze nad im popracowała no i szkoda, ze taki krótki. ode mnie db
Szara dnia 25.04.2009 20:20 Ocena: Przeciętne
Jak dla mnie za sucho, za pobieżnie, za mało. Brak tek miniaturze wyrazu, jakiegoś rysu, który zrobiłby ją piękną, pociągającą, nie mówię miłą w odbiorze, bo taka chyba być nie miała.
Kilka uwag;
1. Kosmiczne braki w przecinkach, proszę powstawiać, a jeśli nie wiesz, gdzie, chętnie służę.
2. "a swój poziom intelektualny zostawiła w przedszkolu."
no nie, poziomu w przedszkolu nie zostawiła, raczej inteligencja zatrzymała się na poziomie przedszkolnym
3. "wtedy mawiała; Patrzcie i uczcie się. bo długo żyć nie będę."
- dwukropek zamiast średnika
- cudzysłów zamiast apostrofów
- szyk, lepiej brzmi "nie będę żyć długo"
4."powiedziałaby 'wcale tego nie napisałeś, zrobiła to twoja ręka'"
znowu apostrofy zamiast cudzysłowów
brak kropki na końcu zdania!!!
5. "Zmarło się Ani na wiosnę, kiedy wszystko budziło się" 2 razy się
6."byłem na jej grobie"
ja też nigdy nie byłam na grobie, żadnym, to bezczeszczenie zmarłych :p "przy jej grobie" albo "nad jej grobem"
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty