Ból i strach - Hard
Proza » Przygodowe » Ból i strach
A A A
Dowódcy dokonali ostatniego przeglądu wojsk, przed bitwą, która, rozpocznie się, gdy padną, rozkazy do ataku. Wojska polskie, nie wyglądały najlepiej, w porównaniu z armią szwedzką liczącą ponad czternaście tysięcy żołnierzy.Wszyscy czekali w napięciu, by stoczyć boj, ze śmiercią. w oddali, wyłoniły się pierwsze oddziały szwedzkie, gotowe do walki.
- Chłopcze!- odezwał się, stary żołnierz.
Młody chłopak, siedzący obok na koniu, przekręcił głowę w jego stronę.
- Jakie nosisz imię, młodzieńcze?- ponownie odezwał się, stary, trzymając mocno w ręku kopię.
- Jan.- drżącym głosem odparł młodzieniec.
- Mnie zwiją Zygfryd.- żołnierz, lekko się uśmiechnął.- Widzę ból i strach w twych oczach.

Młody Jan, z przerażeniem patrzył, na husarza i jego kamienną twarz. Teraz myślami był, w domu, przy swojej ukochanej żonie i dwójce dzieci. Co będzie jeśli zginie? Zostawi Jagnę samą z dziećmi? Ma dopiero dwadzieścia dwa lata, i przyszło mu wojować. Jednak gdy, patrzył na starego husarza, który na pewno już ponad czterdzieści wiosen ma za sobą,i dalej staje do walki, ból i strach, które w nim tkwią, gdzieś, chowały się, ustępując miejsca nadziei i dumie.
- Janie.- rzucił Zygfryd.- Jeśli obaj przeżujemy dzisiejszy dzień, wtedy to postawię ci duży, kubek piwa, za Victorię.
- A ja, tobie Zygfrydzie.- odparł Jan, a na jego twarzy pojawił się uśmiech.
Uśmiech, zniknął z twarz młodzieńca, gdy głos rogów i trąbek, oznajmij atak.
Husaria ruszyła, na szwedzkie zastępy, pozostawiając po sobie tumany kurzu. Na polu walki rozległ się dźwięk stali, trawa zabarwiła się czerwonym kolorem krwi, trup sypał się gęsto, okrzyków bólu nie było końca. Krwawa bitwa trwała długo, a gdy się skończyła, słońce zachodziło czerwienią.

Jan wracał szczęśliwy do domu. Bolały go mięśnie, trzy dni temu skończyła się bitwa, dużo żołnierzy straciło życie, dużo też zostało rannych. On był szczęśliwy, po za paroma draśnięciami i siniakami, był cały. Mógł teraz, nacieszyć się żoną dziećmi.Za udział w kampanii, został dobrze wynagrodzony. Zatrzymał konia, przy karczmie. Postanowił się posilić, przed dalszą drogą. Wszedł do środka, nie panował tu duży ruch, paru żołnierzy i pobliskich chłopów.
- Jan, czy to ty?- krzyknął, ktos z końca knajpy.

Jan rozejrzał się i dostrzegł, na końcu przy okiennicach, siedzącego Zygfryda, który zajadał się mięsem i popijał piwo.
- Zygfryd.- Jan ucieszył się na widok starego woja.

Podszedł do niego natychmiast. Obaj jednocześnie zamówili po dużym kubku piwa. Bo obaj, trzy dni temu odnieśli Victorię.
- Jesteś cały Zygfrydzie?- spytał młodzieniec.
- Poza jedną raną, nic mi nie dolega.- odparł stary husarz.

Pili piwo, szczęśliwi ze spotkania.
- Ten dzień, chłopcze przejdzie do historii.- mówił Zygfryd.- O to pod Kircholmem, liczące ponad trzy tysiące ludzi polskie wojsko, zgniotło na miazgę ponad czternasto tysięczną szwedzką armię.Zaiste wielka to Victoria.

Zygfryd za jednym razem wypił prawie pól dużego kupka piwa.
- Ja również odniosłem Victorię.- rzekł Jan.- Pozbyłem się bólu i strachu.



Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Hard · dnia 24.04.2009 10:26 · Czytań: 879 · Średnia ocena: 2,33 · Komentarzy: 7
Komentarze
Usunięty dnia 24.04.2009 12:15 Ocena: Dobre
Cytat:
żołnierzy.Wszyscy czekali

spacja po "Wszyscy"

Cytat:
ze śmiercią. w oddali, wyłoniły

Zacznij zdanie z dużej litery

Cytat:
- Chłopcze!-

spacja po wykrzykniku

Cytat:
- Jan.- drżącym głosem odparł młodzieniec.
- Mnie zwiją Zygfryd.- żołnierz, lekko się uśmiechnął.- Widzę ból i strach w twych oczach

Po kropce i myślniku rozpoczynamy dużą literą zatem "Drżącym głosem..." i "Żołnierz, lekko się..."

Cytat:
ma za sobą,i dalej staje

spacja po przecinku

Cytat:
Jeśli obaj przeżujemy dzisiejszy dzień

Czy oni na poważnie mają zamiar "przeżuć" dzień?:lol::lol:

Cytat:
gdy głos rogów i trąbek, oznajmij atak

"oznajmił"

Cytat:
po za paroma

"poza" razem

Cytat:
się żoną dziećmi.Za udział

spacja po kropce.

Cytat:
szwedzką armię.Zaiste wielka to Victoria

j.w.

Jak na tak krótki tekst dość sporo błędów - zapoznaj się z zasadami zapisu dialogów, spacjami, kropkami, przecinkami itd. Przyda się tutaj solidna korekta.
A odnośnie treści - czasami styl dość "kanciasty", niepłynny, przynajmniej w moim odczuciu. Natomiast sam pomysł - tak trochę "ku pokrzepieniu serc" - rewelacyjny.
Dobry (byłoby więcej ale za te błędy nidyrydy)
:yes:
MarcinD dnia 24.04.2009 13:53 Ocena: Przeciętne
Cytat:
gdy padną, rozkazy do ataku


Niepotrzebny przecinek.

Cytat:
Wojska polskie, nie wyglądały najlepiej,


Jak wyżej.

Cytat:
- Chłopcze!-
młodzieńcze?-



Spacja przed drugim myślnikiem?

Cytat:
siedzący obok na koniu


Coś mi tu nie teges, trzeba by to przemodelować jakoś ;)

Cytat:
przeżujemy


Literówka, chyba, że faktycznie chcą pożuć dzień i wypluć potem ;)

Cytat:
duży, kubek


Przecinek niepotrzebny.

Cytat:
ruszyła, na


jw

Cytat:
dziećmi.Za


Spacja.

Opowiadanie bardzo mi się podobało, ale zmęczyły mnie przecinki, kropki, spacje. Może się czepiam, ale właśnie za to ocena - bo drażliwie kuło w oczy przy czytaniu.
Usunięty dnia 24.04.2009 14:11 Ocena: Dobre
Cytat:
bo drażliwie kuło w oczy przy czytaniu

a może jednak "kłuło" MarcinieD?

;)
Anaris dnia 24.04.2009 15:17 Ocena: Przeciętne
O matko. Nadmiar przecinków poraża. Literówki przeszkadzają. Tak samo braki spacji.

Nie wypisywałam błędów, bo pofatygowali się moi koledzy, ale fakt faktem ten tekst potrzebuje dopracowania. Jest za krótki, żeby zmieściło się w nim tyle błędów...

Pomysł ciekawy, ale reszta potrzebuje dopracowania.
MarcinD dnia 24.04.2009 16:44 Ocena: Przeciętne
Cytat:
Cytat:
bo drażliwie kuło w oczy przy czytaniu

a może jednak "kłuło" MarcinieD?


Heh... Słownik FireFox'a ;).
Hard dnia 24.04.2009 19:53
Dzięki za ocenki i potrzebne komentarze.Jestem początkującym uczniem. Może z biegiem czasu będzie lepiej?:D
Anaris dnia 24.04.2009 20:36 Ocena: Przeciętne
Jeśli popracujesz to nawet na pewno ;)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
Jacek Londyn
12/04/2024 13:25
Dzień dobry, Apolonio. Podzielam opinię Darcona –… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty