Uwaga puma!!! - langnerek
Publicystyka » Artykuły » Uwaga puma!!!
A A A
Od jakiegoś czasu, zrobiło się głośno w naszym kraju o pumie. Nie chodzi bynajmniej o nowy produkt firmy sportowej, ale o zwierzę. Polska nie jest krajem, w którym zwierze to występuje na wolności, można je spotkać jedynie w ogrodach zoologicznych. Jednak, po ostatnich doniesieniach w prasie i telewizji faktem stało się, że wielki kocur pojawił się w naszym kraju. Tajemniczości całej sprawie dodaje fakt, że żadne zoo nie zgłosiło zaginięcia owego okazu.

Jak wynika z doniesień naocznych świadków, którzy kota widzieli, lub w jakiś sposób doświadczyli jego obecności, puma pojawiła się kilka tygodni temu na Opolszczyźnie. Tam zagryzła prosięta. Później widziano ją co najmniej jeszcze kilka razy w innych okolicach m.in. Dobieszowa, Głubczyc, Łan, Gierałtowic, Twardawej, Kurnicy, Dobrej, Kromołowa. Według ostatnich doniesień puma zawędrowała w okolice Gliwic i Bytomia (Sucha Góra). Świadek, który rano spacerował w tych okolicach, opisał ją, jako duże, czarne zwierze, które przebiegło obok niego. Bez wątpienia była to puma. Co do tego niema wątpliwości bo świadek jest wiarygodny. Z niepotwierdzonych relacji wynika, że puma pojawiła się także w innych miejscach, podobno widziano ją w Strzybnicy, Boruszowicach, Koszęcinie. Według ekspertów możliwe jest, aby puma mogła przemieścić się od miejsc, w którym po raz pierwszy pojawiła się do tych, które wyżej wymieniłem. Akurat są to okolice, w których mieszkam i właściwie do niedawna ignorowałem doniesienia o wielkim kocie. Zmieniłem zdanie po tym, gdy osobiście natrafiłem na ślady jego obecności.

Po raz pierwszy stało się to podczas drogi do szkoły, gdy zauważyłem dziwne, niespotykane wcześniej ślady. Z moich doświadczeń były za duże na psa lub kota czy inne znane mi zwierzę. Początkowo zignorowałem ten wyraźny znak. Jednakże w szkole, gdy podczas przerwy poszedłem na miejsce powszechnie nazywane r16;palarniar17; (nazwane tak ze względu na swoje przeznaczenie), spostrzegłem na murze oddzielający szkołę od reszty świata, ślady identyczne do tych widzianych rano. Koledzy, bardziej doświadczeni w rozpoznawaniu śladów zwierząt, jednogłośnie stwierdzili, że to musza być ślady pumy, o której tak głośno w telewizji. Na myśl o tym ciarki przeszły mi po plecach. Krótko mówiąc: nie ma żartów. Puma dotarła do nas.

Tego dnia jeszcze kilka razy spotkałem się z znakami obecności kota. Ślady widziałem m.in. na szkolnym plecaku, po którym zapewne przeszła puma, w szkolnej toalecie, gdzie zapewne musiała załatwić swoje pumowe sprawy, czy w klasie podstaw przedsiębiorczości gdzie pewnie chciała się dowiedzieć czegoś na temat zakładania firm, lub systemie podatkowym obowiązującym w Polsce. Zacząłem się zastanawiać, czy owa puma nie planuje jakiegoś ogólnokrajowego zpumowacenia. Może chce w jakiś sposób rozprzestrzenić się na cały nasz kraj, a kto wie może szykuje się zamach na naszego orła w godle, w końcu to drapieżnik a jak już wcześniej wspomniałem z takimi nie ma żartów. Czyżby puma miała pomysł jak upolować słabszego orła i zastąpić jego miejsce w naszym godle narodowym?

Zapewne pamiętają państwo jak swego czasu mieliśmy do czynienia z inwazją obcej cywilizacji, która zostawiała na polach kręgi posługując się kawałkiem sznurka i kijem. Zdaje się, że obecna pumomania to podobne zjawisko, które w sposób pozytywny oddziałuje na nasze przytłoczone codziennością społeczeństwo. Myślę, że zarówno atak pumy jak i wcześniej wspominana inwazja kosmitów są nam jak najbardziej potrzebne. Sam się o tym przekonałem, gdy zajęty codziennością spostrzegłem coś nowego i choć były to tylko namalowane ślady przypominające odciski łap na chodnikach, ścianach i innych obiektach, wiem jak mnie to zaciekawiło i jak oderwało na chwile od szarej rzeczywistości. Myślę, że kocur zostanie z nami jeszcze jakiś czas i że chyba nie należy się go obawiać i planować pospolitego ruszenia myśliwych. Powinno się raczej śledzić jego dalsze działanie, a może kiedyś idąc chodnikiem, lub stojąc na przystanku, uśmiechniemy się spostrzegając, że właśnie spotkaliśmy się z tym cudownym stworzeniem, jakim jest puma.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
langnerek · dnia 25.04.2009 18:36 · Czytań: 1135 · Średnia ocena: 2,6 · Komentarzy: 6
Inne artykuły tego autora:
  • Brak
Komentarze
Anaris dnia 25.04.2009 19:52
Cytat:
opisał ją, jako duże

chyba nie powinno tu być przecinka :)

Cytat:
niema wątpliwości

nie ma

Cytat:
wątpliwości bo

wątpliwości, bo

Cytat:
r16;palarniar17;

erki do zmiany :)

Cytat:
m.in.

już wcześniej widziałam taki skrót. W tekstach pisze się wszystko słownie.

Cytat:
przedsiębiorczości gdzie

przedsiębiorczości, gdzie

Cytat:
drapieżnik a jak

drapieżnik, a jak

Cytat:
pomysł jak upolować

pomysł, jak

Cytat:
kręgi posługując się

kręgi, posługując

Cytat:
gdy zajęty codziennością spostrzegłem

gdy, zajęty codziennością, spostrzegłem

Cytat:
wiem jak mnie

wiem, jak


Trudno mi to ocenić. Pomysł nawet ciekawy. Dość fajnie opowiedziane, chociaż na początku miałam wrażenie, że to jakieś wiadomości w lokalnej gazecie :p
Od oceny się wstrzymam
Szuirad dnia 25.04.2009 22:34 Ocena: Przeciętne
A puma szaleje dalej ... Idąc twoim tokiem myślenia w krótkim czasie "politycznie" będzie posiadać własną pumę. Ale poważniej, chyba jakoś ostatnio mniej już doniesień na jej temat,.

Czytało się bez większych zgrzytów. Może trochę błędów (patrz wyżej), powtórzeń - w końcówce dwa, czy trzy razy wrzucona forma "myślę, że ...".

"Może chce w jakiś sposób rozprzestrzenić się na cały nasz kraj, a kto wie może szykuje się zamach na naszego orła w godle, w końcu to drapieżnik a jak już wcześniej wspomniałem z takimi nie ma żartów." - W tym zdaniu powtórka dwa razy "może". Ale przede wszystkim zamieszanie z podmiotami. Do kogo odnosisz drapieżnik ? Czytając to zdanie wychodzi, że do orła.


"ślady identyczne do tych widzianych rano. Koledzy, bardziej doświadczeni w rozpoznawaniu śladów zwierząt, jednogłośnie stwierdzili, że to musza być ślady pumy," ... - ślady, ślady, ślady

", lub stojąc na przystanku, uśmiechniemy się spostrzegając, że właśnie spotkaliśmy się z tym cudownym stworzeniem, jakim jest puma." - pokręciło Ci się to zdnaie. może : stojąc na przystanku uśmiechniemy się, spotykając to cudowne stworzenie.
"jakim jest puma " - już nie potrzeba, w końcu wiadomo o czym puiszesz.

podobnie można ustosunkować się do innych zdań No mooże jeszcze tu :
"Jak wynika z doniesień naocznych świadków, którzy kota widzieli, lub w jakiś sposób doświadczyli jego obecności" - naoczni to tylko ci, którzy go widzieli. Doświadczenie w inny sposób nie czyni z nikogo naocznego świadka. Wyrzuć "naocznych.

"Co do tego niema wątpliwości bo świadek jest wiarygodny" A tutaj to po pierwsze "nie ma" osobno, przed bo przecinek i jakoś z ta wiarygodnościa tegoświadka to mnie nie przekonałeś. Nie podałeś żadnego uzasadnienia dlaczego mam mu wierzyć.

Przeczytaj pod tym kątem jeszcze raz swój tekst to jeszcze coś się znajdzie. Nie mnej pomysł faktycznie jnie jest zły. Trochę wykonanie szwankuje. Chyba za szybko wrzuciłeś tekst. Ale z drugiej strony rozumiem, że im później, tym bardziej straciłby na aktualności. No cóż szybkie teksty też trzeba zgrabnie układać..
SzalonaJulka dnia 25.04.2009 22:59 Ocena: Przeciętne
W drugim akapicie w prawie każdym zdaniu powtarza się słowo "puma" - spróbuj część zastąpić innymi określeniami.

"Z moich doświadczeń były za duże na psa lub kota czy inne znane mi zwierzę." - to zdanie nie ma sensu, może: Z moich doświadczeń (obserwacji) wynika, że...

Ciekawe podejście do tematu :D podoba mi się też porównanie pumy do "kosmitów". Tyle, że tekst rzeczywiście niedopracowany.
bassooner dnia 26.04.2009 10:08 Ocena: Dobre
na początku tak se, później się rozkręca - jednak wg mnie za mało - słowem za mało pumy w pumie ;-)))
Hard dnia 26.04.2009 11:33 Ocena: Dobre
Dobre opowiadanie. Może teraz nakręcą Pumę? Hiena już jest.:D
Krzysztofpnowak dnia 28.04.2009 23:47 Ocena: Dobre
ostatnie zdanie - z tak cudownym stworzeniem jak puma. W końcowych zdaniach za dużo" że". całkiem zabawne
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty