Mikołaj Kopernik - Triturus
Poezja » Wiersze » Mikołaj Kopernik
A A A
Wprost z nieba wydarłem niezbite dowody,
Badania i wzory. Świat w liczbowym tłumie.
Oglądałem co dzień, to wschody, zachody,
A teraz wiem więcej, chociaż mniej rozumiem.

Jam zatrzymał słońce i poruszył Ziemię,
Wysłałem ją w podróż po krętej orbicie.
Ziściłem swe jedno, jedyne marzenie,
Lecz cenę wysoką, przypłaciłbym życiem.

Bóg pyta "Dlaczego?" z nutką żalu w głosie,
"Czasem to niewiedza jest błogosławieństwem.
Uczeni ci grożą spaleniem na stosie,
Miast dozgonnej chwały, obarczą przekleństwem".

Nie lękam się stosów, pragnę odpowiedzi,
Bo dręczy sumienie kolejna niesnaska.
Wytłumacz więc szczerze, tak jak na spowiedzi,
Czy Ziemia okrągła, czy jednak jest płaska?
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Triturus · dnia 30.07.2009 10:25 · Czytań: 7628 · Średnia ocena: 2,33 · Komentarzy: 21
Komentarze
Abakarow dnia 30.07.2009 10:35 Ocena: Przeciętne
Cytat:
Lecz cena wysoka, zapłaciłem życiem.


Kopernik dożył pięknej starości i to nie dla niego stosy płonęły tylko dla Galileusza...hmm
Usunięty dnia 30.07.2009 14:21 Ocena: Słabe
Skoro autor utożsamia się w wierszu z Kopernikiem , to w trzecim wersie trzeciej zwrotki wypada być konsekwentnym, pasuje - mi. Błąd merytoryczny został już wypunktowany przez poprzednika. Bez oceny, pozdrawiam.
Usunięty dnia 30.07.2009 15:10 Ocena: Przeciętne
ur. 19 lutego 1473 w Toruniu, zm. 24 maja 1543 we Fromborku czyli równa siedemdziesiątka :) błędy jak ten zauważony przez Abakarowa trzeba koniecznie eliminować, nie można przecież zmieniać autentycznej historii, ani jej przekłamywać. Dodatkowo świadczy to też o autorze, że nie wczytał się w życiorys osoby, o której pisze. Jeśli chodzi o technikę pisania to wiersz jest płynny, choć nieco mnie rażą wyrazy jak np. Miast itd. czasami jest bardzo płynnie, a one wydają się stawać tej płynności na przeszkodzie. Ze względu na wspomniany błąd oceniam tylko na przeciętne.
Marek Zadra dnia 30.07.2009 15:13 Ocena: Dobre
Myślę, że nie należy do wiersza przykładać miary ściśle historycznej i że Autor był świadomy faktu, że Kopernik zmarł śmiercią naturalną. Podobnie Abakarow mówi o stosach, które płonęły dla Galileusza, a przecież jeśli brać dosłownie, to jest nieprawda. Jeśli już ktoś z wielkich głosicieli nowego (innego) porządku świata spłonął na stosie, to był nim Giordano Bruno. Zatem oba sformułowania, zarówno Triturusa, jak i Abakarowa nie są najszczęśliwsze. Zakładam jednak, że obaj Panowie dobrze znają prawdziwe fakty historyczne.

Co do zarzutu Dali(a)? Wydaje mi się, że może zostać tak, jak to napisał Autor. Bo to jest dalszy ciąg tego, co mówi Bóg.

Generalnie moim zdanie wiersz udany.
Usunięty dnia 30.07.2009 15:20 Ocena: Przeciętne
nie należy do wiersza przykładać miary ściśle historycznej

ale ten wiersz jest o postaci historycznej, o niczym więcej praktycznie, opowiada historię Kopernika, dlaczego ma zawierać błędy?

Autor był świadomy faktu, że Kopernik zmarł śmiercią naturalną.
- wiadomo to na pewno, czy można się tylko domyślać? Skąd pewność, że każdy czytelnik pomyśli tak samo? Albo, że jakiś młody człowiek nie uwierzy, że tak było rzeczywiście?
Marek Zadra dnia 30.07.2009 15:29 Ocena: Dobre
Różyczko, teraz już młody człowiek nie pomyśli, bo są komentarze i rozwiewają wszystkie wątpliwości.
Usunięty dnia 30.07.2009 15:30 Ocena: Przeciętne
A powinno to wynikać z wiersza, a nie z czyjegoś komentarza.
Marek Zadra dnia 30.07.2009 15:33 Ocena: Dobre
A co powiesz o wierszach wydziwaczonych, gdzie bez komentarza ani rusz?
Usunięty dnia 30.07.2009 15:41 Ocena: Przeciętne
Ja mówię o wierszu przekazującym po części wiedzę historyczną, a nie o o poezji ekspresyjnej czy eksperymentalnej - chyba, że wg Ciebie można je wrzucić do jednego worka.
Marek Zadra dnia 30.07.2009 15:57 Ocena: Dobre
Nie, nie do jednego worka. Oczywiście są różne rodzaje poezji. W omawianym przypadku sama powiedziałaś, że wiersz "przekazuje po części wiedzę historyczną". A ta pozostała część? No właśnie. Według mnie autor może wypełnić ją dowolnie, stworzyć fikcję, która niewiele ma wspólnego z prawdą historyczną. Zwłaszcza kiedy autor nie zaznacza we wstępie: napisałem wiersz historyczny.
Usunięty dnia 30.07.2009 16:04 Ocena: Przeciętne
To trzeba poczekać na odpowiedź autora, bo tego bez niego się nie dowiemy. Chyba, że wiesz za autora :)

A ta pozostała część?
- stylizacja i poetyczność tekstu robiąca z niego wiersz a nie prozę :)
Marek Zadra dnia 30.07.2009 16:12 Ocena: Dobre
Chwileczkę, chwileczkę... "stylizacja i poetyczność" - o tych atrybutach choć głośno nie mówiliśmy, rozumiało się samo przez się, że mają miejsce, wszak poruszamy się na gruncie poezji.

Co do pierwszej sprawy, nie, nie wiem za autora. Zatem czekamy na jego głos.
Usunięty dnia 30.07.2009 16:44 Ocena: Słabe
Błąd jest błędem i błędem pozostanie, chyba, że autor zmieni zapis.Proszę nie zmieniać faktów historycznych tłumacząc się weną bo przyzwala się na niedouczenie (w delikatnej interpretacji) dla przyszłych pokoleń.Bóg zaczął tak skończył przemawiać stawiając pytanie - " dlaczego ?"Marku , jeżeli tak to widzisz przekaż autorowi aby cudzysłów umieścił na końcu trzeciej zwrotki i nie ma sprawy:)
Triturus dnia 30.07.2009 18:34
Ale dyskusja. Pierwsza rzecz, zdaje sobie sprawę, że Kopernik nie został spalony na stosie, chodziło mi tutaj o to, że w tamtych czasach każda nowość naukowa która zadawała kłam ówczesnym dogmatom była surowo karana. I nie piszę o tym że został spalony na stosie tylko, że za swoje odkrycia mógł zostać. To jest różnica. A co do nieszczęsnego zapisu to rzeczywiście moje niedopatrzenie. Bóg wypowiada się w prawie całej trzeciej zwrotce. Tutaj natomiast chciałem zawrzeć aluzję do znanego obrazu Jana Matejki. Pozdrawiam gorąco i nie wydaje mi się abym przekłamał historię. Chyba, że ktoś sądzi inaczej.
Usunięty dnia 30.07.2009 19:01 Ocena: Słabe
Hm, nie posądzam Cię o chęć przekłamania historii, drobny zabieg wystarczy aby nie było choć cienia podejrzeń( stosujesz czasownik dokonany), warto dopracować -zapłaciłbym życiem( nie zmieniając teksu);). Sądzę jednak , że inwencja twórcza autora okaże się pomysłowa i na pewno znajdzie się jeszcze ciekawsze rozwiązanie :)
Triturus dnia 30.07.2009 19:15
Wcześniej pojawiły się zarzuty o fałszowanie historii (stos itd). Rzeczywiście może nie do końca zrozumiały i źle wyrażony jest ostatni wers 2 strofy. Co powiesz na małą korektę? "Lecz cenę wysoką przypłaciłbym życiem" ?
kresowiak dnia 30.07.2009 19:19 Ocena: Dobre
pierwsza strofa według mnie najlepsza, prosta, rytmiczna
reszta tez niezła, ciekawy temat poruszyłeś:p
Usunięty dnia 30.07.2009 19:31 Ocena: Słabe
"Lecz cena wysoka - przypłaciłbym życiem." Bardzo dobre rozwiązanie.Zarzuty były uzasadnione z powodu (przez pomyłkę zapewne) użytego czasownika dokonanego, teraz wszystko jasne i klarowne.:)
Abi-syn dnia 30.07.2009 20:04 Ocena: Dobre
Jak zwykle trochę archaicznie, lecz i poprawnie, bez problemu zrozumiałem Twoje stosy, wszak byli i tacy, co nie palili twórców idei, lecz ich myśli na stosie ( hitlerowcy ), też nie na darmo " de revolutionibus ... " znalazła się na indeksie ksiąg zakazanych, też drodzy dyskutanci przypomnijcie sobie Bułhakowa ze słowami o rękopisach.
Twój tekst warty przeczytania, choć na pewno przed nim nie klęknę
Triturus dnia 30.07.2009 20:30
A i ja tego nie wymagam. Wiecie, że jestem początkującym na tym portalu dlatego liczę na komentarze i pomoc od tych z dłuższym stażem.
Usunięty dnia 31.07.2009 14:50 Ocena: Przeciętne
przepłaciłbym życiem. - życiem się przepłaca czy przypłaca?
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:68
Najnowszy:pica-pioa