Pycha - stary krab
Poezja » Wiersze » Pycha
A A A
faworytka
pięknie dojrzała w końcu lata
pachnie w sadzie i na sienniku
soczysta i słodka

tylko te sierpniowe
osy w nosie
z opuchniętą wargą przez wieś
gdy dostałem
klapsa


Tarnów, 6 września 2004 roku.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
stary krab · dnia 19.08.2009 17:06 · Czytań: 1569 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 10
Komentarze
wierszokleta dnia 19.08.2009 21:16 Ocena: Bardzo dobre
Bardzo mi się podoba, klimatyczny wiersz
Usunięty dnia 20.08.2009 09:59 Ocena: Świetne!
Stary Krabie - doskonałe rozwiązanie techniczne (fuj - nie lubię tego słowa:)) poprzez zastosowanie dwoistości znaczenia wyrazów. W krótkim przekazie zwarłeś dużo ciekawej, wzruszającej treści. Świetny wiersz, pozdrawiam:)
Marek Zadra dnia 20.08.2009 13:28 Ocena: Świetne!
Rzeczywiście, jak zwróciła już uwagę Dal, ma tu miejsce charakterystyczna dwoistość znaczeń.
Faworytka z wiersza to przede wszystkim wczesnojesienna (jak przeczytałem w słowniku) odmiana gruszek. Sama pycha! Inne określenie tego owocu to klaps. Ale "dostać klapsa" to może znaczyć nie tylko dostać ten owoc, ale jako dziecko można dostać w pupę.

Natomiast faworytka, jaka wiadomo, też ma swoje drugie znaczenie. To może być kobieta czy dziewczyna, czyjaś ulubienica. Przy takiej interpretacji Starty Krab urasta do twórcy subtelnego erotyku i śmiało może konkurować na tym polu z Małgorzatą Południak.

faworytka
pięknie dojrzała w końcu lata
pachnie w sadzie i na sienniku
soczysta i słodka


Niech mi ktoś powie, że to nie erotyk...
Marek Zadra dnia 20.08.2009 19:12 Ocena: Świetne!
Stary Krabie, drogi kumie, jeśli Twoja koncepcja podwójnych znaczeń doprowadziła Cię zbyt daleko i mimo woli czy nawet nie zdając sobie z tego sprawy napisałeś erotyk, choć ani Ci w głowie było konkurować z niedościgłą na tej niwie Małgorzatą Południak, pora by wiersz oderotyzować, wrócić do jego podstawowego znaczenia, zasadniczej wymowy i przywołać tamten szczęsny czas, gdyśmy jako pacholęta biegali po łące za wółkami.

A gdy znowuż biegło się do sadu i wyostrzonymi zmysłami chłonęło boski aromat smakowitych klapsów, czyż raz jeden na nosie, policzku lub skroni usiadła osa czy pszczoła i użądliła?

A że tak po sadzie, jak i po łące biegało się zawsze boso, to czyż trudno było zostać ukąszonym w gołą stopę? I o takich to właśnie smutkach i radościach przypomina Twój wiersz, stary druhu, i chyba to jest jego główne przesłanie.

Z kosynierskim pozdrowieniem.
Usunięty dnia 20.08.2009 20:22 Ocena: Dobre
Ciekawy pomysł na zabawę słowami i rozwiązanie podwójnego znaczenia, skojarzenia z kobietą bądź gruszką. Natomiast czegoś mi w tym brakuje, jest gruszka, jest skojarzenie, tylko - co z tego? Jakoś niewiele z tego wiersza wynika prócz zabawy słowem.
Usunięty dnia 21.08.2009 12:02 Ocena: Świetne!
Dwoistość znaczenia wyrazów: pycha- coś mi smakuje, grzech (najcięższy w/g Greków, zdobyłem gruszkę pysznię się tym), klaps - gruszka, uderzenie, kara, osy w nosie - owady , wredni gospodarze. Wiersz widzę zatem tak: mały wiejski biedak ( śpi na sienniku) dorywa gruszki , to dla niego "majątek" pyszni się tym , zostaje ukarany przez owe osy, czy też pobity przez bogatych gospodarzy(właścicieli gruszy). Rola gruszki jako kobiety w tej interpretacji wydaje się być mniej istotna. Oczywiście to tylko moja osobista interpretacja, a każdy ma prawo do swojej. Pozdrawiam serdecznie:)
stary krab dnia 22.08.2009 07:32
Bawiłem się świetnie, pisząc kiedyś ten wiersz. Cieszę się i obecnie, widząc jak się bawicie interpretacją.
Dal, na zakończenie swojej, napisała słusznie:
"Oczywiście to tylko moja osobista interpretacja, a każdy ma prawo do swojej". Jednak Marek celniej odczytał sens wiersza. To, "co się z gruszką działo" posłużyło mi za metaforę erotyku. Przy czym nie jest ważne, na czym peel śpi.
Faworytka i klapsa to jedno i to samo. Pachnie na sienniku (na sianie), gdzie została położona "by doszła".
Little, jak to nie wynika? - Nie dobieraj się bracie do najsłodszej istoty, niech cię miły zapach pokusy nie zmyli. Jeśli czynisz to w nieodpowiednim momencie, kiedy twa luba "ma osy w nosie" - możesz dostać w buzię, aż ci warga spuchnie. ;)
Wierszokleto - bardzom rad. Dziękuję.
Sonia dnia 27.08.2009 13:26 Ocena: Świetne!
świetne :)
gabi dnia 27.08.2009 17:18 Ocena: Świetne!
Sorki, że dopiero teraz ( ciągle brak mi czasu) , ale wracam tutaj , bo bardzo mi się spodobał ten soczysty erotyk:)

Pozdrowionka:)
stary krab dnia 28.08.2009 07:44
Ukłony i podziękowania dla Gabi i dla Soni.B)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty