Spór z losem - staszek44
Poezja » Wiersze » Spór z losem
A A A
Życie nie głaszcze po głowie,
trudno wykrzesać optymizm,
nie chcę zasmucać cię słowem,
dalej rozsiewać pesymizm.

Ty pewnie szukasz oparcia,
ja łowię drobne zdarzenia,
żadne na dłużej nie starcza,
choć nastrój trochę się zmienia.

Wędruję ścieżkami pragnień,
widok dech czasem zapiera,
zmysły na moment omamię.
Z losem próbuję się spierać.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
staszek44 · dnia 20.08.2009 14:16 · Czytań: 682 · Średnia ocena: 2 · Komentarzy: 10
Komentarze
lilak dnia 20.08.2009 17:08 Ocena: Słabe
hym , jakoś nic odkrywczego w tym wierszu nie znalazłam , przykro mi optymizm i pesymizm się rymują i jakoś całość mi psują
pozdrawiam mimo wszytko optymistycznie
staszek44 dnia 20.08.2009 17:20
lilak-dziękuję za poczytanie.
Marek Zadra dnia 20.08.2009 21:30 Ocena: Bardzo dobre
Nie będę twierdził, że to arcydzieło. Z drugiej strony mam chłodny dystans do tych tzw. odkrywczych wierszy. Nie miejsce, by się rozpisywać na ten temat. Powiem więc krótko. Często wiersze odkrywcze to wiersze pretensjonalne, wydziwaczone, niezrozumiałe (nawet dla samego autora) i pod pozorem wysokiej i odkrywczej poezji przemycają zwykły bełkot. Owszem, są tacy, których on urzeka.

Ten prosty wiersz jest co najmniej dobry. Jest doskonałym materiałem na ładną i melodyjną piosenkę graną i śpiewaną przy ognisku. A czy to tak mało?

(Jeden z przecinków odskoczył za daleko.)
staszek44 dnia 21.08.2009 00:18
Marku, niezwykle trafne spostrzeżenie na temat niektórych tzw. odkrywczych wierszy, często naszpikowanych luźnymi, absurdalnymi skojarzeniami, a bywa, że w męskim wykonaniu( choć nie tylko) z dodatkiem wulgaryzmów. Są oczywiście autorzy, którzy w nietuzinkowy sposób pokazują swój punkt patrzenia na rzeczywistość. Zamiast nazywania rzeczy po imieniu, opisują je przykładami, aluzjami, osobistymi skojarzeniami i to jest do zaakceptowania, choć niekoniecznie musi odpowiadać naszym indywidualnym gustom. Ale co innego różnorodność w opisywaniu rzeczywistości i jej przeżywaniu i sztuczność czy wręcz nieudolność w opisywaniu jej słowem. Cieszy, że ocenia się moje teksty bez pobłażliwości. Warto dodać, że niekoniecznie są one odczuciem autora. Jak aktorzy wcielają się w swoje role, tak analogicznie czynimy to również my. Z różnym skutkiem. Merytoryczne wskazywanie błędów, mielizn, sztuczności czy fałszu psychologicznego pomaga w doskonaleniu warsztatu i tego osobiście oczekuję od komentarzy. Zasyłam pozdrowienia.
Marek Zadra dnia 21.08.2009 11:45 Ocena: Bardzo dobre
Staszku, bardzo mi się podoba Twoja wypowiedź. Takie myślenie jest mi niezwykle bliskie.

Pozdrawiam serdecznie.
Usunięty dnia 21.08.2009 11:52 Ocena: Słabe
rym optymizm - pesymizm bardzo słaby, wymyślony chyba w 5 sekund, bo to chyba sam przyznasz nic co wymagałoby jakiegoś szczególnego wysiłku :) A ja liczę na Twoją inwencję z nadzieją, że to poprawisz, bo momentami przypomina mi to pierwsze wierszyki pisane przez debiutantów, którzy są jeszcze w pisaniu "zieloni". "Ścieżki pragnień" kojarzą mi się raczej z blogaskiem gimnazjalistki marzącej o życiu Hannah Montana :) brak temu wierszowi lekkości (który powinien wypływać z obranej tutaj formy) i błyskotliwości. To jest pretensjonalne. Do mnie zupełnie nie trafia.
staszek44 dnia 21.08.2009 15:58
Little Red Rose- bardzo sobie cenię Twoje uwagi, a moja żona niektóre Twoje wiersze uwielbia. Tworzenie z wierszy arcydzieł to nie jest zajęcie dla mnie. Są one ułomnym odbiciem moich nastrojów, chociaż zdarza się , że niektóre teksty znajdują u czytelników jakieś uznanie. Ten wiersz to rodzaj listu pisanego w wyobraźni i w zależności od nastroju i stanu myśli można go pisać na dziesiątki sposobów i za każdym razem powstanie kompletnie różna treść. Użyte przeze mnie antonimy optymizm-pesymizm miały uzasadnienie w treści, a że są niezbyt wysokiego lotu to druga sprawa. Uwolniony od emocjonalnego przymusu chwili, w której powstał ten wiersz, spróbowałem podejść do niego z większą dbałością o estetykę określeń. Oto więc wersja poprawiona.

Spór z losem

Życie nie głaszcze po głowie,
trudno wykrzesać optymizm,
nie chcę zasmucać cię słowem,
to byłby bardzo zły pomysł.

Ty pewnie szukasz oparcia,
ja łowię drobne zdarzenia,
na dłużej żadne nie starcza,
choć nastrój trochę się zmienia.

Na pomoc przywołam pamięć
lubię w niej skrytki otwierać.
Zmysły na moment omamię.
Z losem próbuję się spierać.
Usunięty dnia 21.08.2009 16:04
Osobiście nie lubie rymowanek...więc nie jestem obiektywna co do tego tekstu. Powiem szczerze - przeczytałam i za chwilę nie pamiętałam o czym jest... Jakoś mnie nie zatrzymał. Tylko ze ja się nie znam na wierszach i wcale nie musze mieć racji...to tylko moje odczucia...serdecznie...
staszek44 dnia 21.08.2009 16:16
julia jaz- dziękuję za poczytanie.
Marek Zadra dnia 22.08.2009 12:01 Ocena: Bardzo dobre
LittleRedRose, czyżbyś miała ambicje stać się współautorką przygotowywanego przez dwa_warkocze Wielkiego Słownika Rymów Częstochowskich? Wypisałaś tłustym drukiem bardzo słaby rym (w domyśle częstochowski) i tylko brać go i wklejać do Wielkiego Słownika... Tymczasem wierutna bzdura. Dwa jakiekolwiek zrymowane słowa (bardziej lub mniej wyszukane) z natury rzeczy są neutralne i same przez się nie stanowią rymów częstochowskich. O tym, czy rzeczywiście są rymami częstochowskimi, przesądza szerszy kontekst wiersza. Składa się na to całe użyte w utworze słownictwo, specyficzny język i styl, całościowa struktura i myśli zawarte w tekście. Do tego można dorzucić jeszcze tzw. imponderabilia. I dopiero wszystkie te czynniki wzięte razem decydują o wartości wiersza i ewentualnie klasyfikują go jako częstochowski. Krótko mówiąc nie ma rymów częstochowskich bez kontekstu, owszem, są wiersze częstochowskie.

Czy nie zastanawia Cię to, że w żadnym kraju na świecie nie stworzono Słownika Rymów Częstochowskich (słowo "częstochowskie" oczywiście w każdym kraju pod inną nazwą) i dopiero dwa_warkocze i Ty (ze znanych mi osóB) porywacie się na to? Czy nie widzisz absurdu w wyszukiwaniu gdzie popadnie rymów częstochowskich? Gdybyś była konsekwentna, to u nie jednego z wybitnych poetów, dziś już klasyków, również miałabyś doskonałe pole do popisu, ponieważ przy takim podejściu jak Twoje aż się roi u wielkich poetów od rymów częstochowskich. Ale nie robisz tego, bo wiesz, żebyś się tylko ośmieszyła. Natomiast u takiego Staszka (Staszku, rozumiesz mnie, mam do Ciebie najwyższy szacunek jako do człowieka i poety) możesz sobie bezkarnie poużywać. Więc to robisz i budujesz swój autorytet pierwszej damy polskiej poezji internetowej.

Jesteś osobą młodą (jak wynika z profilu), ale już się nauczyłaś wykręcać słowami jak Ci pasuje. Lekki, prosty i bezpretensjonalny wiersz Staszka nazwałaś pretensjonalnym i ciężkim. Brakło Ci również błyskotliwości w utworze, jak by prosta ballada akurat potrzebowała francuskiego esprit? Wszystko to dowodzi, że po prostu się czepiasz. A powód czepiania się stoi wyżej.

Po Twoich uwagach Staszek swój wiersz poprawił. Rzeczywiście jest jeszcze lepszy i piękniejszy. Jakoś nie widzę, byś to dostrzegła.

(nie wiem co robi w mojej wypowiedzi ta kretyńska gęba; wada systemu)

przyp. red.:
2.6.5. Komentarze to nie czat. Od rozmów niezwiązanych z tematem utworu jest forum.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty