Fenomen Romea i Julii - Ethine
Publicystyka » Artykuły » Fenomen Romea i Julii
A A A
Szekspirowskie dzieło zatytułowane "Romeo i Julia" wydaje się historią nadzwyczaj przestarzałą. W dzisiejszych czasach bowiem rzadko wystaje się pod oknem ukochanej kobiety podczas, gdy słońce nie zaszczyca nas jeszcze swą obecnością i wyznaje się miłość, wiedząc jednocześnie, iż uczucie to będzie musiało przejść wiele prób. W dzisiejszych czasach nie mówi się już językiem poetyckim, który to tak wspaniale potrafi wyrazić siłę i rodzaj odczuć i uczuć ludzkich. W dzisiejszych czasach nie stosuje się już rozwlekłych opisów dotyczących tego piękna, które ma w sobie najczystsza miłość. Teraz pisze się jedynie wiersze, ale to także okazjonalnie. Kiedy to mężczyzna czy też nastolatek chce zaimponować swojej wybrance, siada gdzieś w kącie i biedak, trudzi się nad pierwszym wersem swojego wyznania, nerwowo obracając długopis w ręce i stukając swymi palcami w podkładkę kartki. Kiedy już wreszcie wymyśli treść pierwszego wersu i spisze ją, jest z siebie zadowolony jak nigdy. Wreszcie ! Po wielu nieudanych próbach nareszcie udało mu się skleić zdanie zawierające odrobinę ciepła płynącego z serca zakochanego. Osobnik taki jest przekonany, że z kolejnymi wersami wiersza pójdzie mu o wiele łatwiej. No bo skoro napisał to jedno zdanie, to znaczy przecież, że drzemie w nim jakaś cząstka poety, a każdy co najmniej dobry poeta potrafi napisać dobry wiersz w kilka minut. Ale młodzieniec ten zapomina, że dobrym poetą nie jest. Ba, wcale nie jest poetą, a to, co stworzył przed chwilą, teraz musi odejść na moment w zapomnienie. Po kolejnych nieudanych próbach powstaje kolejny wers, potem następny i następny itd. W końcu powstaje z tego utwór dla pewnej damy. Dzięki Ci, Boże, że Szekspir nie doczekał czasów, w których to poezję traktuje się tak, jak traktować się nie powinno. Dzięki Ci, Boże, ponieważ William dostałaby zawału i, o zgrozo !, wszyscyśmy, którzy traktują poezję jak coś, czym można jedynie kupić serce kobiety, zostalibyśmy posądzeni o zamordowanie geniusza. A gdyby we współczesnych czasach żyli tytułowi bohaterowie Romea i Juli, zapewne by takowych kupujących kobiety zwyczajnie wyśmiali.

Romeo kochał Julię ponad wszystkich i wszystko. Julia kochała Romea także(a niechby śmiała nie kochać ! ). I co z tej ich miłości wyszło? Śmierć, śmierć, śmierć. I to całej czwórki ! Tybalt, Merkucjo, Romeo i na końcu Julia. Ciśnie mi się tu więc jedno pytanie, którego pominąć nie dam rady : Czy miłość zabija? Czy miłość to ta, która z jednej strony jest oceanem ciepła, oddania i szczęścia, a z drugiej strony to nieokrzesana bestia rządna krwi, jeśli nie da się jej po prostu być? Gdyby tylko zaistniała możliwość wskrzeszenia Szekspira, natychmiast bym z tej możliwości skorzystała i z torbą pełną papieru i długopisów pognała do jegomościa i zadała to właśnie pytanie, skrzętnie notując jego wypowiedzi. Kto jak kto, ale autor rRomea i Juli o miłości musiał wiedzieć więcej niż przeciętny ziemianin.
Na temat miłości można rozmawiać do końca wieczności i o jeden dzień dłużej. Wszystkie inne tematy tracą przy niej swój prawdziwy sens. Czy miłość jest uczuciem perfekcyjnym? Niewątpliwie tak. Uczucie, kiedy nasze serce wie, że istnieje drugie serce, w którego głębi jesteśmy my, jest niewątpliwie uczuciem najpiękniejszym na ziemi. Miłość ma swoje różne odcienie, jednakże w każdej jej odmianie znajdziemy jeden i ten sam element, a mianowicie ciepło. Ciepło wydzielane przez serce, kiedy kocha prawdziwie. Ciepło, za którym tęskni każdy z nas i które każdy z nas chce komuś ofiarować. Co jednak z miłością Romea i Julii? Czy wystarczy jedynie tęsknić za sobą, pragnąć dotyku i obecności ukochanej osoby i odliczać minuty do kolejnego spotkania? Zastanawiam się czasem, czy aby na pewno między Romeem a Julią narodziła się taka prawdziwa, najczystsza miłość? Czy nie pomylili czasem miłości z zakochaniem, zauroczeniem? Czy sam Szekspir się nie pomylił, pisząc swoje dzieło, które przetrwa wiele wieków? Czy pan William nie skupił się przypadkiem tylko na silnym zafascynowaniu? Bowiem w kontaktach międzyludzkich zawsze najpierw następuje zauroczenie, fascynacja drugą osobą. Zachowujemy się wtedy jakbyśmy byli co najmniej pod wpływem silnego trunku. Nasze emocje stają się nieokrzesane nawet dla nas samych, w naszym organizmie następuje tornado, które potrafi trwać niekiedy miesiącami. Ale co potem? Czy Julia z Romeem potrafili by sobie poradzić ze zwykłą codziennością? Czy potrafili by wybaczać sobie błędy, które by zapewne popełnili w życiu codziennym? Czy potrafiliby nadal, po 10-20-30 latach wspólnego życia nadal mówić o sobie czule i tęsknić za wspólnym spędzaniem czasu? Jeśli tak, to rzeczywiście : w książce Szekspira mamy do czynienia z prawdziwą miłością. Jeśli nie, sprawdza się tu cytat pewnego znanego pisarza : Największym geniuszem osoby wybitnie uzdolnionej jest umiejętność skrzętnego ukrycia swojego błędu tak, aby inni postrzegali ten błąd jako coś nadzwyczajnego. Jednakże po co rozwodzić się nad miłością? Każda miłość warta jest grzechu. A ta Romea i Julii to już na pewno.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Ethine · dnia 15.09.2007 23:01 · Czytań: 5566 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 0
Inne artykuły tego autora:
  • Brak
Komentarze

Ten tekst nie został jeszcze skomentowany. Jeśli chcesz dodać komentarz, musisz być zalogowany.

Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty