Niedoświetlona - Izolda
Poezja » Pogranicze » Niedoświetlona
A A A
Nakryła mnie w łóżku, tuż po budziku. Nocą, choć to było rano. Pora bez słońca lub ze słońcem za chmurami. Wierzę, że ono jest, ale przecież nie widzę, bo czasem całymi tygodniami nie dotyka ziemi. Gdy pierwszy raz czasem zimowym, o szóstej trzydzieści budzę się w kompletnych ciemnościach, wiem, przyłapała mnie znów. Zimowe ubrania nadal na strychu.
Mrok zapowiada od tragicznego poranka, że przyjdzie błagać o promienie, ale zlituje się w styczniu i odejdzie pod warunkiem, że będzie śnieg. Jeśli nie, to dopiero w lutym, wtedy zdybie mnie na radości, że wstaję za dnia.
Pora niskiego naświetlenia, otwór przesłony za mało uchyli i zostawi mnie ciemną, niewidoczną, do poprawek. To już nie błona, co odeszła do lamusa, to matryca, zły zapis we mnie. Błąd w zgraniu mojej przesłony z czasem zimowym.
Chociaż niczym się nie zasłaniam, wciąż wychodzę jak w z cienia. Najbardziej rano, gdy endorfiny zredukowane do zera.
Próbuję złapać więcej światła, gdy odbijam w lusterku twarz, ustawiam się pod lampą, łudzę, że oślepi mnie namiastką. Co z tego, kiedy za oknem nadal noc, we mnie niedosyt, a makijaż niewyraźny. Po południu już rozmyty, bo popołudnie jest jak wieczór. O szesnastej z kurami wypadałoby się kłaść spać. Ale jak zasnąć jeśli kurantów w zegarze brak, a obiad smakuje jak kolacja.
Wiem, dużo gorzej być prześwietlonym. Obróbka sfiksowanego więcej kosztuje. Nachłoniętemu luksferami bliżej do udaru i wypalenia.
To nie ja. Nie wypalam się do dna, wciąż mam na drewnie miejsca, których nie dotknęła lutownica. Brak złączy, cyna się nie topi i światłoutwardzalne plomby zaczynają wypadać. Czuję potrzebę sztucznego słońca, nawet jeśli pukają mnie w głowę, że już wszystko mamy zmodyfikowane.

Zabierz mnie wyżej i błyśnij fleszem prosto w oczy. Błagam.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Izolda · dnia 05.11.2009 08:36 · Czytań: 1192 · Średnia ocena: 3,14 · Komentarzy: 22
Komentarze
SzalonaJulka dnia 05.11.2009 10:28
"Wołanie o słońce nad światem"? ;)

Skomentuję, jak się doświetlę...
bury_wilk dnia 05.11.2009 11:46 Ocena: Dobre
Wydaje mi się troszkę przekombinowane, choć sens jest jasny... jasny jak słońce, jak flesz błuskający po oczach...
Lecz jeśli o mnie idzie, to jest zdecydowanie za mało nocy...
Izolda dnia 05.11.2009 16:54
Szalona - spodziewam się Ciebie zatem na przełomie marca i kwietnia

bezduszny wilku, polujący nocą, rozumiem - bezduszna Izolda:rol:
JaneE dnia 05.11.2009 19:42 Ocena: Dobre
Myślę i myślę i nie wiem co tu mądrego napisać;)
Możliwe, że na mnie brak światła też zaczyna już negatywnie wpływać .
Styl dobry, co do treści to coś mi nie gra do końca....gdybym tylko wiedziała co.
Anaris dnia 05.11.2009 20:25 Ocena: Dobre
Szczerze mówiąc, ja też nie bardzo wiem, co napisać. Rozumiem, o co chodzi - a przynajmniej tak mi się zdaje - ale właściwie nie wiem, czemu coś mi tutaj nie pasuje. Może za wzniośle? ;)

No nie wiem... :) Podoba mi się, bo zdaje się, że z brakiem światła w zimie też mam problem, ale coś tu jak dla mnie jest nie teges...

Pozdrawiam, Izoldo :)
Izolda dnia 05.11.2009 20:29
Bo ja od zawsze do piernika twierdzę, że proza poetycka powinna być w poezji, tylko tam też się jej czepić nie chcą, więc powinna być gdzieś na styku, np.w poezji ale z nickiem. Stany pośrednie są najtrudniejsze do oceny.
Dzięki dziewczyny za wpisy.
Pozdrowienia
Jack the Nipper dnia 06.11.2009 08:08 Ocena: Dobre
Cytat:
Gdy pierwszy raz czasem zimowym, o szóstej trzydzieści budzę się w kompletnych ciemnościach


Spokoju mi ten fragmnet nie daje.
Piszesz tak, jakbyś na skutek przejścia na czas zimowy, rankiem wstawala w ciemnościach. Tymczasem jest odwrotnie. Przesunięcie czasu rozświetliło poranek, ale skróciło dzień.
Być może chodzi Ci tylko o fakt, że dzień sie staje coraz krotszy. Jesli tak, to zapis o czasie zimowym jest mylący.
Izolda dnia 06.11.2009 08:28
Tak masz rację Jacku jeśli chodzi o pierwsze zaraz po przesunięciu zegarków poranki, ale gdzie ja napisałam, że budzę się w październiku. Czas zimowy ma to do siebie, że również ranki systematycznie nam skraca i pobudki serwuje w głębokich ciemnościach. Bywa, że i po siódmej jest jeszcze ciemność.
Chodzi zatem o pierwszy taki czarny tego czasu poranek. Wkrótce nadejdą, niestety:(
Pomyślę jak zadziałać, żeby Ci spokój dać:)
Pozdrawiam jesiennie
Usunięty dnia 06.11.2009 08:48
Brakuje dyscypliny. Za dużo opisujesz rzeczy zbędnych dla fabuły, czy samej treści. Moim zdaniem 1/2 tekstu dała by ten sam efekt, bez utraty sensu całości. Tekst do przeredagowania, bez oceny
Elwira dnia 06.11.2009 09:28 Ocena: Bardzo dobre
Przypomniałam sobie czasy, kiedy wychodziłam z domu o 6:20, a wracałam o 19, zimą wychodziłam i wracałam nocą, a promienie niedającego ciepła słońca łapałam przebiegając przez dziedziniec uczelni do biblioteki albo innego budynku... Żyłam jak w transie, wołając o ten flesz. Dla mnie przekaz jest jasny. Słońce - niekoniecznie to na niebie, może zaświecić nawet w nocy, jeśli tylko się postaramy ;)
Pozdrawiam ciepło.
Jack the Nipper dnia 06.11.2009 09:42 Ocena: Dobre
W zasadzie nie ejst dopisane, że w październiku, ale ten "pierwszy raz zimowego czasu" mi to zasugerował. Dlatego zwróciłem uwagę na zmyłkę ;)

Ja akurat wole jak jest ciemno ;)
Elwira dnia 06.11.2009 09:48 Ocena: Bardzo dobre
Czas zimowy, nie jesienny, a to różnica ;) Tu nie chodzi o ten czas na zegarku, ale słoneczny. Czas, kiedy słońce po raz pierwszy nawaliło rano i było ciemno.
Izolda dnia 06.11.2009 09:49
moffiss - do gaduły niestety taki argument nie trafia, ja jestem niezdyscyplinowana:D

Elwiro - jak napisała mi wczoraj Zola: „jeśli tak piszesz, znaczy, że nadajemy na tych samych falach!”:)

Ciemnolubni z Was faceci (a mawiają, że wzrokowcy lubią przy świetle;))
zapomin dnia 06.11.2009 10:23 Ocena: Bardzo dobre
Dobrze zrobiony monolog. A więc można i lirycznie o depresji jesiennej :)
ja bym zrezygnował z końcowego wersu, albo przynajmniej zredukował do jednego-dwóch błagań - może ten flesz? Na pewno nie zostawiłbym zbyt dosłownego odegnaj depresję.
Izolda dnia 06.11.2009 10:44
Z niektórymi sugestiami ja nie dyskutuję, po prostu wdzięcznie im ulegam.:yes:
Usunięty dnia 07.11.2009 23:15 Ocena: Przeciętne
Hmmm... No nie podoba mi się ten tekst :| Wydaje mi się strasznie naciągany. Jakoś mi ta cała aparatura nie pasuje... Wolę, jak opowiadasz o zimnych piwnicach...

A wiesz, że są lampy imitujące światło słoneczne?
Izolda dnia 07.11.2009 23:38
Słyszałam też, że są drogie a dostęp do nich niełatwy.
Wolę dostać fleszem po oczach choćby w taki sposób jak Ty to zrobiłaś, nie wszystkie przebłyski muszą być przyjemne, najważniejsze, że są.
A aparatura fotograficzna w tym tekście to ukłon w stronę mojego chłopa zapalonego fotografa. Wiesz ile ja się muszę o tym nasłuchać? Tak przesiąknęłam nomenklaturą, że używam jak języka codziennego.
Ale mi okrutnie zaprzeciętniłaś ten pochrzaniony ranking.:D
Usunięty dnia 07.11.2009 23:47 Ocena: Przeciętne
Aż mam wyrzuty sumienia... Ale jak wiem, że ktoś pisze lepsze teksty, to zaczynam oceniać surowiej... :|

Ale ciesz się, że jeszcze nie oberwałaś słabym. To dopiero boli ;)
Izolda dnia 08.11.2009 00:00
O wielka i hojna, nic nie jest mnie już w stanie skrzywdzić w tym tekście skoro zapomin dał bdb. :D Dla tej chwili żyłam.
Usunięty dnia 08.11.2009 00:02 Ocena: Przeciętne
Ja nie mówię, że ten tekst jest słaby i że chciałam Ci go wstawić. Tylko, że czasem się słabym obrywa...
Izolda dnia 08.11.2009 00:05
Może dożyję i ja. Czasem mam wrażenie, że przyjemniej byłoby dostać słabego, ale mieć przeczytany i skomęcony tekst, niż pustkę pod nim. To jest chyba najokrutniejszy scenariusz dla autora.
Usunięty dnia 08.11.2009 00:11 Ocena: Przeciętne
No fakt. Masz rację.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty