" 2012 " - Fajfer18
Publicystyka » Recenzje » " 2012 "
A A A
3 lata z małym kawałkiem... Tyle według Majów ma trwać jeszcze nasze egzystowanie na staruszce Ziemi. Napotykając recenzje bądź komentarze dotyczące tego faktu, można ulec wrażeniu, że gdyby ta grupa indiańskiej ludności wiedziała, w jaki sposób Emmerich przedstawi widmo apokalipsy, zdecydowaliby się z pewnością dopisać jeszcze kilkanaście stron kalendarza.


Tak się jednak nie stało i mamy... przyzwoity, nie pozbawiony nonsensów, ale całkiem ciekawy film katastroficzny. Za kamerą zdecydował się stanąć mający już doświadczenie w twórczym niszczeniu Ziemi ("Pojutrze", "Dzień Niepodległości") - Roland Emmerich. W moim odczuciu i tym razem majestatycznie rozprawił się z naszym globem. Cóż z tego, że bohaterowie są mało wyraźni i schematyczni? Przecież idąc na tego typu film, nie oczekujemy głębi psychologicznej, jak ma to miejsce często w kinie offowym, tylko oczekujemy szeroko pojętej destrukcji. I tego właśnie doczekamy się w sali kinowej.


Budżet szacowany na 260 milionów dolarów pozwolił twórcom na pokazanie wielu ciekawych, czasami wręcz przeczącym prawom fizyki, efektów. Wybuchy wulkanów, walące się budynki, potężne fale zalewające całe kontynenty. Owszem, czasami denerwujący jest fakt "nieśmiertelności" głównego bohatera. Scena typu: spadający z urwiska pojazd z czołową postacią na pokładzie. Po chwili, gdy wszystkim wydaje się, iż nie żyje, oglądamy podciągającą się postać. Tak! Oczywiście, to on. Co bardziej złośliwi pewnie będą się zastanawiać, czy nasz heros w drugiej ręce nie trzyma jeszcze płonącego pojazdu, bo jest to tak samo realne jak to, że się uratował. Takich przykładów można by było jeszcze trochę wymienić.


Nie bądźmy jednak aż tak surowi. Nikt z nas przecież nie spodziewa się pełnego realizmu. Film ten całkiem dobrze relaksuje. Siedzenie tych dwóch i pół godzin w sali kinowej nie wydaje się być aż takim traumatycznym przeżyciem. Zamysłem producentów było, skierowanie zainteresowania ludzi, poprzez ten film, poszukania informacji dotyczących przewidywalnego końca ludzkości w tytułowym roku. Czy to się udało? Nie. Jeżeli nawet ktoś jest tym zainteresowany, to wątpliwe jest dla mnie, aby stało sie tak pod wpływem tego obrazu.


Podsumowując. Nie mam wątpliwości, że film ten osiągnie spory sukces finansowy. Na to właśnie był nastawiony. Efekty zapierają dech w piersiach, jednakże postacie są zbytnio wyidealizowane i bezpłciowe. Osobiście wciąż czekam, aż tego typu historia zakończy się pełną zagładą wszystkich istnień ziemskich. Niestety, przyjdzie mi jeszcze pomarzyć i pozastanawiać się, jak zostałoby to ukazane...

OCENA 6,5/10
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Fajfer18 · dnia 05.12.2009 12:57 · Czytań: 1272 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 8
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Usunięty dnia 05.12.2009 15:23 Ocena: Dobre
Ocena rodem z Garsoniery :lol:
Tekst całkiem ciekawy jako recenzja Amerykanckich filmów z pseudo wyższej :uhoh: pólki.
Ale czyta się ciężko. Podziel to na jakieś akapity, bo szlag człeka trafia, kiedy musi się przedzierać przez ten gąszcz wylanych słów.
Miladora dnia 05.12.2009 18:15 Ocena: Bardzo dobre
Katastrofą są natomiast na razie Twoje błędy, zacny Fajferze... :D
Oto one:
- staruszczce - staruszce
- sie - się
- sie - się
- pozwolił twórcą na - twórcom
- ( "Pojutrze", "Dzień Niepodległości" ) - usuń spacje przy nawiasach
- ( czasami wręcz przeczącym prawom fizyki ) - usuń spacje
- walące sie - się
- potężne falewające - ciekawe słowo-walizka ;)
- ma sie - się
- iż nieżyje - nie żyje
- pewnie bedą sie - będą się
- przecieź - przecież
- to wątpliwy wydaje sie aby było - wątpliwe lub wątpliwym, się
- ze tytuł - że
- własnie - właśnie
- wciaż czekam - wciąż
- pomarzyc - pomarzyć
- się pełna zagładą - pełną
A pełną apokalipsą - przecinki... :D
To znaczy ich brak. Przejrzyj, proszę i uzupełnij.
Poza tym całkiem nieźle. A Saduś dobrze radzi, żeby podzielić tekst na akapity.
Ode mnie "przeciętne" ze względu na formę tekstu... ;)
Pozdrawiam, jeżeli poprawisz, to podniosę ocenę.
Elwira dnia 06.12.2009 19:00 Ocena: Przeciętne
Wobec tego, że Autorowi od wczoraj nie chciało się poprawić błędów - tekst przenoszę do Czyśćca - tam zaczeka na zmiłowanie, bądź zostanie na wieki.
Fajfer18 dnia 06.12.2009 22:58
Witam:) Poprawiłem już błędy, więc postanowiłem wyciągnąć tekst z otchłani "Czyścca":) Mila, przyznam szczerze że z przecinkami zawsze miałem problemy... Ale generalnie prosiłbym jeszcze o jakieś sugestie dotyczące tekstu. Czego w nim brakuje? Czy jest w miare ciekawy? I jeszcze takie pytanie, gdyby nie było błędów to na jaką ocenę by to "dzieło" zasłużyło?:D
Pozdrawiam serdecznie:)
Fajfer18 dnia 06.12.2009 22:58
Iii jeszcze... Zadysto, są akapity już. Mam nadzieję że teraz lepiej:)
Miladora dnia 07.12.2009 01:07 Ocena: Bardzo dobre
W porządku, Fajferku... :D
Gotowy do zabawy? No to zaczynamy:
- nasze egzystowanie na naszej staruszce Ziemi. - powt. usuń "naszej"
- Natykając się na recenzje - niezręczne (napotykając recenzje, spotykając się z recenzjami...)
- dotyczące tego obrazu, - tego faktu
- ulec wrażeniu(,) że gdyby
- wiedziała, jak widmo - wiedziała, w jaki sposób Emmerich przedstawi widmo apokalipsy, zdecydowała...
- Tak sie jednak nie stało i mamy... przyzwoity, nie pozbawiony nonsensów(,) ale całkiem - się (literówka)
- Za kamerą, zdecydował sie stanąć - bez przecinka, się
- I w moim odczuciu i tym razem majestatycznie rozprawił sie z naszym globem. - się, poza tym usuń "I" z początku zdania
- Cóż z tego(,) że
- psychologicznej(,) jak ma to miejsce
- I tego własnie doczekamy sie - się, właśnie
- pozwolił twórcą na pokazanie - twórcom
- (czasami wręcz przeczącym prawom fizyki) - sugeruję oddzielenie tej części zdania przecinkami, nie nawiasami - , czasami wręcz przeczącym prawom fizyki,
- walące sie - się
- gdy wszystkim ma się wydawać iż nie żyje - gdy wszystkim wydaje się, iż nie żyje,
- ujrzymy podciągającą się postać. - oglądamy podciągającą się postać
- Oczywiście(,) to on.
- pewnie bedą - będą
- zastanawiać(,) czy nasz heros
- realne jak to(,) że się uratował.
- Takich przykładów można by było (jeszcze) trochę wymienić.
- Film ten całkiem dobrze rozluźnia. - sugeruję "relaksuje"
- Siedzenie tych 158 minut - dałabym "tych ponad dwóch godzin"
- nie wydaje się być (aż takim) traumatycznym przeżyciem. - sugeruję dopełnić w ten sposób
- Zamysłem producentów było, że oglądnięcie filmu skłoni ludzi do zainteresowania się - sugeruję inaczej "Zamysłem producentów było skierowanie zainteresowania ludzi, poprzez ten film, do poszukania informacji dotyczących itd"
- dotyczączych - dotyczących
- Jeśli ktoś jest tym zainteresowany(,) to wątpliwym wydaje się(,) aby było to pod wpływem tego obrazu. - sugeruję "Jeżeli nawet ktoś jest tym zainteresowany, to wątpliwe jest dla mnie, aby stało się tak pod wpływem tego obrazu." (coś w tym sensie)
- że tytuł ten osiągnie - może "że film ten"?
- Osobiście, wciaż czekam aż tego - wciąż, poza tym "Osobiście wciąż czekam(,) aż tego..."
- pozastanawiać się(,) jak zostałoby to ukazane...

Fajferku - mówiąc o akapitach, Saduś miał na myśli przerwy pomiędzy częściami tekstu, oddzielającymi od siebie pewne zamknięte jakby myśli.
Na przykład:
kilkanaście stron kalendarza. (koniec wstępu)
przerwa
Tak się jednak nie stało i mamy... (początek następnej części)
I tego właśnie doczekamy się w sali kinowej. (koniec tej części)
przerwa
Budżet szacowany na 260 milionów dolarów (początek następnej części)
itd.
Dzielisz, oczywiście, według własnego uznania... ;)

Napisałam w poprzednim komentarzu "całkiem nieźle".
Jeżeli dopracujesz, będzie to krótka, zwięzła i dobra recenzja - subiektywna, ale przecież dzielisz się z czytelnikami swoim odbiorem tego filmu. Może powinieneś do wstępu dorzucić jeszcze ze dwa zdania na temat obliczeń Majów i dlaczego w 2012 roku przewidywali oni zagładę Ziemi. Nie każdy bowiem to wie. Wtedy obraz filmu osnutego na tym wątku stanie się jaśniejszy... ;)
Moim zdaniem, jeżeli dopracujesz, może to być tekst na bdb.
Powodzenia... :D
Dla mnie ważniejsze jest to, że chcesz dopracować... ;)
(Dlatego podnoszę na dobry)
buźka
Fajfer18 dnia 11.12.2009 01:00
Poprawiłem tego troche...:) Myśle że lepiej to wygląda. Nie dodałem póki co informacji na temat obliczeń Majów. Nie wiem czy ma to sens w związku z tym co napisałem, że jeśli kogoś to interesuje to poszuka. Ale jeszcze nad tym pomyśle i może dorzuce:) Pozdrawiam
Miladora dnia 11.12.2009 02:03 Ocena: Bardzo dobre
Owszem, jest zdecydowanie lepiej... :D
Jeszcze to zostało:
- oczekujemy głębi psychologicznej, jak ma to miejsce często w kinie offowym, tylko oczekujemy szeroko pojętej destrukcji. I tego właśnie doczekamy się w sali kinowej. - przydałoby się coś zrobić z tymi powtórzeniami... ;)
- czołową postacią/podciągającą się postać. - powt. (zmień jedno)
Myślę, że mała informacja na temat obliczeń Majów ma jednak sens, ponieważ nie zawsze czytelnik ma czas lub ochotę na szperanie po Internecie i dobrze jednak jest zaspokoić wstępnie jego ciekawość.
Popraw te powtórzenia... ;)
Podnoszę na bdb... :D
buziak, Fajferku
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty