Ecce homo - Polter13
Proza » Humoreska » Ecce homo
A A A
„Ecce homo”

- Oto homo sapiens - powiedział Guadlur. - Człowiek sapiący.
Sycyzy przyjrzał się krytycznie jedynym okiem dziwnemu okazowi. Dotknął go macką i dokładnie zlustrował. Potem podniósł gwałtownie wzrok na właściciela bazaru.
- Guadlur, ty oślizły oszuście! - wykrzyknął. - Chcesz mi wcisnąć to okaleczone stworzenie?! Nie myśl, że się dam nabrać na ten numer z odciętymi kończynami. Znam dobrze dzisiejszą chirurgię plastyczną. Bezbłędna!
- To ma mieć tylko cztery kończyny! - zaoponował Guadlur, gulgocząc. Z oburzeniem wymachiwał nibynóżkami tuż przed nosem większego klienta. - Dwie tylne, dwie przednie, jedna głowa, jeden nos, jeden otwór gębowy, dwoje oczu i dwoje uszu.
- Czego? - nie zrozumiał potencjalny nabywca.
Sprzedawca odgarnął sierść z głowy towaru i pokazał odnóżem.
- Aha. A to co? - zainteresował się, celując palcem między nogi człowieka.
Guadlur szybko odwrócił okaz tyłem. Zagulgotał z irytacją:
- Kupisz, będziesz miał na własność!
- Powiadasz, że sapiący? - zapytał Sycyzy i zasyczał z zamyśleniem.
- Słowo daję. Wydobywa z siebie jakieś takie dziwne dźwięki.
- Pokaż - zażądał klient.
Właściciel stoiska brutalnie kopnął homo sapiens.
- Obyś smażył się w piekle, pieprzony gulgotku!
- Faktycznie - wysyczał Sycyzy i potarł prawy podbródek. - Co to za nazwa homo sapiens?
- Człowiek sapiący – wyjaśnił sprzedawca. - Jedno z niewielu wyprostowanych.
- Myśli to? - Szturchnął człowieka, który rzucił przekleństwo w swoim języku.
Guadlur parsknął. Wydzielina wylądowała na okazie, który wypuścił z siebie wiązankę kolejnych wulgaryzmów, z których żaden się nie powtórzył.
- A powiedz mi czy krasnoludki myślą?
Sycyzy zaśmiał się i po krótkiej chwili dobył targu. Chwycił człowieka i zaprowadził do domu.
- Będziesz mi towarzyszył przy posiłku - poinformował pan swoją nowo nabytą własność.
- Liczę, że wypierdolisz się na schodach - warknął w odpowiedzi człowiek.
- Może będzie z ciebie dobry zwierz obronny - zamyślił się Sycyzy, siadając przy stole. Wezwał gestem służbę i zamówił posiłek. - Tak czy siak... - urwał, żeby wsunąć w siebie porcję mięsa.
- Żeby ci dupa zarosła i ten brzuch eksplodował gównem - zasugerował człowiek.
- ... będzie z ciebie milutkie zwierzątko.
Homo sapiens chwycił laserowy nóż. Wcześniej zaobserwował, jak kelnerzy go obsługują. Ustawił najwyższą moc i odciął jedną z macek. Sycyzy zasyczał z przerażenia i bólu.
- Będzie z ciebie miły trup – zauważył człowiek. Z szaleństwem w oczach ciął kosmitę na kawałki.
Przez cały czas milutko się uśmiechał.


Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Polter13 · dnia 07.01.2010 08:53 · Czytań: 1059 · Średnia ocena: 2,88 · Komentarzy: 10
Komentarze
Szuirad dnia 07.01.2010 09:29 Ocena: Dobre
"po krótkiej chwili dobył targu" dobił targu

"- Żeby ci dupa zarosła i ten brzuch eksplodował gównem - zasugerował człowiek, nie rozumiejąc słów swojego pana wypowiadanych w innym języku." od "nire rozumiejac bym wyrzucił czytelnik juz się zorientował, ze strony wzajemnie sie nierozumieją i takie stwierdzenie pod koniec tekstu świadczy, ze czytelnika traktujesz jak półidiotę:)

Konfrontacja dwóch cywilizacji i jak rozumiem totalnie różnych. Spodziewałem sie innej końcówki. Początek sugerował jakiś wesoły, groteskowy kawałek a zamknąłes go szybko i w sposób mało efektowny, jeśli nie liczyć strumieni krwi, których i tak niejestem pewien, bo nie wiem co jaka ten stwór ma fizjologię:) Z oisów wynika, ze anatomicznie znacznie różnia sie od siebie (stwór i ten sapiący) dlatego dziwnym wydaje się, ze używaja bardzo podobnych narzędzi - nóż. Idąc dalej czy nie przeceniasz zdolności homo sapiens, który błyskawicznie orientuje sie w działaniu całkowicie obcych mu mentalnie narzędzi. Chyba, ze nauczył sie czegoś już w niewoli, ale wtedy nie musiałby "szybko orientować sie w obsłudze.
Takie to na szybko nasunęły mi sie uwagi. W sumie napisane, bez większych zgrzytów, czytało sie całkiemdobrze, tylko ta końcówka...
Pozdrawiam
lynch dnia 07.01.2010 17:23 Ocena: Dobre
końcówkę spartoliłeś moim zdaniem:) wygląda, jakbyś nie bardzo wiedział co zrobić z tą historią, wiec takie zakończenie "na odczepnego".
nie jest źle, momentami zabawnie, co cenię

pzdr
Polter13 dnia 07.01.2010 18:05
Dzięki, też się właśnie zastanawiałem czy nie skończyć na milutkim zwierzątku. Może lepiej byłoby bez niej. Z tym nierozumieniem, żeby nikt się nie czepiał, że tak samo jest to pisane. A nóż laserowy... chyba mógł się domyśleć, że wyżej jest maksimum i poza tym podglądnął służbę. Trochę pozostawiłem czytelnikowi, żeby sobie wyobraził te stwory, więc ich nie opisywałem dokładnie. Jeszcze się zastanowię nad poprawkami.
niks dnia 07.01.2010 19:25 Ocena: Dobre
Faktycznie, końcówka nieco... dziwna.
Mimo to podoba mi się wizja człowieka jako "milusiego zwierzątka" kosmity. Zwierzątka, które okaże się drapieżne i zaatakuje. Z tym, że ten laser... Jakiś mało efektowny, jak dla mnie (: .
Bardzki dnia 07.01.2010 20:30 Ocena: Dobre
Całkiem zgrabne opowiadanko. Niestety zakończenie cięte nożem.
Proponowałby zmianę: "Obyś smażył się w piekle, pieprzony gulgotku"
na "gulgocie". Takie zdrobnienie razi zwłaszcza ,że za moment gulgotek straci życie.
Elwira dnia 08.01.2010 20:19 Ocena: Dobre
Cytat:
przyjrzał się krytycznym jedynym okiem dziwnemu okazowi.


to znaczy, że jedno oko miał krytyczne a drugie nie? Moim zdaniem powinno być "krytycznie"

Cytat:
podniósł ostro wzrok


jak się podnosi wzrok ostro?

Cytat:
zaoponował Guadlur z gulgotem.


ze co?

Cytat:
Dwie tylnie


tylne

Cytat:
szturchnął człowieka, a sens rzuconego przekleństwa nie dotarł do niego.


bardzo to niezgrabne, poza tym sens pozostaje domysłem, spróbuj to jakoś ubrać w słowa, zobacz: szturchnął człowieka, a wtedy usłyszał słowa, których znaczenia nie zrozumiał... czy jakoś tak

Cytat:
stróż obronny


a nie jest trochę przedobrzone?

Cytat:
tnąc kosmitę na kawałki z szaleństwem w oczach.


rozumiem, że każdy z tych kawałków miał oczy, a w nich szaleństwo?

Czuć trochę niewprawność w posługiwaniu się słowem. Jakbyś napisał i nawet nie przeczytał ze zrozumieniem.
Sama historia... dobra, chociaż koniec naciągany. Nie bardzo wiem, co chciałeś pokazać. Że ludzie to jednak mordercy, bez względu na upływ czasu i sytuację? A nie lepiej, jakby go rozumowo jakoś pokonał?

Brakuje mi trochę opisu wyglądu kosmitów. Jedno, dwa zdania, a wiele by wyjaśniły, na przykład to gulgotanie ;)

Pozdrawiam.
Jack the Nipper dnia 09.01.2010 15:55 Ocena: Dobre
Dobre.

Końcówka naciągana - zabił go i co dalej? Samo zabicie to jeszcze nie rozwiązue sprawy, tak to jest tylko w holiłódzkich produkcjach, gdzie zły umiera i na świecie panuje pokój.
Polter13 dnia 15.01.2010 20:08
Dzięki, na pewno przydadzą mi się wasze rady. Powinienem sprawdzić czy szyk zdania jest poprawny.
A historia ma rozbawić. Gdybym starał się ciągnąć to dalej wyszłoby zwykłe sensacyjne sf. Może kiedyś wpadnę na kontynuację :D

// Poprawione parę błędów
ginger dnia 19.01.2010 17:48 Ocena: Przeciętne
Hmpf... Jeśli mam być szczera - nudne to.
Człowiek złapany przez jakiegoś bliżej niezidentyfikowanego ludka - nic nowego. Nie rozbawił mnie ten kawałek - bo co tu śmiesznego? To, że złapali człowieka, że zabił kosmitę, czy może, że kosmita gulgotał? Nie przekonuje mnie to.
Końcówka kładzie tekst - jakby nagle skończyła Ci się wena. Ubiłeś nowego właściciela - ale co ze służbą, z innymi? Co się działo dalej? Za dużo niewiadomych.

Styl - dość toporny, widać brak wprawy.

Ćwicz - prawdopodobnie będzie lepiej :)
Tirieel dnia 19.01.2010 21:04 Ocena: Dobre
Pomysł naprawdę ciekawy, ale szkoda, że zapowiadało się lepiej niż wyszło w rzeczywistości. Co tu dużo mówić: spieprzyłeś zakończenie, walnąłeś z tym nożem laserowym, jak wół na klepisko. Mimo wszystko widać potancjał, ćwicz formę, bo to ona głównie Cię w tym wypadku zawiodła.
Pozdrawiam:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty