z dzieciakiem trzeba krótko, - alleluja con
Poezja » Wiersze » z dzieciakiem trzeba krótko,
A A A
nie luzować smyczy za bardzo,
musi znać swoje miejsce: przy nodze. puścisz szczeniaka samopas
i wyrośnie z niego bydlę.

babka miała swoje metody wychowawcze: kiedy byłem niegrzeczny
udawała, że umiera - spuszczone powieki, splecione palce
na suchej piersi i wołanie: gdzie moja gromnica, zapalcie gromnicę,
zasłońcie zasłony! widzisz, co zrobiłeś, starą babkę wpędzasz do grobu.


za to ojciec wychowywał bez słów i teatralnych gestów, zwyczajnie
podsuwał pod nos skórzany pasek i wiadomo było czym to pachnie.
mój tata jest pracoholikiem - pracuje i pije, mama mówi, że jak dorosnę,
to pójdę w jego ślady, nie wiem tylko czemu wtedy płacze.


***

nie wiedzą, że piszę. babka przewróciłaby się w grobie, ojciec przemilczał -
a wiadomo czym pachnie takie milczenie; matka załamałaby ręce. dla ich dobra
udaję, że jestem mężczyzną - haruję na chleb, mam żonę i syna.
codziennie wycinam ich z papieru, puszczam na wodę białe łódeczki,
czekam aż do mnie dopłyną.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
alleluja con · dnia 24.01.2010 23:18 · Czytań: 3528 · Średnia ocena: 4,67 · Komentarzy: 18
Komentarze
oksana meyla dnia 24.01.2010 23:39 Ocena: Bardzo dobre
Swoim zwyczajem zasłaniam ekran aby nie widzieć autora ani komentarzy, czytam i myślę : Jaki udany debiut, pełna profesjonalka w dodatku. Długo nic i w końcu pójdę na spoczynek syty poetycko. Zaglądam w komentarze-nic. Świetnie-myślę-będę pierwszy. A tu kto dodaje? alleluja co we własnej osobie. To mój fragment : ,,udaję, że jestem mężczyzną - haruję na chleb, mam żonę i syna.codziennie wycinam ich z papieru, puszczam na wodę białe łódeczki, czekam aż do mnie dopłyną." Każdy wers wymowny, skąd my znamy te obrazy? A to .........własnie! Ale czy tylko? Metoda wychowawcza babki super-chyba zacznę stosować. A tak na poważnie-ileż dzieciaków(zdolnych, czasem wybitnie, utalentowanych) mających takie wspomnienia jest dziś artystami, lekarzami światowej sławy? Czy jest jakiś środek zapobiegawczy? Chyba tylko jeden-własne przemyślenia, umiejętność obserwacji i potem szczęście do spotkanych na swojej życiowej drodze ludzi.
Pozdrawiam.
Usunięty dnia 24.01.2010 23:56 Ocena: Świetne!
Pominę może milczeniem metody wychowawcze, choć znajome w nieco odwróconej roli. Wiersz bardzo sugestywny, realistyczny i ta rozbudowana nasycona goryczą puenta.Czyta się świetnie, zanurza się w relacje rodzinne tak rzeczywiste, ze czytelnik sam staje się podmiotem lirycznym a to wielka sztuka tak pisać.
Pozdrawiam, świetny
zapomin dnia 24.01.2010 23:59 Ocena: Bardzo dobre
dooobre - alleluja. Mocne. A te papierowe ludziki wrzynają mi się w ciało.
alleluja con dnia 25.01.2010 10:23
dzięki za poczytanie, to jeden z nielicznych tekstów, z których jestem (chwilowo;)) zadowolona

pozdrawiam ciepło:)
wierszokleta dnia 25.01.2010 11:52 Ocena: Bardzo dobre
I masz powody do zadowolenia, tylko ten przecinek w tytule. A gdyby tak tytuł, a wers spełniający rolę tytułu do wiersza?
whambam dnia 25.01.2010 12:41 Ocena: Świetne!
Czytałem już ten tekst, ale że pozostawił wrażenie, to i tu skrobnę ;) Przy kolejnym czytaniu odkryłem tu jeszcze literówkę : bydle/bydlę 'ę'...
Myślę, że największą zaletą tego tekstu jest jego funkcja demaskatorska, przewracanie parawanów, zdzieranie masek, to jest wiersz taki buntowniczy, wiesz?. Ocena - świetne.
gabi dnia 25.01.2010 13:35 Ocena: Świetne!
Osobiście jestem zwolenniczką autorytetu wyzwalającego:D i współczuję tym, którzy poznali ten drugi...
Twoje wiersze płyną i nie zanudzają:)
Świetny pomysł z udawaniem mężczyzny i papierowym ersatzem!

PoZdrówka!
alleluja con dnia 25.01.2010 16:22
wierszuś - może i tak, ale gdzieś to wypatrzyłam (że tytuł jest jednocześnie cząstką - stąd ten przecinek, pierwszego wersu) i pomyślałam, że jednorazowo można by spróbować;)
whambam - dzięki, literówka poprawiona:) buntowniczy na pewno, po części też ekshibicjonistyczny;)
gabi - miło, że znalazłaś coś ciekawego:)

pozdrawiam!
Usunięty dnia 25.01.2010 17:32 Ocena: Świetne!
genialny
a szczególnie fragment końcowy
dawno mi się nic tak nie podobało
creep dnia 25.01.2010 17:47 Ocena: Świetne!
taaak - "Z dziećmi trzeba surowo / zamiast płaszcza łach" jak pisał Pan Andrzej - poza tym: moja ulubiona tematyka, że tak powiem "antybiograficzna" - świetne
Izolda dnia 25.01.2010 23:19 Ocena: Świetne!
Oj Kochana tak głęboko "zapsychologizowałaś", że zdrapywać warstwy można do rana, tfu - do żywej rany.
tajga1805 dnia 26.01.2010 00:23 Ocena: Świetne!
Miałem to szczęście ostatnimi czasy , napotykać wiersze inne, niż normalne. Ale jakie są te normalne? Rymy, średniówka, jeden obrazek rozmazany na papierze.
Tu odnajduję Felinniego i jego przyjaciół twórców szkoły filmu włoskiego. Cały rozdział życia, sprawnie opisany, bez zbytnej pychy w doborze słów.
Tu odnajduję Tonino Guerre, z jego wspaniałymi pomysłami scenariuszy i jego poezją z tomiku "Miód"
To jest poezja!
Bez rymów
bez taktu, średniówki
Tak trzeba
Esy Floresy dnia 26.01.2010 01:45
No cóż za wszystkimi powtórzę zgodnym chórem, że to wspaniały wiersz, dopracowany w każdym szczególe. I jak tak sobie czytam Ciebie to sobie myślę, że ja nigdy tak nie napiszę i tak jakby mi smutno. Pozdrawiam.
alleluja con dnia 26.01.2010 11:52
dzięki:) więcej nie powiem, bo mam problemy z przyjmowaniem miłych słów :shy:

pozdrawiam!
Zola111 dnia 23.03.2011 01:21
Przegapiłam wiersz w styczniu, dobrze, że ukazał się w "polecanych", bo warto się z nim spotkać, z Twoim warsztatem i przesłaniem wiersza. Jak zwykle - troskliwa o formę i humanistyczne postrzeganie świata, podobasz się, Poetko.

z.
Jakint dnia 31.03.2011 22:03
Ano trzeba. Wiersz przez duze W. Czytam kolejny raz.

Pozdrawiam,
J.
Tomi dnia 04.04.2011 21:13 Ocena: Bardzo dobre
Mocne zakończenie, a i po drodze do niej sporo ciekawych elementów. Wiersz dobrze przyprawiony.


Pozdr:)
SmiercWFilizance dnia 09.04.2011 09:33 Ocena: Świetne!
Lubię takie. Życiowe :).
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty