sierociniec - alleluja con
Poezja » Wiersze » sierociniec
A A A
warkot silnika wcina się w nienaturalną ciszę,
samochód otacza chmara dzieciaków. jak muchy
przylepiają nosy, brudne łapki do szyb, coś krzyczą.
odwracam głowę. po lewej budynek kruszący się
od wilgoci. ściany pokryte brązowymi cętkami
przypominającymi plamy wątrobiane.

w zakratowanym oknie skurczona postać
kiwa się rytmicznie wołając co chwila: Geeeorgij! Geeeorgij!
Bad mówi, że podobno mały widział kiedyś mężczyznę,
który odbił się od parapetu i poleciał.

w nocy jest dwa razy gorzej: nie mogę spać, jest tak ciemno,
że ledwie widać zarys budynku, sczerniałe drzewa.
światło księżyca nie pozwala zobaczyć zbyt wiele.
okno po przeciwnej stronie nie śpi - coś się w nim rusza, cień
pojawia się i znika. znowu słychać: Georgij!, Georgij!
wrzask, tupanie, cisza.

potrafisz wyobrazić sobie większą samotność? - pyta Bad
milczę. wiem, że nie zrozumiałby, gdybym powiedział,
że zawsze czułem się jak ten, pełen liszajów, sierociniec.
z kiwającym się wewnątrz, przerażonym chłopcem.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
alleluja con · dnia 31.05.2010 12:55 · Czytań: 2155 · Średnia ocena: 4,67 · Komentarzy: 10
Komentarze
Shortia dnia 01.06.2010 09:47
fajny, jak zwykle, ale może nieco nierówny

trzecia czyta się bardzo dobrze ; druga - okey

w pierwszej ten średnik wygląda dla mnie nieco nienaturalnie, i coś mniej pasi w tym "brązowymi" - "wątrobiane"

w ostatniej jest sporo przecinków, w ostatnim wersie mogłoby go i nie być, natomiast po Bad? może i kropka.

ale ogólnie zachowany klimat z tytułu i to jest najważniesze
whambam dnia 01.06.2010 11:17 Ocena: Świetne!
Znam ten tekst skądinąd :) Nie mogłem się oprzeć, żeby go nie komentnąć ;) Zastanawia mnie cały czas, skąd czerpalaś inspirację do imion/ ników postaci wierszowych. O ile Georgij wygląda mi na imię pd. europejskie, o tyle Bad (zły?) jest nickname'em anglosaskim...
Pozdrawiam.
vimba dnia 01.06.2010 19:32
Bardzo mi się ten tekst kojarzy z "Bandytą" Macieja Dejczera - swoją drogą jeden z moich ukochanych filmów. Bardzo po Twojemu i do wewnątrz napisane. Mnie ujęło i chyba zabrakło mi słów, tak blisko mojej (hmm)wrażliwości. Pozdrawiam
V.
Esy Floresy dnia 01.06.2010 23:33
Właściwie od wczoraj zabieram się do komentarza i zebrać się w sobie nie mogę, bo tyle we mnie wywołałaś tym wierszem obrazów, skojarzeń, wspomnień, emocji, że nadal nie wiem czy jestem w stanie skleić myśli w solidną wypowiedź.
Zacznę od tego, że rzeczywiście w klimacie przywołał mi obraz stworzony przez Dejczera, o czym już wspomniała Vimba, a to głównie za sprawą pierwszej strofy, która niewiarygodnie plastyczna. Pamiętam jak naście lat temu jechałam przez Rumunię i pamiętam tę chmarę usmarkanych, brudnych i obdartych dzieciaków z wyciągniętymi łapkami i stąd pierwsze wersy zaprowadziły mnie właśnie w tamte rejony a stąd już tylko o krok do "Bandyty", wystarczył mi zawilgotniały budynek ze ścianami w cętki (właśnie i znów te cętki - widać nie tylko ja je lubię, że na dygresję sobie pozwolę:D). To jednak nie koniec mojej podróży, bo od filmu Dejczera przeskoczyłam do filmu pod tytułem "Pan od muzyki" (fran. Les Choristes) - o francuskich sierotach i chociaż trzymanych w znacznie lepszych warunkach, to tak samo zapomnianych przez resztę społeczeństwa. I wreszcie zawędrowałam, do moich osobistych wspomnień, kiedy to miałam okazję odwiedzić polski dom dziecka gdzie chmara dzieci, spragnionych odrobiny czułości, obkleiła mnie z każdej strony a ja miałam tylko dwie ręce i dwa kolana. Pamiętam dziewczynkę mniej więcej czteroletnią zajęła jedno z moich kolan i przylgnęła tak mocno, za nic w świecie nie chcąc dać się zepchnąć, w końcu się zsiusiała, bo bała się, że jak pójdzie do toalety, to już nie będzie dla niej miejsca. i chociaż było to kilkanaście lat temu, do dziś mi się serce ściska na myśl o tej małej.
Kończąc już komentarz dodam, że to dziś właśnie mamy Dzień Dziecka a nie wszystkie dzieci mogę się nim cieszyć. Również o dzieciach lecz w nieco odmiennej tematyce: http://www.990px.pl/index.php/.../#more-6636
i jako ilustracja muzyczna polecam z filmu "Pan od muzyki" - http://www.youtube.com/watch?v=Uaf4TlsBYUg (tłumaczenie można znaleźć w sieci jeśli ktoś nie zna francuskiego).

I jeszcze taka myśl na koniec: one wszystkie patrzą tymi samymi oczami. Widzisz Alle do jakich mnie tu nużących wynurzeń swoim wierszem skłoniłaś...

Pozdrawiam.

ps. Z tego wszystkiego zapomniałam dodać, o dwóch bardzo mocnych momentach w wierszu:
Bad mówi, że podobno mały widział kiedyś mężczyznę,
który odbił się od parapetu i poleciał.
- poprzez taką formę wypowiedzi w niemal faktologiczny, suchy sposób w kontekście tego krzyku, co powyżej to po prostu taki dysonans walący po łbie (przynajmniej mnie)
i cała ostatnia strofa, aż kulę się w sobie.
Za bardzo weszłam w ten wiersz za bardzo albo to on za bardzo wszedł we mnie.
wierszokleta dnia 02.06.2010 02:26 Ocena: Świetne!
Wydaję mi się że winno być plamy wątrobowe. Zamiast średnika chyba przecinek byłby na miejscu. Poza tym świetny, może nawet wstrząsający. W każdym razie ja jestem do głębi poruszony obrazem...
alleluja con dnia 02.06.2010 11:09
Macie rację - po pierwsze film "Bandyta", po drugie pewien reportaż o rumuńskich sierotach;

shortia, whambam, vimba, Esy, wierszokleta - serdeczne dzięki za odbiór i cenne dla mnie refleksje!

Pozdrawiam serdecznie :)
Jahpa dnia 02.06.2010 14:31
Pesymistyczny przekaz, wpisany w echa starego świata, przypomina trochę filmowe kadrowanie, ma światło nastrojowych obrazów, jakimi w ostatnich latach posługuje się kino, pachnie starym pustym rynkiem i ludzką biedą i nieszczęściem, które doskonale zmykają taką filmową klamrę... Ponadto jest czymś żywym, podoba się.
Esy Floresy dnia 02.06.2010 16:18
Cytat:
po drugie pewien reportaż o rumuńskich sierotach;


Jaki reportaż? Chętnie poczytam...
Vanillivi dnia 15.03.2014 02:44 Ocena: Bardzo dobre
To dobry wiersz. Temat sprzyja kiczowi, próbom zbyt łatwego wzruszania czytelnika, tutaj udało się tego uniknąć. Chociaż nie ma tu jakiegoś bardziej oryginalnego pomysłu, bardzo sprawnie opisujesz atmosferę sierocińca, prosto, ale w taki sposób, że przemawia. Zastanawiałam się ewentualnie, czy lekkie odchudzenie pierwszej zwrotki nie dodałoby wyrazistości - ale ogólnie podoba mi się tak, jak jest.
Pozdrawiam serdecznie i weny życzę.
julanda dnia 15.03.2014 05:18
Nie spojrzałam na kategorię, ale to sądzę proza? Pamiętam Cię z poezji, rozbudowanej i ciekawej (kałuża!) W prozie dość ciekawy opis na początku, jednak nie pasuje zapis. Klasyczny zapis dialogów, byłby korzystniejszy. Plamy wątrobiane? Są wątrobowe, te wątrobiane są, niczym podroby. Gdyby to miał być wiersz, wolałabym japoński simi.
Zrobiłaś apetyt na akcję, ale to może tylko mnie, bo nie lubię czytać o prawdziwym do końca, wyobraźnia, fantastyka. Dopisz dalsze części, być może są? Byłaby ciekawa opowieść, wolałabym dobre zakończenie. Ciekawie dać przeskok czasu, akcję w inne miejsce i związać motywem, wprowadzić zagadkę. Miniatury stanowiłyby całość. Pomysły, te to są, tylko życie zbyt krótkie, niestety.:(

Zawsze piszesz depresyjnie, tak widać masz. Zawsze też intrygująco, do korzystania w małych dawkach i na pewno w pełnym słońcu, ochronnie.
Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty