Kropka - mała, ale ważna - Elwira
Dla użytkownika » Poradnik użytkownika » Kropka - mała, ale ważna
A A A
Kropka – mała, ale ważna


1. Kropka jest podstawowym znakiem interpunkcyjnym. Najczęstsze jej zastosowanie w piśmie polega na zamknięciu zdania bądź równoważnika zdania. Jest ona uczuciowo neutralna, sama w sobie nie niesie żadnych emocji, ale treści, które zamyka mogą wyrażać bardzo wiele. Po kropce kolejne zdanie zawsze zaczynamy wielką literą.
:
2. Kropkę stosujemy również przy zapisie niektórych skrótów. Ważna zasada – stawiamy ją tylko w wypadku odrzucenia końca wyrazu, a prościej mówiąc, kiedy ostatnia litera skrótu nie jest ostatnią literą wyrazu, który skracamy.

I tak napiszemy:
prof. – profesor
inż. – inżynier
gen. – generał


Ważne :
Jeśli skrót zaopatrzony kropką występuje na końcu zdania, drugiej kropki nie stawiamy!

Kupiłam chleb, serak, wędlinę itp.

Kropki nie stawiamy po skrótach:
a) zakończonych na ostatnią literę wyrazu skracanego

mgr – magister
nr – numer
wg – według


b) po skrótach będących konwencjonalnymi, częściowo międzynarodowymi znakami miar i wag

m – metr
cm – centymetr
kg – kilogram


c) po skrótach stosowanych w matematyce i fizyce

sin – sinus
log – logarytm
C – Celcjusz


3. Kropkę stawiamy po liczebnikach porządkowych wyrażonych cyframi arabskimi. Zastępuje końcówkę deklinacyjną, a jej celem jest odróżnienie liczebnika głównego od porządkowego.

Mieszkam na 3. piętrze.
Byłem wtedy w 6. klasie.


Nie potrzeba natomiast kropki przy wyrażeniach, w których wartość cyfry jako liczebnika porządkowego nie ulega wątpliwości, czyli w datach oraz określeniach podających godzinę, gdy słowo godzina jest zaznaczone.

15 października 1986 roku.
Pediatra przyjmuje od godziny 6 rano.


W datach pisanych w całości cyframi arabskimi kropki są potrzebne dla optycznego odgraniczenia poszczególnych liczb. Natomiast przy oznaczeniu miesiąca cyframi rzymskimi istnieje tendencja do pomijania kropek, ponieważ sama grafika wyodrębnia poszczególne liczby. Zapis z kropkami jest jednak stosowany i nie uważa się go za błędny.

Po liczebnikach porządkowych wyrażanych cyframi rzymskimi kropka jest zbędna. Dlatego zapiszemy:
Jan III Sobieski
Pałac został zbudowany w XVII wieku.


4. Po tytułach nie stawiamy kropki!!!

5. Kropka kończąca wypowiedzenie nigdy nie występuje w towarzystwie znaku interpunkcyjnego, pełniącego tę samą funkcję, czyli wielokropka, wykrzyknika, pytajnika. Nie umieszczamy obok niej również przecinka, średnika i dwukropka.
Po kropce dopuszczalne jest użycie myślnika i cudzysłowu.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Elwira · dnia 02.06.2010 21:52 · Czytań: 1393 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 26
Komentarze
Darksio dnia 02.06.2010 22:26 Ocena: Świetne!
Elwirko.
Widzę, że postanowiłaś rozprawić się dogłębnie ze znakami interpunkcyjnymi. Czytałem pierwszą część, lecz nie komentowałem, ponieważ czekałem co dalej będzie. No i jest! Konkretnie. I wielkie Ci dzięki za trud, bo choć większość z nas zna zasady interpunkcji, to jednak ze względu na różne warianty ich poznawania, niektóre wymykają się spod kontroli, szczególnie tym osobom, które edukację ukończyły "dziesiąt" lat temu i pomimo wiecznego wertowania przeróżnych źródeł nie ogarniają całości. Dobra robota!
Elwira dnia 02.06.2010 22:37
To, że każdy kiedyś usłyszał o zasadach interpunkcji to jeszcze nie znaczy, że je zna i potrafi stosować. Tu bardzo dużo jest na "wyczucie", "widzi mi się", a jeszcze więcej na "nie chce mi się". Tylko nikt nie patrzy na to jak na reguły, które są i już. A one są, jasne i precyzyjne (chociaż nie zawsze :)). Spróbuję je troszkę nakreślić, mam nadzieję, że nikogo nie zanudzę.
Dzięki za wizytę.
Miladora dnia 03.06.2010 01:43
Mnie też nie zanudziłaś. :D

Tak prawdę mówiąc, to nie przypominam sobie, żebym kiedykolwiek w szkole wkuwała jakieś regułki gramatyczne.
Może mnie ich nie uczono? :D
No i byłam szczęśliwa, bo nie wiedziałam, że nic nie wiem. ;)
No a teraz im więcej czytam, tym wiem mniej i też jestem szczęśliwa, bo przynajmniej wiem, że nic nie wiem. ;)

Tak więc chwała Ci za to. :D
Elwira dnia 03.06.2010 09:45
Miladoro, jakoś tam musiało to być przerabiane, zależy pewnie od nauczyciela. Interpunkcja jest jakoś na początku edukacji. Z tych czasów w ogóle mało się pamięta, więc regułki też ulatują :lol:
Krystyna Habrat dnia 03.06.2010 19:14
Wielkie dzięki z dalszą edukację!!!! Przypominanie się przydaje. Wprawdzie kropki są łatwiejsze od przecinków, ale i one potrafią zastawić pułapkę.
Wasinka dnia 03.06.2010 21:35
No... Co do pułapek kropkowych, jeśli pozwolisz, Elwiro, to od razu mi się skojarzyła po komentarzu Sokoła taka zasadzka: dotyczy skrótów, po których się nie stawia kropki - w typie nr, dr, mjr - bo gdy taki skrót oznacza przypadek inny niż mianownik, to kropkę musimy postawić... I masz, babo, placek :D
Pozdrawiam :)
Elwira dnia 04.06.2010 09:17
To nie jest żadna pułapka, Wasinko, wtedy zwyczajnie skrót nie kończy się na ostatnią literę wyrazu, zatem kropkę stawiamy w myśl zasady
Cytat:
stawiamy ją tylko w wypadku odrzucenia końca wyrazu, a prościej mówiąc, kiedy ostatnia litera skrótu nie jest ostatnią literą wyrazu, który skracamy.

I jest to sygnał dla czytelnika, że tam jest końcówka fleksyjna.
Wasinka dnia 04.06.2010 09:28
Tak, wiem. Ale nie zawsze ktoś w ten sposób skojarzy, więc tak sobie napisałam...
Elwira dnia 04.06.2010 09:52
Mnie zaś chodzi o to, żeby myśleć przy używaniu znaków interpunkcyjnych. Nie kojarzyć, tylko wiedzieć.

Poza tym jakoś trudno mi sobie wyobrazić, że ktoś napisze: Nie mam twojego nr. telefonu. W zdaniach ładniej wyglądają całe słowa. Chyba, że ktoś robi notatki, ale wtedy ma własny zestaw skrótów, przeważnie opracowany na swój użytek.
Wasinka dnia 04.06.2010 10:46
Nie myślałam o tekście, tylko o Twoim artykule (przykłady), gdzie wspominasz o skrótach :)
Pozdrawiam :)
Elwira dnia 04.06.2010 10:54
A, przepraszam, w moim artykule ktoś ma stosować skrótowce? Chyba sam ma je stosować we własnych tekstach.

Wasinko droga, mnie się wydaje, że próbujesz się troszkę powymądrzać na siłę. Możesz przecież napisać poradnik. Jeśli znalazłaś w moim błędy, to je wskaż, wraz ze źródłem, na którym się opierasz.
Wasinka dnia 04.06.2010 11:01
Nie wyszukuję błędów w Twoim artykule i nie staram się przemądrzać. Nie sądziłam, że mój żarcik wywoła takie kontrowersje. Nie chciałam Cię urazić. Jeśli tak - przepraszam.
Pozdrawiam.
Darksio dnia 04.06.2010 11:15 Ocena: Świetne!
Oj kobitki, kobitki.
Obie jesteście biegłe w temacie interpunkcji. Nie mogę spokojnie patrzeć jak moje autorytety grają sobie w ping- ponga. :D Elwiro, robisz wspaniałą przysługę wszystkim "walczącym z przecinkami", twój tekst jest profesjonalny z utęsknieniem czekam na odcinek pod tytułem: "Przecinki kontratakują". Wasinko, tak sobie myślę, że w w/w skrótach, jeśli będą w innym przypadku niż mianownik zadziała reguła odrzucenia końcówki wyrazu, a zatem wiadomo - stawiamy kropkę. Pozdrawiam gorąco obie panie. :yes:
Wasinka dnia 04.06.2010 11:20
Okay. Nie będę więcej żartować. Kropka to poważna sprawa.
Pozdrawiam. I znikam :uhoh:
Elwira dnia 04.06.2010 11:25
Cytat:
Wasinko, tak sobie myślę, że w w/w skrótach, jeśli będą w innym przypadku niż mianownik zadziała reguła odrzucenia końcówki wyrazu, a zatem wiadomo - stawiamy kropkę.


To samo napisałam o 9:17, a dyskusja toczy się dalej... Nie wiem tylko, czemu ma służyć.
Art123 dnia 06.06.2010 20:50
Świetny wykład.W życiu jednak bywa,że przesuwa się przecinek i kropkę stawiamy w innym miejscu.Samo życie.
Pozdrawiam
Elwira dnia 06.06.2010 20:57
:confused:
Jeff_Moon dnia 11.06.2010 05:07
Witaj Elwiro my się chyba jeszcze nie zanmy;) Więc trzeba to napraić:)

Takie teksty to dla mnie, jak znalazł. Mam dość bicia się z interpunkcją, jak taki jeden z wiatakami:lol:

To napewno pomoże:yes:

Pozdraiwam;)
Elwira dnia 11.06.2010 11:09
Po to publikuję, żeby pomogło si będę się cieszyć, jeśli chociaż jedna osoba na tym skorzysta :)

Dzięki za odwiedziny. Pozdrawiam również.:)
Szuirad dnia 21.06.2010 13:43
Jakl tak dalej pójdzie to może zrozumiem interpunkcję i, co więcej, zostane jej fanem :).

Kupiłam chleb, serak, wędlinę itp. - a tu chyba chodziło o serek ;)

Nie bardzo rozumiem pkt 4 z tytułem. Możesz podać jakiśprzykład, co chcialaś zilustrować?

pozdr
Elwira dnia 21.06.2010 17:53
Chodzi o to, że po tytule na stronie tytułowej albo wpisując go do rubryki tytuł na portalu, albo podając tytuł, jako nagłówek przed tekstem, nie stawia się kropki. Nie stosuje się jej też przy śródtytułach i tytułach rozdziałów.
Szuirad dnia 25.06.2010 23:35
Dzięki za rozwinięcie.
Teraz rozumiem
Esther dnia 29.06.2010 21:18
Madre przypomnienia,dziekuje za stosowny artykol
Elwira dnia 29.06.2010 21:19
Polecam się na przyszłość :)
Dobra Cobra dnia 15.01.2011 20:58 Ocena: Świetne!
Przeczytałem z wypiekami na twarzy! Kiedy ciąg dalszy???
Elwira dnia 15.01.2011 21:05
A byłeś grzeczny? Ciąg dalszy jest tylko dla grzecznych.;)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty