Mistyczna wypowiedź - Krzysztof Grabon
Publicystyka » Recenzje » Mistyczna wypowiedź
A A A
Tytuł trzeciego tomiku pana Rafała Jaworskiego wskazuje na rzeczy, zjawiska mające ostateczny, niezmienny kształt, niezmienne czynności, oraz ich sposób wykonania. Czytelnik głownie spotka słowo, które zostaje do niego wypowiedziane, jest niezmienne, dlatego jest ostateczne. Pozostaje zadać pytanie o ostateczność – czym jest i jaka jest, z czego ona wynika. Pytań jej dotyczących jest wiele. Człowiek nieustannie zmierza do ostateczności i zależeć to będzie od jego sytuacji.

Niemal nieodzowny staje się czas:
„To oczywiste
- czas jest typem ekranu
w którym na drugą stronę faktury
ledwie przeciśnie się zaciśnięta pięść przestrzeni”.
[42]
Druga strona pojawi nam się jako biegun, albo miejsce w przestrzeni do którego dążymy. Istniejemy w tzw. kulturze ekranowej zaczynając od oglądania telewizji, filmów na komputerze, poprzez telefony komórkowe. Czas również tam jest rozwijany zaczynając od filmowo-telewizyjnej fabuły – gdzie płynie czas, poprzez zegarki w telefonach komórkowych jako miernik. Podmiot liryczny w dużej mierze odwołuje się do współczesnej techniki ekranowej.
Człowiek nieustannie tworzy prawo, zasady, zmienia je, nagminnie próbując od nich uciec. Podmiot liryczny kładzie nacisk na przeżycia z autopsji, które są bardzo bolesne dla człowieka, jednocześnie ucząc jak spojrzeć na drugiego człowieka. Powinno mieć ono charakter kontemplacji, medytacji. Spoglądając w tym charakterze można spojrzeć na świat, poznać go bliżej – nie tylko za pośrednictwem mediów.
W każdym utworze poetyckim Pana Rafała Jaworskiego możemy spotkać wyznanie kierujące prosto do naszych serc:
„Poeta opisał igłę
w siedemnastu
artystycznych wizjach.”
[7]
Często w swoich wizjach człowiek jest wyznawcą swojego przeznaczenia, które pod wpływem siły wyższej zostaje odsunięte na stałe, albo na czas nieokreślony. Podmiot liryczny przedstawia przedmiot i wizje, które są do uzupełnienia, albo pojawiła się jakaś wizja, którą trzeba było z tych czy innych przyczyn wyższych pominąć . Pomijając możemy uświadczyć jakieś straty, albo coś zyskać – więc potrzeba się kierować uczuciem.

Niejednokrotnie wyznania człowieka rodzą się ze wspomnień, przeżytych chwil. Podmiot liryczny kreuje człowieka pragnącego pogodzić się m. in. z przeszłością. Ostateczność wiąże się z czymś niezmiennym i z czymś co nastąpi w niedługim czasie. Jest świadomy wypowiedzi, której niezmienni, tak jak człowiek zmienia ubrania. Uważam, ze „Wyznania nieomal ostateczne” pana Rafała Jaworskiego są arcyważną i niezmienną wypowiedzią mistyczną adresowana do zwykłego czytelnika.

Krzysztof Graboń

---------------------------------------

Rafał Jaworski „ Wyznania nieomal ostateczne” wyd. Instytut Wydawniczy Świadectwo Bydgoszcz 2009 s. 75

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Krzysztof Grabon · dnia 03.06.2010 10:26 · Czytań: 611 · Średnia ocena: 1 · Komentarzy: 1
Komentarze
Usunięty dnia 04.06.2010 23:14 Ocena: Słabe
Przykro mi, ale nie na nadajesz się na recezenta.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Dzon
01/05/2024 21:18
Ok. Sprawdzę z czytaniem na głos, ale dopiero jak nie będzie… »
Dzon
01/05/2024 21:16
Dzięki. Prawdę mówiąc ten tekst jest tak stary, że o nim… »
Janusz Rosek
01/05/2024 16:09
Dziękuję za komentarz. Mieszkam, żyję i pracuję w Krakowie,… »
Zdzislaw
01/05/2024 13:50
Dzon, no i w porządku ;) U mnie, przy czytaniu na głos,… »
Kazjuno
01/05/2024 12:25
Jako słaby znawca poezji ucieszyłem się, że proza. Hmmm!… »
SzalonaJulka
01/05/2024 00:14
Bardzo dziękuję za zatrzymanie się :) Dzon, ooo, trafiłeś… »
Dzon
30/04/2024 22:22
Bardzo mi się spodobało. Płynie dynamicznie. Jestem fanem… »
Dzon
30/04/2024 22:08
Widać,że tekst jest bardzo osobisty. Takie osobiste… »
Dzon
30/04/2024 21:53
;-) Uśmiechnąłem się. Jest koncept. Może trochę do… »
valeria
30/04/2024 16:55
Nie bardzo rozumiem:) »
valeria
30/04/2024 16:54
Fajne »
valeria
30/04/2024 16:53
No ja przepadam:) »
valeria
30/04/2024 16:52
Ja znowuż wychwalam Warszawę:) »
valeria
30/04/2024 16:50
Jest pięknie, dzisiaj bardzo gorąco, cudna pogoda. Wiersz… »
Kazjuno
28/04/2024 16:30
Mnie też miło Pięknooka, że zauważyłaś. »
ShoutBox
  • Dzon
  • 30/04/2024 22:29
  • Nieczęsto tu bywam, ale przyłączam się do inicjatywy.
  • Kazjuno
  • 30/04/2024 09:33
  • Tak Mike, przykre, ale masz rację.
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty