W krainie magii...(8) - dante77
Proza » Fantastyka / Science Fiction » W krainie magii...(8)
A A A
W krainie magii...

Dżin

Dżin wyleciał z niewielkiej lampy, która została potarta przez wieśniaka.
Wzbił się w powietrze, żeby zaprezentować całą postać.
Taki lot to nieodłączna część wylatywania z lampy. Każdy dżin, bez wyjątku, ma swoją, przez lata wypracowaną, oryginalną pokazówkę. Można śmiało powiedzieć, że to taki dżinowy znak rozpoznawczy.
Wyprężył zarośniętą klatę, dumnie uniósł głowę do góry, przeczesał palcami bujną czuprynę i zatoczył koło w powietrzu.
Duch z lampy miał długie pekaesy, włosy zaczesane w wielką czarną falę oraz cieniutki wąsik podobny do tego, jakie mają aktorzy z teatrów dla dorosłych.
Zbliżył się do wieśniaka i oznajmił, że może spełnić tylko dwa życzenia.
Jaśko, podrapał się po przepoconej łysinie, zmarszczył brwi i zaczął intensywnie myśleć.
- Jak to, przecież w legendach... - zaczął chłop.
- Jak to? Srak to - huknął dżin.
- Mogę spełnić tylko dwa twoje życzenia - kontynuował spokojniejszym głosem. - Nie dalej jak wczoraj, spełniłem cztery życzenia pięknej niewieście, a teraz, jakoś to muszę wyrównać. Padło na ciebie, nic nie poradzę.
- Cztery życzenia? - zamyślił się Jaśko i zaczął coś liczyć na placach.
- No dobra, nie udawaj inteligenta, tylko powiedz czego sobie życzysz.
- Yyyyy... Hmmm – wyjęczał, a po chwili popatrzył na dżina. - Muszę pomyśleć.
Duch groźnie rycząc wzbił się w powietrze. Zaraz potem z prędkością godną spadającej gwiazdy, runął w dół i znalazł się przed nosem wieśniaka.
- Jak to pomyśleć? - powiedział najspokojniej jak potrafił.
- Jak to? Srak to - odparł bezczelnie mężczyzna. - Myślałem, że z tą lampą to taka bujda. Nie miałem pomyślanych żadnych życzeń.
Dżina zagotowało. Niestety nic nie mógł zrobić osobie, która potarła lampę, bo
stawała się ona jego panem, przynajmniej do czasu wypowiedzenia ostatniego życzenia.
- No to może inaczej - rzekł bardzo pojednawczo. - Czego byś sobie życzył, ale tak najbardziej. Mogę spełnić, każde twoje życzenie.
- Na przykład takie, żeby być zdrowym...? - zapytał chłop i zamyślił się.
Postać z lampy nie lubiła zasypiać gruszek w popiele. Pstryknęła głośno palcami.
- No to jesteś już zdrowy. Jakie jest drugie życzenie?
- Ale jak to? Ja tylko tak przykładowo powiedziałem - wymamrotał zdenerwowanym głosem Jaśko.
- Jak to? Srak to - dodał bezczelnie. - Życzenie, to życzenie.
- Ale mi szło o to, żeby być zawsze zdrowym.
Dżin znowu pstryknął palcami.
- No to będziesz – powiedział, wzbijając się w powietrze. - Dziękujemy za uwagę i zapraszamy ponownie.

Duch uniósł się w powietrze, zaliczył pokazówkę i schował się do lampy.
Wieśniak... No cóż. Był zdrowy...
A lampa, spadając z wysokości, trafiła chłopa w głowę i zmarnowała jego dwa życzenia.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
dante77 · dnia 17.07.2010 08:08 · Czytań: 776 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 11
Komentarze
Darksio dnia 17.07.2010 09:38 Ocena: Dobre
Zaczynało się nieźle. Już myślałem, że na koniec łupniesz niezłą, przewrotną pointą i... kicha. Zakończyłeś bardzo nieśmiało. Był zdrowy i tyle, a może jednak aż tyle. Bo przecież perspektywa życia w zdrowiu to już bardzo wiele. Gość miał być wykołowany przez dżina, ale tylko pozornie. W rezultacie wytargował jedną z najbardziej pożądanych kwestii. To położyło Twój tekst.

Cytat:
Pokazówka to nieodłączna część wylatywania z lampy. Każdy dżin, bez wyjątku, ma swoją, przez lata wypracowaną, oryginalną pokazówkę. Można śmiało powiedzieć, że to taki dżinowy znak rozpoznawczy.

Powtórki.

Cytat:
wąsik podobny do tego, jakie mają aktorzy z teatrów dla dorosłych.

To znaczy jaki jest ten wąsik? Nie bardzo to jest jasne.

Cytat:
No dobra, nie udawaj tam inteligenta, tylko powiedz czego sobie życzysz.

Tam - do wyrzucenia.

Cytat:
- No to może inaczej - rzekł bardzo spokojnie - Czego byś sobie życzył, ale tak najbardziej. Mogę spełnić, każde twoje życzenie.
- Na przykład takie żeby być zdrowym...? - zapytał i zamyślił się.

Tu wygląda, że obie kwestie wypowiada jedna osoba, a tak nie jest. Trzeba zaznaczyć kto co mówi.

Cytat:
Postać z lampy nie obsypywała gruszek w popiele. Pstryknęła głośno palcami.

Błąd (bardzo powszechny). Frazeologizm to takie stworzenie, że nie można go sobie naciągać do własnych potrzeb. Musi być zawsze artykułowany w ten sam sposób. Tu masz "obsypywanie" gruszek w popiele, w innym Twoim opowiadaniu pamiętam "zasypywanie" gruszek. Piszę wyraźnie i jasno (może i inni przeczytają i przestaną błędnie interpretować) - Nie zasypiać gruszek w popiele. - To jedyna poprawna forma! Innej nie ma. Jeżeli ktoś się z tym nie zgadza - zapraszam na pw.

Cytat:
- Ale jak to? Ja tylko tak przykładowo powiedziałem - wymamrotał zdenerwowanym głosem Jaśko.
- Jak to? Srak to - dodał bezczelnie. - Życzenie, to życzenie.

Kolejny dialog, który wygląda jakby obie kwestie mówiła ta sama osoba. A tak nie jest.

Cytat:
Dżin znowu pstryknął w palce.

Pstryknął palcami.

Ponadto znowu przecinki Ci wariują, a miałeś je już wytykane. Przykład:

Cytat:
Mogę spełnić, każde twoje życzenie.

Jedno proste zdanie, po co ten przecinek?

Piszesz dość ciekawie, ale nad pewnymi rzeczami musisz się bardziej pochylić. Pozdrawiam.
Miladora dnia 17.07.2010 11:22 Ocena: Dobre
Słuszne uwagi, Darksiu. :D Witaj, Dante. ;)

No to dołożymy co nieco jeszcze: :D

- swoją postać.
Pokazówka to nieodłączna część wylatywania z lampy. Każdy dżin, bez wyjątku, ma swoją, - powt.

- No to może inaczej - rzekł bardzo spokojnie(.) - powtarzasz to "spokojnie" w różnych formach co chwila. Daj tu może "pojednawczo"?

- powiedział, wzbijając się w powietrze. - Dziękujemy z uwagę i zapraszamy ponownie.
Duch wzbił się w powietrze, - powt. i "za uwagę".

Może to nie jest żaden fajerwerk na koniec, ale i tak bywa. Wieśniak miał być już "zawsze zdrowy". To miłe. Czy zdrowi ludzie umierają?
Owszem, w wypadkach. ;) A tu? Długie, zdrowe życie. Może na zawsze...?
Zakończyłeś z pewnym stoickim sceptycyzmem. :D
Dla mnie do przyjęcia, chociaż może faktycznie coś bardziej przewrotnego by się przydało. :D
Dobry - na szynach za niedopracowanie tekstu.
Pozdrawiam
Jack the Nipper dnia 17.07.2010 12:53 Ocena: Dobre
Początek obiecujący, a potem...
A potem jest nie do końca udany zabieg zrobienia puenty nie w formie przewrotnej, ale w formie banału - oczywistości. To się bardzo często sprawdza, bo oczywistośc potrafi bardziej zaskoczyć, tu jednak ma pewien feler - z tym zdrowiem niepotrzebnie powtarzasz osłabiając efekt banału (bo masz podwójną oczywistość - zdrowie).
Źle nie jest, ale do zachwytu jeszcze sporo. Niemniej jednak dobry tekst.
dante77 dnia 17.07.2010 22:18
Poprawiłem błędy i zmieniłem końcówkę.
Macie rację poprzednia była za banalna.
zajacanka dnia 17.07.2010 22:59 Ocena: Dobre
Nie wiem, jak byla poprzednia koncowka, ale co do tej - mam watpliwosc: Dzin przewaznie swiadomie spelnia zyczenia. No, moze w kolejnej czesci wytlumaczysz jego nieswiadomosc:D
dante77 dnia 18.07.2010 09:25
Chyba, że jest cwaniakiem i świadomie spełnia tylko życzenia pięknym niewiastom.
A resztę traktuje po łepkach .

Poprzednie zakończenie, zamiast ostatnich dwóch linijek:
A wieśniak... No cóż.
Był zdrowy...
Miladora dnia 18.07.2010 10:31 Ocena: Dobre
- No to może inaczej - rzekł bardzo pojednawczo(.) - kropka na końcu i raczej "bardziej pojednawczo". ;)

Poprzednie zakończenie było lepsze jednak. To, niczego nie daje.
Sugeruję przywrócić pierwotne. ;)
Albo wymyślić coś jeszcze innego.
Zdrowemu wieśniakowi odebrano rentę i skierowano do pracy przy budowie autostrady. ;)
dante77 dnia 18.07.2010 14:21
Wymyśliłem jeszcze inne zakończenie.
Zagoniłem lampę do roboty. I stała się narzędziem zagłady w rękach przewrotnego losu.
Almari dnia 27.08.2010 10:41 Ocena: Dobre
Cytat:
Wzbił się w powietrze żeby zaprezentować całą postać.


~ Wzbił się w powietrze(,) żeby zaprezentować całą postać.

Cytat:
- Jak to, przecież w legendach...


~ Proponowałabym inny zapis. Jak to? Przecież w legendach...

Cytat:
- Yyyyy....Hmmm


~ spacja po wielokropku a wielokropek ma mieć trzy kropeczki raczej ;)

Cytat:
Dżina zagotowało, niestety nic nie mógł zrobić osobie, która potarła lampę, bo do czasu wypowiedzenia ostatniego życzenia, stawała się jego panem.


~ Można wywnioskować, że to lampa stawała się panem dla dżina. Zrekonstruuj jakoś zdanie tak by nie zgubić podmiotu.

Cytat:
- Na przykład takie żeby być zdrowym...?


~ - Na przykład takie(,) żeby być zdrowym...?


Myślę, że postać dżina tak nie do końca była przemyślana. Dziwne reakcje ma. Najpierw jest wzburzony i ryczy po czym łagodnie zwraca się do wieśniaka, zaraz potem jest opryskliwy a na końcu znów spokojny. Proponowałabym ci dante, abyś ciągnął jego charakter jednym torem, niech będzie potężny, ale z drugiej strony usłużny choć niechętnie. Możesz dopisać, jeśli już chcesz zostawić te wtyki jak spokojny, opanowany itd, że np z trudem się opanował czy coś takiego. Bo inaczej wychodzi na dżina z rozdwojeniem jaźni albo schizofrenika.

Czyli wieśniak umarł na końcu? Fajna końcówka :)

Pozdrawiam.
dante77 dnia 27.08.2010 12:06
Dziękuję Almari, poprawiłem błędy.
Ale odnośnie dżina, to nie mogę się z tobą zgodzić. Moim zdaniem dżin to potężna i bardzo przewrotna istota, która tak nie do końca lubi spełniać czyjeś życzenia. A jeżeli już musi, to użyje wszelkich środków, aby ta procedura przebiegła jak najszybciej. A jego przewrotna natura, to ich największa broń, dzięki której w ten czy inny sposób, mogą wpłynąć na kogoś kto potarł lampę i nakłonić go do jak najszybszej reakcji.
Almari dnia 27.08.2010 12:34 Ocena: Dobre
Aha w ten sposób. Ok, teraz rozumiem :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty