Bajka o końcu Świata. - faith
Proza » Fantastyka / Science Fiction » Bajka o końcu Świata.
A A A

   Dawno, dawno temu, za siedmioma górami i siedmioma lasami, w krainie, której nazwy nikt już nie pamięta, żyła Księżniczka. Mieszkała ona w ogromnym pałacu z milionem komnat. W jednej z nich, na parapecie, rosło Drzewo Poznania Dobra i Zła. Księżniczka codziennie przed pójściem spać zrywała z niego jedno jabłko w nadziei, że zmieni Świat. Jednak kiedy odgryzała kawałek nic się nie działo. Ludzie jak dawniej rodzili się i umierali. Matki zabijały swoje dzieci, złodzieje kradli, asceci biczując się, błagali o łaskę. Nadal istniało cierpienie i radość. Świat płodził i uśmiercał.
    Aż pewnego dnia Księżniczka, jak co wieczór przed snem, zerwała jabłko. Spojrzała na owoc. Po jego powierzchni pełzał robak. Mała larwa, uśmiechając się szyderczo, zachęcała dziewczynkę, by wzięła kęs. Księżniczka posłuchała. Zatopiła zęby w soczystym owocu, a wtedy Świat rozbił się na miliardy maleńkich kawałków, z którego żaden nie przetrwał.
    A Drzewo Poznania Dobra i Zła?
Rośnie na parapecie mojego pokoju. Bezlistne jednak, nie rodzi już owoców.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
faith · dnia 06.05.2008 21:50 · Czytań: 1115 · Średnia ocena: 3,67 · Komentarzy: 6
Komentarze
Usunięty dnia 07.05.2008 08:17 Ocena: Dobre
Trochę jak bajka, z typowymi elementami jak główna bohaterka - Księżniczka, czy wstęp -dawno, dawno temu..., trochę Biblii, a całość brzmi dla mnie jak przypowieść. Ciekawa mikstura. Szkoda tylko, że rozwinięcie takie "skąpe", bo po rozwinięciu i przedstawieniu sytuacji w pierwszym akapicie, w następnym spodziewałam się czegoś więcej, a tutaj nagle wszystko dostaje przyśpieszenia. Pomysł jednak podoba mi się.
esere dnia 20.04.2016 14:47 Ocena: Bardzo dobre
Bajka urocza, zwłaszcza finał daje do myślenia. Podobają mi się niezmiernie tak krótkie formy opowieści, bo to nie lada wyczyn dla autora dać popis swoim możliwościom w tak niewielu słowach. Mnie osobiście nigdy to nie wychodziło.
A do czego mogę się przyczepić? Brakuje chyba dwóch przecinków. Poza tym, kajam się za swój brak profesjonalizmu, ale nic nie przychodzi mi do głowy :) Bajka bardzo dobra.
mike17 dnia 20.04.2016 15:01 Ocena: Bardzo dobre
Krótkie, zwięzłe i dające do myślenia, bo motywy biblijne zna każdy, a tu użyte w nowym wymiarze nadają temu utworkowi uroku i magii, i co mi się wyjątkowo spodobało, to to przejście z bajki w świat realny :)

Jakby nakładanie się na siebie wymiarów trwania, bo wierzę, że jest wiele światów, nasz to jeden z nich, i wielość rzeczywistości może działać takie cuda.

A może cała ta bajka to był tylko sen?
I tak przecież mogło być, wcale prawdopodobne.

Drobiażdżki:

Cytat:
Jed­nak(,) kiedy od­gry­za­ła ka­wa­łek(,) nic się nie dzia­ło.

Cytat:
Aż pew­ne­go dnia, Księż­nicz­ka, jak co wie­czór przed snem, ze­rwa­ła jabł­ko.

bez przecinka po "Księżniczka".
Cytat:
Po jego po­wierzch­ni pełzł robak.

pełzał
Cytat:
Mała larwa(,) uśmie­cha­jąc się szy­der­czo(,) za­chę­ca­ła dziew­czyn­kę, by wzię­ła kęs.


Ta końcówka to faktycznie daje w dekiel :)
Bravo!
faith dnia 20.04.2016 15:15
Ojej, Esere, Michale, niezmiernie mi miło, że odświeżyliście to opowiadanie, wygrzebując gdzieś z zamierzchłych czasów. Dzięki Wam mogłam je sobie przypomnieć:) Bardzo się cieszę, że treść przypadła Wam do gustu, oczywiście potknięcia poprawię, teraz sama patrzę na ten tekst bardziej dojrzałym okiem i mogę je dostrzec :)

Dziękuję za wizytę i taki miły odbiór, którego się nie spodziewałam :)
Ściskam Was serdecznie :)
Gramofon dnia 26.01.2017 14:06
Gdybym był złośliwy to bym napisał, że pierwsze zdanie brzmi jak cytat, tylko nie wiadomo czyjego autorstwa,


ale że akurat jem jabłko i złośliwości są mi obce, to napiszę, że z radością odkopuję tę bajkę.

:)

P.S. Ciekawi mnie ten robak, może jakaś odrębna bajka o nim?
faith dnia 26.01.2017 14:51
Gramofonie, to nie cytaty, to popularny wstęp do ludowych opowieści i bajek, którym posługiwała się cała rzesza zbieraczy dawnych, przekazywanych z pokolenia na pokolenie, podań. :)

Cieszę się, że znalazłeś gdzieś tę bajkę i odkopałeś.

Bajka o robaku? Cóż... to już jest jakiś pomysł. Nie wykluczam, że kiedyś do zrealizowania. ;)

Pozdrawiam serdecznie!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty