Septuaginta -waikhru - waikhru
Proza » Obyczajowe » Septuaginta -waikhru
A A A
Pamiętam ten pokój doskonale. Miałam dziesięć lat, a drzwi były ogromne. Do każdej ze ścian żałośnie przytulał się tynk. W niektórych miejscach łuszczył się i odchodził – często miewałam ochotę wziąć go w garść i pocieszyć, ale nawet stojąc na palcach – nie dosięgałam. Bywało mi wtedy tak przykro, że z płaczem rzucałam się na stojącą niedaleko okna sofę. Była miękka, czerwona i cuchnęła myszami. Wtedy to nawet miało swój urok, tak samo jak firanki w oknie, pachnące papierosowym dymem i straszące żółcią. Niektóre dni przemijały przyjemnie – to był ten czas, gdy wchodziłam do pokoju, zamykałam się i obserwowałam świat przez dziurkę od klucza. Każdego dnia widziałam coraz lepiej i więcej.
Pamiętam – to był poniedziałek. Siedziałam na skrawku karminowej szmaty udając, że to wyjątkowo mały perski dywan – szybowałam wysoko i odważnie. W pewnym momencie z dziurki od klucza coś do mnie mrugnęło, jakby łapiąc moje spojrzenia – kierowane tam coraz częściej. Podbiegłam i najpierw zbadałam otwór językiem. Smakował metalem i czymś bardzo starym. Nie zastanawiając się długo, przyłożyłam oko do otworu o fantazyjnych kształtach. Było w nim mnóstwo kurzu, więc delikatnie, patykiem znalezionym na podwórku, wydłubałam martwy naskórek. Trochę to trwało. Moja sprana, zbyt cienka kurtka krępowała ruchy - zdjęłam ją i rzuciłam na spróchniałe deski. Gdy dziurka od klucza została oczyszczona, łapczywie rzuciłam się w jej kierunku, by pustkę wypełnić tęczówką. Źrenicę pomniejszyłam o ilość światła, które zalało mnie aż po same pięty. Starałam się dojrzeć więcej, ale widziałam tylko błysk, jak gdyby sto słońc chciało mnie wypić do dna. Po kilku minutach – ilu? Nie wiem, nie liczyłam jeszcze wtedy czasu, oko zaczęło łzawić. To był pierwszy płacz od bardzo dawna i gdy teraz o tym myślę, sądzę, że było mi wtedy przyjemnie. Zostawiłam drzwi i położyłam się na czerwonym materiale.
Wtorek też pamiętam. Było deszczowo i mgliście, ale ja od samego rana żyłam słoneczną nadzieją, która przybierała postać dziurki od klucza. Podbiegłam do niej, nie oglądając się już na żółte firanki i szare gałęzie za nimi. Oko chciwie przywarło do wgłębienia. Tym razem zalała mnie fala – ciepła, błękitna i wszechogarniająca. Dałam się jej porwać tak bardzo, że po chwili nie wiedziałam czy pływam po morzu, czy szybuję wśród chmur. Było mi lekko na duszy, chyba się nawet uśmiechałam. Czułam jak woda dotyka mojej twarzy, rąk, brzucha. Delikatnie, ale bez wahania. Wydawało mi się, że robi wszystko, żeby mnie zapamiętać, może nawet pokochać. Chciałam pokiwać staremu światu na pożegnanie, ale wtedy znów poczułam deski pod stopami. Pomyślałam wtedy, że jeśli mam wracać, to dobrze byłoby mieć nowe buty. Te stare potwornie mnie uciskały.
Środa. Och tak! Pamiętam doskonale! Gdy zajrzałam do środka trafiłam na twardy, stabilny grunt. Dawno nie czułam takiej pewności. Bo czego może być pewna mała dziewczynka? Wyobrażałam sobie, że dotykam stopami kamyków, takich drobnych i śmiesznych. O przedziwnych kształtach. Jeden z nich przypominał mi mamę. Też była mała i zabawna. Powierzchnia skalnego okruszka wydawała się gładka, taka akurat do głaskania, gdy śnią się same niedobre sny. Spacerowałam jeszcze chwilę dookoła kamyka, aż zauważyłam, że wokół jest pełno zieleni. Zielony był wtedy moim ulubionym kolorem, dlatego nie zastanawiałam się długo. Pobiegłam. Kto mi uwierzy, gdy powiem, że tamtejsze pelargonie były wielkości drzew, a drzewa sięgały do nieba? Chciałam zobaczyć i powąchać wszystko. Znałam kogoś, kto tylko czekał na moje opowieści o zapachach, smakach, kolorach i dźwiękach. Z tego powodu kolekcjonowałam to wszystko w sobie, aż do mdłości. Nie zauważyłam, kiedy znów znalazłam się przy dziurce od klucza, wymiotując zapachem konwalii, smakiem jagód i dźwiękiem ocierających się o siebie liści brzozy.
Począwszy od czwartku, pamiętam coraz mniej. A szkoda, bo wtedy zaczynało robić się coraz ciekawiej. Moje oko obserwowało ruch najróżniejszych gwiazd, które otaczały miliardy innych, jeszcze piękniejszych. Podobno niektóre z oglądanych już dawno nie istnieją. Bywam gwiazdą czasami, ale to akurat zrozumiałam wiele lat później, patrząc w inne niebo i z innymi zmartwieniami w oczach. Gdy myślałam o galaktykach, ich losach i śmierci, nastał świt. Przestraszyło cię kiedyś słońce? Ja byłam śmiertelnie przerażona. To był jedyny raz, gdy od otworu w drzwiach uciekłam sama. Natychmiast tego pożałowałam, gdy pośrodku pokoju stałam w mokrej sukience i kałuży na deskach.
Piątek był beztroski. Pamiętam uczucie, gdy unosiłam się nad polami, wtulając głowę w czarno-żółte pióra. Później, stojąc bezpiecznie na ziemi, głaskałam ostre szpony i twardy dziób. Tak bardzo bałam się czy na skutek wylegiwania na sofie nie pachnę zanadto myszami - widocznie nie było tak źle, żyłam. Godziny mijały mi na zabawie z gołębiami, które jeszcze wtedy nie musiały przekazywać żadnych wiadomości, a ich ulubionym zajęciem było pilnowanie złotych, kurzych jaj. Popołudnie spędziłam na hamaku, zawieszonym między posępnymi dębami. Nie wierzyłam im za bardzo, bo przecież jak można być ponurym, gdy wśród gałązek skaczą sikorki. Ich żółte brzuszki, ich małe ciałka, ukołysały mnie do snu. Czy to ważne, że śniłam o morskich potworach?
Pamiętam sobotę. Widok koni, które tak wesoło biegały po łące, nie obawiając się węży. Głaskałam ich grzywy, językiem sprawdzałam smak uprzęży, jeszcze wtedy nie zastanawiając się skąd je mają i do czego mogą im służyć. Towarzyszyłam motylom w krótkim życiu, zakończonym wśród mchów. Nawet nie było mi przykro. Tego dnia tak bardzo nie chciałam wracać. Oddałabym wszystko, żeby zostać z ropuchą nieśmiało wyglądającą zza buraczanego liścia albo ze świerszczem, szepczącym polne plotki. Czy ktoś już wtedy powiedział mi, że marzenia się nie spełniają? Nikt nigdy. Gdy coś szarpnęło mnie za włosy pomyślałam, że to gałęzie próbują mnie zatrzymać, ale one tylko połamały się z trzaskiem. Rękę wykręcał mi reumatyzm krzyku, a gardło zalane było czymś ciepłym i cierpkim. Pojawił się Człowiek. Chyba go oczekiwałam. Drzwi huknęły potężnie, oko brutalnie rozstało się z dziurką od klucza, a ja zostałam prawie sama – uderzając drobnymi lędźwiami o ścianę, z podwiniętą do pasa sukienką.
Niedzieli właściwie nie pamiętam. Wiem tylko, że szlochając doczołgałam się do wielkich, brązowych drzwi. Były dla mnie wszystkim podczas tego dziesięcioletniego życia. Z trudem dźwignęłam ciało z kolan i zajrzałam przez otwór. Na próżno. Ktoś włożył klucz.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
waikhru · dnia 09.02.2011 10:23 · Czytań: 3691 · Średnia ocena: 4,75 · Komentarzy: 21
Komentarze
Usunięty dnia 09.02.2011 11:06 Ocena: Świetne!
Miło Cię znowu czytać :) I od razu przyznam, że jestem pod wielkim wrażeniem. I pomysłu i wykonania. Może przyczepiłabym się do paru kwestii kosmetycznych, ale nie jestem pewna, czy to by niczego nie zepsuło. Dlatego nie wytknę absolutnie niczego :) To zdecydowanie najlepszy tekst, jaki czytałam w tym roku.
Elwira dnia 09.02.2011 11:11
Opisanie pokoju jako więzienia udało Ci się bardzo dobrze. Dziecięce marzenie, które wylewają się przez dziurkę jako zdobyty klucz do wolności. Piękna metafora. I brutalne zetknięcie z szarą rzeczywistością. Tylko jak dla mnie, zbyt sucho opisane te marzenia i zbyt dosłowna końcówka. Takie kawy na ławę. Coś bym wycięła w przedostatnim akapicie, żeby uniknąć tej dosłowności. I opowiedziałabym kilka małych, ale barwnych przygód w tym świecie, widzianym przez dziurkę.
Za to bardzo dobra końcówka.
Pozdrawiam
waikhru dnia 09.02.2011 11:33
Dziękuję Ci bardzo Oke :) Zawsze jak wstawiam tekst po dłuższej przerwie, to jestem pełna obaw, więc tym bardziej jest mi miło.

Elwira, również dziękuję - obawiam się, że trudno będzie mi zmienić opis owych marzeń, nie chciałabym w tym tekście nic ruszać - jest on taki, jakim go sobie wyobraziłam ;) Jedyne nad czym faktycznie się zastanowię, to nad delikatnym zmniejszeniem dosłowności końcówki.

Pozdrawiam serdecznie!
JaneE dnia 09.02.2011 12:22
Kolejny ( w ostatnich dniach) tekst, który mnie przygniótł .
Nie potrafię udźwignąć dramatu dzieci.

Miniatura kojarzy mi się z obrazami surrealistów, ociera się o granicę jawy i snu.

Jestem pod wrażeniem
Usunięty dnia 09.02.2011 12:43
Trzyma się tu wszystko kupy nawet, coś się dzieje, a nie jakiś suchy, piękny fragment, który niewiele mi da. Na razie mi się podoba, bajką zalatuje, ale nie powiem żebym była pod wielkim wrażeniem (nie wiem dlaczego), choć jest to tekst, który ma duże predyspozycje. Czegoś mi tu zabrakło.

Pozdrawiam.
Abakarow dnia 09.02.2011 14:57 Ocena: Świetne!
witaj,

Jestem pod ogromnym wrażeniem tego tekstu. Metafora stworzenia świata widziana oczami dziesięcioletniej dziewczynki napisana tak barwnym językiem strzela prosto w potylicę. Z wydźwiękiem filozoficznym tego tekstu można by polemizować ( no bo jak można nie pamiętać ostatniego dnia odpoczynku :) , ale zamysł i koncepcja budzi szacunek.

aha...czy nie za dużo w pierwszej części tekstu przymiotników ? (ale to drobiazg)

pozdrawiam

ps.nie zmieniaj końcówki...ładna jest
Usunięty dnia 09.02.2011 16:48 Ocena: Świetne!
Ja głosuję za tym, żeby nie zmieniać absolutnie nic.
Almari dnia 09.02.2011 18:50
Piękna, wzruszająca historia. A mnie się właśnie ta dosłowność na końcu podoba. Tworzy znakomity kontrast wobec marzeń dziecka, tak idealnych i kolorowych. Szkoda że utopii pilnuje taki okrutny strażnik, który niweczy wszelkie chęci i pragnienia. Tak właśnie go odczytałam, jako plugawe i ohydne ścierwo.

Pozdrawiam.
Bajdurzysta dnia 09.02.2011 20:58
Mam wrażenie, że stoję wraz z bohaterką w owym pokoju i wraz z nią przysłuchuję się, przyglądam i drżę w obliczu wszystkich tych dziwów, chwilami radosnych, a chwilami tak mrocznych.
Jestem pod ogromnym wrażeniem plastyki tego tekstu... urzekłaś mnie opisami, które rozlały się przede mną niezwykle sugestywnym obrazem.
Zgadzam się z Oke_Mani - nie zmieniaj niczego w tym tekście!
Tjereszkowa dnia 09.02.2011 22:27
Witaj. Mocno odczułam Twój tekst. Doszedł aż do szpiku i rozszedł się po całym ciele. Podoba mi się to, iż będąc konkretną wizją pozostawia wiele furtek do interpretacji zachęcając do zabawy... Ja widziałam rozwijającego się człowieka, pełnego kolorów, smaków, dźwięków i Marzeń, uczącego się i rosnącego w nowe doznania. Czy końcowa scena to los? A może wybór dojrzałej już jednostki? W sumie nieważne. Smutek zostaje ten sam. Dzięki za mocne wrażenia.
Pozdrawiam ciepło
zajacanka dnia 09.02.2011 23:08
A ja choruje ciezko po takich tekstach. Mowie o tematyce. Malujesz slowem, obrazami. Dajesz wyobrazni czytelnika nieskonczone pole, a potem... zabijasz.
Swietny tekst!
Pozdrawiam
Tjereszkowa dnia 09.02.2011 23:35
Wróciłam, bo zapomniałam dodać, że tytuł świetnie dobrany. Pozdrawiam gwiaździście :)
katrinasr2 dnia 10.02.2011 04:01 Ocena: Świetne!
Super historia:) Czułam to co czytałam, zdanie za zdaniem coraz bardziej się utożsamiałam z bohaterką. Gratuluję i ciesze się, że tu zajrzałam.
waikhru dnia 10.02.2011 10:58
Dziękuję za te wszystkie bardzo pozytywne opinie. Nie ukrywam, że sama lubię ten tekst - był on napisany spontaniczne, w pół godziny, i doszłam do wniosku, że takie prace chyba wychodzą najlepiej:) Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam gorąco!
zawsze dnia 10.02.2011 17:15
Witam serdecznie. Czytałam Twój tekst wczoraj i nie mogłam się na nim skupić, miał jednak w sobie coś hipnotyzującego, toteż wróciłam...
Z kwestii kosmetycznych mam parę uwag z wczoraj:
Cytat:
Po kilku minutach – ilu? Nie wiem, nie liczyłam jeszcze wtedy czasu, oko zaczęło łzawić.
Drugi przecinek warto zastąpić myślnikiem.
Cytat:
Bywam gwiazdą czasami,
Szyk: czasami bywam gwiazdą
Cytat:
Tak bardzo bałam się(,) czy na
brakuje przecinka
Cytat:
Gdy coś szarpnęło mnie za włosy(,) pomyślałam,


I to tyle. Przyznam Ci się, że zamieszczam uwagi wyłącznie dlatego, że wyłapałam je przy pierwszym czytaniu. Teraz oficjalnie stwierdzam, że popłynęłam z tekstem i wszystko jest na swoim miejscu. Poza drobną kosmetyką, jak to powyżej, nie zmieniałabym nic. Pozdrawiam Cię serdecznie.
Izolda dnia 10.02.2011 22:28
Z przykrością stwierdzam, że wszystko co chciałabym powiedzieć już napisano przede mną. Pozwól, że po prostu pochwalę całość w szczególe i ogóle (pomysł, wykonanie, tytuł, środki jezykowe gładko obracające się ustach). Przyjemnie poczytać coś dobrego.
Jack the Nipper dnia 13.02.2011 09:56
Pierwsze skojarzenie miałem dość dziwne - oto jakieś dziewczę opisuje swoje pierwsze doznania seksualne, najpierw łagodne i przejmene, potem coraz bardziej intensywne, w końcu brutalne, zakończone gwałtem.

Drugie skojarzenie było już zblizone do kręgów biblijnych o siedmu dniach stworzenia świata czy coś takiego, więc postanowilem pozostać przy skojarzeniu pierwszym.

Bardzo dobrze napisane.
Wasinka dnia 13.02.2011 10:08
Siła obrazów i intensywność doznań przebija przez tekst. Można tu sobie powyciągać różne interpretacje, ale każda kończy się dość brutalnie...
Zatapiamy się wraz z bohaterką w świat dojmujących emocji, najpierw pozytywnych, w których z przyjemnością się kąpiemy, by później doświadczyć nagłego wstrząsu, który kontrastuje z dotychczasowymi łagodnymi (choć ekscytującymi) doznaniami.
Sugestywne opisy pomagają czytelnikowi przeżywać wraz z dziewczyną.
Pozdrowienia.
Adela dnia 28.02.2011 18:50
Sugestywny, malowniczy tekst. "Podział" na siedem dni bardzo mi się spodobał.
Pozdrawiam
A.
victorys dnia 01.03.2011 22:35 Ocena: Bardzo dobre
Udany tekst. Taka miniaturka, świat zamknięty w samym sobie, w obrębie utworu. Moim zdaniem nic specjalnie nie trzeba zmieniać.
TomaszObluda dnia 10.06.2011 22:32
Dużo przymiotników. Bardzo dobre.Niesamowity klimat. Nie przepadam,za takimi utworami, ale ten mi się spodobał.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty