pomarańcz[a] [III] - wodniczka
Poezja » Wiersze » pomarańcz[a] [III]
A A A
wieczorem
pomarańcz zagościła na niebie
kładącym się do snu,
poświatą otuliła słońce,
rozciągając się kolorem
po granacie,
aby potem przesiąknąć
w jego materię

a my w zapachu nocy
co się owocem toczy,
milczymy w słodkiej ciszy,
szukając ust granicy


gwiazdy na firmamencie
zdają się mówić,
spadają słowami
w pomarańczowym pyle

jesteście tu sami,
nic pomiędzy wami,
nie ma horyzontu,
końca i początku





wersja bezrymowa

wieczorem
pomarańcz zagościła na niebie
kładącym się do snu,
poświatą otuliła słońce,
rozciągając się kolorem
po granacie,
aby potem przesiąknąć
w jego materię

a my trwając
w zapachu nocy,
co toczy się owocem,
milczymy ciszą,
szukając granicy ust

gwiazdy na firmamencie
zdają się mówić,
spadają słowami
w pomarańczowym pyle

jesteśmy sami,
znikł horyzont,
koniec i początek
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wodniczka · dnia 03.03.2011 19:02 · Czytań: 1048 · Średnia ocena: 3,5 · Komentarzy: 24
Komentarze
Usunięty dnia 03.03.2011 19:42
Tak mi się od tych kolorów przypomniała "ziemia niebieska jak pomarańcza". http://pl.wikiquote.org/wiki/Paul_Éluard
wodniczka dnia 03.03.2011 20:15
Witam Alx
W tym linku nie ma odesłania do jakiejkolwiek treści [?]. Jednak zaczęłam szukać po wskazówkach, które mi zostawiłeś:). Dziękuję!

dziekuję również za obecność pod wierszem!
pozdrawiam serdcznie!
Usunięty dnia 03.03.2011 20:18
A bo pewnie trzeba ręcznie dopisać Éluard.
wodniczka dnia 03.03.2011 20:25
to nic nie daje, ale można poszukać inaczej.
Tylko, że w tym wierszu jest tylko ''pomarańczowy tytuł'':)
Usunięty dnia 03.03.2011 21:18
Ale "pomarańcz zagościła na niebie"?
wodniczka dnia 03.03.2011 22:03
tak Alx zagościła:)
Usunięty dnia 03.03.2011 22:13
Ciekaw jestem, w jakim porządku estetycznym chcesz kształtować swoje utwory?
wodniczka dnia 03.03.2011 23:18
Jeżeli chodzi o porządek eststyczny to u mnie raczej jego kontenstacja. Przebywanie w formie ogranicza mnie. A jak mam Alx rozumiec Twoje zapytanie? W jaki sposób odnosi się do tego utworu?
Usunięty dnia 04.03.2011 10:29
Wiesz, odnosi się w ten sposób, że sensowne uwagi krytyczne mają rację bytu tylko w ramach ustalonego między odbiorcą i nadawcą porządku estetycznego. Na przykład można walczyć o taki wyraz klasycznej estetyki, czego kiedyś znakiem było patrzenie, czy rymy są zgrabne i liczba sylab się zgadza, a obecnie czy tekst płynie i jakoś tam jest podobny do tego, co robi(li) Szymborska, Herbert, Miłosz, Różewicz.

Czy zatem Twoje wiersze są ustanawianiem "nowego porządku estetycznego"? Czy też ustanawianiem bałaganu ;)

Tak mi się zdaje, że w tym wierszu usiłujesz dotknąć jakiejś liryczności, ale nie do końca rozumiem, jaka jest rola tych cytatów.
wodniczka dnia 04.03.2011 11:35
roumiem Alx ... nie wiem - może bałaganu - dlatego się pytm i liczę na szczere komentarze. Bo nie wiem, czy to, co mi w duszy gra i te formy, które z tego powodu powstają są wogóle do zaakceptowania.
Chciałam zrezygnować z tych cytatów, ale mnie podkorciło. W moim zamyśle widziałam sens... Ten pierwszy rymowany - to takie ''wieczorne kołysane szeptanie do ucha ukochanej osobie'' - dlatego ubrałam w rytm jako melodię. Ta ostatnia rymowana część - to również taka wieczorna kołyska gwiazd-takie szeptanie. Nic poza tym nie mam na swoje usprawiedliwienie;)
Usunięty dnia 04.03.2011 21:13
A czytałaś kiedyś wiersze Kielar? Na przykład "Sacra conversazione" z tej stronki:

http://zls.mimuw.edu.pl/~alx/.../kielar.html

Taki naprawdę dobry wiersz liryczny musi być czymś w stylu modlitwy - tak jak tam jest. Opowieści o czymś świętym, misterium. Wydaje mi się, że takie proste rymowanki zwykle w najlepszym razie balansują na krawędzi śmieszności. Chyba bym je dużo bardziej inkrustował rzadkimi słowami i/lub poszedł w kierunku poważnego tematu, np. śmierci.
wodniczka dnia 04.03.2011 21:38
nie czytałam.
Rozumiem. Cóż mogę wiecęj napisać... muszą być i takie złe utwory jak ten mój, żeby stanowiłu kontrast dla dobrej poezji. Przyzwyczaiłam się już chyba do krytyki:(. No nic - chciałam szczerości to ją dostałam. Dziękuję:).
pozdrawiam serdecznie!:)
Usunięty dnia 04.03.2011 21:58
Ach, traktuj to raczej jako zachętę do pisania.
Usunięty dnia 04.03.2011 22:01
A poza tym, jeśli znajdziesz swój porządek, to wtedy jakby każda krytyka jest pozytywna - nawet jeśli w tonie "nie podoba mi się". A tak naprawdę to ten utwór ma pewien urok - inaczej bym się nie zatrzymał.
wodniczka dnia 04.03.2011 22:17
ja wiem, że krytyka uczy:). Dziękuję Ci za szczerość - zawsze warto posłuchać osób, które wiedzą w czym rzecz. A czuję, ze Ty do takich należysz i warto Twoje słowa wziąść sobie do serducha:).
No ten utwór nie miał dawać zadnych przemyśleń - tylko stworzyć taki wieczorny obrazek. Czasami chcę, żeby czytelnik trochę ''zobaczył'' a niekoniecznie ''myślał'';). Może faktycznie jest ''za lekki''. Może dopiszę drugą wersję pod dołem - bez rymowania;). Jak znajdę wenę:).
julanda dnia 05.03.2011 12:25
Ale tu sobie pokonferowaliście! ;) Nie skumałam jeszcze tej pomarańczy, czuję, że jest może nie znam poprzednich odcinków serialu! Jest tu coś intrygującego, ale warsztatowo, nie wiem, kurcze, nie wiem! Nie ma co dewastować zamysłu Autora, więc tylko odniosę się do wersji bez rymowej. ;)
a my
w zapachu nocy
co toczy się owocem
milczymy w ciszy,
szukając granicy ust

- nawet dubletowo tu się wcisnęły rymy! Pozdrawiam, a pomarańcze, skubane, atrakcyjne jak nic - marzę zobaczyć takie drzewo, ale to nie w tym życiu. Możesz mi je opisać w następnym cylku (zmykam, bo wpadłam w doła!)
wodniczka dnia 05.03.2011 12:43
Witam julando:)
możesz dewastować - czasami przydaje się nowe umeblowanie;). Z tym rymem - fakt! znów się zakradł a ja nie wiem co tu teraz wykombinować
hm...
drzewo pomarańczy - ciekawe. Może napiszę IV część.
dziękuję za odwiedzinki!
pozdrawiam serdecznie!
Szafranka dnia 06.03.2011 10:47 Ocena: Dobre
aby potem przesiąknąć
w jego materię

jakos to mi jakby za dużo w tej zwrotce. To na gorąco ,"ide dalej"..
Szafranka dnia 06.03.2011 10:51 Ocena: Dobre
no tak.Teraz o całosci. Fajny, Nastrojowy i szkoda, że nie przeczytałam go wczoraj przed snem:)
wodniczka dnia 06.03.2011 12:20
Witaj Szafranko
Musiałam jakoś przesiączyć ten sok w niebo - i tak jakoś wyszło;).
Fakt- przed snem może dawać lepsze efekty niż nad ranem;). Ale zawsze może stać się porannym wspomnieniem.
Pozdrawiam i dziękuję za przybycie
Usunięty dnia 06.03.2011 14:27
To ja jeszcze dodam, że jak się ma ten porządek estetyczny w środku, to wtedy nawet negatywne komentarze są pozytywne - tzn. ma się wtedy takie poczucie, że komuś może się moja produkcja nie podobać - na pewno tacy ludzie się znajdą, ale ja jako autor wywiązałem się z obowiązku w pełni - zaproponowałem coś, co jest nietrywialne, ciekawe, czy jakie tam ja autor chcę, żeby było.
wodniczka dnia 06.03.2011 14:55
Witam Alx jeszcze raz:)
rozumiem. Będę się starała zachowywać ten porzadek estetyczny w całości utworu. Bardzo dziękuję za cenne rady. Na pewno się przydadzą. Czasami człowiek musi spotkać na swojej drodze taką osobę jak Ty, żeby sobie po częsci jakoś to uporządkować.:).
pozdrawiam serdecznie!
deborah dnia 08.03.2011 20:33 Ocena: Bardzo dobre
witaj, czytam, która wersja...lepsza i nie wiem, ale pewnie bez rymów kochana. Smakowite te pomarańcze, buziaki i ocenę zostawiam:)
wodniczka dnia 08.03.2011 22:08
Witaj deborah!
z tymi rymami to był taki ekperyment - nie zawsze wychodzi;);).
Ale chociaż drugi może troszkę wypadł bardziej przyzwoicie, skoro pomarańczki wydały się smakowite:).
pozdrawiam ciepło!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty