straszny strach - angi_e
Poezja » Wiersze » straszny strach
A A A
nie ma zimy ale powiało chłodem
oddechu para mgłą zasnuwa ziemię
skrzypią kroki we wnętrzu coś kostnieje
kosmaty strach oblepia nawet sny

to ona! twoje najgorsze przeczucie
wszystko w około jest nie do zniesienia
już zbliża się! ten głos rozsadza trzewia
to twoja buka przed nią odczuwasz lęk

każdemu siedzi głęboko pod szafą
nie przyzna się lecz czuje oddech jej
pot zlepia noce za dnia zabiera tlen

a ty? boisz się zajrzeć za głęboko
to już nie jest wymyśloną tylko grą
może warto po swojemu nazwać ją

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
angi_e · dnia 18.04.2011 20:16 · Czytań: 900 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 6
Komentarze
wodniczka dnia 18.04.2011 22:34
Witaj angi_:)

już zbliża się! jej głos rozsadza trzewia
to twoja buka to jej tak boisz się - te zaimki trochę mi się tu nakładają:)

powiało chłodem ale to nie zima
oddechu para mgłą zasnuwa ziemię - nachodzą na siebie podobnie brzmiące człony

to twoja buka to jej tak boisz się
może lepiej: ''to twoja buka to jej tak się boisz''

każdy ma choć chowa pod szafą - powtórzenia blisko siebie


i powtórzenie słowa ''boisz'':) i słowa ''to'' - ostatnie występuje trzy razy w drugiej zwrotce:)

troszkę bym jeszcze popracowała nad wierszem;)))). Ale źle nie jest;)))

pozdrawiam serdecznie!:)
angi_e dnia 18.04.2011 23:22
Wodniczko, tak tak tak, za dużo 'to' za duzo 'ją' itd. Poprawiłam co mogłam.
Dzięki.
wodniczka dnia 18.04.2011 23:33
może:

to nie zima ale powiało chłodem - nie ma zimy ale...
to twoja buka to przed nią twój lęk - to twoja buka przed nią odczuwasz lęk

tak przyszlo mi na myśl:). Nie chcę się za bardzo wtrącać a jedynie pomóc:)
pozdrawiam serdecznie:)
angi_e dnia 19.04.2011 08:35
Przecież dopóki nie ingeruje się w treść, są to zmiany kosmetyczne, sprawiające że wersy wyglądają ładniej i milej się je czyta. A ja to jestem chyba ślepa. Dzięki wodniczko, widzisz jak to dobrze jest publikować. Tak to człowiek by uśmiechał się do szuflady utwierdzony w swoim geniuszu, a tak to...czegos się nauczy. Dzięki.
Tylko teraz musze podpisac angie&wodniczka-praca zbiorowa.
:)
wodniczka dnia 19.04.2011 10:31
angi_e
no co Ty;) - jaka praca zbiorowa - to tyko zmiany kosmetyczne;);). Wiadomo, że odbiorcy zawsze lepiej spojrzeć świeżym okiem:). I to tyczy się każdego tekstu:)

pozdrawiam serdecznie!:)
Silvus dnia 04.05.2011 20:26
Powiem - miałem problem z wyborem jednego z twoich wierszy do skomentowania (nie obraź się, ale na drugi już by nie starczyło mi zapału; mierzę w życiu, widzisz, zamiary na siły ;) ). Nie chce mi się, niestety, zbytnio wysilać przy formie tego komentarza, co sprawi, że będzie chyba "normalny". Może być?

Słów więc kilka o wyborze, abstrahując już od tego, czemu nie miałem z nim problemu, i od moich preferencji wierszowych (które wyraziłem zresztą w paru miejscach na forum) by nie zajmować zbyt wiele czasu sobie, a komentarzom innych potencjalnych łowców talentów miejsca pod lirykiem (o ile takowi znajdą się, co wątpliwym uważam). Wybór, jaki jest, każdy widzi (to z konia, może znasz :) ). Nie zdziwi pewnie fakt, że pomimo, iż sam wiersze długie smażę, krótsze czytać wolę. Kryteria (które podam, choć istnieje w mojej duszy obawa, że, być może przez nieświadomość, zaczniesz je stosować w kolejnych utworach; od razu też zaznaczę, że jestem pewnym wyjątkiem):

1. rym (to takie moje zboczenie, że (nearly) zawsze na 1. miejscu :) ),
2. "poziom" stroficzności,
3. melodyczność,
4. tematyka,
5. podobieństwo do gatunków lirycznych.
6. (ukryte)

Mniej więcej w tej kolejności je stosowałem; a na ów temat pewnie możnaby założyć osobny wątek, ale nie rozciągajmy się jak guma do żucia. ;) (Stosowałem strategię odrzucania.) Starałem się nie wybrać najlepszego wiersza, co mi się, myślę, udało, więc masz krytykę (razem z pochwałą) pozostałych od razu. :) Lecz nie wybierałem zbyt słabego, gdyż wolę krytykować fragmenty, a nie istnienie wiersza. (Ty pewnie też wolałabyś.) Kilka słów o (potencjalnej) ocenie (która tu będzie wyrażona niejawnie (ledas hołp). Staram się nie oceniać w przypływie natchnienia, szaleństwa, dobrych intencji, pod wpływem chwili, nastroju, osób postronnych, w napływie dobrych myśli, ochoty, marzeń, sił itp. itd., bla bla bla. (Po prostu mówię sobie: dziś ocenię; i oceniam (albo nie; ale nie rozwódźmy się nad tym ;) ).) (Przy okazji nadmienię, iż zauważyłem lejtli, że coraz bardziej lubię średniki.)

Przejdźmy do wiersza.

Najpierw błędy, których jest słownie: jeden.

Kilka więc słów o ogólnej formie nadmienię: forma sonetu, może być. Rymy? Cóż powiedzieć, no są w dwóch miejscach, niepotrzebnie się wciskają. Tytuł? Zbyt ograny; poza tym, hm, mój wzrok na przykład przyciągają tytuły z dużej litery, a właściwie odrzucają te z małej. Pierwsza zwrotka opisowa, druga też - z odniesiem do podmiotu, trzecia refleksyjna, czwarta też - sonet, jak się patrzy (no, bez rymów).

Kilka słów następnie o interpunkcji: Że występuje w dwóch miejscach, no dobrze, takie wiersze też powinny istnieć (te karty są szczęśliwe, o ile dobrze się nimi gra). Co byś zrobiła, gdybyś musiała na końcu wersu postawić jakiś znak? W środku, rozumiem, nie bruździ. Znam ze swojego pisania momenty, gdy zmieniałem brak interpunkcji, gdyż musiałem postawić coś na końcu (lub w środku, ale to osobny temat).

Kilka słów następnie o gramatyce: składnia zdaje się być zwyczajna. Rzeczowniki są rzeczownikami, czasowniki zasownikami, można by coś urozmaicić (np. ja próbuję u siebie, m. in. w ostatnim wierszu, ale raczej mi się nie udaje).

Kilka słów następnie o semantyce (spokojnie, to ciągle jeszcze analiza; interpretacja nadejdzie za chwilę): dosłowność, dosłowność, dosłowność. Właśnie jej za bardzo nie ma, więc dobrze. ;) Co jest? Przede wszystkim proste słowa. Nic skomplikowanego. Ja bym wolał, by każda linijka była osobnym przeżyciem, a tu płynie zdanie i płynie...

Z uwagi na brak czasu nie skomentuję już, niestety, płynności poszczególnych fragmentów, ani płynności w stosunku do znaczenia. ;(

Przejdźmy do interpretacji (w końcu, nie? B)).

Temat dobry - nie ograny, do zauważenia, wyzwalający jakieś większe uczucia (przynajmniej w rzeczywistości). Pewnie oglądałaś/czytałaś ostatnio Muminki - popieram, świetny serial animowany, hm, książki niestety nie czytałem (a może stety?) No Buka, pamiętam... że pod szafą, no tak, w niedostępnym miejscu dobrze znanego wnętrza. "nie ma zimy ale powiało chłodem" - mniej więcej dobre, "oddechu para" - banalne, "kosmaty strach" - bardzo dobre, "trzewia" - :), buka - świetne, można jednak było lepiej wykorzystać ten motyw, "każdemu + czasownik dot. pojęcia trzeciego" - miłe, "boisz się zajrzeć za głęboko" - niezłe, "to już nie jest wymyśloną tylko grą" - podoba mi się, dobry motyw.

Ze strachem to w ogóle dobry temat, może dlatego, że nie go w poezji zbyt wiele?

Ogólnie wiersz jak wiersz; wybija się paroma niejawnymi skojarzeniami, paroma jawnymi. Podoba się mi (mi) ponadto słowo "kosmaty".

Mam takie wrażenie, że jeszcze wiele dałoby się tu napisać, ale nic nie przychodzi mi konstruktywnego do głowy.

Przepraszam za ewentualne błędy w tymże wyżej, ale byłem zmęczony, więc nie chciało mi się sprawdzać.

No. Po tym obszernym tekście już chyba widzisz kolejny powód, dla którego nie komentuję, z reguły. B)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty