[nie] będąc sobą - wodniczka
Poezja » Pogranicze » [nie] będąc sobą
A A A
Chciałoby się bez celu przemieszczać myśli, ubierać je w zwiewne sukienki, nie zważając na pory roku. Chodzić ponad tym, co niełatwe w kilkudziesięciocentymetrowych szpilkach, nie przyznając przed innymi, że jasny cień za nami to anioł, a szpilki są tylko złudzeniem, które chroni przed zazdrością.

A gdyby tak czasem zmienić na zawsze w miód, czekoladę i watę cukrową?

Szukamy odpowiedzi w gorzkim. Boimy się nadmiaru cukru, a potem i tak wstrzykujemy insulinę. Przychodzi żal, że było tak blisko, o krok, a może dwa iniekcje za późno. Wystarczyło wyciągnąć rękę albo spojrzeć na drugi peron. Po co upierać się ciągle na pierwszy. Wszyscy prędzej czy później odjedziemy tym samym składem.

Powielamy siebie za często i za bardzo. Ciągle ten sam kierunek, wszystko schematyczne: obiad, śniadanie, kolacja. Budzimy się rano, by zasnąć wieczorem. Sięgamy pamięcią zza jutra i widzimy

niesiebie - w powtarzalności.

Za bardzo uwięziliśmy pragnienia. Nadaliśmy im wymiar marzeń. Teraz oddaliły się od teraźniejszości na wymiar niedotępności. Za dużo lęku, by nazwać po imieniu, dotknąć, podejść bliżej. Bezpieczniej biec na skróty ja. A potem mówić, że nie było możliwości, by przemyśleć bardziej. Z dnia na dzień rzadko interpretuje się znaki.

Zapomniana myśl błądzi gdzieś po grzbiecie. Wywołuje ciarki. Porusza mięśnie, chcąc skierować ciało w odpowiednie miejsce. Nie zauważamy, bierzemy tabletkę na ból serca. Tracąc sens, zapisujemy kolejny lęk zamiast spełnienia. Nie umiejąc się wyrwać z kagańca, odczuwamy ucisk na szyi. Przełykamy ślinę na widok nie naszego deseru. Znów idziemy spać głodni. Bez gwiazd na niebie i stolika z lampką,

niepogodzeni z ciemnością.



Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wodniczka · dnia 16.07.2011 23:29 · Czytań: 1087 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 20
Komentarze
Usunięty dnia 16.07.2011 23:42 Ocena: Bardzo dobre
zza jutra albo za jutro (?)

wstrzykujemy insulinę. Przychodzi żal, że było tak blisko, o krok, a może dwa zastrzyki za późno.

- dałabym: dwie iniekcje za późno

nadaliśmy im (kogo?co?) wymiar marzeń.

Za bardzo uwięziliśmy pragnienia. Nadaliśmy im wymiaru marzeń, Teraz oddaliły się za bardzo od teraźniejszości.

Dodałabym kilka przecinków. Ale, generalnie, tekst mnie satysfakcjonuje. Pozwolę sobie ocenić na b.db.
Pozdrowienia :)
Poke Kieszonka dnia 17.07.2011 09:41
:)Droga Wodniczko jak mi dziś na tak Twój tekst:yes:, nie będę Ci tu pisać, że jakieś zdanie źle wybrzmiewa. Zajmuje on dziś mnie pod innym względem, tyle ma wspólnego z moim usprawiedliwieniem, z tą moją ramka do wypełnienia:yes: Twój tekst natchnął mnie na osobistą refleksję i nie wiem czy nie siegnę do szuflady, po to co wypełnione;) ciągle brak mi odwagi:( i ,, przełykam ślinę na widok swojego deseru''.Wszystko zgarniam do swojej kieszonki:) Dziękuję i posyłam serdeczności z mojej kieszonki:)
wodniczka dnia 17.07.2011 11:24
Witaj - cie:)

sheCat - w końcu po długim czasie coś Ci się spodobało u mnie na bdb:)))). Cieszę się, że ta chwila w końcu nastała hihi. A tak na poważnie - sugestie wykorzystałam. Jest lepiej. ''Nadaliśmy im'' - ''pragnieniom'' - co wynika z pierwszego zdania przed.

Poke - pocieszę Cię, że chyba dużo osób tak ma. Ciężko jest tak do przodu - bez obracania się na pięcie i zwalniania kroku. Każdy człowiek chyba ma jakieś ograniczenia - mniejsze lub większe. Ważne, że zdajemy sobie z tego sprawę i staramy się choć w minimalnym stopniu stawiać im czoła a nie dawać możliwości doprowadzenia nas do całkowietej bierności.
Cieszę się, że odnalazłaś tutaj dla siebie refleksję:).


pozdrowienia!:):)
Miranda dnia 17.07.2011 12:12 Ocena: Świetne!
Wodniczko, ileż prawd przemyciłaś w tak krótkim tekście.

"Za bardzo uwięziliśmy pragnienia. Nadaliśmy im wymiaru marzeń, Z dnia na dzień rzadko interpretuje się znaki".

"Tracąc sens, zapisujemy kolejny lęk zamiast spełnienia".

A to zabrzmiało jak epitafium - przejmująco smutno:"Wszyscy prędzej czy później odjedziemy tym samym składem".

Każdy wers pobudza do refleksji. To dobrze, tak powinno być. Świetne.
Dziękuję i pozdrawiam;)
julanda dnia 17.07.2011 12:46
Bardzo nie pasuje mi w tekstach, kiedy autor wypowiada się w imieniu wszystkich, jeśli się więc zapędzę w swoich, szybko zakładam kagniec zakresu, niech to będzie chociażby "on i ja", czy jak w ostatnim tekście, który dodałam na PP, przedstawiciele pokolenia. Może dlatego Twoj, uznam za ciekawy, jeśli będzie podany od stony peelki. Za uogólnienie zawsze się obruszę, bo nikt nie siedzi w mojej głowie, aby mieć prawo do moich prawd, a te uznane za ogólnoludzkie, gdzieś już zostały zapięczętowane.
W tym przypadku, byłabym na tak, ale nie jestem. Pozdrawiam!
wodniczka dnia 17.07.2011 13:05
Witajcie

Mirando - ale mi miło:))), że wyciagasz z tego tekstu aż tak dużo:).

Julando - ale ja nie wypowiadam się za WSZYSTKICH. Nie zawężajmy aż tak i nie podchodźmy szablonowo. Kto czyta ten tekst albo się z nim utożsamia albo nie - nic więcej. Czyli można i ta, że ja i ten drugi ktoś stanowimy my:)... albo ja i parę innych osób. Ja nie napisałam nigdzie wszyscy:)))
Prawdy julando są jedynie schematami, które powielają nasze umysły. My żyjemy ciągłymi schematami myśli, gestów i zachowań i każdy ma prawo odpieczętowywać rzeczywistość i opisywać ten schemat z własnej perspektywy:) a przynajmniej tak myślę:). Nie piszę o tym, co siedzi w Twojej/innych głowach. piszę przypuszczalnie odwzarowując rzeczywistość na podstawie obserwacji i empati.:).

Pozdrawiam Was serdecznie!:)
julanda dnia 17.07.2011 13:39
Ale ja zaczęłam warczeć, bo bardzo nie lubię, jak ktoś mówi za mnie, a to tak odczułam. Dlatego podtrzymuję protekst, te uogólnienia, niby w imię empatii, to również przypadłość polityków, w każdym razie poczułabym może empatię z mojej strony, jakbyś pisała w liczbie pojedyńczej. (Wrrrr, poważnie, warczę serio! Tak mam.) Buziaki, już łagodne!
Acha, tekst tego typu można poprowadzić zadając delikatnie czytelnikowi pytanie, czy właśnie tak jest...
Usunięty dnia 17.07.2011 14:28 Ocena: Bardzo dobre
Nadaliśmy (pragnieniom) wymiar marzeń.
wodniczka dnia 17.07.2011 16:34
julando - to nie wypracowanie szkolne;). Tu nie chodzi o teze, rozwinięce tezy i zakończenie;). Jakbym miała tu formułować pytanie to teks jak dla mni byłby gimnazjalny czy licealny. Fakt - możliwe, że źle to ujełam ale politykiem nie jestem;). Myślę, że w tym tekście nie ma na tyle kontrowersji i zarzucania, żeby nie można było w formie my - no ale rozumiem, że moze się nie podobać!:).jakbym pisała w licznie pojedyńczej to też byłoby przekłamania, bo niekoniecznie pisze się o tym, co się czuje;). Ale ok - rozumiem Twoje racej

SheCat - przecież nie będę powtórzeń robić;). nie rozumiem, czy to nie jest wystarczająco przejrzyste? Pprzecież określenie dalszego podmiotu następuje już w drugim zdaniu-czyli od razu;)

Pozdrowionka!:)
Usunięty dnia 17.07.2011 16:44 Ocena: Bardzo dobre
Przedmiotem rozważań jest zdanie:

Nadaliśmy im wymiaru marzeń.

Widzę to następująco:
- gdybym tworzyła przeczenie: Nie nadaliśmy im wymiaru marzeń.

- ale w twierdzeniu: Nadaliśmy im wymiar marzeń.

Msz. brzmi lepiej.
wodniczka dnia 17.07.2011 18:24
Fakt SheCat - brzmi lepiej:). Poprawię!:)
Euridice dnia 18.07.2011 10:25
Wodniczko. Witaj moja droga.
Jestem pod tym tekstem nie pierwszy raz. Ale za każdym razem mam niestety jedno wrażenie - niezadowolenia. :( Tak ten tekst jest prawdziwy i wszystko jest w nim raczej w porządku. Ale ten porządek tym razem kompletnie mnie nie satysfakcjonuje. Czasem lepszy może bałagan, kto wie? Gdyby poszarpać ten pies na kawały zdań to pewnie bym się zachwycała. Ale "w kupie" już nie. Nie jest to zależne ode mnie. Ale jest jedno, co napisałaś pięknie i co sobie zabiorę:

Bez gwiazd na niebie i stolika z lampką,

niepogodzeni z ciemnością.


I to mnie bardzo wzięło. Czekam na kolejne. Pozdrawiam cieplutko! :)
wodniczka dnia 18.07.2011 13:43
Witaj Euridice:)

Ok - nic się nie stało:)). Nie wiem - jakoś tak nie umiałam poszarpać hihi:). Ale fajnie, że chociaż ten fragmencik. Mogę Ci zdradzić tajemnicę, że też njbardziej w tym miejscu odczuwam:).

Pozdrawiam serdecznie!:)
Szafranka dnia 19.07.2011 06:16 Ocena: Bardzo dobre
Znów idziemy spać głodni. Bez gwiazd na niebie i stolika z lampką,

niepogodzeni z ciemnością.

a no właśnie ja ! Eurydice! A to ,że wybrałyśmy to piękne zakończenie niezależnymi myślami - byłam zszokowana gdy po wklejeniu zakończenia zobaczyłam twoj kom. Wpierw piszę swój a póżniej zerkam na inne aby aby nie ulegac sugesti. Pozdrawiam Was !
wodniczka dnia 19.07.2011 11:26
Witaj Szafranko

No to jest nas więcej, gdzie w tymm miejscu najbardziej odczuwamy;).
Pozdrawiam i dziękuję za odwiedzinki!:)
julass dnia 20.07.2011 03:43
Cytat:
a może dwa iniekcje za późno.
dwie

Cytat:
Sięgamy pamięcią zza juto i widzimy
juto?

nie powiem ze wiem o co chodzi i ze mi się podobało ale tego wszak można było się spodziewać...
Almari dnia 20.07.2011 08:57
Cytat:
że jasny cień za nami to anioł(,) a szpilki są tylko złudzeniem,


Cytat:
Po co upierać się ciągle na pierwszy


- Dałabym raczej przy pierwszym.

Cytat:
Nadaliśmy im wymiar marzeń, Teraz


- kropka zamiast przecinka


No więc, jest kilka interpretacji, ukrytych sensów, które ładnie się przeplatają. I to mnie satysfakcjonuje. Natomiast, jeśli chodzi o samą konstrukcję, to mam wrażenie że za bardzo kombinujesz, za bardzo chcesz wybić się ponad przeciętność i tworzysz jakieś dziwne zdania, które są poskręcane, niecodzienne i, jak domniemam, mają dodać twojemu tekstowi uroku i niebanalności. Poniekąd się zgadzam, ale tak jak mówię, można przekombinować i wtedy bardziej czuje się dystans niż bliskość. Zapewniam, że jeśli tekst byłby dłuższy, to nie byłabym na tak.

To takie moje drobne spostrzeżenia.

Pozdrawiam :)
wodniczka dnia 20.07.2011 10:59
Witaj Almari

ups - trochę mi się wkradło niedbałości:/. Nawet nie zauważyłam, bo zawsze kopiuję teksty z pliku. Po poprawkach zawsze coś napsocę!:)

Almari - możesz mi wierzyć czy nie, ale ja nie udziwniam na siłe i nie staram się wybijać. Po prostu piszę i samo wychodzi. Nie kombinuję na siłę. Nie wiem - ale siebie chyba już nie można zmienić;);). Dziękuję za przybycie i podzielenie się zdaniam.
Pozdrawiam!:)
Marika dnia 22.07.2011 02:29 Ocena: Świetne!
jak dla mnie świetny takst, pobudza do refleksji, myślę, że warto czasami się zatrzymać, żeby zobaczyć coś po raz drugi i wyciągnąć wnioski. Mnie również najbardziej ujął ostatni fragment. Dziękuję za wrażenie. Świetne :)
wodniczka dnia 22.07.2011 12:07
Witaj Mariko:)

Cieszę się, że tekst Ciebie zatrzymał i pozwolił wyciągnąć wnioski.:).
Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedzinki!:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:52
Najnowszy:emilikaom