Nagrobnica - julass
Proza » Inne » Nagrobnica
A A A
Nagrobnica

Stoję po samym środku wielkiego stawu, rozrzucając pokarm wyskakującym ku słońcu rakom i - wodorosty! One płoną życiem nagrobnym jak powracające z lodowych krain ptaki - do gniazd nieście nadzieję promienia.

Rozrzucone na boki ręce wczepiają się we włosy stojących obok pomników nagrobnych. Widzę! Oto nad światem zachodzi słońce i przekracza granicę niebieską, by pastwić się nad znękanym ludem bożym. To my wszyscy za to zapłacimy. Za krzywdę wyrządzoną narodom. Ziemia pokryje się granitowymi płytami, a spiżowe skrzydła pozostaną na straży wszechwieków.

Podchodzę do ciebie i stawiam ostatni pocałunek na rozgorączkowanym czole. Pozostanie po mnie ślad płomienia na pamięć potomnych. Rozorywam nadgarstek, z którego wypływa posoka czerwieni - składam ofiarę całopalenia - wyrywam pióra ze skrzydeł aniołów - powolne odliczanie końca świata - ogniu, płoń!

Ochtiokracja, Belzebubia, Maoistyka - oto trzy nauki główne. Wykładać je będą wyznaczeni wykładowcy spośród plemion ludu wybranego. A każdy z przystępujących do nauki wykazać się musi wolą i wiarą. Ci, którzy nie przystąpią do nauk zostaną zgładzeni. Nauki nie są obowiązkowym szkoleniem drużyn. Każdy może wybrać własnego nauczyciela. Najwyższy kapłan Grakkhus namaści wykładowców, by czynili oni naukę w imię Pana.
Lud tłumnie ruszył do namiotów, by wejść w posiadanie łaski.

I oto stoję ja - sam pośrodku jeziora - rozrzucam ręce, karmiąc płynące do światła raki i wodorosty. Twoje włosy zostaną zapomniane. Twoje oczy zostaną pogrzebane. Twoje ciało zostanie rozsypane. Twoje imię wyryte złotymi zgłoskami na Bramie Utrapienia.

Ofiara! Ofiara! - wołają tłumy wojowników o jedyną, najgorętszą prawdę. Jestem przywódcą buntu narodów. Jestem wodzem armii szkieletów.
Jestem królem zmarłych i cesarzem upokorzonych.
Jestem
Bogiem.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
julass · dnia 28.07.2011 22:19 · Czytań: 1513 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 22
Komentarze
zajacanka dnia 28.07.2011 22:42
Zastanawiam się, czy się śmiać - bo to jakiś żart, czy Ci odwaliło?
I tak: kategoria - ?
Słowotwórstwo - to na plus.
Interpunkcja - ?
Proza to poetycka, czy co?
Jedno, co mnie uderzyło:
"Pozostanie po mnie ślad płomienia na pamięć potomnych" - nieźle. Nie będę tłumaczyć, jak to odebrałam, niech każdy sobie sam...
Pozdrawiam
Usunięty dnia 29.07.2011 00:25
Podoba mi się bardzo to:"Twoje oczy zostaną pogrzebane. Twoje ciało rozsypane a imię wyryte złotymi zgłoskami na Bramie Utrapienia. Jakiś ciężki ten tekst, odniosłam wrażenie, jakby to był monolog jakiegoś nawiedzonego zapaleńca:)
Almari dnia 29.07.2011 08:14
Przybyłam z kilkoma poprawkami

Cytat:
Stoję po samym środku wielkiego stawu


- chyba na samym środku?

Cytat:
niebieską(,) by pastwić się nad znękanym ludem bożym


Cytat:
Ziemia pokryje się granitowymi płytami(,) a spiżowe skrzydła pozostaną na straży wszechwieków.


Cytat:
Rozorywam nadgarstek(,) z którego wypływa posoka czerwieni


Cytat:
Ci(,) którzy nie przystąpią do nauk(,) zostaną zgładzeni.


- ale tego drugiego przecinka nie jestem pewna ;)

Cytat:
Najwyższy kapłan Grakkhus namaści wykładowców(,) by czynili oni naukę w imię Pana.


Cytat:
Lud tłumnie ruszył do namiotów(,) by wejść w posiadanie łaski.


- Dużo masz tych 'by'. Nie dałoby się tego jakoś wymienić?

Cytat:
rozrzucam ręce(,) karmiąc płynące do światła raki i wodorosty


Jakoś od samego początku wiedziałam, że chodzi o Boga, a rozorywanie nadgarstków, już mnie w tym upewniło. Taką trochę apokalipsę nam tu zaserwowałeś, w dodatku odwróconą. Ogólnie ten fragment jakoś mi się nie wpasowuje w pozostały tekst, jest zbyt suchy, brzmi jak instrukcja obsługi:

Cytat:
Ochtiokracja, Belzebubia, Maoistyka - oto trzy nauki główne. Wykładać je będą wyznaczeni wykładowcy spośród plemion ludu wybranego. A każdy z przystępujących do nauki wykazać się musi wolą i wiarą. Ci którzy nie przystąpią do nauk zostaną zgładzeni. Nauki nie są obowiązkowym szkoleniem drużyn. Każdy może wybrać własnego nauczyciela


Reszta okej, choć to nie moja tematyka, ale jest tu sporo symboli. No i to zdjęcie, z pewnością to tekst o tobie ;)

Pozdrawiam
Azazella dnia 29.07.2011 09:17
Hmmm przeczytałam, ale aż boję się skomentować... Trudny tekst, ale ma coś w sobie. Tylko jak dla mnie tego "czegoś" jest trochę mało, ale nie będę się czepiać, bo może zwyczajnie to ja nie zrozumiałam treści...
Pozdrawiam
Miranda dnia 29.07.2011 09:24
Julass, siejesz grozę u maluczkich. Dobrze, że nie czytałam przed snem. Poruszyłeś ziemię, niebo i moce nieczyste. Nawet do Chin sięgnąłeś, motłochu itp. Gdybym była lekarzem wiadomej specjalności, to diagnoza... A może to manifest przedwyborczy? Jeśli tak, to bardzo na czasie. Już dobrze, tylko spokojnie, bez takich tam.
Czyta się całkiem fajnie, tylko zakręty w mózgu trochę cierpią.
Pozdrawiam kawowo.:uhoh:
JaneE dnia 29.07.2011 09:49
Julass co ty brałeś? ;)

A poważnie, dobry tekst. Kilka zdań wrosło mi w pamięć.

Pozdrawiam
MaximumRide dnia 29.07.2011 10:34
Kurczę.
Co to jest?
Chyba tak bywa, jak codzień trzeba czytać sześć tekstów w maratonie.:)

A tak serio, to bardzo ciekawe.
Może nie końca wszystko rozumiem, ale jestem pod wrażeniem.
Działa na zmysły.
Niektóre zdania są bardzo ciekawe i takie poetyckie.
Naprawdę warte zapamiętania.
Ja tu czuję taki kliamt. Sama nie weim jak to nazwać. Coś jak magia, ale i coś potężnego, coś straszego, coś co budzi grozę i wisi w powietrzu.
Naprawdę dobre.
Może czasem jest coś ciężkiego, ale klimat jest.

Pozdrawiam
Krzysztof Suchomski dnia 29.07.2011 11:47
Ale fajne. A imię jego czterdzieści i cztery...
No proszę, media trąbią, jak to kiepsko z edukacją naszej mlodzieży, a tu takie ładne nawiązanie do wzniosłych tonów polskiego romantyzmu.
Młodości, Ty nad poziomy wylatuj, ale z umiarem, żeby jakiegoś samolotu nie strącić ;)
Swoją drogą, namiary na dilera mógłbyś dać. :D
CelinaDolorose dnia 29.07.2011 13:22
No i znowu trafiłam na text, którego nie rozumiem :( Łeeeeee, łeeee, łeeeee....
julass dnia 29.07.2011 15:47
przecinki wstawione... chyba miałem jakieś zaćmienie że przed "który" nie wstawiałem:)
nic więcej nie powiem... poczekam jeszcze chwilę na resztę...
tylko może to nie nad moim stanem należałoby się zastanowić lecz nad tych którym się to podoba:):):)
Miranda dnia 29.07.2011 17:11
Złośliwiec, niewdzięcznik.:smilewinkgrin:
Wasinka dnia 29.07.2011 21:27
Się nam julass rozperrorował, rozognił, rozimprowizował, rozpatetycznił ;)
Fajniutki tytuł, a zdjęcie bardzo w sam raz.
Winieneś stworzyć własną kastę i rzucać im takie kawałeczki, a poszliby za Tobą w sam środek tegoż jeziora. Masz dryg, więc może pociągnąłbyś ku sobie takież jednostki, które zniewoli siła wyrazu słów Twoich, które szukają drogi jakiejkolwiek ;)
Ładnie wystylizowałeś tekst i nawet zgrabnie Ci poszły owe rozromantycznione pokłady słowne, tylko czuć wyraźnie, że sobie wdzięcznie kpisz i parodię komponujesz. No, przynajmniej ja mam takie wrażenie.
Uśmiechy wesolutkie :)
Usunięty dnia 29.07.2011 22:39
No nie wiem, to dla mnie jest bardzo, bardzo anty tego wszystkiego, co wiem o ludziach i o Bogu. Raczej widzę w tym tekście obraz kogoś zupełnie przeciwnego. Przyznaję styl - niezły, ale wolę sękatą treść, niosącą inne wartości, niż finezyjną formę wywołującą we mnie negatywne odruchy. Hm... taki potencjał jest niebezpieczny, chyba zacznę się bać...
B)
Wasinka dnia 30.07.2011 00:08
Ja tak dodam dla ścisłości... Owa kasta to był żarcik taki...
julass dnia 30.07.2011 02:29
no dobra... to ja się już przyznam, że to jest taka próba udowodnienia samemu sobie że jeszcze potrafię usiąść i napisać tekst bez zbytniego zastanawiania się nad czymkolwiek... wolny przepływ myśli zainspirowany czymś co przeczytałem chwilę temu, przy okazji coś tam dołączy skojarzeniowo po drodze, przypomniana pieśń doda brakujące określenie i oto jest... wytwór wyobraźni... jak widzę niektórzy myślą że mógłbym poprowadzić tłumy takimi przemowami... ciekawe:) [to wasinkowe dodanie to chyba tak asekuracyjnie żeby czasem nikt z tej kasty nie zapukał nagle do drzwi wzywając w imieniu proroka...:)]
i najgorsze jest chyba to że ja to wszystko najzupełniej na czysto... bez żadnych dodatkowych wspomagaczy:)
PS: przepraszam jeśli ktoś poczuł się oszukany...
Usunięty dnia 30.07.2011 09:11
Oszukana - absolutnie nie. Nic nie dzieje się bez przyczyny. Może porozum się ze swoją podświadomością, skoro wolny przepływ myśli buduje takie zdania... Czy w związku z tym powinniśmy się martwić? Bo wiesz - "z głębokości serca mówią usta..." Pozdrawiam na razie spokojna B)
Adela dnia 30.07.2011 10:10
Witaj,

Moim skromnym zdaniem tekst nie ma ciągłości. Jest tutaj kilka ciekawych skojarzeń, słowotwórczych wygibasów, które nadają tekstowi wieloznaczności i uroku. Sporo nawiązań i dyskusji z symbolami - to na plus oczywiście, ale jednak brakuje mi tutaj zbicia tekstu w całość.

Pozdrawiam,
A.
zajacanka dnia 30.07.2011 18:57
Hehe. to chyba nie pomyliłam się zbytnio w moim pierwszym osądzie: to żart!
Bo nie potrzebujesz udowadniać nikomu, a zwłaszcza samemu sobie, że potrafisz pisać.
Buźka:D
Jack the Nipper dnia 31.07.2011 14:29
Wszystko, co napisałeś sprowadza się do tego:
Przede mną obszar, nade mna przestrzeń, po bokach odległości, a za mną... za mną pójdą inni.

Żarcik, jak żarcik, napisane całkiem sprytnie i dziarsko.
zawsze dnia 31.07.2011 17:38
Widzę, julass, że ostatnio jesteś bardzo płodny.
Cytat:
To my, wszyscy za to zapłacimy
subiektywnie: bez przecinka wyglądałoby to lepiej

Cytat:
ogniu(,) płoń!


Cytat:
Wykładać je będą wyznaczeni wykładowcy spośród plemion ludu wybranego.
wykładać/wykładowcy

Napisane poprawnie i "na bogato" - kreatywnie słowotwórczo, a jednak jest mały minus, który widzę w tym tekście. Nie rozumiem go :D
Tjereszkowa dnia 01.08.2011 10:30
Przyciągnął mnie tytuł. Złowieszczy uśmiech do tej pory na mych ustach... :)
Czuć parodię (ale tylko dlatego, że czytałam inne teksty autora), napisane zgrabnie, tekst że tak powiem, chlasta obrazami po oczach :).
Julass, sprzedaj go do jakiejś firmy produkującej gry komputerowe. Toż to gotowe promo! Do tego animacja i muzyka w klimacie...
O rany, herosów sobie chyba włącze :lol:
julass dnia 02.08.2011 18:50
bardzo ciekawe są reakcje na pisanie ot tak sobie...
to gry komputerowe są na aż tak niskim poziomie?:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty