letnie wierszowanie VIII - wodniczka
Poezja » Wiersze » letnie wierszowanie VIII
A A A
ogrzane myśli żółkną w słońcu
mleczem. wkładam je do wazonu,
by rozkwitły. na stoliku zasnął dzień.

budzę go aromatem. zaparzam
od nowa. potem popijam łykami,
smakując letnie wspomnienia.

słychać brzęk. to tylko gwiazda
zaczepiła o brzeg szklanki.
sprawdza, czy wystarczająco słodko

całujesz.



Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wodniczka · dnia 15.08.2011 09:58 · Czytań: 886 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 27
Komentarze
Usunięty dnia 15.08.2011 10:12
Wydaje mi się, że dwie pierwsze strofy są lekko przegadane, wręcz zbędne. Widziałby mi się wiersz złożony tylko z tego:

słychać brzęk. to tylko gwiazda
zaczepiła o brzeg szklanki.
sprawdza, czy wystarczająco słodko

całujesz.


- jest świetne! Ale oczywiście nie zamierzam grzebać Ci w literkach (jakkolwiek to zabrzmi). Pozdrawiam.
Borek707 dnia 15.08.2011 13:35
Bardzo mi się podoba ostatnia zwrotka. Co do całości, w oczy bije estetyka stworzonego przez Ciebie obrazu; jest taki subtelny i wysmakowany.
Pozdrawiam serdecznie.
wodniczka dnia 15.08.2011 13:45
Witajcie

ks-hp - a możliwe, że troszki przegadane. Nie będę protwstować;). Ja nie jestem zła - możesz zmieniać;). Możliwe, że z tego, co odciałeś byłby lepszy.

Borek - cieszę się, że wierszyk przypadł do gustu:).

Pozdrawiam Was serdecznie!
Wiolin dnia 15.08.2011 14:04
Witaj Wodniśiu.....Ładnie i treściwie podany. Rozkręciłaś to letnie wierszowanie..... Pozdrawiam.
wodniczka dnia 15.08.2011 14:06
Witaj Wiolinie
no może i troszkę rozkręciłam - ale tym raczej już zatrzymam hihi;). Bo cykl dalszy ze względu na pogodę i kończący się sierpień nie nawpawa letnią weną;).
Pozdrawiam!
Usunięty dnia 15.08.2011 14:22
Wiersz dobry sam w sobie, jedno co uderza, to interpunkcja.
A tak naprawdę, to mi odpowiedz, jaką ona ma tu spełniać rolę?
Irytują te kropki bezsensownie rozrzucone ( zdaje mi się, że takie stawiamy raczej na końcu zdania, a początek owego zaczynamy od wielkiej...) Nie, no nic, żeby nie było,że się czepiam...
Wiersz całkiem dobry...
Usunięty dnia 15.08.2011 14:37
Mnie z kolei bardziej przekonują trzy pierwsze zwrotki, bo tam dzieją się ciekawe rzeczy. Końcówka jest przesłodzona. O całowaniu napisano tyle liter, że trudno jest tutaj coś interesującego opowiedzieć.
Usunięty dnia 15.08.2011 14:51
Dla mnie zbyt wyliczankowo i czasownikowo, koniec za słodki, chcociaż miło sie czytało, ale nie przekonało mnie. Może gdyby napisać to troszke inaczej. Ale jest jak jest, mi nie musi sie podobać, podoba sie innym, wystarczy. Pozdrawiam:)
wodniczka dnia 15.08.2011 15:15
Witajcie:)
Ina - nie wiem, jak się tłumaczyć z tej interpunkcji. Tak po prostu wychodzi. Czasami pasuje z nią, czasami bez niej. Możesz się czepiać:). Takie czepianie mi nie przeszkadza. Tylko czasami po prostu brak na nie odpowiedzi;).

Alx - wiem, wiem. szukałam czegoś innego ale nie znalazłam lepszej końcówki. Miało wyjść letnio, może wyszło przesłodzono;).

wiktorio - wiem. Teraz czytam i rzeczywiście jest to trochę wyliczankowe. Jeżeli chodzi o koniec to już to tłumaczyłam w odpowiedzi do komentarza Alx-a. :).

Pozdrawiam Was serdecznie:)
Usunięty dnia 15.08.2011 21:23
Może po prostu wyraz "słodko" zastąpić czymś innym. Mnie na przykład udało się znaleźć "jasno", "sprawnie", "bacznie". Trochę różne to smaki, ale może gdzieś w tych okolicach znajdzie się ten, który Tobie się spodoba.
wodniczka dnia 15.08.2011 22:42
Alx - wszysko byłoby ok ale jest problem, bo jak chciałam zastosować taki zabieg, że Czytelnik w ierwszej chwili pomyśli o tym, czy w tej szklance jest za słodka kawa lub inny trunek. Czyli czy nie za słodko;) a słowo ''całujesz'' to miało być takie ''zaskakujace dopowiedzenie'';).
Usunięty dnia 16.08.2011 10:53
Hm, ja zwykle piję gorzką herbatę/kawę, więc może "gorzko", ale pewnie wtedy coś trzeba byłoby zrobić z "wystarczająco" :)
wodniczka dnia 16.08.2011 12:44
no widziś Alx - ile to kombinowania;) i zawsze coś;).
Pozdrawiam:)
Wasinka dnia 16.08.2011 12:53
Gdyby "słodko" zastąpić "gorzko", wsunęłaby się pewnego rodzaju niepokojąca nutka, z głębszym wydźwiękiem chyba, niejednoznacznym dla całości... Zatem od Autorki zależy, od intencji.
Podoba mi się to wierszowanie tutaj, lekkie, przyozdobione w słowne gierki. Przerzutnie dodają uroku i skręcają myśl z jednego krańca w inny. Lubię tak.
Delikatnie, z subtelną metaforą, która do letnich wspomnień ładnie przylega.
Pozdrowienia słoneczne.
wodniczka dnia 16.08.2011 12:59
Witaj Wasinko

Wiem, że można inaczej:). Ale tutaj akurat wyszło tak;). Choć nie twierdzę, że z tym gorzko byłoby lepiej:). Jednak cieszę się, że w jakiś sposób się Tobie Wasinko spodobało:).
Pozdrawiam serdecznie:)
Miranda dnia 16.08.2011 13:48 Ocena: Świetne!
Wodniczko, oj, jak mnie pochwycił ten wiersz i trzyma. Dzieje się tak po kolei, plastycznie, miękko.
"Popijam łykami" - cudnie.
Może pomyśl nad samą końcówką, gdyby pozbyć się "wystarczająco słodko" w ogóle albo zastąpić np:- czy mnie jeszcze całujesz.
Twój tekst, Ty tu rządzisz. Pozdrawiam :)
Wasinka dnia 16.08.2011 13:55
Mnie nie spodobało się "w jakiś sposób", tylko naprawdę. I nawet - że słodko jest, mi nie przeszkadza (tylko nadmieniłam, co zmieniłoby się w wierszu i że to też byłoby dobre, ale nie, że lepsze; po prostu można różnie, ale zależy, co Autorce dusza podpowiada; przecież gdyby tak dywagować, to, żeby za słodko nie było, a wyrazu "słodko" się nie pozbywać, można zamienić "całujesz na "kłamiesz" - jak słodko kłamiesz, o, i proszę, ale to nie znaczy, że tak ma być ;) ).
Pozdrowienia raz jeszcze zostawiam.
wodniczka dnia 16.08.2011 15:02
Witajcie :)

Mirando - cieszę się, że przypadł do gustu - bo chyba mogę tak myśleć, jak pochwycił i trzyma;). Cieszy. Dziękuję.
Wasinka - rozumiem, rozumiem. Kłamiesz ten fajnie;). Tylko ja tak, żeby było bes smutków - wogóle niczego, co na nie, tylko to, co pozytywne;). Ot - taki sobie cykl wykombinowałam hihi:).

Pozdrawiam Was dziewczyny!:)
Usunięty dnia 16.08.2011 18:31
Dla mnie z tekstu tylko to, co wskazał ks-hp. Reszta rzeczywiście, jeśli nawet nie jest zbędna, to straszliwie przegadana. Taki przydługi wstęp.
No i troszkę brak mi płynności w dwóch pierwszych strofach, więc tak czy siak, warto może się pochylić jeszcze nad tekstem i spróbować pokombinować ;)

Pozdrowienia
wodniczka dnia 16.08.2011 19:38
Witaj malpico

to niech zostanie już taki przegadany;). Nie chce mi się kombinować. A co do płynności to myślałam, że ma piorytetowe znaczenie do białych wwierszy:/. Myślałam, że bardziej w rymach. Ale ja tam ekspertem nie jestem i się nie znam;) choć ja do białych wierszy nie umiem stosować płynności - nie czuję tego.
Pozdrawiam:)
Usunięty dnia 16.08.2011 19:43
Wodniczko, płynność w wierszach białych może być np. zauważalna przez odpowiednie stosowanie przerzutni, inwersji, odpowiedniej liczby sylab w słowach i zdaniach, stawianie tu i tam kropek, przecinków. To tylko parę przykładów, bo płynność tekstu zależy od różnych czynników. Jeśli używasz trudnych skomplikowanych słów, to czytelnik będzie się o nie potykał (ale akurat nie używasz ;) ), wszelkiego rodzaju -izmy, etc., acz tylko wtedy, kiedy przesadzasz, bo oczywiście to, że użyjesz w wierszu słowa typu "artretyzm", wcale nie uwłacza na jego płynności, trzema tylko znaleźć umiar. Mam nadzieję, że pomogłem :) Pozdrawiam.
Usunięty dnia 16.08.2011 20:38
ks-hp, fajnie to wyłuszczył. Dodam jeszcze, że jeśli brak płynności, to robi się czkawka i tutaj, w tym tekście, masz miejscami małą czkawkę ;)

Niemniej jednak cieszy, że masz takie podejście, a nie inne. Może być tak, że w tej chwili nie, ale za jakiś czas zechce Ci się pochylić nad tekstem, bo sama dostrzeżesz pewne drobiazgi. A jeśli nawet nie, to w końcu tylko tekst, jeden z wielu. Tak czy siak, potrafisz wyciągać wnioski, widać, że ważysz słowa, próbujesz, a to, naprawdę, na plus.

A ten powyżej to wolny tekst, nie biały :p

Pozdrowienia
Usunięty dnia 16.08.2011 21:02
Och, nie upłynniałbym na siłę. Czasem (a nawet zawsze) tekst wymaga przygotowania, żeby się dobrze przeczytał, żeby się przeczytał bez czkawki. Wtedy zwykle jest w nim więcej ekspresji (choć niekoniecznie oczywiście).
wodniczka dnia 16.08.2011 22:54
Witajcie raz jeszcze:)))
poprawiam błąd: ''A co do płynności to myślałam, że ma piorytetowe znaczenie do białych wwierszy:/'' - miało być, że nie ma piorytetowego znacznia. Przepraszam.

ks-hp - dziękuję Ci bardzo za wyjaśnienie. Nigdy nie przywiązuję wagi do tego. Ba - nawet nie widziałam, że się do tego przywiązuje wagę. Ja jestem taka a nie inna i jakoś tam nie czytam, co się powinno a wszystko samo wychodzi ze mnie. Wiem, że to błąd - ale nie lubię schematycznie;P. Aczkolwiek teraz zastaowię się nad tym, co napisałam z tego punktu widzenia a przynajmniej będę się starała:)

malpico - mnie też cieszy pomoc:) i to bardzo. Bo ja nie znam się na stronach technicznych - zawsze tak jakoś samo wychodzi;). Staram się jedynie jak mogę a wychodzi różnie. Masz rację - to tylko tekst. Już się nie przywiazuję do nich tak jak kiedyś;) - mogę zmieniać i poprawiać. Tylko tutaj doszła kwestia tego, że po prostu nie mam pomysłu na zmiany a czasami można jeszcze bardziej popsuć:):):). Wpadka z białym -ech. No cóż - i tak bywa;)

Alx - ja już nie wiem co myśleć;). Każdy jak widzisz ma inne zdanie a ja na razie mam dylemat;). Jedno wiem, będę się starać pisać tak, żeby nikt nie dostał tej czkwaki hihihihihi;). Dziękuję Ci bardzo za kolejne przybycie:).

Pozdrawiam Was Kochani!:)
Usunięty dnia 16.08.2011 23:03
Dlatego właśnie powiedziałam, że może kiedyś tam samo Ci się nasunie, co by tu zmienić. Zresztą wiesz, że jestem przeciwniczką natychmiastowego poprawiania pod wpływem każdego komentarza ;) Lubię, gdy autor ma własne zdanie. A warsztat? Rzecz nabyta, przychodzi/rozwija się z czasem ;)
Usunięty dnia 16.08.2011 23:10
Co do tej płynności, to nie możesz też za bardzo zwracać uwagi podczas pisania wierszy, bo pochłonie ją gramatyka, oryginalność, niepospolite słownictwo, ciekawe udziwnione czasem kompozycje, a zapomnisz o treści i wyjdzie coś niby poprawnego, ale nieinteresującego. To jest tak, że jak Ci ta owa płynność wejdzie w krew, to nawet nie wiesz, że płynnie piszesz - po prostu automatycznie wiesz, kiedy postawić kropkę, kiedy przerzucić resztę zdania czy słowo do następnego wersu, kiedy użyć dłuższego bądź krótszego słowa. Zauważ, że początkujący poeci lubią szatkować wiersze na krótkowersy, jak ja je nazywam, dlatego masz często wrażenie szarpliwości tekstu. O to właśnie w tym chodzi - im dłużej siedzisz po uszy w poezji, tym lepiej wiesz, co jest na rzeczy ;) Pozdrawiam.
wodniczka dnia 16.08.2011 23:49
Dziękuję Wam Kochani jeszcze raz bardzo serdecznie za wszelkie wskazówki:).
Malpico - u mnie im dłużej leżący wiersz - tym jestem skłonna do mniejszych poprawek. To się tyczy tych upublicznionych;). Tak jakoś dziwnie mam.

ks-hp - wiem, wiem - często tak mam, że jak coś napiszę zwracając uwagę na tę całą poprawność, to tekst nadaje się tylko do... wyrzucenia;). Nie ma w nim pełni. Jest pustka, pustka i jeszcze raz pustka ubrana w poprawność;).

Pozdrawiam:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty