człowiek wokoło jednego snu - Opheliac
Poezja » Wiersze » człowiek wokoło jednego snu
A A A
inni ludzie odstają jak zawsze o całe mile od własnych mieszkań
mgła podnosi się rannych z ziemi nawet ranne
ptaki z ciepłych karmników nieopodal obnażonych lasów

obok mnie człowiek jak z obrazka małego picassa zdjęty
patrzył długo w jeden punkt na ścianie
nieraz powtarzał jeszcze że zaszedł znów za daleko
dlatego omijał mój otwarty dom

czarne limuzyny niby ociągają się wzdłuż drogi
tak naprawdę nie chcą zgubić mgły po krótkim czasie suną śmiało dalej
cóż ja mogę osunąć się osiąść na
twoich kolanach gdyby nie to że teraz tylko dobiegasz
zza kolejnej ściany pogodzony jak nigdy

z każdą pogodą
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Opheliac · dnia 22.12.2011 17:27 · Czytań: 2081 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 19
Komentarze
koriat dnia 22.12.2011 23:38
Mam, szczerze mówiąc, pewne wątpliwości, czy w tym aby na pewno o coś chodzi. Chwilami też tekst nieco wymyka się spod kontroli: od chyb a po prostu błędów ("mgła podnosi się rannych z ziemi";), a czasem wers staje się zbyt mało klarowny ("obok mnie człowiek jak z obrazka małego picasso zdjęty" za dużo, człowiek, picasso, obrazek, a jak się to do siebie ma, nie wiadomo), pointa też nie do końca, jako że pogoda, per se, jest tylko jedna, a przynajmniej jedna naraz. Ale plusy mocniejsze: potoczysta fraza, łatwośc efektownych skojarzeń, obrazeczki-perełki (obnażone lasy, to omijanie domu, limuzyny gubiące mgły) - nieźle, a nawet dobrze.
Opheliac dnia 23.12.2011 13:51
Cytat:
mgła podnosi się rannych z ziemi nawet ranne

W tym fragmencie, rozumiem, chodziło Ci o to, że to "się" tam jest niepotrzebne?
Nie, nie, ono właśnie ma tam być, a tekst wyzbył się interpunkcji również celowo. Co do fragmentu z tym obrazkiem, to czasem się tak mówi "ktoś jak z obrazka zdjęty". Przynajmniej ja się nieraz z tym spotkałam.
Z tą pogodą to chodziło mi o taki m.in podział: że jest albo słonecznie albo pochmurnie, deszczowo, burzowo, parno itp.

Dziękuję Ci za komentarz i poświęcenie uwagi, Koriacie.
Pozdrawiam!
koriat dnia 23.12.2011 15:14
Wiem, że się mówi jak z obrazka, chodziło mi o to, że jak zdjęty jest "człowiek", czy "picasso", bo nie wiadomo, a jeśli Picasso jest autorem obrazka, to się go odmienia.
Do usług ;)
Opheliac dnia 23.12.2011 19:47
Człowiek, człowiek. ;) Możliwe że coś z szykiem pomieszałam i dlatego. A odmiany to też moja nie najsilniejsza strona: nie wiem, Picassa ?


Pzdr. :)
MadeInChinaTown dnia 24.12.2011 12:38
Witaj Opheliac.
Piękne obrazy namalowałaś. Widzę, ze też lubisz bawić się słowem i frazeologizmami. : )
Brak interpunkcji jest jak najbardziej ok. Miałabym trudności z czytaniem, gdyby roiło się od kropek, przecinków...
Mnie bardzo się podoba. Będę częściej zaglądać.
Pozdrawiam i życzę wesołych świat. : )
koriat dnia 24.12.2011 16:58
W samej rzeczy, picassa :)
Wesołych, tego, tam :O
Opheliac dnia 24.12.2011 19:29
Koriacie, w takim razie już poprawiam.
Dziękuję za uwagę!

MadeInChinaTown, dziękuję Ci serdecznie zajrzenie, poczytanie, komentarz. Również życzę wesołych świąt.

Pozdrawiam!
deborah dnia 04.01.2012 21:44
Pięknie piszesz. Dla mnie to czysta przyjemność Cię czytać.

Pozdrawiam:yes:
Opheliac dnia 06.01.2012 19:24
Deborah, dziękuję Ci serdecznie za b. miły komentarz i poczytanie. Również serdecznie pozdrawiam! :)
wodniczka dnia 07.01.2012 17:39
Gratuluję wyróżnienia. Wiersz ma swoją niepowtarzalność. Jest w nim to coś. Pozdrawiam:)
WholeTruth dnia 02.03.2012 19:19
zastanawiam się. podobnie jak koriat mam wrażenie, że piszesz o wszystkim, czyli o niczym. ale to tylko sen... i właśnie w tytule zastanowiłabym się czy nie lepiej wyglądałoby 'wokół'. ;)
wiersz stworzył pewne obrazy - w mojej wyobraźni ciągną się powoli za sobą. takie wrażenie senności. czy nie o to chodziło? brawo! ;)
pozdrawiam. Whole
Opheliac dnia 03.03.2012 11:13
Przyznam, że już dość mocno przyzwyczaiłam się do tego wokoło, więc raczej pozostanie jak jest, przynajmniej póki co.
Dziękuję Ci serdecznie odkopanie tekstu, komentarz. Pozdrawiam!
Bozena B dnia 22.07.2017 23:36
Witaj

Tradycyjnie pozostawiam na pamiątkę ze strony głównej:

Wyobraź sobie, że oddalasz się w bliżej nieokreślonym kierunku. Unosisz jak mgła, albo może raczej jak ptak. Wokół ludzie, którzy także odstają. Przenikają, jak Ty, przez ściany. Spoza niej dobiegają głosy, a wzdłuż otwarte domy, omijane przez wszystkich. Z dal od własnych mieszkań i obnażonego lasu. Można by się osunąć, osiąść. Pytanie tylko, czy to Twój sen, czy zawitałeś w czyimś??

Piękny wiersz, surrealistyczny jak niektóre z naszych snów, dlatego chętnie do niego wracam.

Pozdrowienia
Usunięty dnia 24.07.2017 00:43
Piękny wiersz Ofelio. Z daty wynika, że dość stary, a wtedy ja zbyt młoda byłam jako poetka, żebym mogła go zrozumieć.

Teraz jestem nieco starsza i rozumiem, jakby czekał na mnie aż dojrzeję. Podobno wszystko w swoim czasie. Widać to jest ten czas.

Pozdrawiam :)
introwerka dnia 27.07.2017 19:22 Ocena: Świetne!
Świetny wiersz, oniryczny i psychedeliczny (powiedziałabym: psychedelikatesowy ;) jednocześnie. Interpretuję go jako rozmowę we śnie z umarłym (tym, który zaszedł za daleko - bardzo oryginalne rozegranie kojarzącego się na ogół z sukcesem frazeologizmu „zajść daleko” :) , a interpretacja Bożeny przywiodła mi na myśl „piętrowość” śnienia jak z opowiadania Borgesa „Koliste ruiny”, którego bohater został z uczuciem „wyśniony” przez mistrza, po czym po osiągnięciu dorosłości wymknął się spod jego kontroli, szerzył zniszczenie i podkładał ogień, aż człowiek, który go wyśnił nie miał innego wyjścia i „poszedł ku płomieniom. Te nie kąsały jego ciała. (…) Z ulgą, z upokorzeniem, z przerażeniem zrozumiał, że sam również jest widmem, które śni ktoś inny”. Przepraszam za ten obszerny spojler, ale u Ciebie podobnie jak u Borgesa śniąca peelka wydaje się zanurzona w innym - cudzym? - śnie :)

Serdeczności, wracaj szybko z wakacji :)
bruliben dnia 07.08.2017 08:26 Ocena: Świetne!
Piękny tekst, o miłości, przyjaźni i zawiedzionych mężczyznach.
Pozdrawiam,
Piotr
Opheliac dnia 06.09.2017 20:33
Bożenko, dziękuję za piękny komentarz, pamięć, obecność i wyróżnienie. Dziękuję!
Wiktorio, Werko, to były te czasy, kiedy właściwie wszystko co pisałam, chciałam, żeby było w klimacie snu, jakiejś psychodelii. W sumie trochę utrzymuje mi się ten stan do dzisiaj ;) Dziękuję Wam pięknie za komentarze!
Brulibenie, dziękuję za komentarz!
voytek72 dnia 04.11.2021 08:47
Wiesz, tutaj pierwsza strofa była mi dość ciężka do odczytania dopóki nie wstawiłem sobie tam prywatnych kropek i przecinków i teraz czytam ją tak:

inni ludzie odstają jak zawsze o całe mile od własnych mieszkań.
mgła podnosi się, rannych z ziemi, nawet ranne
ptaki z ciepłych karmników nieopodal obnażonych lasów.


W drugiej strofie zdjęty dałbym po jak czyli:

obok mnie człowiek jak zdjęty z obrazka małego picassa

A w trzeciej aż prosi się o przerzutnie

tak na­praw­dę nie chcą zgu­bić mgły po krót­kim cza­sie / suną śmia­ło dalej


No dobra, wiem że to stary tekst i pewnie nie będziesz już tam chciała majstrować, ale żeby nie było, ze tak przyjmuję wszystko bezkrytycznie to trochę musiałem pomarudzić :rol:
Bo mimo tych niewielkich uwag tekst mi się podoba. Podoba mi się jego oniryczność i fakt, ze nie wiem o czym jest ale z łatwością tam sobie (w zaleznosci od pogody :lol: ) coś zawsze mogę podstawić B)
Opheliac dnia 06.11.2021 11:29
To były chyba moje pierwsze podrygi w nieużywaniu interpunkcji w wierszach :D
Generalnie raczej czułam się bezpieczniej z kropkami i przecinkami, właściwie tak mi zostało do dziś.
Cytat:
coś zawsze mogę podstawić

Jak najbardziej!

Faktycznie, nie wiem czy będę mogła a raczej umiała jeszcze coś w nim zmienić, ale oczywiście prywatnie można go sobie czytać z interpunkcją :)

Dziękuję za obecność!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty