Jedzie lokomotywa - Karol Oczycha
Publicystyka » Felietony » Jedzie lokomotywa
A A A
JEDZIE LOKOMOTYWA

Ruuuszyła! Z samej góry, pędząca lokomotywa sztuki! Bez hamulców, bez zakazów, bez tabu. Szybciej - Fontanna Duchampa. Ryzykowniej - Akcjoniści Wiedeńscy. Nowocześniej - Piramida zwierząt Kozyry. Skrajniej – wystawy z ludzkich ciał. Kiedy myślano, że przejechała już po wszystkim, okazało się, że jest jeszcze jakieś sacrum, które można zjechać. Można wystawić genitalia na krzyżu. Można podrzeć Biblię na koncercie nazywając to zdarzenie teatrem, a nie bluźnierstwem. Można również odprawić mszę w teatrze, albo porównać śmierć karpia do śmierci Jezusa.

Kiedy po 1989 roku zniesiono cenzurę, artyści wreszcie mogli się poczuć swobodnie tworząc bez ograniczeń. Zniknął matecznik władzy, który osławiał pokornych artystów wypełniających jej zachcianki. Ludzie, którzy chcieli zaistnieć w sztuce, nie mając nic do powiedzenia szybko zauważyli, ze bez szokowania i obrażania ludzi wyznających tradycyjne wartości nie mają szans na stanie się sławnymi i bogatymi twórcami. Tak więc artyści z marnym rzemiosłem i mało bystrymi pomysłami szybko zmienili taktykę, którą można zamknąć w krótkim słowie: skandal. Tym sposobem twórcy wskakują do pociągu rozpędzając go skandalem, ale po kilku stacjach go opuszczają, wysiadając zapomniani. Kiedy już obrazili uczucia religijne innych, kiedy udzielili wielu wywiadów będąc na pierwszych stronach gazet, kiedy odbyło się wiele publicznych dyskusji na temat ich „sztuki”. Skandal ucichł, szybko pojawi się następny.

Cały problem w tym, że niewielu ludzi chce oglądać prowokujące i agresywne wystawy przesiąknięte nienawiścią, erotyzmem, albo wulgarnymi treściami. Takie wystawy zazwyczaj nie mają żadnego przesłania, ich twórcom zależy głównie na sławie. To dziwne, że jeszcze mają ochotę szokować, ponieważ Polscy odbiorcy mają gust. Bardziej lub mniej świadomie, ze świata sztuki wybierają to co wartościowe. W ubiegłym roku w Krakowie mogliśmy oglądać wiele wspaniałych wystaw cieszących się dużym zainteresowaniem. Muzeum Narodowe miało do pokazania całą gamę wartościowych wystaw: akwarele i oleje Turnera (które zobaczyła sama Wisława Szymborska), ikony i obrazy Nowosielskiego, skarby korony Hiszpańskiej (El Greco, Veronese, Tycjan, Tintoretto, Zurbaran, Ribery, Morales, Velasquez, Goya) czy nawet ciekawa sztuka huculszczyzny...Międzynarodowe Centrum Kultury też nie zostało w cieniu pokazując mi. wystawy: „My i oni. Zawiła historia odmienności” oraz „ Polowanie na awangardę. Zakazana sztuka w Trzeciej Rzeszy”.

To tylko niewielki wycinek z krakowskiego życia kulturalnego, który w ubiegłym roku cieszył się wielkim zainteresowaniem.

Miejmy nadzieję, że i w przyszłym roku muzea i galerie wypełnione będą obrazami i rzeźbami. Bo żeby być dobrym artystą nie trzeba jechać w rozpędzonej lokomotywie skandalu, pokazując takie rzeczy jak nagie kobiety z genitaliami mężczyzny czy drogę krzyżową karpia. Żeby być dobrym artystą nie trzeba szokować. Przykładem mogą być - znowu związane z Krakowem – takie postacie jak Matejko, Wyspiański, Boznańska, Kantor, Nowosielski, Tchórzewski, Bereś… A lokomotywa jadąca bez hamulców i zasad – jak każda inna, prędzej czy później się wykolei.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Karol Oczycha · dnia 13.01.2012 19:48 · Czytań: 1002 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 2
Komentarze
Wiktor Orzel dnia 13.01.2012 22:49
Silna perspektywa wartościująca. Tylko argumenty trochę słabsze. Sztuka zawsze kontestowała, prowokowała, przełamywała tabu. Nie można jej rozpatrywać wyłącznie w sferze faktycznej tylko symbolicznej.

Cytat:
Cały problem w tym, że niewielu ludzi chce oglądać prowokujące i agresywne wystawy przesiąknięte nienawiścią, erotyzmem, albo wulgarnymi treściami.


Tu bym się kłócił. Ludzie lubią erotyzm, a wulgarna treść przecież niekoniecznie sama w sobie jest czymś napastliwym, skłania do myślenia. To samo jeśli chodzi o sławę. Każdy artysta chce być sławny. Nieważne jak bardzo się tego zapiera. Jeśli nie chce - kłamie.

Z pointą mogę się zgodzić, logicznie jest poprawna, tyle że bez tych wszystkich wykolejeńców, ludzi którzy odstają w jakiś sposób od norm ten świat byłby zbyt poukładany i monotonny. Zdrowy ferment i lekki swąd zawsze się przyda.

P.S Popraw akapity, bo się czasami łamią w nieodpowiednich miejscach.
Galernik dnia 30.01.2012 08:02
Oj, poszedłeś na skróty! Albo nie znasz dzieł współczesnych artystów, których krytykujesz albo jest to działanie celowe, świadomie prowokujące. Podejrzewam to pierwsze, niestety. I jeszcze jedno. Też lubię Turnera, ale nie jest żadnym argumentem potwierdzającym jego talent fakt, że wystawę obejrzała SAMA Wisława Szymborska. Pozdrawiam.
Ps. Bereś też szokował genitaliami. I to swoimi...
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:81
Najnowszy:wrodinam