Historia pewnego wynalazku - MalinowaKrolowa
Publicystyka » Recenzje » Historia pewnego wynalazku
A A A
„Dzisiaj odkryłem, jak wielką siłę ma kino objazdowe.
Potrafi ożywić człowieka, a nawet konia”
Historia kina w Popielawach, J.J. Kolski


Historia pewnego wynalazku


Dzięki filmotece szkolnej odkryłam wiele wartościowych filmów: klasyków kina i niezbyt dostępnych, oryginalnych produkcji. Zdecydowałam się napisać o filmie absolutnie niezwykłym i kompletnym. Dziele, które chciałabym oszczędzić w wypadku apokalipsy, by przekazać je odradzającej się na nowo cywilizacji. Takim filmem jest „Historia kina w Popielawach”. Dzieło jednego z najbardziej oryginalnych współczesnych twórców polskiej kinematografii, Jana Jakuba Kolskiego, opowiada historię kowalskiego rodu Andryszków. Najstarszym chronologicznie bohaterem jest Józef Andryszek I, kowal ze wsi Popielawy i prawdziwy wynalazca kinematografu, który postanawia przekazywać swoje kowalskie rzemiosło oraz imię następnym pokoleniom. Opowieść ma dwie płaszczyzny narracyjne – pierwsza z nich to współczesna opowieść 12-letniego Staszka, który przyjeżdża do Popielaw i zaprzyjaźnia się z Szustkiem, najmłodszym przedstawicielem rodziny Adryszków; druga opiera się na retrospekcjach zawierających losy patriarchy rodu. Obraz ten zasługuję na uwagę z wielu powodów: to piękna, rewelacyjnie zrealizowana opowieść w bardzo estetycznej oprawie, a przede wszystkim wspaniała laurka dla dziesiątej muzy. Niemal każdy kadr zdaje się szeptać kusicielsko: „choć tu i zakochaj się w kinie”.

Widz zostaje wciągnięty w historię, w której wśród pięknych, stylizowanych zdjęć Krzysztofa Ptaka i sielskiej, klimatycznej muzyki Zygmunta Koniecznego ukryte jest proste, magiczne przesłanie: „kino ma naprawdę wielką siłę”. Ciągłe przeplatanie się wątków baśniowych z brutalną rzeczywistością wyda się znajome wielbicielom prozy G.G. Marqueza, do których zresztą należy sam reżyser. Podobnie jak w twórczości hiszpańskiego pisarza mamy w filmie do czynienia z realizmem magicznym, który zadziwia i bawi na każdym kroku. Oprócz nawiązań do Marqueza łatwo zauważyć też inspirację mitologicznym kinem Witolda Leszczyńskiego.

Uwagę zwracają świetnie wykreowane postaci i wysoki poziom gry aktorskiej. Najbardziej popisową rolę zagrał Bartosz Opania, wcielający się w postać Józefa I, młodego, ambitnego kowala, któremu trudno odnaleźć życiową satysfakcję. Godne podziwu wydają się też wyraziste role dziecięce odtwarzane przez Michała Jasińskiego i Tomasza Krysiaka. Jedynym wyraźnym zgrzytem w obsadzie jest drewniana gra żony reżysera – Grażyny Błęckiej-Kolskiej - w roli Chanutki V. Zarówno aktorka, jak i bohaterka może budzić wyraźną, a niestety raczej niezamierzoną irytację widza.

Bardzo ważnym aspektem tego dzieła są słowa – film obfituje w godne zacytowania perełki, mówiące o miłości, przyjaźni i kinie. Dialogi są naturalne, jednocześnie zgrabne literacko, a często wręcz genialne. Słowa bohaterów stają się swoistym traktatem o życiu, są pełne rodzajowej filozofii. Do moich ulubionych cytatów należy dialog Szustka i Staszka podczas projekcji filmu „Jadźka”:
- To całe morze to gówno.
- Skąd wiesz?
- W kinie widziałem.


„Historia kina w Popielawach” to opowieść o wszystkim, co ważne i piękne: o trosce rodzicielskiej, przyjaźni, tradycji, miłość, przeznaczeniu, pasji i przede wszystkim o kinie.
Film budzi przeświadczenie, że na tym magicznym świecie, gdzie kolejni Adryszkowie czekają na kolejne Chanutki, wszystko się może zdarzyć. Tu można spełniać marzenia, prosić o radę figurę św. Rocha, a kino może nawet wyleczyć poważnie chorego człowieka lub odmrozić konia. Dziecięca narracja i elementy folklorystyczne dodają obrazowi uroku. Chwyci za serce każdego, kto lubi magię i dobre kino.

Dzięki „Historii kina w Popielawach”myśląc o początkach kina, nie widzę już wąsatych facjat braci Lumière , ale uśmiechniętą twarz Józefa Andryszka I, rozciągniętego na stosie siana i powtarzającego wciąż „Wcale mnie to nie cieszy!”. Jest to historia, której nie można zapomnieć. „Bo ten film będzie o czymś niezwykle kruchym. O pamiętaniu.”
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
MalinowaKrolowa · dnia 23.03.2012 20:15 · Czytań: 1363 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 0
Komentarze

Ten tekst nie został jeszcze skomentowany. Jeśli chcesz dodać komentarz, musisz być zalogowany.

Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty