24 godziny - coca_monka
Poezja » Wiersze » 24 godziny
A A A
noc. niebo odeszło.
z kąta w kąt biegają rozmyte fatamorgany
dla ciał i nieciał w pomieszkaniu ukryte.

echo roznieciło ogień,
bo kowalskie miechy na bezdechu leżą poległe
i nieprzekute nerwy w stal, zmurszałe.
lewa noga krząta się po swojemu,
prawa noga zwisa, jak wszystko.

ciągle się zawieszam indoktrynowana ignorancją.
ciągle się zawiesza indoktrynowany ignorancją świt,
poprzedzany paradą linoskoczków,
piwnic pod baranami i porannych bezdechów.

do czego to przyszło…
jakby nad pustym stanęło i zionęło chłodem,
na wiosnę, metalicznym światłem i pyłem Ultima Thule.
zagnieździło się, zakorzeniło i rozrosło.
tego roku umrą faerie zatem i zwiędną kwiaty w kraterach.




a w Krakowie na Brackiej
upadł deszcz



____________
23/24.04.2010


Ultima Thule - Tak nazywano kiedyś obecną Islandię. W 2010 doszło do wybuchu wulkanu Eyjafjallajökul. Ultima Thule to również utwór Grzegorza Turnaua z płyty Ultima

faerie - z ang. elf/y
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
coca_monka · dnia 26.03.2012 11:35 · Czytań: 669 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 13
Komentarze
Wiolin dnia 26.03.2012 15:47
Witaj Coca. Dziś nie bardzo mogę rozgnieść orzeszkowość tego wiersza...

lewa noga się krząta po swojemu,
prawa noga zwisa, jak wszystko.

Ten fragment ujął mnie najbardziej.....Pozdrawiam.
elizabeth_warrior dnia 26.03.2012 16:28
Nie potrafię nawet przeobrazić tego tekstu w coś lżejszego. Co to za indoktrynacja, ignorancja? To nie wiersz, ale nagromadzenie ciężko brzmiących, miejscami obco, słów. Przytłacza czytelnika. Takiego zwykłego, na szczęście nie mnie - przychodzę tu, widzę i wiem, że to nic wielkiego, jakaś taka mrzonka - żeby tylko zaświecić i pokazać maluczkim. Miłego.

PS "Do czego to doszło" i/albo "spadł deszcz".
coca_monka dnia 26.03.2012 17:19
Wiolinie,
to bardzo proste, acz zależy w jakiej emocjonalności się poruszamy i co nam było dane przeżyć :) jednak coś dla siebie wyłuskałeś, a to cieszy.
Pozdrawiam ;)))

elizabeth_warrior,
pogratulować nieomylności.
śmiem jednak twierdzić, że niezrozumienie wiersza, to nie wina autora.

kiedy chcę się coś dowiedzieć, szperam i czytam, jeśli akurat autor nie podał definicji. zwłaszcza, gdy czytam wiersz, nie prozę, w której zamieszcza się wyjaśnienia i inne przypisy.

dodałam dwie podpowiedzi, ale też bez trudu można i o nich poczytać.

oraz

do czego to przyszło - niezidentyfikowane (to coś/ono) przychodzi do czegoś.
upadł deszcz - metafora - parafrazuję słowa piosenki.

język polski to nie od a do zet nakaz i zakaz. poezja ma swoje ars i licentia poetica - gdyby nie to, nie byłaby poezją.
elizabeth_warrior dnia 26.03.2012 17:43
To było takie pytanie twierdzące, czy aby na pewno te dwa ostatnie są poprawne. Teraz już wiem.
Nikt nie powiedział, że nie rozumiem wiersza. Z góry zakładasz, że mogę go nie rozumieć?
Na bieżąco poszerzam swoją wiedzę i zawsze, kiedy tylko widzę, czy to w wierszu, czy w prozie, coś intrygującego, jakieś nowe nieznane słowo czy stwierdzenie, "szperam". Ale to coś musi mnie zainteresować, a tutaj bałagan na bałaganie - nie, to nie jest interesujące, artystyczny nieład - owszem; na pewno nie mętlik.
Podpieranie się ars poezji i licentia poetica - najłatwiejsza droga, żeby czytelnika zbić z pantałyku, jeśli nie ma się nic więcej do powiedzenia. Miłego.

PS Wiersz na pewno traktuje o wielu ciekawych kwestiach. Natomiast trzeba też to umiejętnie ubrać.
coca_monka dnia 26.03.2012 18:19
Cytat:
Co to za indoktrynacja, ignorancja? To nie wiersz, ale nagromadzenie ciężko brzmiących, miejscami obco, słów. Przytłacza czytelnika.


Cytat:
Podpieranie się ars poezji i licentia poetica - najłatwiejsza droga, żeby czytelnika zbić z pantałyku, jeśli nie ma się nic więcej do powiedzenia.

może niech się czytelnik sam wypowie? to po pierwsze.

a po drugie czekam na konkrety i argumenty na potwierdzenie tezy

Cytat:
a tutaj bałagan na bałaganie



dodam, że napisać: nie rozumiem, to nie ujma.
można również zwyczajnie napisać: nie podoba mi się bez wyciągania miernot, mrzonek, bałaganów i innych.

i kończąc: Twoja nieomylność wyklucza dyskusję samą w sobie, jakąkolwiek.

ale ciekawam i tak argumentów.
Usunięty dnia 26.03.2012 18:34
zanim się wypowiem na temat tego, co przeczytałam, mam takie pytanko do autorki - czy czytałaś to na głos?
coca_monka dnia 26.03.2012 19:10
owszem, jak zawsze wszystko, co piszę.
Tjereszkowa dnia 26.03.2012 22:30
Wypiję dziś za linoskoczków, za piwnicę i za Hefajstosa. Dzięki za refleksję i uruchomienie migawki pamięci.
elizabeth_warrior dnia 27.03.2012 00:34
Nie posiadam tej cnoty - nieomylności. Nie potrzebuję również trzymać w szufladzie zakurzonego certyfikatu ukończonych studiów polonistycznych ani mieć sześćdziesięciu lat na karku. Swoje zdanie mam na czym oprzeć.
Bałagan? Inwersje, nietrafione neologizmy (Twoje są nieszczególnie ciekawe), słowolbrzymy, delikatne archaizmy, ale jednak, powtórzenia, przesyt zaimków, wydumane metafory, rzec by można - wyssane z palca. Licentia poetica, oczywiście. Bo najlepiej jest podeprzeć się tym prawem - po cóż tłumaczyć, dlaczego wymyśliło się tak skomplikowane hasła, jeśli brzmią tak po to, by brzmieć? Gdzie wydźwięk intelektualny zatem, skoro autor/ka pokusił/a się o takie udziwnianie?
Nierozumienie w żadnym wypadku nie jest ujmą. Nie było jednak mówione, że nie rozumiem.
Nie napiszę: nie podoba mi się, bo to się nie podoba na tym portalu. Należy pisać rozbudowane komentarze tak, aby autor domyślił się, co komentujący miał na myśli. Czyż nie tak brzmiał jeden z punktów?
Miłego.
Usunięty dnia 27.03.2012 11:16
no to gratuluję, że jeszcze masz cały język
moim zdaniem, czytany na głos brzmi fatalnie
starałaś się, ale chyba tym razem nie wyszło
napiszę szczerze i bez owijania w bawełnę - nie podoba mi się
ale za to pozdrawiam:)
coca_monka dnia 27.03.2012 13:04
Tjereszkowo ;)
zatem Twoje zdrowie, francuskim zwyczajem w midi. co powiesz na chardonnay?
cieszę się z refleksji i podziałania. oraz proszę bardzo :)

Medicine,
to nie rymowanka dla dziecka z przedszkola czy zerówki.

Cytat:
czytany na głos brzmi fatalnie

wydawało mi się, że od czytającego zależy jak wypada wiersz, mogę się jednak mylić :)
można i skład produktu z opakowania, albo przepis na ciasto przeczytać tak, że aż ciarki przejdą/albo będzie się pękać ze śmiechu
przyjmuję na klatę niepodobanie się.
pozdrawiam :)


elizabeth_warrior

Cytat:
Nie posiadam tej cnoty - nieomylności.

nie moja to rzecz, stosujesz jednak retorykę nieomylności. a ta wyklucza dialog.

Cytat:
Nie posiadam tej cnoty - nieomylności. Nie potrzebuję również trzymać w szufladzie zakurzonego certyfikatu ukończonych studiów polonistycznych ani mieć sześćdziesięciu lat na karku. Swoje zdanie mam na czym oprzeć.

nikt tu nikogo o tytuły i prawa do krytyki, bądź brak takowych, nie pyta.

Cytat:
Inwersje,

owszem, poprowadzone są z konsekwencją - wszystko zależy od tego co chcemy uwypuklić. na tym polega pisanie, na manipulacji językiem.

Cytat:
nietrafione neologizmy (Twoje są nieszczególnie ciekawe),

neologizm, to neologizm - wskaż je, i wytłumacz dlaczego nietrafione.

poza tym, nie zauważyłam, żebym pisała prace zbiorową, bo napisałaś tak, jakbyś skupiła się w tekście tylko na moich fragmentach.
wszystkie neologizmy są do bani, a Twoje szczególnie - a pozostałe kto napisał? wypisz i podziel.

Cytat:
słowolbrzymy,

wskaż je i uzasadnij.

Cytat:
delikatne archaizmy, ale jednak,

jak wyżej.

Cytat:
powtórzenia,

zgodzę się do jednej nogi za dużo.

początek trzeciej strofy to zapis mantryczny.

Cytat:
przesyt zaimków
,
tu już przesadziłaś.

są trzy:
to - zaimek wskazujący

tego - zaimek dzierżawczy
i
wszystko - zaimek uogólniający

zaimka zwrotnego się nie wliczam.

poproszę o wskazanie przerostu.

Cytat:
wydumane metafory, rzec by można - wyssane z palca.

wszystko co podpowie wyobraźnia jest wyssane z palca, na tym to polega właśnie.

Cytat:
Licentia poetica, oczywiście. Bo najlepiej jest podeprzeć się tym prawem - po cóż tłumaczyć, dlaczego wymyśliło się tak skomplikowane hasła, jeśli brzmią tak po to, by brzmieć? Gdzie wydźwięk intelektualny zatem, skoro autor/ka pokusił/a się o takie udziwnianie?

można również posługiwać się (krytykując) uogólnieniami, które nic nie wnoszą, i o niczym nie mówią.

oraz:

wskaż skomplikowane hasła, udowodnij niespójność tekstu, przeprowadź dowód, etc, etc.


Cytat:
Nie napiszę: nie podoba mi się, bo to się nie podoba na tym portalu. Należy pisać rozbudowane komentarze tak, aby autor domyślił się, co komentujący miał na myśli. Czyż nie tak brzmiał jeden z punktów?
Miłego.


czy masz jakieś zastrzeżenia do regulaminu, czy nie podoba Ci się tu, na tym portalu. a może już tu byłaś, kiedyś?
i przypominam. ew uwagi piszemy na forum, czyli tu:
http://www.portal-pisarski.pl/forum/viewthread.php?forum_id=13&thread_id=7&rowstart=380
a inne sprawy, które z treścią wiersza nie są związane, rozwiązujemy via PW (wiadomość prywatna).

kończąc. odniosłam wrażenie, że Twój komentarz to szablon do wstawiania pod wierszami.
komentowanie to zabawa i nauka, tak jak pisanie, uczymy się bezustannie.
zalecam więcej pokory i dystansu.

Pozdrawiam i życzę miłego dnia.
elizabeth_warrior dnia 27.03.2012 13:31
Neologizmy? Nieciała, w pomieszkaniu. Twoje są nieciekawe - zestawiam sobie wiele neologizmów, które mam okazję czytywać w poezji, jedne są gorsze, inne lepsze, Twoje nie przypadły mi do gustu. Odnoszę się do ogółu poezji, nie tylko do Twojego tekstu.
Słowolbrzymy? Fatamorgany, choć osobiście nic do nich nie mam i jeszcze w pierwszej strofie wyglądają jako tako, źle brzmią, jeśli rozpatrywać późniejszą treść - indoktrynowana, ignorancja, poprzedzany paradą linoskoczków (to już w ogóle supertasiemiec). Dzięki nim zatrzymuję się w miejscu, które może i ma jakieś tam znaczenie, ale albo budujesz cały wiersz, albo budujesz kontekst wiersza wokół jednej strofy, wobec tego po co cała reszta, jeśli na siłę chcesz zatrzymać czytelnika przy tych wydłużających czas czytania zwrotach i wyrazach?
Z archaizmów - tych lekkich - to jedynie miechy. I to zmurszałe brzmi bardzo staroświecko.
Powtórzenia? Powtarzają się nie tylko nogi i początek trzeciej strofy - jest powtórzenie bezdechów.
Przesyt zaimków? Mój błąd, wybacz - przyimków. Takich powtarzających się.
Wyobraźnia podpowiada wiersz, tylko że każdy posiada odrębną wyobraźnię, dlatego koncept wiersza należałoby opierać również w pewnym stopniu na realiach. A jeśli autor/ka nadal stara się obronić, zarzucając czytelnikowi, iż posługuje się uogólnieniami, świadczy źle o autorze/autorce - mówiąc: powtórzenia, mam na myśli: powtórzenia; autor nie wie, cóż to jest? Skomplikowane hasła na przykład w trzeciej strofie, nazwanej przez Ciebie mantrą. Ciekawe, kto nie połamałby języka, powtarzając na głos wciąż tę samą mantrę.
Regulamin jest jak najbardziej w porządku i widzę, że autor/ka nie potrafi wyłapać aluzji, ewentualnie ironii. Autor/ka polecił/a napisanie nie podoba mi się, bojąc się wytknięcia rzeczywistych mankamentów czy powinności odpowiadania na dobrze uargumentowane komentarze? Dlatego też chcąc zachować swój sarkastyczny ton wypowiedzi, zarzucam autorowi/autorce, iż na portalu nie wystarczy napisać nie podoba mi się, zwłaszcza, iż autor/ka jest administratorem. I niezwłocznie wyślę PW, o ile będę mieć w zanadrzu inny temat niezwiązany z komentowaniem tekstów, choć nie przypuszczam, by takowy się znalazł.
Miłego.

PS Nie zalecaj, bo się spłoszę. Jedyne, co w tej sytuacji mogę powiedzieć - vice versa.
Abi-syn dnia 27.03.2012 18:18
Trafiłem na wiersz,

gorzej, polemikę:

A kłóćcie się między sobą, wciskajcie swoje, zawodowe racje, oceniajcie też i komentarze, takie, jak mój, niezawodowca, tak, opowiem się po jednej stronie, już nie jako znawca techniki, klasyki, przekazu, ale zwykły czytelnik:

wiersz mi się podoba, pewnie będzie tak, że komuś nie, normalne, uprawiamy ten spłachetek "ziemi", że jest tak i tak, myślę, że między GŁÓWNYMI komentującymi jest jakiś antagonizm, sam w sobie nieszkodliwy, póki nie rozwinie się w obopólny zanilyzm

PAX, PAx, pax, w tym akurat jestem stronniczy, bo wiersz misiępodoba, w drugą mańkę też zadziała, cóż, polonistyka, klasyka, anglistyka i inne nauki tak zwanego pisania, nie zastąpią talentu ni rozsądku, wszak Jacek Cygan jest absolwentem politechniki
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty