Kamizelka - Monia81
Proza » Miniatura » Kamizelka
A A A
Każdy talent może stać się przekleństwem,
a każda ułomność błogosławieństwem.


Paweł ma osiem lat.
Stoi na scenie w przebraniu pastuszka, z góralską czapką na głowie i kamizelką z owczej skóry, która jest nieco przyciasna. W drżącej dłoni trzyma kij, pomalowany na biało i przysłuchuje się temu, co mówią inni.
Tuż przed nim, w niebieskiej sukience siedzi Maria, a właściwie Zosia, która, jego zdaniem, do roli Matki Bożej zupełnie nie pasuje. Bywa niegrzeczna i bardzo pyskata, chociaż wygląda jak aniołek.
Dziewczynka otwiera usteczka, pozwalając słowom płynąć delikatną, niczym niezmąconą, falą. W dłoni trzyma owiniętą w białe prześcieradło lalkę, którą kołysze w takt, przygrywanej na fortepianie, muzyki. Z dziecięcą prostotą obwieszcza dobrą nowinę i przychodzi jej to z zaskakującą łatwością. W otoczeniu trzech króli, zwierzątek i kolędników, wygląda uroczo i z pewnością jest tego świadoma, bo bije od niej pewność siebie.
Paweł przygląda się jej z miażdżącą zazdrością, smutny, że marzy o tym, co inni biorą za pewnik.
Na widowni rozsiedli się rodzice, dziadkowie i nauczyciele. Korzystając z każdego wolnego miejsca, wpatrują się w swoich podopiecznych z szczerym zachwytem.
Czy naprawdę musi się przed nimi skompromitować?
Uczył się zwrotek pod czujnym okiem matki, a że pamięć ma naprawdę dobrą, opanował wszystko bez problemu. Niestety to za mało, aby zrobić dobre wrażenie przed całą szkołą.
Wciąga powietrze przekonany, że za krótką chwilę usłyszy salwy śmiechu, które będą rozbrzmiewać w jego głowie przez długie miesiące, a może i lata.
Klęka, aby przywitać Boże Dziecię. Wyczekiwany z lękiem moment, właśnie nadszedł. Kropelki potu występują mu na czoło. Ociera je pośpiesznie rękawem białej koszuli i odwraca głowę, aby spojrzeć w twarz publiczności. Oczy wszystkich skupione są na nim. Wwiercają się w serce, zadając ból.
Koledzy szturchają się łokciami, chichocząc pod nosem.
− Jąkała! Jąkała!
Zerka w stronę bocznych drzwi, zastanawiając się, ile czasu potrzeba, aby do nich dotrzeć. Być może kilka sekund. Tyle właśnie dzieli go od wybawienia, a mimo to postanawia zostać.
Unosi głowę lekko do góry, rozchyla usta i zaczyna śpiewać. Zamiast urywanych słów, boleśnie podrażniających gardło, słyszy swój głos, brzmiący lekko, jak piórka rozsiewane przez wiatr.
W cudzych oczach spostrzega zdziwienie połączone z podziwem. Nikt już nie żartuje z jego słabości, nie kpi z bezsilności. Przykuwa uwagę uczniów i wychowawców z innego niż do tej pory powodu.

Kiedy schodzi ze sceny, wita rodziców, tuląc się do nich z westchnieniem ulgi. W powietrzu unoszą się okrzyki uznania, kierowane pod jego adresem.
Na zadawane pytania odpowiada uśmiechem. Udało się, udało się – w sercu wciąż słyszy muzykę.
Tak to prawda, jest wyjątkowy.

Paweł ma lat trzydzieści.
Spoglądając na publiczność, ściska w ręku kawałeczek kamizelki z owczej skóry, zachowany na pamiątkę, i wspomina dni, w którym staczał bój z każdym wypowiadanym słowem.
Za kilka minut rozpocznie swoje kolejne przemówienie, podejmując tematy trudne, ale i bliskie każdemu człowiekowi.
Jest szczęśliwy, że może poruszyć ludzkie serca.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Monia81 · dnia 13.05.2012 07:38 · Czytań: 1122 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 15
Komentarze
JaneE dnia 13.05.2012 18:05
Ładnie opisana historia o pokonywaniu słabości. Szkoda, że w realnym świecie, "cuda" nie zdarzają się wtedy, kiedy najbardziej ich potrzebujemy.
zajacanka dnia 13.05.2012 18:32
Wzruszający tekst. Przypomniał mi film King's speech.
Do doszlifowania, bo jakies drobiazgi się wkradły. Np:
Spogląda z góry na publiczność, z rozrzewnieniem wspominając dni, w którym każde słowo przyprawiało go o szybsze bicie serca
Pozdrawiam:)
Monia81 dnia 13.05.2012 19:40
Witam,
JaneE - dziękuję.

zajacanka - troszkę poprawiłam, ale przyjrzę się całości w wolnej chwili.

Niestety w codziennym życiu zapominamy, że to, co nam przychodzi z taką łatwością, dla innych ludzi jest wielkim wyzwaniem. To moja mała refleksja po obejrzeniu krótkiego reportażu.
King's speech jeszcze nie oglądałam, ale - do nadrobienia.

Pozdrawiam ciepluchno:)
Hedwig dnia 13.05.2012 21:17
Bardzo delikatną kreską namalowałaś swojego bohatera. Podziwiam i gratuluję :)
Wasinka dnia 13.05.2012 22:07
Cytat:
Koledzy szturchają się łokciami, chichocząc pod nosem.
− Jąkała! Jąkała!

Zawsze mnie takie sytuacje aż bolą w żołądku.

Cieszy mnie, że wszystko skończyło się dobrze.
A kamizelki chyba mają coś w sobie...
Tylko dwa mignięcia - a wszystko wiadomo.

Pozdrawiam księżycowo.
Monia81 dnia 13.05.2012 22:17
Hedwig i Wasinka - dziękuję.

Szczerze mówiąc nie wiedziałam tego wcześniej, ale niektóre osoby, które mają problemy z wymową, czasami potrafią śpiewać bez zająknięcia. W takich przypadkach dobra terapia rzeczywiście przynosi "cuda".

pozdrowienia
Tukas dnia 14.05.2012 16:02
Dydaktyka w narracji jest strasznie bolesna. Czasami też warto dostrzec, że pomiędzy bielą i czernią znajduje się kilka odcieni szarości.

Tekst sprawdziłby się, gdyby go wkleić jako czytankę do podręczników dla piątej klasy.
Monia81 dnia 14.05.2012 16:53
Tukas,

Być może masz rację, że tekst sprawdziłby się jako czytanka dla piątej klasy.
Czy wiesz ile czasu zajmuje niektórym wyzbycie się kompleksów z dzieciństwa?

życie to odcienie wielu szarości, ale warto wierzyć, że marzenia naprawdę się spełniają.

Dziękuję za twoją opinię.

pozdrawiam ciepło:)
Darksio dnia 14.05.2012 21:02
Witaj, Monia.
Faktycznie tekst trochę "trąci" dydaktyką. Ale to trudny temat do opisania. Ten przeskok z dziecka do dorosłego człowieka jest trochę sztuczny. Sugeruje, że ta jedna sytuacja zaważyła na jego dalszym życiu, ale takich sytuacji w życiu jest bez liku i to mi trochę nie zagrało.

Cytat:
...kamizelką z owczej skóry, która jest mu nieco przyciasna.

Raczej "mu" bym wyrzucił.

Cytat:
Paweł przygląda się jej z miażdżącą zazdrością,

Miżdżąca zazdrość nie brzmi zbyt dobrze.

Cytat:
Jest szczęśliwy, że po raz jeszcze może poruszyć ludzkie serca.

Skoryguj to zdanie, bo jest bez sensu.
Pozdrawiam.
Monia81 dnia 14.05.2012 21:23
Witaj Darksio,

chyba nie udało mi się tym razem, skoro tekst "trąci" dydaktyką, bo nie taki był mój zamiar.
Napisałam go po obejrzeniu wruszającego programu i kierowały mną zupełnie inne uczucia, ale cóż... człowiek wciąż się uczy.

dzięki za kilka sugestii, czasem coś poprawiając robie więcej błędów:)

pozdrawiam i dziękuję za komentarz:)
Anushka dnia 25.06.2012 20:39
A mi wszystko gra. To historia jednego zwycięstwa. Gdyby dokładnie chcieć opisać, wszystkie ludzkie zmagania w ciągu życia, nie starczyłaby jedna książka...

Podoba mi się. Można wyczuć klimat. Zobaczyć obrazek. Szczerze współczułam Pawłowi tego "Jąkała, jąkała". I bardzo się ucieszyłam, że historia skończyła się tak, jak się skończyła :)

Pozdrawiam
Monia81 dnia 25.06.2012 22:37
Witam Anusha
Fajnie, że zdecydowałaś się przeczytać jeszcze inne moje teksty i do tego spodobało ci się.
Czasem trudno jest ubrać myśli we właściwe słowa, tak, aby czytelnik zobaczył to, co próbujemy przekazać.
Dlatego cieszę się, że według Ciebie można wyczuć klimat i zobaczyć obrazek.

Pozdrawiam ciepło:)
shinobi dnia 27.06.2012 10:14
Przyjemny i budujący tekst. Czujnie nakreślona zwłaszcza część, w której bohater jest dzieckiem. Ta jego konfrontacja z traumą, potem sukces po latach. Ładne, pozytywne.
Monia81 dnia 28.06.2012 11:40
Shinobi
Dziękuję za komentarz.
Fajnie, że się Tobie spodobało:)
Aleksander Sarota dnia 18.07.2012 15:54
Jasełka :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty