ona, my i reszta istoty rzeczy (Tomasz) - coca_monka
Poezja » Wiersze » ona, my i reszta istoty rzeczy (Tomasz)
A A A

Jafrodyta wyróżniała się spośród nas.
brązowozłote włosy opasały kark,
gibkie ciało wprawiało w drżenie powietrze,
a ona sama dominowała bielą i niewydobytym
ja zawisłym w eterze.

boska J.

kiedy wzbijała się w niebo
plotkowało całe osiedle, stare miasto i…

– kpisz! pępek świata nie istnieje! – wtrąciła
siłaczka z przedmieść, zaskoczona konkluzją.

drugie pół
chodziło do nieba razem z nią,
otoczone pełnym szkłem, pomagierami i zbiorowym amokiem.

tylko trzeźwiał każdy sam,
indywidualnie.

tylko płakali niektórzy samotnie,
histerycznie.

z nieba w nieładzie,
z życiorysem pod kapturem.

widzisz, najgorsze były przebudzenia.
świadomość panoszyła się uczulona na monotonię
i nie miała za grosz taktu.




_________
30.04.2010

cykl: z pamiętnika Tomasza Kolaża

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
coca_monka · dnia 27.05.2012 19:52 · Czytań: 835 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 11
Komentarze
Wiolin dnia 27.05.2012 20:08
Witaj Coca....wiem wiersz ze wiersz jest napisany dobrze.....reszcie nie potrafię odkryć kart....pewnie wiersz skrywa postać o której w tej chwili nie mam pojęcia. Póki co....pozdrawiam.
Usunięty dnia 27.05.2012 21:42 Ocena: Bardzo dobre
WItaj Coca,

Dzięki swej wczesnonastoletniej iluminacji, w czasie której odkryłam i bełkotliwie, acz stanowczo wyartykułowałam, wskazując na swoją głowę: "To jest ten... drugi pępek!", potrafię się dobrze utożsamić z bohaterką wiersza; może nawet uznać, że to J(a). Zdaje się że pępek świata (omphalos) rósł w świątyni Apollina, zatem brak pępka = śmierć poezji? (Ja też zabija tę ostatnią ;) Całość bardzo wysmakowana i trafna. Pozdrawiam.

Edyt. PS. Teraz mi przyszło do głowy, że Twoje "J." to taka żeńska odpowiedniczka kafkowskiego "K." (nota bene chciałam kiedyś napisać kiedyś wiersz pt. "Ja - najkrótsze imię żeńskie" ;)
coca_monka dnia 28.05.2012 09:32
Wiolinie,
geneza powstania wiedzie poprzez lekturę Safony, Kochanowskiego (wziąwszy jego fascynację wspomnianą) oraz kult Afrodyty, plus odrobinę egxegi monumentum ;) . Swego czasu przestudiowałam obszernie dzieła wspomnianych, zwłaszcza dwa wiersze, włączając symbolikę i wszelkie konotacje. A potem zapragnęłam sama mieć hymn do bogini (zważywszy jednak na przeobrażenia poezji od tam do dziś, musiałam skorygować/dostosować formę hymnu) Bohaterka jest z krwi i kości prawdziwa/autentyczna. Choć nawet jeśli wydaje nam się, że na wskroś kogoś znamy, to i tak dotknęliśmy ledwie wierzchołka. Ale może to i dobrze. Zwłaszcza dla poezji.


Ronny,
strzał w dziesiątkę jakby, bo wiekowo pomaturalny żywot wiodła owa istota kobiecości. Kiedy ma się tyle /mało jeszcze, ale dużo/ lat wydaje się wiele rzeczy; lub też wiele rzeczy nas przerasta. najgorzej jeśli euforie rywalizują ze zjazdami w głęboką melancholię - taki emocjonalny koktajl wpływa różnie/zaskakująco, zwłaszcza na kobiety prawie dorosłe.
pominęłaś Afrodytę, ale dotknęłaś innej symboliki, i zupełnie się nie mylisz, przecież każda z nas jest pępkiem świata. a upadek kobiety to upadek i poezji; upadek muz; zagłada wszystkiego co nadaje koloryt i sens. bez "pępków świata" nie byłoby piękna. o czym wie każda kobieta stojąca rano przed lustrem ;) owoż egocentryzm nie znosi tragizmu postaci, po mojemu nawet potęguje.
Z kafkowskim "K" nie miałam przyjemności, ominęłam go w licznych lekturach, zatem wszystko przede mną ;)

dziękuję wam ślicznie za poczytanie i pozdrawiam ;)
Zola111 dnia 29.05.2012 21:41
Niepokoi mnie ten wers. Przepraszam, ale po prostu go nie rozumiem:


– wtrąciła, siłaczka z przedmieść – zaskoczona konkluzją.

Poza tym - podoba mi się tekst, żywa forma i pięknie ujęty temat.
Pozdrawiam,

z.
coca_monka dnia 30.05.2012 14:24
Zolu,
a nic nie szkodzi, i potrzeby przepraszać nie ma ;)

po pierwsze pozwoliłam sobie na pewien zabieg - patrz na kursywę,
Jafrodyta
boska J.
siłaczka z przedmieść

i dołożyłam (teraz tak mi teraz przyszło do głowy ;) skursywiony ostatni wers. jakby dookreślam bohaterkę, lub też pokazuję jej drugie czy kolejne oblicze - jest ich kilka.
oraz, peel opowiada bohaterce, o niej samej.

być może zmylił Cię zapis, i niniejszym biegnę poprawić, czasem potykam się na interpunkcji ;(

cieszy bardzo podobanie, tym bardziej w perspektywie tomiku, (gdy się zdecyduję pokazać Kolaża drukiem) kłaniam się nisko i dziękuję.

serdecznie i słonecznie ;)
TomaszObluda dnia 30.05.2012 15:01 Ocena: Świetne!
Na mnie robi wrażenie. Dawno nie czytałem, czegoś w tym stylu, a też skojarzył mi się z innym wierszem i sytuacją. Taki, że tak powiem cielesny, życiowy (w sensie, czuć życię) utwór. Poetycko i swojsko.
coca_monka dnia 30.05.2012 18:19
Tomaszu,
cieszy bardzo cielesność zauważona. poezja oderwana od życia to tylko słowa, więc tym bardziej kontenta jestem ze swojskości.
dziękuję za poczytanie ;))
a powiedz z jakim wierszem się skojarzył? jeśli to nie tajemnica oczywiście.

serdecznie z przedburzowego paryżewa ;)
Zola111 dnia 06.06.2012 17:48
Jest klarownie. Warto było poprawić :)

z.
coca_monka dnia 06.06.2012 18:06
cieszę się bardzo i jeszcze raz dziękuję za zwrócenie uwagi :)
bywamy (piszący) ślepi patrzą na swoje utwory.
wierszokleta dnia 17.09.2012 23:12
Ten też świetny, od słowa, poprzez i do słowa. Coraz bardziej podoba mi się cykl.
coca_monka dnia 18.09.2012 12:39
A mnie coraz bardzie podoba się Twoje podobanie :) oby tak dalej!
dziękuję.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty