obcowanie - ballada mieszczańska (Neuilly sur Seine) - coca_monka
Poezja » Wiersze » obcowanie - ballada mieszczańska (Neuilly sur Seine)
A A A
są mieszkańcy z domami na głowach, a mnie się nie kleją
apartamenty i ciężar zdobień. z gipsu. jestem
pośród konotacji i przerysowań, obserwatorem
zabarwiania. blade pergaminu drażni spod pudrów. tożsamo

obwisłe powieki i czerwone ust. nieapetyczne
zdelikacenia – gęsie wątróbki – zdaje się mówić podgardle
sąsiadki i femme de menage. dotykam żuchwy,
marna jednak szlachetność rysów bez świadectwa.

pochodzenie oczu z wytrzeszczem, tajemnica
którą rozgryzam od ponad roku i wina więcej
do sera. żeby zagrać, trzeba się wtopić, jedynie
skórę będzie zrzucić ciężko, sprowadzoną do zmarszczek.

w desperacji zostanie tylko:

– Parlez-vous français?

– Non!


język ma wartość plastyczną i przenośną,
tudzież nie wszystko można powiedzieć
w kolorze.




_________
22.11.2012
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
coca_monka · dnia 28.11.2012 12:07 · Czytań: 775 · Średnia ocena: 3,67 · Komentarzy: 20
Komentarze
Berenika dnia 28.11.2012 13:52 Ocena: Przeciętne
nie wiem czy to tudzież na końcu jest trafione, na pewno chodziło o znaczenie:
Cytat:
a także, i, oraz
za: http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=63334

podoba mi się, że eksperymentujesz w tym wierszu, szukasz rozwiązań, oryginalności, wplatasz różne elementy - ale uważam też, że co za dużo to nie zdrowo i trochę moim zdaniem z przesadą, czasem mniej znaczy lepiej, ale cenię pomysłowość
mike17 dnia 28.11.2012 15:35 Ocena: Bardzo dobre
Podgardle sąsiadki, żuchwa, wytrzeszcz - to wprowadza dość wesołą atmosferę do tego, skądinąd, nowatorskiego wiersza.
Mieszanina elementów pospolitych z poszukiwaniem prawd głębszych.

Oryginalne słowne gierki, pełne absurdu i surrealizmu również potęgują dość groteskowy nastrój utworu.
Czuć tu na każdym kroku jakieś drugie dno, jakąś hermetyczną myśl, zawartą przez autorkę, jakieś skojarzenie jej tylko znane.

Jednakże pomimo długości textu nie odniosłem wrażenia przegadania - wiem, że piszesz obszernie i ponosi Cię w poezji.
Moim skromnym, wszystko ma tu swoje miejsce i mnie się podoba.

Nawet znam trochę francuski :)
coca_monka dnia 28.11.2012 16:13
Bereniko,
zapraszam na spacer po Neuilly, a już zwłaszcza przejażdżkę busem w godzinach porannych(w definicji tubylców) linie 163 lub 164, kierunek Pont de Levallois - Bécon, stacja metra. Orzekniesz czy przesadziłam, czy też nie, bo moje obserwacje nie są bynajmniej eksperymentalne :)

wspomniane tudzież bo znudziło mi się oraz.

za uwagi i poczytanie dziękuję. oceny nie rozumiem. ale.

mike,
cenne, że dopatrujesz się humoreski. ale to cała prawda i tylko prawda ;) a jeśli przerysowałam... nie, nie - też Cię zapraszam, a sam się przekonasz.

bo ja dociekam, dociekam całkiem serio - skąd u Francuzek takie uwydatnione gałki oczne.

i może trochę zbyt hermetycznie, jeśli się nie obcowało bezpośrednio, ale tylko odrobinę.

dziękuję za bytność i czytność ;)


serdecznie was pozdrawiam.
Usunięty dnia 28.11.2012 16:43
"czerwone ust"- ??? dlaczego "ust"?
"język ma wartość plastyczną..." - ten fragment wiersza to taka niby rozmowa zwyczajna, której można by w komentarzu czy na forum użyć :)
"podgardle sąsiadki" - strasznie to wybrzmiało, brr...
Generalnie straszny mi się wydal wiersz.

pozdrawiam
coca_monka dnia 28.11.2012 16:54
miodusie,
a szminkę do czego się używa? :) do oczu? tu taka moda, z czerwonymi ustami paradować. bez względu na wiek. bo i damy bardzo podeszłe też sobie nie żałują.

Cytat:
"język ma wartość plastyczną..." - ten fragment wiersza to taka niby rozmowa zwyczajna, której można by w komentarzu czy na forum użyć

mam odmienne zdanie.

Cytat:
"podgardle sąsiadki" - strasznie to wybrzmiało, brr.
. bo ma być straszne,
oraz gdybym napisała gruba szyja, to nie oddałabym prawdy.
ooo, jest jeszcze zwis skórny, ale to też nie to samo, choć bliższe.


bój się brachu, ja też w strachu! ;)


serdecznie.
Usunięty dnia 28.11.2012 17:20 Ocena: Świetne!
Moim zdaniem, wiersz świetny, przemyślany i celny w szczegółach. Ciekawie pokazuje perspektywę emigrantki, być może podwójnej emigrantki - z kraju i z /od kultury filisterskiej. W puencie pobrzmiewa wymowna ironia ("tudzież nie wszystko można powiedzieć w kolorze";), poprzedzona równie wymowną autoironią ("język ma wartość plastyczną i przenośną";). Całość bardzo ciekawa, szczególnie wyróżniłabym fragment:

blade pergaminu drażni spod pudrów. tożsamo
obwisłe powieki i czerwone ust.

- faktycznie wydaje się, jakby od czasów Ludwika XVI czas biegł w ślimaczym tempie (chociaż foie gras to chyba, niestety, wynalazek współczesności). Całość - rewelacja. Pozdrawiam serdecznie :)
Abi-syn dnia 28.11.2012 17:25
Hermetyczność jest wysłowiona na ten przykład poprzez słowo tożsamo albo archaizm albo swoista gra słów. Co do tekstu, aż prosi się o kursywę (frazy francuskie), mimo tego wiersz przyciąga, rozbudza wyobraźnię, zwłaszcza, że Francu`zki`uzi to "dziwna nacja, w Polsce stanowczo przeceniana.

Wiersz dla mnie jest na pewno nieprzeciętny.

Pozdrawiam
Usunięty dnia 28.11.2012 19:17
Nie mam zastrzeżeń. Wyprojektowało mi się w głowie, a teraz bawię się tym na własnych zasadach.

Mnie z kolei zawsze imponował wytrzeszcz oczu Hiszpanów, Dalego i Bunuela. Inne ciekawe oczy, to te ze średniowiecznych świętych obrazów, takie jakieś łyse i łaskawe z napletkowatymi powiekami.

Wracając do wiersza to kto wie, może czepiając się pozoru madame, uchwyciłaś ją w całości bez reszty ;-)
coca_monka dnia 28.11.2012 22:14
gwiazdo,
arystokracja i mieszczaństwo przez wielkie M, są odporne na na upływ czasu. zmanieryzowanie przetrwało, choć trzyma się swoich dzielnic i nie rzuca się już tak bardzo w oczy, z limuzyn i okien za żaluzjami (choć nie stroni od metra i busów :)

czy na pewno chodzi Ci o Ludwika XVI, a nie XIV - Króla Słońce?:)

a co do foie gras, 4500 lat temu Egipcjanie jedli pierwsi ;)

dziękuję za poczytanie i za każde słowo począwszy od Moim zdaniem - bardzo!

Abi,
masz mnie :)
Cytat:
poprzez słowo tożsamo albo archaizm albo swoista gra słów.
nie byłabym sobą, gdybym nie grała na znaczeniach. choć skojarzenie z odległym Ludwikiem, o którym napisała gwiazda, zupełnie przypadkowe.
skursywiłam - zupełnie o tym zapomniałam, dziękuję za przypomnienie.

co do cech Francuzów i uzek. - mogłabym wymienić wiele zalet, bo obok przerysowań o których piszę, żyją jeszcze normalni ludzie. marzy mi się, żebyśmy choć w połowie byli tak zdyscyplinowani jak oni, jako naród.

dziękuję za rozbudzanie, przyciąganie i nieprzeciętny :)


ekszynie,
cieszy projekcja, szkoda, że nie mogę zobaczyć także.
wypukłe oczy mnie hipnotyzują, i potrafię się gapić nieprzyzwoicie. a już zwłaszcza otoczone obwisła skórą, brrr. ;)

w całości, bez reszty, dziękuję.


serdeczne dla was.
Usunięty dnia 28.11.2012 23:01 Ocena: Świetne!
Ha, wiedziałam, że coś poplączę z Ludwikami - niestety historia nie jest moją mocną stroną, w podstawówce tak, choć teraz pamiętam z niej na pewno jedynie nazwę cieśniny Hellespont ;))
w liceum zaś zdecydowanie wolałam czytać książki astronomiczne niż przygotowywać do rzeczonej lekcji

A co do mieszczaństwa, to odnalazłam w Twoim wierszu dyskretny urok burżuazji ;)

Pozdrawiam :)
coca_monka dnia 28.11.2012 23:25
Nie tylko Ty nie drążyłaś historii, ja wolałam geografię, i na bakier z językiem polskim.

dyskretny urok burżuazji - z urokiem bym polemizowała :D

serdecznie ;)
Usunięty dnia 28.11.2012 23:28 Ocena: Świetne!
no, urok bardzo dyskretny ;))
coca_monka dnia 29.11.2012 13:37
uhm :)
a z innej beczki dorzucę. jedną z zalet tutejszej dyskrecji (jeśli można to tak nazwać) jest to, że tubylcy (ci prawdziwi, z pokolenia) nie gapią się na siebie dokoła. mają swoje życia, problemy i szanują jednocześnie intymność innych.

a ja znów się dzisiaj gapiłam na oczy! jestem niewychowana po prostu ;)
Usunięty dnia 29.11.2012 17:43 Ocena: Świetne!
Nie przejmuj się, patrzenie na oczy chyba nie wyraża niewychowania :))

A co do dyskrecji, wyobrażam sobie, że wynika ona z większej wielokulturowości; nawiasem mówiąc, myślę, że takiej wielokulturowości bardzo nam tu w pl brakuje. Moja znajoma, która wychowała się w Niemczech, a studiowała w Anglii, zawierała tam bardzo ciekawe znajomości z muzułmankami choćby, co bardzo pomagało przełamać wzajemne stereotypy :yes:
mike17 dnia 29.11.2012 19:31 Ocena: Bardzo dobre
Ja z kolei uporczywie wpatruję się ludziom w oczy, i chyba pod wpływem mego wzroku, dostają jakiegoś ataku pomieszania z poplątaniem i strzelają nim po suficie lub po innych sprzętach.

Osobiście lubię wytrzeszcz, zwłaszcza Maxa Von Sydowa :)
Zwłaszcza w kultowych filmach mistrza Bergmanna.

Także wytrzeszcz do końca zły nie jest.
coca_monka dnia 30.11.2012 13:04
Cytat:
Nie przejmuj się, patrzenie na oczy chyba nie wyraża niewychowania

gwiazdo,
niby nie, ale rzuca się w oczy ono patrzenie, wśród większości, która nie patrzy, może ledwie prześlizguje się wzrokiem ;)


mike,
a mnie się przez wypukłe oczy nie zazębiają proporcje ;)
Zola111 dnia 30.11.2012 18:51
Ciekawość w obserwacji otoczenia -więc i forma wypowiedzi z niej wynikająca, a to lekko kolokwialnie, a to nagle "tudzież".

Spodobało mi się to, Coco_Monko.

Tudzież naturalizm w odrobinę satyrycznym "krzywym zwierciadle".

Pozdrawiam,

z.
coca_monka dnia 30.11.2012 20:58
Zolu,
bo ja się bez lustra z domu nie ruszam ;) znaczy bez kartki i pióra. jak wyżej znać, nigdy nic nie wiadomo.

cieszy bardzo podobanie.

dziękuję, dygam i serdecznie.
Berenika dnia 01.12.2012 14:18 Ocena: Przeciętne
Cytat:
Bereniko,
zapraszam na spacer po Neuilly, a już zwłaszcza przejażdżkę busem w godzinach porannych(w definicji tubylców) linie 163 lub 164, kierunek Pont de Levallois - Bécon, stacja metra. Orzekniesz czy przesadziłam, czy też nie, bo moje obserwacje nie są bynajmniej eksperymentalne :)
- nie wątpię, że tak może być, problem w tym, że ja powinnam w to uwierzyć po przeczytaniu tekstu, ale mnie nie przekonał, trudno może next time :)
coca_monka dnia 01.12.2012 14:42
niekoniecznie musisz wierzyć :) zaczęłabym się poważnie zastanawiać, gdyby moje pisanie przechodziło bezkrytycznie. więc ja problemu nie widzę. oraz, owszem, może następnym.

dziękuję za powrót :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:49
Najnowszy:emilikaom