Tam - Zola111
A A A

wyobraź sobie pełną pustynię
lub pustą pełnię w nocniku dnia.

długą krócicę, krótką dłużyznę,
dziennik o zmierzchu a pchły bez psa.

cyrograf z Bogiem, różowe piekło,
chleby bez zboża, trawy bez źdźbła,
że to, co gonisz, nagle uciekło,
a to, co ciekło, spadło jak grad.

co miało boleć, nagle łaskocze,
a co cieszyło – pali pokrzywą,
że rok się skończył przed nowym rokiem,
co dawno zmarło – staje się żywe.

przyjaciel przespał się z twoją żoną, żona cię karmi muchomorami,
co miało sterczeć, wisi – zwieszone, co miało wisieć, tonie tonami.

Wisłę już można zawrócić kijem,
kto posiał burzę – pozbierał wiatr.
żyrafa teraz ma krótką szyję,
zegary wiszą plackiem na drzwiach.

wiersze się piszą bez dekalogu,
świry od nowa stworzyły świat.
anioł z widłami siedzi na progu,
astrolog milczy. niebo - bez gwiazd.

statki utknęły w pełnej mieliźnie,
kropelką wódki przecieka kran.

założę małą czarną bieliznę
a białą kawę podam ci

tam.

2.12.12.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Zola111 · dnia 02.12.2012 21:14 · Czytań: 1211 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 34
Komentarze
mruczol dnia 25.02.2013 16:36
Zola,

jestem zachwycona :) :yes: :rol:!
Pomysł i wykonanie... Czapka z głowy!

Pozdrawiam serdecznie i życzę samych sukcesów ;) B) ;)
M.
julanda dnia 25.02.2013 16:49 Ocena: Świetne!
:) Wizja straszna, tekst świetny, ale ja zakończę na jednym podaniu z powodu wspomnianej straszności. Świry jak nic klasyfikuję pod jedną panią z realu, która tym oswojonym przeze mnie słowem zaszeregowała lotną twórczość natchnionych istot. Chwała tej pani, w końcu i niepoetów świat potrzebuje, a czytać pewnie tego wiersza nie będzie, a i dobrze, bo soli trzeźwiących nie podamy, najwyżej napiszemy kolejny wiersz.
Gratulacje!
Zola111 dnia 25.02.2013 16:49
A dziękuję, Mruczołko! Bardzo mi bardzo! ;)

Julando,

mamy w sobie taki mechanizm, że pewne Panie i Panów od "babsztyli" możemy mieć sobie gdzieś ;) Dziękuję serdecznie. Buziaki.
mike17 dnia 25.02.2013 16:57 Ocena: Świetne!
No to pojechałaś... aż ciarki po grzbiecisku poleciały :)
Ad rem:
Powala kunszt, z jakim napisałaś ten wiersz - subtelne, niedokładne rymy dają muzykę wierszowi, który płynie wprost do duszy, po drodze rodząc w wyobraźni mnóstwo asocjacji i impresji, jako że wersy tchną plastyką i obrazowością, oddziałującą na czytającego, przenosząc go do innego wymiaru, by tam, na moment, osiadł i pomyślał o tym, co czytał.
Atmosfera końca i pustki oddana rewelacyjnie - czuć ją każdym porem skóry, pod którą wiersz wchodzi i drażni, bo zbyt wiele się w nim dzieje i zbyt mocnym jest ciosem, aczkolwiek poetyckim - nie ratuje to odbiorcy przed podróżą po "martwych krainach", gdzie życie już dogasa i wszystko lada moment w perzynę się zamieni.
Czuć mocno degrengoladę życia.
Jego atrofię.
Bo jak koniec, to z konkretnej przyczyny.
Ta posępna aura idzie wers w wers - jak słowa Apokalipsy, twarde i brutalne.

Namalowałaś sugestywny, przejmujący obraz.
Ten Armagedon się czuje.
Rozlewność obrazów daje posmak końca.
I ta końcówka "tam" - nie wiem jak inni to widzą, ale mnie zrobiło się zimno...
Well done!
Zola111 dnia 25.02.2013 17:06
Miku,

tak mi miło, że nie masz pojęcia, jak bardzo! Myślę, że pomógł mi regulamin, który założył poczucie humoru w konkursowych pracach. Mam nadzieję, że i to udało mi się "załatwić" ;)

Buziaki. Za to, że komentarzami "przypinasz skrzydła". Dziękuję!

z.
Usunięty dnia 25.02.2013 17:23 Ocena: Świetne!
Nawiązując do wierszy ukazałaś polemiczny charakter uworu. No ja bym podyskutował ;)

Ale początek zapowiadał coś więcej. Wietrzyłem tam nastrajanie odbiorcy na niezwykłość. Taką kalibrację wrażliwości, pojmowania waloru zwykłości i wątpliwego charakteru niezwykłości.

No ale skoro tak, to i tak świetne. :)
Zola111 dnia 25.02.2013 17:39
Ekszynku,

nie wiem wprawdzie, czego się spodziewałeś, ale cieszy mnie, że w konkluzji prawisz:"to i tak świetny". Bardzo mi bardzo ;)

z.
al-szamanka dnia 25.02.2013 17:53 Ocena: Świetne!
Przepiękny wiersz, czytałam go już wiele razy, jeszcze zanim można było komentować, i ciągle byłam zauroczona, ba, zamroczona pięknem.
chleby bez zboża, trawy bez źdźbła... aaaaach

Pozdrawiam i gratuluję pierwszego miejsca :)
Zola111 dnia 25.02.2013 17:55
Dziękuję, Alu :)

Tak miło, że się podoba!

z.
ks-hp dnia 25.02.2013 18:22
Zolu -
jest mi trudno cokolwiek wyrazić na temat wiersza. Zwłaszcza TEGO wiersza, TWOJEGO wiersza. Nie wiem, z czego to wynika - jesień, a po niej zima chyba mnie tak przytłoczyły - a przecież ta druga była zwykle przychylniejsza. Mam wrażenie, że zatraciłem w sobie umiejętność do wyrażania uczuć/odczuć; chowają się gdzieś głęboko, zakorzeniają, a nie pozwalają ujrzeć światła dziennego. Albo stałem się po prostu wybredny i jakiekolwiek słowo pisane nie wzbudza we mnie niczego większego poza zwykłym wrażeniem czytania.
To nie tak, że nie lubię Twojej poezji. To nie tak, że pysznię się swoją, a pod tekstami innych w ogóle nie bywam. W tym właśnie momencie czuję, że czegokolwiek bym nie powiedział/napisał - będzie bzdurne, banalne i kompletnie nie odda tego, co myślę, co siedzi gdzieś tam na skraju duszy i nie chce się oderwać, żeby wzlecieć. Nawet teraz to, co piszę, wydaje mi się trywialne.
Mam wciąż nadzieję, że ten brak weny to nie wypalenie się; ostatnimi czasy, zarówno na polu poezji, jak i wyrażania uczuć, moje pisanie/mówienie kuleje.
Jedyne, co mogę: podziwiam. Zazdroszczę, ale z umiarkowanie pozytywnym znaczeniem tego słowa. Zazdroszczę warsztatu i umiejętności operowania słowem. Pierwsze miejsce należy się Tobie i kiedy przeglądałem teksty konkursowe, wiedziałem, że jesteś konkurencją - być może - nie do przebicia.
Pozdrawiam serdecznie!
Zola111 dnia 25.02.2013 18:47
Hapku,

bardzo dziękuję, że się przemogłeś. Ech... długo kazałeś czekać. Doskonale wiem, o czym mówisz. Serdecznie pozdrawiam, wdzięczna za czytanie i te miłe słowa.

z.
Wasyl dnia 25.02.2013 18:56
Pięknie i lekko płynie się przez Twoje rymy, a treść zatrzymuje i każe wracać. Gratuluję Zolu wygranej:) Pozdrawiam.
Zola111 dnia 25.02.2013 18:59
Wasylku,

bardzo dziękuję za wierność i wytrwałość w czytaniu moich wierszy. Wdzięcznie pozdrawiam :)

z.
Wasinka dnia 25.02.2013 20:13
Ależ świat wykreowałaś, Zolu... Taki do zadrżenia. Przemyka iskierka humoru nawet, jednak mam wrażenie, czy aby on nie nadaje jeszcze bardziej smętnego wydźwięku, podkreśla go poprzez kontrast.
Lekko, płynnie, ale to takie trochę złudne wobec tematu. I przez to jeszcze głębiej gada.
Do tego zabawy słowne, jak zawsze dodające urody i treści.

A tak gwoli tradycji przecinkowej - może:
wyobraź sobie pełną pustynię,
lub pustą pełnię w nocniku dnia. / - bez przecinka na końcu wersu?
dziennik o zmierzchu(,) a pchły bez psa / a tutaj wstawić?


Pozdrawiam z uśmiechem, gratulując bardzo.
Zola111 dnia 25.02.2013 20:40
Wasinko,

dziękuję pięknie, jak zwykle - niezwykle i wdzięcznie miło.

Jasne, że ten przecinek przed "lub" można zabrać. Konsekwentnie też nie dodam przecinka przed "a". Żeby wyrównać "do paradygmatu" ;)

Księżycowo przytulam. Buziaki,

z.
kamyczek dnia 25.02.2013 21:26 Ocena: Świetne!
Świetny tekst, Zolu. Podoba się, bardzo.
Rytmika sprawia, że po strofach płynie się lekko, bez wysiłku, a rymy, niczym ożywcza bryza, delikatnie muskają wnętrze.
Gratuluję zwycięstwa w konkursie.

Pozdrawiam serdecznie. :)
Zola111 dnia 25.02.2013 21:43
Kamysiu,

bardzo mnie cieszy Twoja opinia. Tym bardziej, że czasem z Tobą przegrywam w konkursach ;)

Pozdrawiam, wdzięcznie się kłaniam.

z.
Usunięty dnia 26.02.2013 00:24 Ocena: Świetne!
Zolu,

Twój tekst porywa, niby wiersz, a ma w sobie taki rozmach narracyjny, humor, głębię, wyrafinowanie, pozytywną energię... Dotyka na tak wiele sposobów, uśmiecha, intryguje... Gratuluję zasłużonego zwycięstwa, pozdrawiam, od trzech miesięcy wciąż na nowo rozsmakowana i urzeczona :)
Zola111 dnia 26.02.2013 00:45
Gwiazdo,

cieszę się, że wskazujesz na humor. Pisałam ten tekst jako satyrę obyczajową, społeczną, polityczną i artystyczną. W myśl założeń konkursu - z przymrużeniem oka. Oparłam tekst na założonym w regulaminie humorystycznym spojrzeniu na świat. W tle - mam zupełnie serio miłoszowskie "Oeconomia divina". I wiem, że bez niej ten świat nie utrzyma się w kupie. Ale to zbyt poważne rozważania na tę okoliczność.

Ergo: Miło mi, że odczytujesz tekst wielopłaszczyznowo (jak pewnie odebrała tekst Kapituła). Są bowiem tacy, którzy traktują moje wiersze jako bezwartościowe i płytkie. I niech im będzie!

Każdemu po jemu!

Wdzięczna, kałaniająca się,

z.
Miladora dnia 26.02.2013 02:33 Ocena: Świetne!
Bardzo dobry wiersz, Zoleńko. :)
Z prawdziwą przyjemnością przeczytałam.

A nie czepiam się nie z uprzejmości, ale dlatego, że nie mam do czego się przyczepić.
Serio.
Dlatego jestem dodatkowo zachwycona.
Wreszcie można odpocząć przy wierszu i to jeszcze z uśmiechem na twarzy.

Duża buźka!
Julka dnia 26.02.2013 11:03
Nie będę się rozpisywać nad walorami wiersza, bo to już zostało powiedziane kilkakrotnie.
Według mojego widzenia, to bardzo pomysłowy wiersz, zasługuje na swoje miejsce.
Z przyjemnością gratuluję.
Usunięty dnia 26.02.2013 12:03
Nie wiem, czy to można tak nazwać, ale wiersz skojarzył mi się z groteską. Jest naprawdę pełen tego czegoś, co uwalnia wyobraźnię. Bardzo mi się podobał.
Pozdrawiam
B)
Zola111 dnia 26.02.2013 15:31
Miladorko,

nawet gdybyś się przyczepiała - i tak byłabym rada, szczęśliwa nawet! Bo jesteś, czytasz, i o!

Dziękuję Ci, Moja Droga!

Julko,


dziękuje pięknie, wdzięcznie się kłaniam, Współlaureatko!

Amso,

oczywiście, masz rację: gruba kreska, hiperbola, paradoksy - to narzędzia groteski. Dzięki serdeczne, ukłony!

z.
RattyAdalan dnia 28.02.2013 13:02
Świetny wiersz, płynny, niesamowity... Mistrzostwo. Zasłużone zwycięstwo! Pozdrawiam R.A.!:)
Arkadiusz Kwaczek dnia 28.02.2013 13:10
To ja tylko napiszę, że warto było przeczytać. Gratulacje. Pozdrowienia.
Zola111 dnia 28.02.2013 16:24
Ratty, Arkadiuszu,

bardzo dziękuję za miłe słowa dla mojego wiersza.

Pozdrawiam,

z.
zapomin dnia 03.03.2013 20:13
Ogień krzepnie, blask ciemnieje, ma granice nieskończony.
Twoja wizja, podobnie jak kolęda Karpińskiego, zgrabnie łączy imposybilia.
Kapitalne zestawienie spuentowane świetnym zakończeniem.
Trochę niepokojące jest to, że wiele z tych koszałków-opałków się już wypełniło (np chleby bez zboża - syntetyczne jedzenie, trawy bez źdźbła - GMO).
Czyżby w istocie nadchodził koniec świata?
Zola111 dnia 03.03.2013 20:20
Zapominie,

Myślę, że i "wiersze bez dekalogu". ;)

No, bo wyjdzie jeszcze, że to ja "wykrakałam"! :)

Serdeczności za opinię. Tak rzadko u mnie bywasz, że zaszczyconam!

Pozdrawiam, dziękuję,

z.
Jarldhar Byornsson dnia 04.03.2013 12:41
Świetny!
Najbardziej podobało mi się "uderzanie" we wszystko co dla ludzi ważne.
Gratuluję pomysłu i wykonania ;)
Zola111 dnia 04.03.2013 16:19
Jarku,

bardzo mi miło. Pozdrawiam,

z.
Lilah dnia 25.09.2016 12:29
Genialny wiersz, Zolu!

Cytat:
chle­by bez zboża,


Jakbyś przewidziała to, co powoli następuje - już teraz zastanawiamy się, ile jest zboża w chlebie, zwłaszcza w tym z hipermarketów.

Pozdrawiam serdecznie :)
Zola111 dnia 25.09.2016 13:11
Lilu,

dziękuję bardzo. Cieszę się, że mnie wynalazłaś w archiwum. Dzięki, pozdrawiam,

z.
Nalka31 dnia 25.09.2016 13:17
Zola111 napisała:
Cieszę się, że mnie wynalazłaś w archiwum.


Zolu ja też się cieszę, że Lila po niego sięgnęła do poczytania. Bo ja czytając niemal spadłam z siedzenia. Tak przewrotnego, burzącego porządek wiersza dawno nie czytałam. Ale skoro to była kategoria konkursowa i dotyczyła Armagedonu, to to wyjaśnia wiele. W końcu takie są tego przewrotu konsekwencje.


Serdecznie. :)
Zola111 dnia 25.09.2016 13:34
Dziękuję, Nalko. Pozdrawiam,

z.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty