Powstanie świata u Witkacego - marta raczynska
Poezja » Wiersze » Powstanie świata u Witkacego
A A A

Leżę tu całkiem naga, nie z żebra stworzona
lecz zwierzęcych skór. Mówią: jesteś tak krucha
i lekka, że ziemia będzie cię trawić do kolejnej
wiosny i ani dnia dłużej. Ten grzech, to przecież
nic, bez przyczyny się z nieba nie spada.

Jeszcze garniecie się do piersi, skowycząc.
Kapryśni, wciąż głodni. Co byście zrobili beze mnie,
gładkiej jak śmierć, pochylonej nad grobem,
żłóbkiem, kocim futrem lub miską pełną jagód?
Ja was wszystkich nakarmię, będę wodzić

na pokuszenie i na tęsknotę. Aż w końcu piekło
otworzy się pełne zębów i kości; ugrzęznę w nim
zielonooka i smukła, niby bezmleczna stara wilczyca
o sierści zmierzwionej od ciągłego ssania.
Przyjdziecie do mnie kalecy, o zaropiałych oczach,

żebym mogła zlizywać krew z waszych kolan, iskać
wszy, wygryzać strupy. Mam ciepły szorstki język;
ukołyszę was nim rozpadniecie się w proch, nim
zacznę przysychać do pościeli, martwa, cuchnąca.
A kiedy mój bóg zawoła: stań się! – powstanę.

I szybko spęcznieję, spełnię się, spękam. Nie z żebra
ulepiona, lecz spomiędzy kłów i gadzich łusek wyrosła,
uklęknę raz jeszcze: naga, karmiąca, odległa.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
marta raczynska · dnia 27.12.2012 15:19 · Czytań: 945 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 22
Komentarze
Esy Floresy dnia 27.12.2012 19:47
Nawiązanie do obrazu Witkacego naprowadza na pewne ścieżki, lecz wiersz dalece wykracza poza ramy obrazu a to za sprawą Lilith, wszak to jej postać zdominowała treść. Echem pobrzmiewa też motyw stabat mater zapewne za sprawą pointy. Mocny obraz, soczysty i do refleksji - tej głębszej. Przesłanie mi bliskie, pewnie za sprawą Lilith i jej legendy. Bardzo dobre czytanie, pozdrawiam!

ps. Aha i jeszcze bardzo podoba mi się klamra kompozycyjna zawarta w pierwszej i ostatniej strofce.
Zachary Ann dnia 28.12.2012 12:11 Ocena: Świetne!
To jest... świetne.

Już dawno nie czytałem nic, co tak by na mnie zadziałało. Ten wiersz od początku do końca nie dawał mi spokoju, kazał czytać, wracać i tak ciągle. Specjalnie wczoraj wstrzymałem się z komentarzem żeby zobaczyć, czy na drugi dzień ciągle będzie się we mnie palił tak mocno, tak jasno, że jednocześnie ogrzewa i parzy.

I rzeczywiście, klamra elegancja - amerykancja.

Pozdrawiam i dziękuję,
Ann.
julanda dnia 28.12.2012 12:21
Marto, długi i wyczerpujący komentarz się nie zapisał, ponieważ program uznał, że czas mnie wylogować. Postaram się w innym czasie dopisać nowy. (W tym, który zniknął było o temacie, obrazie, wrażeniu po kolejnych czytaniach, rymie zamykającym pierwszą strofę i poszukiwaniu przeze mnie konsekwencji w następnych, o płynności czytania, bo czyta się świetnie itd. )
Czytam Cię z zainteresowaniem.
Pozdrawiam. :)
marta raczynska dnia 28.12.2012 12:40
dzięki wielkie. fajnie, że udało mi się dać Wam coś do czytania:) to chyba najbardziej cieszy. pozdrowienia!
Zola111 dnia 28.12.2012 17:04 Ocena: Świetne!
Marto,

mocny, mięsisty, wyrazisty, niebanalny tekst. Poruszył, wzruszył. I O! Tyle ode mnie!

Świetny!

z.
marta raczynska dnia 28.12.2012 17:06
dziękuję, Zolu:) pozdrówki!
duzyksiaze dnia 28.12.2012 21:50
Jak zwykle drobiazgi do doskonalej reszty:
jesteś taka - chyba płynniej byłoby "jesteś tak".
Wciąż głodni zastąpiłbym przez "nienasyceni" - bardziej wtedy pasuje do "kapryśni"
Zastanawiam się też nad ostatnim słowem i jakoś podskórnie bardziej pasuje mi "uległa", ale to oczywiście subiektywny odbiór tego"co autor miał na doskonałej mysli".
marta raczynska dnia 28.12.2012 22:18
"jesteś tak" i "uległa" dają mi do myślenia, może - może zabiorę?:) jednakże jeśli chodzi o nienasyconych, to niemalże to samo, co "wciąż głodni". więc kapryśni zostają :) pozdrowienia i dziękuję za wgląd!
duzyksiaze dnia 28.12.2012 22:34
Wciąż głodni to jednak zupełnie coś innego, niż nienasyceni. Nienasycenie niesie treść znacznie szerszą gdyż można być nienasyconym nie będąc głodnym, a nadto niezbyt mi pasuje do "kapryszenia".
Ponadto tytuł obrazu to "Stworzenie świata" - czyli jednoznaczny aspekt twórczy.
Powstanie ma nieco inny przekaz.
marta raczynska dnia 28.12.2012 22:41
oj, co do powstania i stworzenia w kontekście tego co tutaj mamy można by dyskutować i dyskutować. właściwie to nie tylko o obrazie mowa, wiersz celuje tam, gdzie autor spojrzy, więc...;) chce się trzymać "kapryśnych", może to faktycznie źle, ale ja mam swoje odpały, taka natura...:)
Usunięty dnia 28.12.2012 23:27
Do tego wiersza również powracałem kilka razy. Drażniły mnie trzecie i czwarta cząstka.. Być może przez dosłowność interpretacji. Ale po głębszym zastanowieniu, dochodzę do wniosku, że zapewne taka struktura jest potrzebna temu tekstowi. Dlaczego? Warto przyjrzeć się innym obrazom mistrza, które mają ze sobą bardzo wiele wspólnego (nawet pomijając środki odurzające). Choćby tematycznie "Przyszłość świata", czy " Wizje mitologiczno- bajeczne". Psychodelią aż kipi, więc dlaczego ten wiersz miałby być inny? I wydało się wtedy, że jest to dopełnienie pasteli. Takie kategoryczne cięcie przez pierś, która żeby zrozumieć powinna zacząć krwawić, a w konsekwencji mitologicznej, także ropieć i cuchnąć, ku przestrodze. I całość tak odlegle (od destrukcji) spięta budującą puentą.. Generalnie dziękuję, za przywołanie ze świata równoległego osoby Witkacego, w którym rodziły się i umierały wizje światów i zaświatów. Aż do granic kosmosu, a kto wie, może i dalej. Mitologia prasłowiańska wiele, może na ten temat powiedzieć. Bardzo:)

pozdrawiam
marta raczynska dnia 28.12.2012 23:59
no to ode mnie, niech będzie skromnie - :) bo cóż ja mogę. cieszę się, że pod tym tekstem powstaje refleksja.
mimo wszystko, warsztat będę szlifować wedle zaleceń, które dały mi do myślenia:)
duzyksiaze dnia 29.12.2012 12:14
To w takim razie ostatnia uwaga - pochylona nad żłobkiem.
Wydaje mi się, że albo nad żłóbkiem, albo żłobem.
Żłobek to raczej "przechowalnia" niemowląt.
marta raczynska dnia 29.12.2012 12:24
ok! racja.
duzyksiaze dnia 29.12.2012 20:07
Wróciłem, żeby trochę pomarudzić.
Przeczytałem wiersz opuszczając ""i"przed "wygryzać" i "cuchnąca" - sprawdź sama jaki efekt.
No i uwiera mnie wciąż ta "odległa".
Wiersz symbolizuje jednak jakieś oddanie a zarazem poddanie się woli stwórcy. Może więc jednak "uległa"?
marta raczynska dnia 29.12.2012 20:11
pisząc "odległa", miałam na myśli - "tajemnicza", "mistyczna", "niepoznana", "niewyjaśniona", "dzika", "zwierzęca"... zapowietrzyłam się :D z perspektywy obserwatora, nie stwórcy.
co do spójników, faktycznie lepiej bez. :):)
duzyksiaze dnia 29.12.2012 20:18
No to dawaj "dzika" - stworzona ale nieujarzmiona!
marta raczynska dnia 29.12.2012 20:20
ojojoj, zbesztaj mnie, ale dzikiej nie dam. psuje mi cały obraz. :p
duzyksiaze dnia 29.12.2012 20:32
A "obca"?
marta raczynska dnia 29.12.2012 20:35
nie! :D
duzyksiaze dnia 29.12.2012 20:49
No to już ostatnia "marudka".
A co sądzisz o usunięciu "taki" przed przed "ciepły"? Tak czy tak po ciepły potrzebny jest przecinek.
Wymarudziłem już wystarczająco dużo więc - do napisania.
marta raczynska dnia 29.12.2012 20:52
o, to jak najbardziej. :) e co tam, do napisania, mówiłam już, że fajnie jak tu wpadasz. ;)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty