półcień - Slavek
Poezja » Wiersze » półcień
A A A

patrzę przez okno

mam takich kilka

więc czasami idę do tego czy tamtego

potem wracam

tam chodzą ludzie

wokół cienie uciekają przed światłem

mówią że jest dobrze

choć gdzieś w głębi obawiają się śmierci i utraty

że powinienem iść z nimi

ale co jeśli ją spotkam i powie

wiesz poznałam kogoś

więc tylko krążę i patrzę

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Slavek · dnia 24.01.2013 19:51 · Czytań: 725 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 6
Komentarze
mike17 dnia 25.01.2013 12:26 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
ich cie­nie wokół uci­e­kają przed światłem

tutaj nie bardzo czuję to "wokół", może albo zrezygnować z tego, albo inny szyk:"wokół ich cienie uciekają przed światłem", to brzmi bardziej naturalnie.
Cytat:
że po­wi­ni­e­nem iść z nimi

podoba mi się ten ostry skrót myślowy, bez czasownika na wstępie, dość dynamicznie to brzmi, bardzo bezpośrednio
Cytat:
- wiesz poznałam kogoś

bez myślnika też będzie ok, zwłaszcza że nigdzie nie stosowałeś interpunkcji.

Wiersz jak z pogranicza jawy i snu, nieco oniryczny, momentami wręcz wizyjny.
Nienachalnie snujący swoją małą opowieść.
Choć składa się ze znanych poetyckich rekwizytów, sądzę, iż stanowi intrygującą układankę, pełną swoistej magii i niezwykłości, aury wyczuwalnego odrealnienia obrazów, jakby wszystko było tylko wytworem wyobraźni.
Wydźwięk wiersza niebanalny, choć ocierający się o znany element miłość, sporo między wierszami niespełnienia, tchnienia pustki, nostalgii i samotności.
Odmalowałeś to w prosty, piękny sposób, bez udziwnień i słownych koszmarków.
I bez patosu, a to w tej materii naprawdę wiele.
Wiersz ma duszę, widzi się go w wyobraźni, czuje i rozumie.
Końcówka smutna, ale nikt nie obiecywał, że życie to same róże...
Slavek dnia 25.01.2013 21:40
Wow, co za rozpiska, dzięki mike17, czuję się teraz zupełnie nagi ;)
ale poważnie, bardzo dziękuję za ten komentarz.
Zola111 dnia 27.01.2013 15:39
Slavku,

przełożyłabym kolejność 7. i 8. wersu:

Cytat:
patrzę przez okno
mam ta­kich kilka
więc cza­sa­mi idę do tego czy tam­te­go
i wra­cam
tam chodzą lu­dzie gru­pa­mi pa­ra­mi
ich cie­nie ucie­kają przed światłem
mówią że jest do­brze
że po­wi­nie­nem iść z nimi
choć w głębi oba­wiają się śmier­ci i utra­ty
co jeśli ją spo­tkam i powie
wiesz poznałam kogoś
więc tylko krążę i patrzę 


Ponadto zabrałam Ci kilka przysłówków i takich tam drobiazgów. Zobacz.
Oczywiście moja propozycja nie musi Ci się podobać.

Pozdrawiam,

z.
Slavek dnia 27.01.2013 19:11
dzięki Zola, ale już tak zostanie jak jest
hough
Aronia23 dnia 06.05.2016 00:35 Ocena: Bardzo dobre
Slavku, to pierwszy Twój utwór, który przeczytałam. Jestem, że tak powiem, tu nowa, dopiero od miesiąca. Staram się jak mogę, czytam, komentuję i piszę.
Przede wszystkim zainteresował mnie tytuł wiersza. Tak półcienie mają w sobie coś magicznego. Ja lubię magię literatury. Nie zawiodłam się na Twoim wierszu. Jest niesamowity i mówię to z przekonaniem o jego wyjątkowości.
Wiele okien, półcień niby jeden, ale ma możliwość przybierania różnych form, mimo iż nadal jest tym samym półcieniem. Ciekawa koncepcja na rzeczywistość. Bo półcień to zjawisko optyczne, jednak nierozerwalnie związane z realnością. Ileż to tajemnic ukrywa nasza Ziemia, Wszechświat. Mamy szczęścia, że istniejemy. Otaczają nas światło, ciemność i pogranicze tego - półcienie.

"tam chodzą ludzie
wokół cienie uciekają przed światłem
mówią że jest dobrze
choć gdzieś w głębi obawiają się śmierci i utraty"
Tutaj zadziwiający zabieg stylistyczny. Cienie i ludzie potraktowani na równi.
Pewnie wszyscy jesteśmy cieniami, jak w grocie Platona.
Niczego nie można być pewnym, na tym najpiękniejszym ze światów.

Zakończenie, smutne. Ona krąży, poznała kogoś, ucieka przed tym, co zna, ryzykuje wejście w nieznane. Ale tak to już jest. Niczego nie zmienimy, jeśli będziemy tkwić w miejscu.

Tylko, krążąc można się zagubić, drogę później trudno odnaleźć, tę dobrą, bo bezdroża mogą zgubić i wciągnąć jak bagno, jak mgła.
Co jeszcze? Cienie uciekają, bo na słońcu przestają być półcieniami.
Znasz baśń Andersena "Cień" ? Jeśli nie to polecam. Jest super. Bardzo mądra, bo Szwed był bardzo inteligentny, spostrzegawczy i warto poznawać jego baśnie, nieraz okrutne, ale to okrucieństwo ma jakiś sens, czemuś służy i to jest najważniejsze.
Mam nadzieje, że nie pogmatwałam Ci w głowie, mimo tylu różnych spostrzeżeń na temat Twojego wiersza. Krótki, acz fascynujący, dający dużo do myślenia.
To tyle z mojej strony. Jeśli będziesz miał chwilę, to napisz coś na temat moich spostrzeżeń. Na pewo nie zrobiłam żadnej nadinterpretacji, tak odczytałam Twój wiersz, Slavku. Gratulują i zapraszam do moich skromnych, choć czasem poddawanych pod dyskusję, tzn. coś w sobie mają.
Ale sięrozpisałam, mam nadzieję, ze nie zanudziłam. Pozdrawiam Aronia23
Slavek dnia 03.09.2016 21:35
hej, ale miła niespodzianka, stary tekst z nowym spojrzeniem.
Dziękuję za wizytę i koment :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty