obcowanie: ballada proza-i-czka - coca_monka
Poezja » Wiersze » obcowanie: ballada proza-i-czka
A A A
Od autora: z Zaśrodkowania
kasownika pik, pik wytrąca myśli z reżymu. tyle równowagi,
co w podmuch rzucone spojrzenie - kurzutwory. wyliterowane
na niebieskim pulsuje biało: nadjeżdża, odsunąć się! (świta.)
na zbyt równych torach pociąg milczy. otrzeźwia szyby. w kolejności
nadciągają onomatopeje: nostalgia, letarg i sen.

kiedy świeci słońce, ptaki śpiewają na mrozie. czuję przedwiośnie
w styczniu. dziecięce beztroski pozostawione na butach, czas,
roztopy. czasem tak właśnie zawieje - przebiśniegiem z drogi do szkoły.
znać świadomość, że upływa niepoznanego. zrządzone
naprzemienne semafory ujawniają czerwone dal-to-nizmy

i zielone numizmaty. odkrywcze paradoksy, że wyostrzane z czasem,
na starość ślepnie. wprost proporcjonalnie. nie otwieraj okien
kiedy śpiewa ko.s: …tuchy, …mopolity, ..ntury – komplet.
rozeznanie za słoninę i garść zboża. można odwrócić kilka stronic na raz.
dziś w karcie rozbudowany fast-food. podane do stołu:

amenozja, dopowiedz mnie do końca.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
coca_monka · dnia 24.02.2013 20:09 · Czytań: 523 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 8
Komentarze
Wiolin dnia 25.02.2013 10:38 Ocena: Bardzo dobre
Witaj Coca. W Twoich wierszach zawsze tyle przemyśleń....widzę że często podróżujesz....nie tylko pociągiem - od wspomnień z dzieciństwa po grząską rzeczywistość. Zabrałem się dziś z Tobą na gapę....Nie musiałem nic płacić a i podróż przyjemna.....Pozdrawiam.
ks-hp dnia 25.02.2013 15:03
Czuję silny dekadentyzm, może to spowodowane zimą, aczkolwiek w drugiej strofie:

Cytat:
kiedy świeci słońce, ptaki śpie­wają na mro­zie. czuję prze­dwiośnie
w stycz­niu.


jakby zapowiedź czegoś lepszego, choć jeszcze nie nadeszło. Jakby peelka z wyczekiwała czegoś oczywistego, choć może nie tak do końca pewnego. Jedno tylko mi zgrzyta; o ile mogę zrozumieć 'tuchy', 'mopolity', to nie rozumiem 'nturów', bo takiego słowa jak 'kosntury' nie znam. Chyba że patrzę nie w tym kierunku.
Pozdrawiam.
mike17 dnia 25.02.2013 15:54 Ocena: Świetne!
Spotkanie z twoim wierszem jest dla mnie po raz kolejny jak zderzenie z pędzącym pociągiem.
Jeśli istnieje pojęcie "plastycznej dynamiki" w poezji, to są nią wersy, które właśnie czytałem, jak "bycie w tyglu rzeczy", w którym trwa wieczne mutowanie, stawanie się i niemożliwym jest uchwycić to, co nazwałbym istotą "chwili obecnej".
Bo?
Mocno zakorzenione w prozie twoje wierszowanie daje posmak obrazów malarskich, gdzie lekkie pociągnięcie pędzla rodzi mnogość wizji, wśród których snują się ledwie wyczuwalne impresje, jakby "niekształty", ale bliskie mentalnej percepcji i bardziej wyczuwalne niż chętne, by je w konkret słowa ubierać.
A gdzieś obok wiele się dzieje: kreujesz w wersach scenki z życia, okraszając je słowami - kluczami, mogącymi popchnąć odbiorcę w kierunku poznania.
Nie ma dosłowności - jest świat wieloznaczności, niedopowiedzeń i bujnej plastyki, która umiejętnie łączy elementy realne, wzięte wprost z życia, z rozważaniami o wydźwięku egzystencjalnym, człowieczym.
Piękna środkowa strofa - byłem, widziałem, poczułem.
Zmienność pór roku jest fascynująca, ładnie to namalowałaś.
To się czuje, jakby mały spacer w poezji był chwilą w parku, czy nad rzeką.
Ostatnia zwrotka nieco mroczna, najeżona "kosami", od których skóra cierpnie jakoś...
Bo takie odczłowieczone, groźne, inwazyjne...
I koniec nie niesie światła: przecież życie to podróż po różnych stacjach, od radosnych, po te szare, nijakie, pustką tchnące.
I tak czytam grand finale twego wiersza.
Był podróżą po różnych częściach "trwania", konkluzją jest niepewność i to, co ze sobą niesie - jakby proza życia w krzywym zwierciadle...
I zupełnie na koniec: fajnie łączysz prozę z poezją, dając nową jakość.
Elementy łączą się ze sobą i się wzajemnie przenikają.
Powstaje wiersz bardzo osadzony w realu, ale o konturach nieostrych, momentami mglistych - jest przestrzeń na analizę i własne odkrycia.
coca_monka dnia 25.02.2013 23:10
Wiolinie,
dziękuję za wspólną podróż. co prawda, kontrole biletów w transporcie częste, ale czasem da się przemknąć niezauważonym. a i może nadarzy się okazja, żebyś i z biletem odbył kurs ; )

Hapku, (że się spoufalę ; )
tak mnie ostatnio, na smutne tory wiedzie, dobrze, że tylko w pisaniu. jakby brakuje mi bodźców do weselszego pisania, a przede wszystkim lżejszego. czuję się zużyta i pusta, a jednocześnie przekarmiona, przepełniona. brak świeżości powinien minąć wiosną - mam nadzieję. mimo romantyczności Paryża i wszelakich atrakcji, zbyt dużo mgły działa na mnie, jak widać.

co się tyczy konsturów. postawiłam kropkę między ko a s, w kos , może teraz przekaz będzie czytelniejszy. nie chciałam nadmiernie komplikować zapisu, bo wtedy robi się z wiersza sieczka.

dziękuję za bytność i słowo, ważne i pomocne.

Mike,
bardzo dziękuję za analizę ; ) jak zwykle obszerna i wielowymiarowa.


serdecznie was pozdrawiam!
Dragon42 dnia 09.03.2013 14:17
Na dzień dobry Droga M. Nawaliłaś neologizmów, że Google mi się zacięły;/(Pierwsze czytanie Twojego wiersza)
Cytat:
w ko­le­j­ności
nadciągają ono­ma­t­ope­je: no­sta­l­gia, le­ta­rg i sen.
jakie dźwięki wydaje tramwaj, na nierównych torach, żeby to usłyszeć?(Wiesz o czym mówię ;))Bo pociąg to na pewno nie jest;)Nie no to pociąg, przecież Napisałaś, no ale tam nie ma kasownika, chyba tylko dziurkacz konduktora?
Dalej interpunkcja wysuwa się na I plan.
"Białas " z reguły bądź z uwagi, rządzi się swoimi prawami. Nie słyszałem skostniałej definicji, albo nie chciałem słyszeć?Nie wiem.
Jednak skoro użyte są znaki interpunkcyjne kropka To może zasadne byłoby pisanie kolejnego wersu, zdania z wielkiej litery?

Teraz interpretacja. Moja osobista!!!!
I zwrotka po kilkukrotnym czytaniu, jak i cały wiersz(chyba ze zrozumieniem?) nasuwa mi skojarzenie tragedii, co sugeruje mi
Cytat:
ka­so­w­ni­ka pik, pik wytrąca myśli z reżymu. tyle równo­wa­gi,
-I zwrotka, 1 wers
Cytat:
na nie­bi­e­skim pu­l­su­je biało: nadjeżdża, odsunąć się! (świta.)
-I zwrotka,3 wers
Cytat:
nadciągają ono­ma­t­ope­je: no­sta­l­gia, le­ta­rg i sen.
-I zwrotka,5 wers


Cytat:
ame­no­zja, do­po­wi­edz mnie do końca.
-I wers po 3 zwrotce

Dalsze interpretowanie, nasuwa mi skojarzenia, z przemijającym życiem. Takim widzeniem "Filmu życie" .
Dla mnie osobiście natłok faktów, skojarzeń, skrótów myślowych znanych tylko autorowi.
Wiersz ciężki(jak i moje chyba;/) Zbyt mocny mur, żeby przebić go myślą i zbyt długi, aby obejść go.
Trzeba brać taranem albo znaleźć ruchome cegły.Poddaję się!!!!!!
coca_monka dnia 09.03.2013 17:05
Dragonie,
pff, też mi takie neologizmy proste. poza tym nie ma ich aż tak dużo.

namotałeś sznurków w komentarzu i trochę się zaplątałeś ;)

owszem, są kasowniki, na każdej stacji, czy dworcu, są nawet bramki i bez pik, albo skasowania jednorazowego (tego dźwięku nie powtórzę ;) nie wejdziesz i nie pojedziesz.
są i pociągi, które nie grają kołami o tory, bo tory ułożone bez skazy.

niebieskie z białymi napisami są ekrany na dworcach, informują, że pociąg nadjeżdża :) na tym zakończę udowadnianie niemożliwego ;P

o wielkich literach u mnie zapomnij, rzadko krzyczę czcionką. a poezja ma to do siebie, że pozwala się na tego typu ustępstwo, zwłaszcza, że pozwala ono skupić się na treści.
Dragon42 napisał:
Dalsze interpretowanie, nasuwa mi skojarzenia, z przemijającym życiem. Takim widzeniem "Filmu życie" .

wreszcie. lepiej późno, niż wcale. i bardzo nieładnie, że chciałeś obejść, dlatego wlazłeś w krzaki ;)

nie zniechęcaj się jednak, obiecuję, że może być gorzej.

dziękuję za wysiłek twórczy, serdecznie.
bosski_diabel dnia 24.03.2013 13:48
Witaj, co powiem to powiem, obraz jak i ukryte w nim elementy spełniają najwyraźniej funkcje symboliczne o maksymalnie szerokim rezonansie; można stwierdzić że materia rzeczy ma za zadanie wyeksponować duchowość przeżycia - podmiot egzystuje pomiędzy gęsto tkanym światem materii niemal wyłącznie zjawiskowo...neologizm inspiruje!
A lepsze zawsze za albo przed;) pozdrawiam.
coca_monka dnia 31.03.2013 15:53
Bosski,
a bo to i prawda, że materia rzeczy szarych jest tylko tłem i że każdą anomalię, otartą choćby o kolory, widać jak na dłoni. stąd i piasek po zimie zalegający gęsto na poboczach, zapach zbutwiałej i przewilgłej ziemi mogą bardziej wzbudzać do życia, niż róże w rozkwicie.
panuje taka moda ostatnio, że upraszcza się gęstość do postaci białej - rafinuje jak cukier, czy czyści jak mąkę, nawet w poezji. tylko czy to można jeszcze nazwać wspomnieniem/obrazem/przeżyciem. że z przekorą dodam, nie chcę być McD ;)

wybacz późną odpowiedź, dziękuję za poczytanie, cieszy inspiracja!

pozdrawiam :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty