Moja Droga Amatorko - Jana Sojka
Proza » Inne » Moja Droga Amatorko
A A A
Od autora: Listy pisane do siebie.

1/26/2013
Moja Droga Amatorko,

nie wystarczają już mi te samotne monologi wewnętrzne.
Będę pisać.

Z uściskami,
JS


1/27/2013
Moja Droga Amatorko,

kim jesteś? Po co żyjesz? Czego chcesz?
Czy to nie przypadkiem nasze życie i to, jak je postrzegamy, tworzy naszą fotografię?

Żyj uważnie,
JS


2/05/2013
Moja Droga Amatorko,

wciąż nie mogę się nadziwić, jak szybko zadomowiłaś się w moim(teraz już naszym) świecie.
Kiedy już inni spią, mamy czas wyłącznie dla siebie i swoich myśli, a jest ich naprawdę sporo.
To jest ten chaos, chaos, który szepcze i jednocześnie krzyczy, aby w końcu móc zamilknąć.

Kiedyś stwierdziłaś, że fotografia powinna, a nawet musi pytać, ale czy to wszystko jest aż tak ważne?
Czy tylko kierując się pytaniami i chęcią uzyskania odpowiedzi, tworzymy nasz fotograficzny świat?

Już nie pytaj,
JS

 

2/11/2013
Moja Droga Amatorko,

od pewnego czasu nie byłam w stanie odtworzyć naszych snów.. aż do wczoraj.
Przez cały dzień widzę tę cholerną, gęstą mgłę, okrywającą Twoje całe ciało.
To tak jakbyś przed czymś uciekała i chciała schronić pod ów mgłą.
To sen, przed którym nie ma ucieczki. Nie ma ucieczki przed wyprzedzającym nas czasem.

Ten sen przypomniał mi o innym. Przypomniał mi tego starszego mężczyznę, który uciekając, wołał- Joseph Schultz, Joseph Schultz, Joseph Schultz.
Tak, dokładnie trzy razy.

Za oknem znów pada śnieg.
JS


2/18/2013
Moja Droga Amatorko,

sny nie odpuszczają. Jest ich coraz więcej. Coraz więcej zbędnych myśli.
Może to za sprawą tych myśli i pewnych pragnień(powoli staram się je spełniać), pojawiają się marzenia senne?
Są bardzo realistyczne. Świadome. Mam nad nimi kontrolę.

Śnią mi się zmarli. Długo rozmawiamy o wyprzedzającym nas czasie.
Wydają się być pogodzeni z tym, co ma się za chwilę wydarzyć, dlatego nigdy się nie żegnamy.
Są tak blisko.

Dojrzewają w nas nowe obrazy,
JS


2/23/2013
Moja Droga Amatorko,

sen, który pojawił się zaraz po jego śmierci, towarzyszy mi do dnia dzisiejszego.
Nie pozwalają o sobie zapomnieć- on i sen. Zresztą tak też było przez całe zycie.

Kiedyś napisałaś, że fotografia powinna rozdrapywać stare rany. Czy to jest konieczne? Nie wiem.
Jest natomiast koniecznością w naszym małym świecie i nadaje sens temu wszystkiemu, co stworzyłyśmy.
Bo co my mamy do zaoferowania, oprócz siebie, naszych doświadczeń i naszego punktu widzenia?
Można opierać się na wewnętrznych przeżyciach innych ludzi, ale czy to będzie wiarygodne?
Można zmienić barwy naszego życia, kontrast przeszłych zdarzeń, czułość i ostrość przeszłych chwil, ale czy to będzie miało jakiś sens?
Każdy z nas inaczej kadruje swoje życie i to od kompozycji, kadru -punktu widzenia- ono pewnie zależy.

Bo wszystkie te nieprawidłowości na fotografiach ukazują nieprawidłowości w naszych życiach,
JS

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Jana Sojka · dnia 27.02.2013 19:49 · Czytań: 2331 · Średnia ocena: 4,2 · Komentarzy: 13
Komentarze
pietia dnia 28.02.2013 08:23 Ocena: Dobre
Cytat:
Kiedy już inni spią


Kiedy inni już śpią

Cytat:
na prawdę


naprawdę

Cytat:
To jest ten chaos, chaos(,), który szep­ta


Cytat:
mgłe


mgłę

Cytat:
okry­wającą Twoje całe ciało


okrywającą całe Twoje ciało

Cytat:
To tak(,) jakbyś przed czymś ucie­kała i chciała schor­nić pod ów mgłą.


schronić

Cytat:
Jest na­to­miast ko­niecz­nością w na­szym małym świe­cie i to na­da­je sens temu wszyst­kie­mu(,) co stwo­rzyłyśmy.


bez "to"

Cytat:
na­szgeo


naszego

Ciekawy, filozoficzny tekst. Motyw fotografii jako odbicia lustrzanego naszych wspomnień i przeżyć bardzo mi się spodobał, a wszystko to napisane dość zgrabnie i plastycznie. Mistyczne to takie :)

Zdarzyły się potknięcia w interpunkcji, które sugeruje naprostować, poza tym literówki! :)

Pozdrawiam ciepło
Krystyna Habrat dnia 28.02.2013 10:38 Ocena: Bardzo dobre
Bardzo interesujący i oryginalny tekst, pełen mglistych niedopowiedzeń i aluzji, które mogą być różnie interpretowane. Rozmowa wewnętrzna samej z sobą o sobie, sen, fotografia, Amatorka... każe słowo ma tu szczególne znaczenie i coś się za nim kryje, co nie zawsze, a nawet często, jest nieuchwytne. Nawet daty muszą grać tu jakąś rolę. Całość cechuje prostota i pewna powtarzalność frazy, jak w utworze muzycznym, ale za każdym razem to już nieco zmienionej postaci, dzięki czemu nie nuży, a wciąga.
To tekst, obok którego nie można przejść obojętnie, bo intryguje, o co właściwie chodzi i zatrzymuje z braku ostatecznej jednej odpowiedzi.
Tak jest, czy tylko ja wyczytałam z tego tak wiele? Nawet jeśli, to bardzo dobrze.
Jana Sojka dnia 28.02.2013 16:54
Sokol dziękuje za piekny komentarz. Te słowa i emocje w nich zawarte, są dla mnie bardzo, bardzo ważne! Dziękuje!

pietia dziękuje za poprawę! Te nieprawidłowości w listach, nadają pisaniu pozór życia.

Pozdrawiam.
piorko dnia 28.02.2013 20:01 Ocena: Świetne!
Jano, ten tekst a właściwie filozoficzne komentarze razem z Twoimi fotografiami
tworzą pełny obraz, który mnie zachwyca.
Tajemniczy, mistyczny i niezwykle subtelny a zarazem mądry.

Zapraszasz do świata w innym, nieznanym wymiarze.

Weszłam tam, nie żałuję i na pewno wejdę jeszcze nie raz.

Jestem pod wrażeniem, bardzo mi się podoba to co tworzysz aparatem a także słowem.

Świetne, duże brawa!

Pozdrawiam :)
szmella dnia 01.03.2013 12:03 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
od­two­rzyć na­szy­ch snów..
brakuje jeszcze jednej kropki na końcu ;)
Cytat:
Można zmie­nić barwy na­szego życia, kon­trast prze­szłych zda­rzeń, czułość i ostrość prze­szłych chwil, ale czy to będzie miało jakiś sens?
Podoba mi się to zdanie.
Pochwalam. ;)
Bardzo mi się podobała a co najważniejsze tekst mnie zaintrygował. Nie jest łatwy i prostu, ma w sobie "to coś", działa na wyobraźnie i bardzo skłania do refleksji. Niektóre zdania są tak trafne i prawdziwe, że sama bym tego lepiej nie ujęła. wszystko skłania w tym tekście do myślenia, do głębszego zastanowienia. Podoba mi się. Pozdrawiam ;)
Elwira dnia 01.03.2013 13:01
Cytat:
Droga Ama­tor­ko,Nie

dlaczego nie jest wielką literą, skoro ppoprzedza je przecinek?
Cytat:
Ama­tor­ko,Kim jesteś?

albo kropka po Amatorko, albo kim małą literą
Cytat:
Ama­tor­ko,Wciąż nie

wciąż - mała litera
Cytat:
Kiedy już inni spią,

śpią
Cytat:
To jest ten chaos, chaos, który szep­ta

ten zbędne, szepcze
Cytat:
Droga Ama­tor­ko,Od pew­ne­go

od - mała litera
Cytat:
na­szych snów.. aż

jedna kropka za mało albo za dużo
Cytat:
Przy­po­mniał mi tego star­sze­go

tego - zbędne
Cytat:
Ama­tor­ko,Sny nie od­pusz­czają


sny - mała litera
Cytat:
Droga Ama­tor­ko,Sen, który

sen, mała litera
Cytat:
na­da­je sens temu wszyst­kie­mu(,) co stwo­rzyłyśmy.

Cytat:
Można pod­pie­rać się na wewnętrznych przeżyciach

opierać się na, podpierać się można czymś czymś
Musisz zdecydować, jak ma być

Oryginalny sposób przekazania naprawdę głębokich treści. W sumie forma listu jest najpowszechniejsza, najczęściej używana, a jednak poza zwykłą funkcją informacyjną, przekazujesz tu bardzo ciekawe, głębokie sensy. Motyw fotografii... Nie wiem czy to celowy zabieg, ale przypomniał mi sie wiersz Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej "Fotografia" i odnajduję leciutkie nawiązania. Chociaż możliwe, że to przypadkowe skojarzenie.
Pozdrawiam.
Jana Sojka dnia 01.03.2013 16:23
piorko- To ja dziękuje i cieszę się, że tu jesteś!
szmella - dziękuje i bardzo jest mi miło to czytać!
Elwira- dziękuje za poprawę i za ciepłe słowa. Co do wiersza, to nigdy go nie czytałam, nie wiedziałam, że istnieje. Te listy nawiązują do moich zdjęć, mojej przeszłości, mojej filozofii życia, snów, myśli, marzeń, pragnień... są zupełnie moje. Dzięki nim czuje się lepiej, lżej.

Dziękuje Wam wszystkim jeszcze raz!

Pozdrawiam!
mike17 dnia 01.03.2013 16:42 Ocena: Świetne!
Już od pierwszych słów utwór porywa swoją tajemniczą, magiczną falą i nakazuje wyciszyć zmysły i wejść w świat listów, ich dwuznaczności, psychologicznych smaczków, które świetnie połączone z pryncypialnymi, egzystencjalnymi rozważaniami dają obraz jakby nieco odrealniony, oniryczny, pełen światów przedziwnych, nowych wymiarów i kształtów.
Niezwyczajna narracja jest tu wartością samą w sobie.
Czyta się z zaciekawieniem graniczącym ze stanem chwilowego oczarowania, jako że całość jest tak sugestywna, intensywna emocjonalnie, kipiąca doznaniami, impresjami, czuciem, które przekracza granice tego, co zwyczajne, i wchodzi w inne wymiary...
Motyw listu bardzo intymny, własny.
To się czuje, przeżywa wraz z narratorką.
Silna dawka emocji sprawia, że tekst wchodzi głęboko do wnętrza.
Intryguje, pobudza do refleksji swym niebanalnym, nietuzinkowym wydźwiękiem.
Proza duszy i serca.
Czytałem z wielką frajdą.
I szkoda, że musiałem opuścić twój świat:)
Jana Sojka dnia 01.03.2013 17:31
mike17 Żadne słowa nie oddadzą tego co czuję po przeczytaniu Twojego komentarza. Jest mi ogromnie miło! Dziękuje Ci bardzo!
pierzak dnia 09.03.2013 13:06
Witaj na Portalu.

Bardzo dobry debiut, jeden z ciekawszych i lepszych na Portalu.

Tak jak już Przedmówcy napisali, tekst daję dużo do myślenia, refleksji. Bardzo przypadł mi do gustu motyw fotografii, bo też sam się nią zajmuję.

Połączenie zdjęcia, słowa i życia - niezła kombinacja.

Pozdrawiam
Jana Sojka dnia 09.03.2013 15:41
Bardzo mi miło! Dziękuje!

Pozdrawiam!
Monia81 dnia 31.10.2013 13:13
Ciekawie i inaczej. Podoba mi się sposób, w którym opowiadasz o sobie i swoim życiu. Jest w tych krótkich formach coś intrygującego.
Jako nastolatka pisałam listy do siebie, gdy działo się w moim życiu coś wyjątkowo dobrego ub złego. Trzymam je do dzisiaj i czasem, gdy odwiedzam rodziców, zaglądam do nich, aby pwspominać.

Zmieniłabym tylko do dnia dzisiejszego na zawsze mi towarzyszy

Pozdrawiam ciepło
Krystyna Habrat dnia 03.11.2013 19:24 Ocena: Bardzo dobre
Tekst polecany, więc posłusznie (bo wiem, że wtedy warto) zasiadłam do jego lektury i wydało mi się, że już go czytałam. A kiedy chciałam skomentować spostrzegłam, że już to w lutym zrobiłam i teraz moje wrażenia się potwierdzają, choć może słowa byłyby nieco inne.
Lubię takie teksty, gdzie nie wszystko jest do końca jasne, a faktura opowieści, pomimo oszczędności słowa i środków wyrazu, tak bogata, że trzeba czytać powoli, powracać i odkrywać nowe znaczenia.
PS Teraz "Sokol" (Sokół) to ja. Lubię takie przemiany.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:72
Najnowszy:ivonna