Proza » Inne » Ulica
A A A


grafomańska impresja w jednym pseudoakcie

 

zaciekawieni?

Ciemność i pustka na Ulicy. Światło samotnej latarni uwidacznia mrok, podkreśla ciemność, wskazuje pustkę. Gęsta, mroczna i ciężka niczym gorąca, wylewająca się z żeliwnego kotła smoła, atmosfera nocy trwa. Nie niszczą jej trupie reflektory samochodów, podświetlone ślepe witryny sklepów, neony burdeli.

I pusto wszędzie… Nikogo nie ma, nikt nie idzie chodnikiem, nie jedzie Ulicą. Ta czerniejąca asfaltem lina nigdzie nie prowadzi.

Martwota tego świata rozciąga się na otoczenie jak trąd. Ropiejące ściany, zgniłe okna, rzężący oddech wiatrem z kanałów unoszony. I tak jak śmierć budzi odwieczny lęk, tak Ulica wywołuje niepokój. Chodniki, tak ciemne, tak śliskie, nie niosą żadnego wędrowca. Cisza niezmącona uderzeniem obcasów, klaśnięciem stóp… ten bezgłos dookoła, wewnątrz nierównych, pełnych ludzkich dziur i wybrzuszeń, chodnikowych płyt.

Człowiek w swej ułomności dźwiękiem oznajmia ciszę, lecz nawet zwierzę doskonalsze nie jest w stanie wychwycić wszystkich drgań, prawdziwie drżących, wszechobecnych wibracji. Te uderzenia powietrza to świadectwo, ewangelia dnia dzisiejszego, a w niej zapisane bez słów wersy: opodal istnieje miasto, które żyje, swym nocnym trybem egzystencji pełnym: przekleństw, zgnilizny, upadku, alkoholu, dymu i toksyn. Ludzie, ich domy, urzędy, parkingi, skrzyżowania, ronda i przecznice wszystko to, cała ta zbieranina śmieci, odpadków, których nikt nie raczył posegregować jest gdzieś obok, w innym świecie i wymiarze tak różnym od tego, w którym swoje miejsca znalazła Ulica.

Mrok i światło graniczą ze sobą, oddzielając te dwie różne rzeczywistości, równoległe uniwersa tylko pozornie istniejące na jednym poziomie.

 

znudzeni?

Wtem asfaltu kobierzec drgnął, zwinąwszy minimalistycznymi fałdami, począł marszczyć się, a wraz z tym ruchem ciągłym i nieustającym cały obraz rzeczywistości jakby wyłączony z niewzruszonych praw fizyki uległ metamorfozie. Jej istota pozostała jednak nieuchwytna, niemożliwe było wskazanie momentu, kiedy zmiany dobiegły końca, a przecież coś się wyraźnie wydarzyło. Ulica wyglądała pozornie identycznie, jedyną różnicą była obecność dwojga ludzi.

Elegancki Pan w doskonale skrojonym garniturze i butach na poły lśniących efektem pracy podstarzałego pucybuta i przykrytych zaschniętym błotem, przylepiającym się jeszcze w swej mokrej, esencjalnej postaci gdzieś pośród wyłomów w brukowej kostce chodnika. Ów Pan schludny leżał, skulony, co chwila wyginając się to w jedną, to w drugą, trzecią, ósmą stronę. U źródeł tych ruchów tkwiła, ich prabytem była - noga. Obca, pozbawiona lśniącej, wykantowanej nogawki, odziana jedynie w poniszczone i upstrzone konstelacją plam materiałowe skrawki złożone w wątpliwej proweniencji całość. Kończynę tę, jak zabawkę lub broń, wprawiał w ruch człowiek nie lepiej od wspomnianych spodni wyglądający. To także był Pan, jak wszyscy w tym kraju śmiesznym, ale jego pańskość inną była, drażniąco-ironiczną. Kopnięciami zdawał się zdobywać kolejne stopnie merkantylnej tradycji dobrego smaku. Nagle zaśmiał się, perlistym rechotem wybuchając, rzygnął radością wprost na leżącego u stóp człowieka. Rechocąc z lubością, krztusząc się tą radością, krzyczał jakby radosną wściekłością powodowany: merkantylna tradycja dobrego smaku, ha, ha, ha, - co za głupota, ha, ha, ha, ha!

 

Nagle, błysk, nagle huk, nagle tupot setek nóg! Na chodnikach dym, na ulicach gaz, w kamienicach trzask…

 

Postacie nie zniknęły, są tam nadal, tak jak wszystko inne dookoła, to co było wcześniej jest i teraz, te same kształty i sylwetki, jak zebrane do kupy ze śmieci – odpadowe golemy – walczą, grają, czasami nawet jakby… tańczą. W tej parze tanga najdziwaczniejszego, a może walca najekscentryczniejszego? Jeden leży, drugi kopie, polirytmicznie, z jazzowym wręcz zacięciem. Na chodniku ramiona wyciągnięte leżą, może śpią? Odziane w kiedyś zieloną kurtkę sportową, teraz eksponującą eksploatację wyeksponowaną przeeksploatowaną… Na ramionach złożona leży, niby główka kapusty na targowych skrzyniach, głowa ludzka, włosem gęstym, tłustym przybrana. I podskakuje, delikatnie, z jazzowym wyczuciem, wspaniale gra ten muzyk-perkusista, mistrz stopy, uderzający w tempie cztery ósme, w centralny bęben brzucha. Elegancja zawarta w gestach, uzupełniona nienagannie zszytym garniturem.

I ON stoi i kopie i bije… to TEN bije, kopie i stoi…

 

Gdzie tu porządek? Gdzie logika? Gdzie dobry smak i spójny styl? Gdzie logos? To chaos… chaosmos!

 

Cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha… chaosmos… cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha… chaos-nos.

zaskoczeni?

zniesmaczeni?

zawiedzeni?

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Smutny Czlowiek · dnia 28.02.2013 18:48 · Czytań: 656 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 4
Komentarze
szmella dnia 28.02.2013 20:26 Ocena: Świetne!
Cytat:
cha
Cytat:
ha
- celowo jedno napisane przez "c" a drugie bez? ;)
Zaintrygowało mnie to opowiadanie. Pełne podtekstów, ciekawych zwrotów i wyrażeń, lekkich niedomówień. Porusz pewien problem, przemocy i znęcania się nad tymi słabszymi, będącymi niższą warstwą społeczną. Tak to w życiu bywa. Świetnie napisane, z wyczuciem i talentem, bardzo mi się podobało. Pozdrawiam :)
al-szamanka dnia 28.02.2013 21:00
Cytat:
lecz nawet zwi­erzę do­sko­na­l­sze nie jest w sta­nie wy­chwy­cić wszy­st­ki­ch drgań,


czegoś mi tu brakuje, aby uwypuklić sens

Cytat:
pra­w­dzi­wie drżących(,) wszech­o­be­c­ny­ch wi­bra­cji.


Cytat:
które żyje, swym no­c­nym try­bem eg­zy­ste­n­cji, pełnym


bez przecinków

Cytat:
równo­l­egłe uni­we­r­sa


uniwersa brzmi dziwnie, zastąpiłabym wszechświaty

Cytat:
Na ra­mi­o­na­ch złożona leży(,) niby główka ka­pu­sty na ta­r­go­wy­ch skrzy­ni­a­ch




zaskoczeni?

zniesmaczeni?

zawiedzeni?


Ani jedno, ani drugie, ani trzecie :)
Fakt, ciężko mi się Twój tekst czytało, ale zrobiłam to z ciekawością, jako że jest po prostu inny.
Nie wiedziałam, że tyle można doszukać się na Ulicy, ale zapewne można, gdyż Ty to opisałeś :) W szczególny sposób.
Tekst na tyle mnie zaintrygował, że wrócę jeszcze do niego wielokrotnie..

Pozdrawiam :)
mike17 dnia 01.03.2013 16:10 Ocena: Świetne!
Cytat:
I pusto, wszędzie…

przecinek zbędny
Cytat:
niemożliwe było wska­za­nie mo­me­n­tu(,) kiedy zmi­a­ny do­bi­egły końca

Cytat:
sku­lo­ny(,) co chwi­la wy­gi­nając się to w jedną


Lubię taki styl w pisaniu, niby absurd, niby groteska, niby echa Witkacego.
Stylizacja na język dawny, okraszony morzem inwersji całkiem uzasadniona - według konwencji przez Ciebie wybranej widzę w tym sens i logikę.
Dodaje to smaczku do całej narracji.
A w powietrzu unoszą się jakieś surrealne soki, wyziewy, fluidy...
Tekst niewątpliwie bardzo oryginalny i napisany z nutą ironii, jakby wszystko miało być przedstawione w krzywym zwierciadle.
I jest, choćby widok Ulicy - kłębowiska wszelakich form bytu i człowieczeństwa, które nie do końca jest takie, jakim chciałoby się kreować.
Kawał solidnego abstraktu, czuć tu tchnienie "dziwacznego rzeczy pomieszania", obrazy działają na wyobraźnię i kształtują w niej powykrzywiane, osobliwe wizje...
Tekst do wielokrotnego czytania :)
Smutny Czlowiek dnia 04.03.2013 14:54
al-szamanko

Nie jestem pewien czy faktycznie tyle rzeczy można znaleźć na ulicy, nawet tej przez wielkie U. To jeden z tekstów, w których jako autor jestem bardziej twórcą niż obserwatorem - a to właśnie to drugie określenie uważam za najlepsze do oddania charakteru "pisarza".

mike'u17

"niby echa Witkacego" - ot i strzał w sam środek tarczy. Bardzo dziękuję za wychwycenie tej inspiracji :) Krzywe zwierciadło i ironia to również trafne obserwacje, właściwie stwierdzam, że jeśli inni odbierają ten tekst na Twoje podobieństwo to jestem kontent bo to co pominięte to rzeczy nieliczne.


Za interpunkcyjne uwagi dzięki wielkie, rzecz poprawiłem. Ten tekst był z założenie ekskrepymentem, trochę więc jestem zaskoczony tak pozytywnym odbiorem, bardzo to budujące.

Kłaniam się.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty