Słowa, słowa, słowa - Grzegorz Panek
Proza » Miniatura » Słowa, słowa, słowa
A A A

 

1. (Za garść nut)

Podobno wszystko już było, zostało jedynie przepisywanie. Mówią tak ci, co uznają sztukę za tworzywo materialne. Przy całym niepodobieństwie spaghetti westernów do elżbietańskiego dramatu, Ennio Morricone mógłby robić muzykę do tragedii Szekspira, pokazując wyraźnie, że to nie liczba trupów przechodzi w jakość. Zmieniają się pojedynki gigantów, ich racje oraz ofiary - w pamięci zostaje napięcie chwili.

Życzliwy kolega pragnął manipulować Hamletem, nie umiał jednak zagrać na flecie, który podsunął mu książę. Hamlet grał nieudolnie, jakby wodziła go sama melodia - niedbale, byle zakończyć się krwawą kadencją. Być albo nie być - pada pytanie jak dwa akordy, przewidywalne, choć efektowne. Tak pożądana u władców ambicja wymaga podniety prostej, godzi się więc nagradzać królów gromkimi brawami. W oczekiwaniu na wypełnienie się możliwych do przewidzenia wariantów można im nadto współczuć.

Poznawszy lepiej sztukę dysonansu, podniety mocarzy rozeznał lepiej pewien harmonijkarz, choć nie potrafił wzorem Hamleta obnażyć się w muzyce. Ciążył mu ten dysonans włożony w usta przez zbójcę chcącego z jego oddechu wydobyć strach. Została pustka po wyrównanym rachunku. Nierozwiązany został jedynie syreni śpiew głównego tematu - z pytaniem prostym jak to Hamleta.

 

2. (Relikwie)

Słowa, słowa, słowa - powiedział Hamlet, gdy nie zaznawszy niczego w kruchości pożółkłych ksiąg uznał, że nadszedł czas na pospolitą jak kwaśny owoc zemstę.

Szukając czegoś, by zakryć pustkę, Ofelia mówiła o kwiatach., a słowa jej nieadekwatne uznane zostały za objaw szaleństwa.

Miał jednak rację Hamlet o tyle, że te najbardziej podstawowe słowa, którymi władają uczone księgi, mogą jedynie coś znaczyć w napięciu baśni tak starych, że wziętych za objawienie. Nieprawda, że reszta jest milczeniem, gdy ostał się zasuszony i umieszczony w magazynie pamiątek rozmaryn.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Grzegorz Panek · dnia 24.04.2013 18:53 · Czytań: 7911 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 6
Komentarze
szmella dnia 24.04.2013 21:00
Cytat:
Tak pożądana u władców am­bi­cja wy­ma­ga pod­ni­e­ty pro­stej, godzi się więc na­gra­dzać królów gro­m­ki­mi bra­wa­mi.
- Ano, władza czyni swoje
Cytat:
Szu­kając czegoś, by zakryć pustkę, Ofe­lia mówiła o kwi­a­ta­ch.,
- bez kropki
Cytat:
Szu­kając czegoś, by zakryć pustkę, Ofe­lia mówiła o kwi­a­ta­ch., a słowa jej nie­ade­kwa­t­ne uzna­ne zostały za objaw szaleństwa.
- bo wszystko wskazuje na szaleństwo.

Ciekawy tekst, trudny, ale dobry :)
Nie każdy daje radę coś takiego przeczytać ;)
Hamlet. Tak dobrze znany bohater... Niezły temat ;)
Pozdrawiam :)
Quentin dnia 24.04.2013 23:39
Ładna analiza dotycząca sztuki.
Szczególnie podoba mi się modyfikacja tytułu "Za garść dolarów".
Trzeba uczciwie powiedzieć, że Szekspir potrafił się świetnie obronić. Stworzył dziedzictwo, które można poddawać analizie i rozkładowi na czynniki pierwsze. Sztuka przez duże S.
Hamleta będą maglowały pokolenia jeszcze długo, długo, bo warto.
Kolejny intrygujący tekst w twoim wykonaniu, ale ten jakby czuję dużo bardziej niż poprzednie.
Chyba zmierzam w dobrym kierunku.
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz Panek dnia 25.04.2013 00:15
Dziękuję. Trochę się bałem, czy to połączenie z Ennio Morricone się uda. Do Szekspira miło jest wracać zawsze, pod różnym pretekstem. :)
Usunięty dnia 26.04.2013 01:27
Muszę powiedzieć, że chce się myśleć nad Twoimi tekstami, bo stawiasz solidne bloki znaczeniowe. Jest ciężar sensu.

Mimo, że siedzę w muzyce jak w sobie, a i Hamletem się ekscytowałem, to jednak umyka mi gdzieniegdzie powiązanie (piszę telefonem i nie mogę cytować). Wyczuwam w Twoich tekstach albo brak chęci bycia zrozumianym, albo napięcie uzyskujesz przez umyślne 'brakujące ogniwo'.

Wracając do muzyki, kojarzysz mi się z Theloniusem Monkiem, zawiłą harmonię realizował w skąpy sposób, co skutkowało wolną przestrzenią, ale jednak mocno zdeterminowaną właśnie tymi zdecydowanie określonymi, rzadkimi dźwiękami.
Grzegorz Panek dnia 26.04.2013 22:56
Dziękuję. :) Raczej niż od zrozumiałości uciekam od dosłowności. Nie chcę alegorii. W tych miniaturkach czuję się raczej poetą niż prozaikiem.
Zresztą, proza niepoetycka może być baaardzo poetycka. O tym mam tekst w poczekalni. Na kanwie jednej z moich ulubionych powieści, z której wystarczyło wyjąć parę zdań... nadspodziewanie jak na powieść poetyckich.
Krystyna Habrat dnia 27.04.2013 18:04
Czytam i jak zawsze podziwiam, ale nie zawsze mogę zdobyć się na pogłębiony komentarz, by ująć w słowa to, co w słowach się nie mieści.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty