Tęsknota pozytywisty (czyli wyciąg z Lalki) - Grzegorz Panek
Proza » Miniatura » Tęsknota pozytywisty (czyli wyciąg z Lalki)
A A A

Ochocki: Oszaleję albo przypnę ludzkości skrzydła!

Wokulski: A choćbyś pan je nawet przypiął...

Ochocki: Pan latał balonem?

Wokulski: Tak, lecz, powiem szczerze, lot taki wcale nie bawi. Paryż wydawał się mrocznym lustrem Gdzie indziej najpewniej jest tak samo. Nie człowiek unosi się, lecz ziemia upada pod nogami.

Łagodne oko błękitu skazane ma być na mapy i nieprzebrane ludzkie mrowie. Podrzuca więc bryłkę metalu lżejszego niż oschłość marzeń, lecz ludzie chcą widzieć w niej tylko nie wytłumaczoną jak dotąd osobliwość natury. Zostaje więc chłód i zdanie, jakoby horyzont był zawsze na wysokości wzroku.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Grzegorz Panek · dnia 30.04.2013 07:55 · Czytań: 3131 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 8
Komentarze
Krystyna Habrat dnia 01.05.2013 16:21
Jak zawsze.
Grzegorz Panek dnia 01.05.2013 16:59
Dziękuję. :) To niesamowite, jaka w realistycznej prozie Prusa tkwi poetyka. Na przykład to zdanie o horyzoncie. Niesamowicie mocne. W ogóle rozmowy Wokulskiego z Ochockim to bardzo mocne fragmenty. Chyba przed nikim innym Wokulski się tak nie otwiera. Może dlatego, że nie współpracuje z nim, jak z Rzeckim i nie gra w żadne gry, jak z innymi. I jeszcze bryłka magiczna w tak realistycznie odrysowanym świecie.
Usunięty dnia 01.05.2013 17:09
Relacja Wokulski-Ochocki przypomina mi facetowe, wieczorne, idealistyczne dysputy. Jeden i drugi wychodzi o zmroku ze siebie, potwornieje, ogromnieje, bo chcenie zawsze jest większe od zrobienia :)

"Lalka" to faktycznie solidny klocek. Zasługuje na dłuższy tekst, ale w tym tonie.
Miladora dnia 01.05.2013 17:16
A ja mam pytanie, Grzesiu, co w tekście jest autentykiem?
Bo przyznam, że nie bardzo pamiętam oryginalnych wypowiedzi z powieści.
Jeżeli to nie wolnoamerykanka, to sugerowałabym dać cytaty kursywą.

No i do poprawki:
Cytat:
Tak, lecz, po­wiem szcze­rze

Drugi przecinek do kosza.

Cytat:
chcą wi­dzieć w niej tylko nie wy­tłu­ma­czo­ną jak dotąd

- niewytłumaczoną -

No to miłego :)
Grzegorz Panek dnia 01.05.2013 17:35
Dziękuję. Dosłownie przytoczony jest początek (trzy pierwsze kwestie). Z tym że trzecia pochodzi z innego fragmentu niż dwie pierwsze. W reszcie występują parafrazy, albo cytaty wplecione skrótowo w szerszą wypowiedź.
wienczyslaw dnia 02.05.2013 10:09
ja najbardziej z Lalki pamiętam nieszczęśliwą miłość Wokulskiego do pani Łęckiej. to jak się płaszczył i poniżał, i jak Łęcka traktowała go jak śmiecia. fakt. czytałem dawno. ze trzydzieści lat temu będzie.
Grzegorz Panek dnia 02.05.2013 11:31
Prawda to, jednak sympatia Stacha do panny Ł. jakaś taka nie do końca czysta. Bardziej niż pannę Ł. ukochał wizję siebie z panną Ł... jakby na dowód tego, że bajki kłamią. Szukając szczęścia z królewną, nie szukamy ani królewny, ani połowy królestwa jej ojca. Prędzej jakichś insygniów.

W rozmowach z Ochockim wychodzi, że świat bez insygniów w zasadzie Stasia nie cieszy, a z insygniami to jeszcze nie wie. Gdyby się dowiedział, pewnie też by nie cieszył. W tym tkwi dramat Wokulskiego największy. Marzenia skręcone nie co do przedmiotu, lecz co do istoty.
Krystyna Habrat dnia 03.05.2013 18:00
Grzegorzu, jednak musisz zaznaczyć, co jest twoje, a co Prusa. Ja byłam na początku zdezorientowana, choć w sumie te wspólne dywagacje zrobiły na mnie wrażenie, jak zawsze.
Wokulski, wspaniały człowiek, ale u Izabeli nie miał szans, jako przyjaciel ojca uderzający do jego córki. Zresztą kobiety nie lubią, gdy się im ktoś za bardzo narzuca. No i jego notowania w oczach tych wszystkich snobów (ta kasza na srebrnej zastawie!) były niewysokie, a kobieta lubi, by jej wybrany każdemu imponował. To były dwa światy psychiczne zbyt odległe od siebie.
A jednak, pomimo upływu tylu lat (Prus zdaje się zmarł 100 lat temu) ta powieść ciągle wzbudza pozytywne emocje. Oby takich więcej i teraz.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty