Być czy mieć - Madame Chauchat
Proza » Obyczajowe » Być czy mieć
A A A

        W pracowni na parterze pozostało jeszcze około dziesięciu osób. Zmrok wciskał się już do wnętrza przez ogromne tafle okienne. Kasia była znużona pustymi gadkami młodych pseudoartystów. Potrafili jedynie stwarzać pozory, że są nadzwyczajni i kreatywni, tymczasem nawet ich wzajemne relacje były pełne fałszu i niechęci do odkrywania się przed innymi. Ich motywy i cały sposób bycia był dla niej tak bardzo przewidywalny, że postanowiła trzymać się z dala od tych najbardziej aktywnych. Patrzyła na nich z politowaniem. Zajęcia dopiero rozpoczęły się. Wszyscy zajęli już miejsca przy sztalugach i zabrali się za szkicowanie modela. Ona sama nie miała na to ochoty. Zastanawiała się, czy wrócić do Warszawy wcześniejszym pociągiem. Wystarczyło tylko zabrać teczkę, zwinąć arkusz papieru przypięty do deski, pozbierać ołówki i pójść na przystanek autobusowy.                                                                                                     

Rozmyślając wyszła z pracowni i zatrzymała się przed tablicą informacyjną umieszczoną na ścianie w wąskim bocznym korytarzu, odchodzącym od głównego. Mieściły się tutaj biura sekretariatu i dziekanatu. Tuż pod tablicą stał stolik, taki najzwyklejszy, szkolny, pamiętający jeszcze czasy Gierka. Kasia przysunęła krzesło i usiadła. Na tablicy były wywieszone różne anonse. Najwięcej było tych reklamujących konkursy plastyczne. Chociaż zdarzały się także ogłoszenia o sprzedaży artykułów malarskich i od osób oferujących pokoje studentom zaocznym na zjazdy sobotnio-niedzielne. Zainteresowała ją treść jednego ogłoszenia. Był to konkurs, na który należało nadesłać esej na temat: "Czy współczesnemu człowiekowi potrzebna jest filozofia?" Kasia wyjęła z torby zeszyt i zaczęła notować. Usłyszała czyjeś kroki. Odwróciła głowę w bok i zobaczyła jednego z chłopaków ze swojej grupy. Był to ten sam, który na samym początku roku roześmiał się, gdy spadła jej deska ze sztalugi. Ubrany był w długi, żółty golf, spodnie w kolorze khaki i czarne glany. Rece trzymał w kieszeniach, co miało świadczyć o wyluzowaniu.

- Nie przepisuj lekcji w szkole - usłyszała.  

W tym momencie odczuła wewnętrzny sprzeciw, jak zawsze, gdy ktoś burzył jej spokój i naruszał potrzebę alienacji. Postanowiła jednak odpowiedzieć uprzejmie:  

- Zainteresował mnie ten konkurs: po co współczesnemu człowiekowi filozofia. Temat ciekawy...    

Chłopak uklęknął tymczasem obok krzesła, na którym siedziała. Rękę oparł o kolano, miał bardzo jasne dłonie, białe z niebieskimi żyłkami. Na palcu miał obrączkę, co natychmiast przykuło jej wzrok. Sama nie wiedziała dlaczego. Trzymał tę rekę w specyficzny sposób. Stwierdziła, że on sam musi też być dość oryginalny. Od października minęły dwa miesiace, ale nie zamienili ani jednego slowa.                                                                                                                              

- Ale świat jest bardzo prosty. Być albo mieć... - odezwał się.    

"Może dla ciebie"- pomyślała.                                                   

 

 

 

Treść artykułu

Wył

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Madame Chauchat · dnia 05.05.2013 20:45 · Czytań: 789 · Średnia ocena: 4,33 · Komentarzy: 13
Komentarze
Dobra Cobra dnia 06.05.2013 12:29
No pewnie, że mieć! :)

Bardzo subtelna i wyciszona minatirka. Takie klimaty lubię.


Ukłony,


Dobra Cobra
Madame Chauchat dnia 06.05.2013 20:52
Skad wiesz, ze miec? Tak w zyciu bywa, ze to drugie wygrywa. Co komu po byc. Phi!
szmella dnia 06.05.2013 21:28
Cytat:
Zajęcia do­pie­ro roz­poczęły się.
- Zdjęcia dopiero się rozpoczęły
Cytat:
Ona sama nie miała na to ocho­ty.
- lepiej bez "sama"
Cytat:
Był to ten sam, który na samym początku roku roześmiał się,
- sam/samym. Pozmieniaj coś ;)
Cytat:
Być albo mieć
- hmm... Myslowitz- "Mieć czy być" :))

Całkiem fajna miniaturka, podobała mi się. Lekka i subtelna, lecz czegoś mi brakuje.
Może rozwinięcia tematu, a może szybszej akcji ;)
Ale całokształt całkiem dobry.
Pozdrowienia! ;)
Madame Chauchat dnia 06.05.2013 21:48
To prawda, nie rozwinelam zbytnio puenty. Z zalozenia mialo byc sucho, zeby uwydatnic rozmowe. Chociaz korcilo mnie, aby zakonczyc w ten sposob:

Pomyślała "- Kolejny niedouczony, z aspiracjami do rozważan filozoficznych".
Głośno jednak powiedziała:

- Wiesz, nie można tak trywializować, może odpowiesz mi zatem, dlaczego życie mimo wszystko jest o wiele bardziej skomplikowane? Być albo mieć funkcjonuje jak swego rodzaju wytrych, który nadaje się do wszystkich zamków. Ponadto wydaje mi się, że nie masz żadnej wiedzy w tym temacie, przyswoiłeś sobie jakiś frazes tylko. Jak wy wszyscy tutaj. Udajecie kogoś, kim nie jesteście. A te studia to tylko okazja do prezentacji ciuszków i bucików. Tyle w was talentu. Do posiadania, czego i ty jesteś przykładem.

Machnęła lekceważąco ręką."

No i podkresle, ze nie umiem pisac :)
Miroslaw Sliwa dnia 07.05.2013 11:49 Ocena: Świetne!
Bardzo sprawnie napisany i wiarygodny tekst. Jednak w prostocie i umiejętności obserwacji jest siła. Pozdrawiam i sukcesów życzę. :)
Wasinka dnia 08.05.2013 22:35
Jakoś tak nagle urwał się tekst... Sama nie wiem... Piszesz tak, że mam wrażenie, że będzie kontynuacja, dajesz wskazówki, zwracasz uwagę na detale, jakby temat miał być pociągnięty. A przynajmniej ja to tak odczułam. Niby tekst może być zamkniętą całością, ale puenta wydaje się wówczas niezbyt oryginalna.
Piszesz, że mogłabyś puentę rozwinąć, podajesz nawet, jak miałoby to wyglądać. Jeśli chodzi o mnie - w miniaturze puenta ładnie wygląda krótko, bez tłumaczeń, bo tłumaczy się sama przez się (albo daje możliwość wielopłaszczyznowej interpretacji). Jeśli byś chciała rozwinąć tak, jak pokazałaś, wówczas jeszcze bardziej miałabym wrażenie, że trzeba by pociągnąć opowiastkę dalej.
O, tyle subiektywnych refleksji z mojej strony.

Co do sposobu napisania, zwróć uwagę na przykład na powtórzenia "być" i w jednym miejscu "mieć" (miał bardzo jasne dłonie, białe z niebieskimi żyłkami. Na palcu miał obrączkę) oraz "się".

Pozdrawiam księżycowo.
Madame Chauchat dnia 11.05.2013 00:13
Dzieki, Wasinko za cenne wskazowki. Temat sprobuje ubrac w obszerniejsza forme. Kiedys. Niebawem.
Grzegorz Panek dnia 11.05.2013 00:33 Ocena: Świetne!
Z jednej strony intrygujące jest, co ciągnie kobiety do mężczyzn. Z drugiej strony ci, którzy tę wiedzę posiedli, z są z reguły ponadprzeciętnie nudni.

Czy pewność siebie jest wartością samą w sobie? Odbieram ten tekst jako rzecz o poszukiwaniu pewności siebie. Może o przenoszeniu pewności siebie na siebie? :)

W każdym razie intrygujące.

PS. Ach, a zachwyciłem się jakoś przy Gierku. :)
Madame Chauchat dnia 11.05.2013 00:53
Ba, gdybym to ja mogla wiedziec...Co ciagnie kobiety do mezczyzn. Wszystko i tak dzieje sie jakos calkowicie poza rozumem, bo on przeciez zaprotestowalby, gdyby lokowalo sie uczucia niewlasciwie. On krzyczy "Nie, nie" ale nie chcemy go sluchac. Na szczescie zawsze mozna to pozniej wykorzystac jako material :) Zda sie przynajmniej na cos pozytecznego.
zajacanka dnia 11.05.2013 01:01
Dla mnie całośc to banał. Wstęp zupełnie niepotrzebny. Niczego nie wnosi. Wystarczyłoby to zdanie:
Cytat:
- Ale świat jest bar­dzo pro­sty. Być albo mieć... - ode­zwał się.

A z drugiej strony patrząc, nijak się ta wypowiedź ma do wcześniejszej scenki. (Oprócz ogłoszenia).
Czyż nie?
Madame Chauchat dnia 11.05.2013 01:30
Mysle, ze nie. Tak mialo byc w zalozeniu. A zbanalizowac mozna wszystko. E tam. Reasumujac banalem jest kazdy nadchodzacy dzien, bo wszytko powtarza sie, bo drepczemy szukajac nie wiadomo czego (sensu zycia moze?) w galeriach handlowych. I zapychamy sobie otoczenie chinszczyzna.
Dla mnie rownie ciekawe jest to zdanie: Nie przepisuj lekcji w szkole.
Usunięty dnia 24.09.2013 11:05 Ocena: Dobre
Jeśli jest to część większej całości, mógłby to być całkiem niezły, obrazowy wstęp. Jeśli nie ma ciągu dalszego, to dajesz nam zbyt mało.

Cytat:
Za­in­te­re­so­wał mnie ten kon­kurs, po co współcze­sne­mu czło­wie­ko­wi fi­lo­zo­fia.[/quote

Jeśli to tutuł konkursu, dałabym po dwukropku, z dużej litery.


[quote]"- Może dla cie­bie"


bez myślnika, mam wrażenie
Madame Chauchat dnia 24.09.2013 13:02
Z tym myślnikiem zgoda, a co do tytułu eseju, to był on wcześniej wymieniony, więc taki zapis nie jest dobry.
A ciąg dalszy - cóż, bohaterowie są już zmęczeni i tylko komórki żal.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:61
Najnowszy:pica-pioa