Ogród Afrodyty - RattyAdalan
Publicystyka » Recenzje » Ogród Afrodyty
A A A
  • Autor książki: Ewa Stachniak
  • Gatunek książki: literatura współczesna polska
  • Tytuł: Garden of Venus
  • Kategoria: literatra piękna
  • Wydawnictwo: Wydawniczy Instytut Znak
  • Forma książki: powieść

Ogród Afrodyty autorstwa Ewy Stachniak to jedna z czterech książek, jakie autorka ma w swoim dorobku. W kwietniu opowieść doczekała się drugiego wydania (I wydanie rok 2005 Wydawnictwo Znak). Ewa Stachniak zadebiutowała w roku 1994 opowiadaniem Marble Heroesa na łamach Antigonish Review. Ciekawostką może być fakt, iż jest przede wszystkim autorką powieści anglojęzycznych, a jedyną książką wydaną w języku polskim jestDysonans, wydany w roku 2009 przez Świat Książki. Na swoim koncie ma nagrodę za Najlepszy debiut powieściowy w Kanadzie za powieść Konieczne Kłamstwa.

Ogród Afrodyty to przede wszystkim książka w dużej mierze biograficzna. Poświęcona życiu jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci XVIII wieku – Zofii Potockiej de demo Glavani, córki greckiego handlarza bydłem i kurtyzany. Zofia pochodzi z dość biednej rodziny i to nie wskazywałoby, że kiedykolwiek mogłaby wyjść poza niż społeczny. A jednak dzięki swojej urodzie i niebywałym zdolnością z biednej dziewczyny staje się ulubienicą salonów arystokracji i kochanicą wielu wybitnych polityków. Powieść pisana jest z perspektywy schorowanej już i podstarzałej Zofii, która na łożu śmierci oddaje się refleksji nad całym dotychczasowym życiem. Postać bohaterki na pewno jest nietuzinkowa, nie myślę tutaj o jej „podbojach”, a raczej niezwykłej osobowości. Zofia to przede wszystkim kobieta silna, pewna siebie, potrafiąca odnaleźć się w każdych warunkach, a do tego nie można odmówić jej sprytu. To kobieta, która potrafiła walczyć o swoje i pomimo braku wykształcenia, osiągnąć postawiony sobie cel. W książce poznajemy Zofie jako zwykłą nastolatkę, która nie miała pięknego dzieciństwa, nie miała też dobrego wejścia w dorosłość; została oddana przez matkę ( w imię lepszego życia) w wieku siedemnastu lat tureckiej księżniczce, dla której była potocznie określając – zabawką do zaspokajania seksualnych fantazji. A przede wszystkim poznajemy bohaterkę jako oddaną matkę, ale też jako kobietę, która pomimo wielu kochanków, tak naprawdę nie miała chwili, okazji, by zaznać miłości naprawdę. Postać Zofii z jednej strony może zniesmaczać, zaś z drugiej przede wszystkim powinna wzruszać.

Książka Ewy Stachniak zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Sama nie staram się oceniać ani kategoryzować działań bohaterki. Uważam jedynie, że nie miała wyboru, by żyć inaczej. Powieść na pewno wzrusza, na pewno też budzi refleksje, ale przede wszystkim pokazuje, jak bardzo zmienny bywa los i jak wielką moc ma człowiecza determinacja i siła woli. Jeśli miałabym podać minusy powieści, powiedziałabym, że autorka za mało ekspresji nadała pewnym zdarzeniom. Według mnie książka zbytnio pisana jest jednym stylem, chociaż muszę przyznać, że napisana jest bardzo dobrze, tego nie zaprzeczę. Brakuje mi jednak, jak ja to mówię literackiego crescendo, czyli wzmocnienia emocjonalności w odpowiednich ku temu momentach. Od siebie mogę jedynie dodać, że Ogród Afrodyty przeczytać warto. Powieść jest nie tylko urzekająca, co inspirująca. Choć przyznam, że nie nadaje się dla każdego czytelnika. Książka świetnie nadaje się dla osób lubiących powieści na faktach, jak również dla osób preferujących prozę romantyczną i refleksyjną – gdyż, chcąc nie chcąc, Ogród Afrodyty do takich można zaliczyć.

Zalety:
- ciekawa fabuła
- refleksyjność
- wykreowanie głównej postaci

Wady:
- czasem nużąca
- brak podkreślenia emocjonalności

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
RattyAdalan · dnia 26.05.2013 23:43 · Czytań: 3941 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 0
Komentarze

Ten tekst nie został jeszcze skomentowany. Jeśli chcesz dodać komentarz, musisz być zalogowany.

Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty