Signum temporis - pw
Publicystyka » Felietony » Signum temporis
A A A
Signum temporis*

Hello! Paul, you have trochę czasu? (sic) rzekł, chyba jakimś nowym narzeczem, mój dobry znajomy. Rozmowa toczyła się swobodnie, głównie o pstrykaniu photo. Skończyło się na tym, że kolega must go, a ja, biedny, nie wiedziałem cóż mam począć...

Felieton felietonem, ale może uratować się jeszcze jakimś postem, zalogować się, czyli włączyć computer, uruchomić Windowsa czy innego Linuxa, później przeglądarkę (rzadziej: explorera) i wpisać w odpowiednie pole swój login albo nick, następnie hasło (rzadziej: pass lub password). Przy okazji wyżalę się jakimś commentem (rzadziej: komentarzem...), napiszę rzewne słowa w shoutboxie, by następnie, przez panel, dodać foto do galerii. Przejrzę jeszcze zdjęcia, wciskając przyciski: "następny" i "poprzedni" (czasami: next i previous).

To jest jednak nic, czyli tzw. pikuś, kiedy taka informatyczna nomenklatura obejmuje zagadnienia faktycznie związane z wirtualnym światem. Gorzej zaczyna się robić, kiedy włączamy np. komunikator, przechodzimy do świata bardziej bezpośrednich, ludzkich idei, czytając ich myśli, wyglądające np. w ten sposób: only fon (sic); church; lub Sveden. Przez przypadek wchodząc na bloga jakiegoś młodego człowieka, dowiedziałem się, że miał dziś sweetaśny (sic!) dzień; ewentualnie: sweetaskowy (sic!!); w ogóle to jest loffcianie (sic!!!) i kogoś tam koffa (sic!!!!), a u jego best frenda (sic...) też wszystko ok. "Ach, no to very good!" - pomyślałem.

A teraz pora na lingwistyczną podróż po mieście. Fast foody i inne takie omijam z daleka. Do marketu wchodzę, a jakże.
- Dezodorant poproszę.
- For men? - pyta atrakcyjna, tzn. fajna, ekspedientka.
- Four? No, one please, baby - odpowiadam szelmowsko.
Zastanawiam się tedy: po co w takich miejscach są jeszcze obcojęzyczne informacje dla zagranicznych klientów, skoro tu i tak jest wszystko po angielsku napisane.

A propos tzw. hipermarketów. Mój brat rodzony zdobył się swojego czasu na osobisty protest, którym (jak się później okazało) zaraził innych. Otóż pozwolił on sobie, w miejscu publicznym, podczas rozmowy, na użycie bardzo spolszczonej i... hm, przetworzonej nazwy sieci Auchan (czyt. ąszą). Wielka była jego radość, kiedy usłyszał ją podczas odbywającej się za jego plecami rozmowy na przystanku, a konkretniej w wypowiedzi: Byłem dzisiaj coś w Oszołomie kupić. Ruch oporu się powiększył.

Takie czasy, panie. Trzeba być cool, trendy i jazzy. Ja mówię: wszystko co jest powiedziane po angielsku jest na topie. Inni mówią: Quidquid latine dictum sit, altum videtur**. Więc ja pozwolę sobie ubrać ten tekst w taki, a nie inny tytuł; a na koniec wyrazić siebie poprzez mądre, łacińskie curva i staropolskie mać, łącząc to w jędrny i ekspresyjny wykrzyknik. ...!



---
*znak czasu
**cokolwiek powiesz po łacinie - brzmi mądrze
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
pw · dnia 28.08.2008 11:26 · Czytań: 3194 · Średnia ocena: 4,65 · Komentarzy: 27
Komentarze
Usunięty dnia 28.08.2008 11:30 Ocena: Świetne!
curva mać :D
ginger dnia 28.08.2008 12:34 Ocena: Świetne!
Jedyne, co mogę powiedzieć, to to, że prawdę napisałeś...
Usunięty dnia 28.08.2008 12:36 Ocena: Bardzo dobre
loffcianie? koffa? - What a fuck! :D
valdens dnia 28.08.2008 13:33 Ocena: Bardzo dobre
Niezłe :D Najszerszy smajl miałem tutaj:

Cytat:
A teraz pora na lingwistyczną podróż po mieście. Fast food'y i inne takie omijam z daleka. Do marketu wchodzę, a jakże.
- Dezodorant poproszę.
- For men?
milla dnia 28.08.2008 14:17 Ocena: Bardzo dobre
Fock!:) Nic dodać, nic ująć. piękniaście przedstawiłeś lajtową nowomowę. Nie podobały mi się tylko te zwielokrotnione sici. Troszkę zdanie zrobiło się zmanierowane, choć wiem, że nie to miałeś na myśli:)
Afternoon dnia 28.08.2008 16:48 Ocena: Świetne!
Cytat:
Takie czasy, panie. Trzeba być cool, trendy i jazzy


jeszcze dodałbym czoko, Pawle :D:D:D
pw dnia 28.08.2008 16:52
nie jestem na topie, więc nie znam jeszcze czoko :-) to Ty mieszkasz w stolicy, to stamtąd wszystkie nowoczesne elementy pochodzą :D
dziękuję za komentarze :-)
Usunięty dnia 28.08.2008 17:35 Ocena: Bardzo dobre
Co to jest czoko??? :)
Afternoon dnia 28.08.2008 17:40 Ocena: Świetne!
to samo, co cool, jazzy i trendy, słowem - bzdurne określenie :)
kate-rama dnia 28.08.2008 18:02 Ocena: Bardzo dobre
Sama prawda, a w dodatku ładnie, sprawnie napisane :) Dobry tekst. Pozdrawiam Kasia
pw dnia 28.08.2008 19:04
Cytat:
Nie podobały mi się tylko te zwielokrotnione sici. Troszkę zdanie zrobiło się zmanierowane, choć wiem, że nie to miałeś na myśli

Millu, tu chodziło o to, że te wszystkie cytowane wyrazy nie mają nic wspólnego z jakąkolwiek poprawnością językową, a best frend w ogóle z żadną poprawnością :D Stąd też sic! był tutaj używany zgodnie z definicyjnym przeznaczeniem, czyli...
Cytat:
sic! - tak! - uwaga umieszczona po zacytowanym osobliwym wyrazie albo zwrocie, stwierdzająca, że tak było w tekście oryginalnym, że to nie omyłka cytującego

A ta różna ilość wykrzykników i wielokropek to takie narastające zgorzknienie :D no i żeby nie było za monotonnie ;-)
Dziękuję Kasiu, cieszę się, że mój tekst jest czoko, cokolwiek to znaczy ;-)
Usunięty dnia 28.08.2008 21:23 Ocena: Świetne!
a ja przeczytałam na necie taką zabawną anegdotkę, że już nie mówi się dziś trendy czy jazzy - mówi się KACZI ;) swoją drogą ten felieton poddał mi pomysł na napisanie czegoś o innym języku - hip hopu /acha, i żeby nie było - nie jestem fanką, ale mogę wniknąć w środowisko na specjalne potrzeby, tylko gdzie moja bluza z kapturem?/ :D
Usunięty dnia 28.08.2008 21:30 Ocena: Bardzo dobre
kaczi..? :D:D:D

Czy chcesz napisać wiersz, czy felieton (o innym języku)?
Usunięty dnia 28.08.2008 21:46 Ocena: Świetne!
felieton, jeszcze nie umiem rapować :D ale kto wie

a wracając do felietonu pw

Cytat:
Wielka była jego radość, kiedy usłyszał ją podczas odbywającej się za jego plecami rozmowy na przystanku, a konkretniej w wypowiedzi: Byłem dzisiaj coś w Oszołomie kupić. Ruch oporu się powiększył.


to moja ulubiona jego część, oto w jaki sposób można genialnie spolszczyć obcojęzyczne wyrazy/nazwy własne
alleluja con dnia 29.08.2008 12:19 Ocena: Świetne!
Temat niby znany, szczególnie język tzw. "dzieci neostrady", ale napisany w bardzo dowcipny i "zgrabny" sposób :)
zapomin dnia 29.08.2008 12:24 Ocena: Bardzo dobre
Świetne. Ale dla ładu i połdżiantku zaznaczę, że wyrazy typu:
comment, explorer, shoutbox i moje znienawidzone blog - nawet na chwilkę małą wypożyczone z szafy mejd in Jueseej - nie wymagają w odmianie apostrofu.
Joachim dnia 29.08.2008 12:32 Ocena: Bardzo dobre
apostrof w odmianie daje się tylko, gdy wyraz kończy się na samogłoskę? :)
Bonsai dnia 29.08.2008 12:43 Ocena: Świetne!
Coś o szpanowaniu językiem.:p Jeżeli tak się będzie dziać to utracimy ojczystą mowę, bez żartów :p
Fajnie jakby takiego Oszołoma założyli :p
zapomin dnia 29.08.2008 12:50 Ocena: Bardzo dobre
Daje się wtedy, gdy po niewymawianej koncówce musimy wstawić nasza koncówkę, np. Johnowi Wayne'owi, muzyka Claude'a Debussy'ego, poezje Shakespeare'a, Charles'a de Gaulle'a, ale Charlesa Dickensa (bo wym. Szarla, ale Czarlsa. Pozdrowienia
valdens dnia 29.08.2008 12:57 Ocena: Bardzo dobre
Już wymyśliłem reklamę, Bonsai:

Oszołom - Nie dla idiotów. :lol:
pawelh dnia 30.08.2008 09:12 Ocena: Świetne!
świetne
gabstone dnia 31.08.2008 23:54 Ocena: Świetne!
A mi się zdarzyło słuchać takiego radia lokalnego, gdzie dj mówi: jesteś jazzy, jesteś cool , jesteś w Siłowni :) cholera, albo ja głupia jestem, albo stara , ale "nie kumam " tego języka :) a felieton świetny...
Natalia Julia Nowak dnia 02.09.2008 09:31 Ocena: Świetne!
Bardzo dobry felieton.
pw dnia 11.09.2008 15:58
dziękuję za komentarze
zapomin: dzięki za uwagi odnośnie apostrofu, nie zagłębiałem się wcześniej, pisałem więc wszystko jak leci, poprawię :-)
Usunięty dnia 23.09.2008 23:33 Ocena: Świetne!
i znowu takie przyjemne prześmiewno-wyśmiewne gadulstwo z ciekawym endem ;)
D34th dnia 24.09.2008 23:31 Ocena: Świetne!
Gdyby ironia miała materialną postać, wtem utonęlibyśmy w niej elegancko.. Co mi oczywiście jak najbardziej na rękę, gdyż lubuję takowe opowiadanka :D Idealne..
roman dnia 29.09.2008 02:06 Ocena: Świetne!
jest nieźle, tekst powinien zostać przyklejony :) zasługuje na to. ja gratuluję wprawnego pióra (klawiatury?) i bystrości umysłu. pozazdrościć :)

Świetne!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty