W świecie luster - kokainka
Publicystyka » Recenzje » W świecie luster
A A A
  • Autor książki: Elif Shafak
  • Gatunek książki: Literatura współczesna zagraniczna
  • Tytuł: Şehrin Aynaları
  • Kategoria: Literatura piękna
  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
  • Forma książki: Powieść

Odkąd przeszło rok temu przeczytałam w WO wywiad z Elif Şafak twórczość tej autorki jawiła mi się niczym tajemniczy ogród. Mijał czas, blogosfera wyrzuciła z siebie kilka pochlebnych recenzji twórczości tej pisarki (mówię oczywiście o tych, które akurat ja miałam okazję przeczytać) co sprawiło, że chęć skonfrontowania się z piórem Elif Şafak urosła do rozmiarów rozległych baobabów. I nadszedł ten dzień, ujrzałam je na bibliotecznym regale, stały obok siebie, dwie pokaźne pozycje, jedna w czerwonej okładce, druga w zielonej, w zetknięciu z moimi dłońmi, scaliły się z ich naskórkiem, były moje, przynajmniej na najbliższy miesiąc. Zdążyłam przeczytać tylko jedną, jednak dzięki życzliwości pani Marty reprezentującej - Wydawnictwo Literackie, udostępniono mi tę książkę do zrecenzowania.

Mowa o pierwszej przetłumaczonej na język polski książce tureckiej pisarki Elif Şafak "Lustra miasta", która opowiada o losach dwóch braci Pereirów, którzy niczym dwie gałęzie jednego drzewa odgięły się w dwie różne strony. Antonio postanowił uczynić zadość rodzinnej tradycji, przejął zawód medyka, przekazywany z ojca na syna od pokoleń, poślubił również piękną Izabell. Miguel z kolei skupił się na ulotnych przyjemnościach życia, z butelką wina u jednego i kobietą u drugiego boku, zataczał się przez świat, miotany namiętnościami, które były obce jego bratu. A to o ludzkich namiętnościach między innymi jest książka Şafak, namiętnościach, które niezależnie od miejsca i czasu przejmują kontrolę nad ludźmi, przesłaniają rozsądek i ciągną za sobą w otchłań nocy, lub białą przepaść dnia.

Akcja dzieje się w Hiszpanii, za czasów Świętej Inkwizycji, która biegnie a chronologicznie, jeżeli miałabym jakoś określić jej rozwój, to mogę sięgnąć po określenie układania puzzlami, autorka podaje nam różne, niepowiązane ze sobą elementy i dopiero po kilku rozdziałach całość nabiera konkretnego kształtu i głębszego wymiaru, a najbardziej dotyczy to bohaterów, którzy z pierwotnie wydają się być pozbawione ludzkich uczuć, jednak kolejne strony stopniowo odkrywają ich tajemnice, które nadają im charakteru i jednocześnie ten charakter interpretują.

Styl Şafak wykazuje się niezwykłą wrażliwością, nacechowany jest dużą poetyckością, pisarka animuje w bajkowy sposób nie tylko przedmioty nieożywione, ale zjawiska i procesy

"Pamięć zawsze lubiła sobie przypominać"

Opowiada za pomocą metafor, przerzutni, epitetów, które zdają się być utkane z pajęczych nici, tak, że pomimo wzruszenia, łza trzyma się spojówki, gdyż boimy się, że uroniona zniszczyłaby ich ulotność. Autorka przekazuje spory ładunek emocjonalny niewielkimi środkami, zapala iskrę, jednak to czytelnik ma być dynamitem, treść książki jest jak lont.
Polifoniczna narracja imituje pieśń śpiewaną różnymi głosami, głos u Şafak ma znaczenie symboliczne, bowiem bohaterowie swoich głosów prawie nie używają, gdy z pisarka bardzo rzadko używała dialogu, jako formy przekazu informacji czytelnikowi, skupiła się na monologu wewnętrznym, jako na nośniku treści, tak więc postacie wzajemnie słuchają się, jednak nie słyszą, przez co osobista otchłań samotności każdego z nich wydaje się być jeszcze głębsza.

Autorka książki, jako feministka, nie mogła nie poruszyć tematu kobiet, a te w czasach inkwizycji z góry były skazane na klęskę w oczach mężczyzn.

"Niezwykłą rzeczą jest nie zboczenie z właściwej drogi, lecz pozostanie na niej"

Kobiety były traktowane jako źródło zła i występku, były one epicentrum grzechu- tak w kazaniach grzmiał inkwizytor Alonso Perez de Harrera, a co najgorsze ten krzywdzący przesąd przeżył jeszcze wiele lat po upadku instytucji Świętej Inkwizycji.

Na sam koniec przejdę do tytułu i mojej jego interpretacji, "Lustra miasta" były dla mnie enigmą, czy tytuł ma w ogóle jakieś ukryte znaczenie? Lustra miasta nie mają jednego konkretnego znaczenia, stanowią wszystko to, co składa się na życie tu i teraz, a więc między innymi konsolidujące się przeszłość i przyszłość, w subtelne i ulotne dziś.

"Przeszłość uwodzi przyszłość, jak Przyszłość rozpala się i traci zmysły wewnątrz przeszłości,jak w łonie Przeszłości chwila po chwili, dzień po dniu rośnie i kształtuje się dziś."

Przeszłość i przyszłość są nieodzownie od siebie uzależnione, rozciągają się po obu stronach nietrwałego dziś. Lustra miasta to jednak przede wszystkim ludzie, będący świadkami wydarzeń, zarówno Ci, którzy zachowują je tylko dla swoich oczu i uszu, jak i ci, którzy je przedstawiają i komentują je za pomocą poezji, malarstwa, czy rzeźby.
Adekwatnie do luster miasta istnieje i Miasto Luster, które jest miejscem przeznaczenia głównych bohaterów, jest ich utraconą ojczyzną, gdzie poszukują własnej tożsamości, gdzie znajdują duchową ostoję, z dala od zmęczonej okupacją inkwizycji Hiszpanii.

Şafak chce nam przekazać, że najważniejszy jest człowiek, jest on esencją wszechrzeczy, tylko on może wypełnić pustkę czasu i miejsca. Autorka w swą opowieść wplata niezwykle celne i wnikliwe obserwacje odnośnie pojęcia czasu, filozofii, czy ludzkiej natury, jednak obserwacji nie opisuje do końca, przerywa ją w pewnym momencie, zostawiając pole do popisu nam.

Skala wg. której klasyfikuje książki rozciąga się na długiej prostej, jednak jej koniec oznaczony jest DOBRE, przeciwny ZŁE- przestrzeń pomiędzy, na którym określam miejsce ulokowania książki jest moim subiektywnym lustrem; ta znajduje się bardzo blisko końca oznaczonego DOBRE, bowiem książka jest głęboka, poruszająca, napisana świetnym językiem (tak nazwałam język autora jako świetny-zapamiętajcie to, nieczęsto się zdarza!) i skłania do refleksji, nic tylko czytać i to mogę spokojnie polecić, nawet najbardziej wybrednemu molowi książkowemu.

"Wspomnienie, które osadziło się w sercu jednego, odpłynęło już dawno z krwią drugiego. Tam, gdzie jedno się zatrzymało, drugie ruszyło do wyznaczonego celu. Tego co jednemu wystarczyło, drugiemu było mało."

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
kokainka · dnia 04.06.2013 08:29 · Czytań: 3129 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 0
Komentarze

Ten tekst nie został jeszcze skomentowany. Jeśli chcesz dodać komentarz, musisz być zalogowany.

Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty