Przypowieść - Zola111
Poezja » Wiersze » Przypowieść
A A A

a niejedna się modli, żeby zaszła
zmiana w tajemnicy jej brzucha.
i dokłada wszelkich starań,
by następny księżyc
nie zakrwawił. i nic.
a wtedy dobry Pan daje
menzurki, szklane rozwiązanie.
bo na to dał rozum,
aby człowiek nie musiał skamleć
o miłosierdzie.

a ta druga nie radzi sobie z nadmiarem,
i modli się do Świętej Opieki Społecznej:
chleba naszego z masłem i kiełbasą,
bo jak mam z tej jednej budżetowej
na pieluchy, książki i swetry.
i wtedy Pan zamyka preliminarz.
z pustego i Salomon…

a ta trzecia dostaje siłami natury
w zaciszu prywatnej kapliczki
różowy cud – jak jeszcze jedną torebkę.
kurwa mać, nie pasuje do dżinsów,
i mówi: Pan dał, pan wziął.
utylizuje po pół roku,
i niech się Naród martwi.

ta czwarta przyjęła bez zwiastowania
zawiniątka – błąd w kalendarzu.
bocian się wtrącił, bo zobaczył przez okna
czerwone pelargonie, nakrochmalone
obrusy i prześcieradła.
i podziękowała Bogu, i pokochała od pierwszego
bólu. a Pan dał pieluchy z tetry na kartki,
siedem arów działki, dwadzieścia godzin dnia,
siedem rąk, dwadzieścia paczek mleka z kroplą,
siedem dni z oczami naokoło domu,
dwadzieścia lat, żeby umiały odejść
na stopach w rozmiarze dwa razy dwadzieścia
i cztery.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Zola111 · dnia 21.06.2013 22:54 · Czytań: 567 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 15
Komentarze
Wiolin dnia 22.06.2013 09:37 Ocena: Świetne!
Witaj Zolu. Rozwaliłaś mnie tym wierszem totalnie....bo i temat szczególnie trudny, a i treść dodaje osobliwego dramatu....Niesamowity jest ten wiersz. Pozdrawiam serdecznie.
akacjowa agnes dnia 22.06.2013 09:40 Ocena: Świetne!
Tu Zola przyzoliłaś w najczulszy punkt kobiecości - macierzyństwo. Wiersz dotyczy prawie wszystkich grup kobiet. Pomijając te, które chcą i mają. Oraz te, które chcą i nawet mogą, a nie mają z kim. Ale to już inna historia.
Czytałam ten wiersz, jak jakiś fragment z Biblii. Taki biblijny styl, jest nawet ciekawy. Pewnie nie do każdego tematu pasuje, ale tu leży jak ulał.
Mam wrażenie, że to najlepszy z Twoich wierszy, jaki do tej pory czytałam.
Ciekawe, co Cię natchnęło. Czuję, że jest bardzo osobisty lub dotyczy czegoś, co zrobiło na Tobie ostatnio duże wrażenie.
Gratuluję
al-szamanka dnia 22.06.2013 10:36 Ocena: Świetne!
Po prostu osłupiałam czytając ten wiersz!
Tragedia, znieczulica, nadziejność, niewysłowione szczęście pomimo...
Wszystko tu jest - podane w doskonalej, ściskającej gardło formie.

Pozdrawiam :) Warto tu było wejść nawet w przedpracnym stresie.
aga63 dnia 22.06.2013 10:56 Ocena: Świetne!
Trudno jest mi skomentować coś, na co nie znajduję słów.Po prostu wspaniały wiersz...
Zola111 dnia 22.06.2013 14:22
Wiolinie,

dziękuję pięknie. No, trudny. Jak trudno zrozumieć zjawisko dzieciobójstwa. Istniało od zawsze, jednak dziś o wszystkim wiemy "już". Przeraża i boli. Kłaniam się, wdzięczna za wysoką ocenę.

Akacjowo,

o inspiracji piszę wyżej w odpowiedzi Wiolinowi. A akcent osobisty oczywiście zaistniał. Ta "czwarta" - to wypisz - wymaluj taka "zwyczajna" mama jak ja i pewnie Ty, i wiele, wiele innych,
"normalnie" kochających matek. Cieszę się, że wiersz spotkał się z wysoką oceną. Także z tego, że dostrzegacie sens stylizacji.

Alu Szamanko,

dziękuję, że zajrzałaś i podzieliłaś się wrażeniami. Serdeczności. :)

Ago63

miło, że wpadłaś z komentarzem i opinią.

Pozdrawiam wszystkich,

z.
Usunięty dnia 23.06.2013 00:25 Ocena: Świetne!
Nie nazwałabym tego przypowieścią, bo ani tu alegorii, ani uproszczenia, ani dydaktyczno-moralny. To wspaniały wiersz, realny w swojej poetyce. Jestem pod wrażeniem jego prostoty i głębi.

Pozdrawiam
B)
Zola111 dnia 23.06.2013 01:14
Amso,

upierałabym się przy tytule. Tekst stylizuję, by nabrał cech parabolicznej, o uniwersalnym charakterze dydaktycznej wypowiedzi. Jeśli jednak znajdujesz dla niego inny tytuł, zaproponuj. Chętnie rozważę.

Czy nie ma alegorii? Wydawało mi się, że jest ;(

Tak czy inaczej - gotowa na zmianę tytułu - dziękuję za komentarz i uznanie dla tekstu.

Serdeczności,

z.
Usunięty dnia 23.06.2013 10:31 Ocena: Świetne!
Chyba nie zrozumiałaś mojego komentarza, ale się nie przejmuj, mam zwyczaj wyrażania się dosyć niejasno. Dla mnie przypowieść jest w jakimś sensie przypisana do prozy i musi mieć aspekt dydaktyczny, nazwę to epilogiem, wskazującym na skutek i przyczynę.
Wg SJP: alegoria w sztuce i literaturze: postać, idea lub wydarzenie mające poza dosłownym znaczeniem stały umowny sens przenośny (w przeciwieństwie do symbolu), np. kobieta z przewiązanymi oczami, mająca w jednej ręce wagę, a w drugiej miecz - alegoria sprawiedliwości. W tym znaczeniu brak mi tej alegorii.
Ale podkreślam - jest to utwór niezwykle poetycki, a zarazem szczery, aż do bólu, nawet brutalny i, mimo wszystko, subtelny w pokazaniu prawdy, okrutnej i, to w ostatniej części - tej pięknej, tkliwej, bo miłość przychodzi niewymuszona, zdarza się częściej i jakoś tak sama, niezależnie od okoliczności. Ona po prostu jest. I to pokazałaś po mistrzowsku.

Niestety, niechciane i upragnione, to symbol naszych czasów...

Pozdrawiam

B)
Zola111 dnia 23.06.2013 14:06
Amso,

dziękuję i ponownie pozdrawiam. Myślę, że wszystko zrozumiałam. :) Mam także serdeczną nadzieję, że gdy następny mój wiersz zatytułuję "Tragedia" - nie będziemy rozmawiały o tym, że nie jest to tragedia ;)

Pozdrawiam, Amso.

z.
bosski_diabel dnia 23.06.2013 15:09 Ocena: Świetne!
podszedłem z refleksją ...bo to rzeczywistość, pozdrawiam serdecznie
Zola111 dnia 23.06.2013 15:59
Bosski,

dzięki, że wpadłeś. Serdecznie pozdrawiam,

z.
Leszek Sobeczko dnia 23.06.2013 18:35
pierwszego bólu partego --- tylko to mi się nie wkomponowało w czytanie, szkoda tego "partego" ale z bólem bym go usunął /może zmienić na mnogą/; poza tym jest wiersz co się patrzy, dobrze oddane barwy miłości matczynej w czterech odsłonach;
jeszcze zapytam o "siedem rąk" może "siedem par rąk", bo tak to sobie interpretuję, że brak jednej jest przejawek kalectwa, co też nie jest wadą wiersza, a raczej odwrotnie

pozdrawiam kontent z czytania
Zola111 dnia 23.06.2013 19:34
Leszku,

dziękuję pięknie. Zostawię te siedem rąk, bo i tak wiadomo, że to metafora. Jedna mamusia nie ma ani siedmiu par ani siedmiu rąk. Nad "partym" się zastanawiam. Co Ci się w nim nie spodobało? Nie mam pojęcia. Spróbuję wyciąć.

Dziękuję za wizytę i komentarz, pozdrawiam,

z.

Ps. I chyba jest lepiej :) Dzięki.
kamyczek dnia 23.06.2013 21:33 Ocena: Świetne!
Witaj,

a wiesz, że nie tak dawno, wpadła mi w ręce książeczka zdrowia dziecka, a w niej, nie uwierzysz, oprócz wpisów szczepień odnotowany jest... zakup mleka w proszku.

Piękny wiersz, momentami, jakbym czytała o sobie: ta czwar­ta przy­ję­ła bez zwia­sto­wa­nia za­wi­niąt­ka – błąd w ka­len­da­rzu (...) na­kroch­ma­lo­ne ob­ru­sy i prze­ście­ra­dła. i po­dzię­ko­wa­ła Bogu, i po­ko­cha­ła od pierw­sze­go bólu. a Pan dał na...

Dziękuję, Zoleńko, za kolejny, świetny wiersz.
Pozdrawiam.
Zola111 dnia 23.06.2013 22:19
Kamysiu,

dziękuję bardzo. Cieszę się, że odnalazłaś coś dla siebie, że się podoba. Serdeczności,

z.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty