Rozmowa z Julią (między czerwcem a lipcem) - julanda
Poezja » Wiersze » Rozmowa z Julią (między czerwcem a lipcem)
A A A

z czasem zapomniałaś listy na papierze
stalówki do piór wyschły jak studnie
o których nie pamiętają ujarzmione źrebaki
niepostrzeżenie zmieniło się prawie wszystko
poza porą kwitnienia kasztanów

wtedy zegar z domu dziadka stara się poruszyć
pod warstwą nikotyny marszczy zżółkłe brwi
obiecujesz że przyjdzie czas odrodzenia
wypełni bruzdy w spękanej politurze

świat dzieje się szybko
już dawno wiatr zerwał mu czapkę z głowy
tyle dźwięków a nie potrafisz wyłowić jednego
który wart więcej od innych zapisałby całość

bose południe patrzy jak wiosna brata się z latem
pachną lipy w starodrzewiach przechowują pamięć
wyobraźnia rzeźbi doskonałość

wibruje powietrze
podporządkowane kształtom wygładza ślady
dotykamy siebie - sklecanka na dysonanse

pewnego lata pioruny nie oszczędziły lip
rozerwane podwórze i smutek babci
- odeszły dobre duchy
poszarzałe koperty

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
julanda · dnia 25.06.2013 23:06 · Czytań: 694 · Średnia ocena: 4,67 · Komentarzy: 13
Komentarze
Usunięty dnia 26.06.2013 10:42 Ocena: Świetne!
Wiesz, Julando, że zdarzają mi się jeszcze listy na papierze? :) Twoje wiersze mają niezwykłą własność - napisane z dużym stonowaniem, wręcz powściągliwością, z każdym słowem zapadają głęboko. Pozdrawiam z ukołysanej wyobraźni :)
kolbertyna dnia 26.06.2013 11:28 Ocena: Świetne!
Każda zwrotka mogłaby być osobnym wierszem. Tyle tu lirycznego materiału, że ciężko mi pomieścić go w jednym utworze.
Czas odrodzenia - wczoraj znowu byłam w kinie na pewnym filmie, i znowu próbuję wskrzesić w sobie wyższy stopień wrażliwości na obietnice życia, niezwykły dar nadziei.
U Ciebie wiele zakotwiczenia w przeszłości, a jednak Julia nie porzuca marzeń. W głębi Twojego tomiku i w nowych "Juliach" dudni nadzieja.
I dlatego kocham ten cykl. Od pierwszego wejrzenia. Pisz dalej, choćby ku pokrzepieniu kolbertyniego serca :)
Zola111 dnia 26.06.2013 13:39 Ocena: Świetne!
Dojrzałość Julii (jako postaci) sprawia, że "Rozmowy", i ta i poprzednie, noszą tę samą mądrość, dojrzałość, co ona.

Cytat:
bose po­łu­dnie pa­trzy jak wio­sna brata się z latem
pach­ną lipy w sta­ro­drze­wiach prze­cho­wu­ją pa­mięć
wy­obraź­nia rzeź­bi do­sko­na­łość



- jak bardzo przypominasz mi tę cudną porę roku sprzed lat! Przecież tak zaczynały się moje dziecięce wakacje na wsi.
Ale nie dlatego chwalę wiersz. Chwalę za urodę obrazowania, piękne metafory, klimat, jaki budujesz, rekwizyty. Pewnie dlatego nie mam Ci za złe zegara, bo przecież taki właśnie (z salonu babci) wisi na ścianie mojego salonu. Kres epoki, jaką wspominasz, znaczy inne, smutne wydarzenie. Podobne do piorunu ;(

Zaświetniam, bo się rozgadałam... i biegnę.
julanda dnia 26.06.2013 15:46
Gawiazdeczko, to piękne, że te papierowe się jeszcze zdarzają, ja ostatnio napisałam też, bo wypadało w taki sposób podziękować pewnej osobie i przyznam się do kilkakrotnego przepisywania, bo małe potknięcie zostawiało ślad. A przecież kiedyś nie zwracałam aż takiej uwagi na równe rządki liter. Zmieniło się. Dziękuję serdecznie, że zaglądasz i czytasz. Pozdrawiam pogodnie.

Kolbertyno, dziękuję. Chodził za mną inny temat, z kamienicami w tle, starą ulicą, a kiedy usiadłam z Julią, lipy nie dawały spokoju. Zdominowały czas i zaczęły się wspomnienia. To drzewo symbolizuje nadzieję, ma nie poddawać się piorunom, jest wpisane w kobiecą naturę, rzeźbiarzom serdecznie układa się pod dłutem… Bardzo jestem wdzięczna, że tak pięknie odbierasz Rozmowę z Julią. Serdeczności zielonością miasta.

Zolu, chwilami mam wrażenie, że Julia nosi długą suknię i wisiorek z kamelią, tyle w niej powagi, co i delikatnego poczucia humoru, a świata swoich rekwizytów czule strzeże. Co do zegara, miałam chwilę niepewności, już się pojawił w Julii, a że w poezji już motyw poważnie nadużyty, próbowałam szukać innego. Jednak został. Moje wakacje też zaczynały lipy przy posiadłości dziadków. Wspomnienia wciąż budują obrazy, znajome, ale dziś ubrane w nowe emocje, siłą która przez lata dzień po dniu stwarza Julię…
Dziękuję, że czytasz, serdecznie pozdrawiam, pachną lipy, a w mieście, w którym się urodziłam jedna z głównych ulic nazywa się Lipowa.
al-szamanka dnia 27.06.2013 12:48 Ocena: Świetne!
Wiesz co, Julando, ile razy przeczytam Twój wiersz, tyle razy doznaję wewnętrznego niepokoju. Takie zniecierpliwienie, które zmusza mnie do skakania po wersach i licytacji... o, ten jest wyjątkowy, nie, nie, ten znacznie piękniejszy, och, siódmy jest niewyobrażalnym
cudem.
I tak bez przerwy...
Cytat:
pach­ną lipy w sta­ro­drze­wiach prze­cho­wu­ją pa­mięć
wy­obraź­nia rzeź­bi do­sko­na­łość

Obok tego nie można przejść obojętnie. Nie sposób.

Pozdrawiam :)
julanda dnia 27.06.2013 14:46
Al, dziękuję, że nie przechodzisz obojętnie, czytasz, a komentarzami dodajesz Autorce wiary w sens opowiadania w takich właśnie obrazach. Pewnie wiesz, jak bardzo się wiercę, aby pewnego dnia Julia namalowała dłuższą opowieść… prozą.
Pozdrawiam wakacyjnie; polskim chabrowym latem. :)
Abi-syn dnia 27.06.2013 18:14
co mam Tobie rzec wobec tego, że czytam "Julię", jej każde zdanie i kropkę:
mądry, dojrzały cykl, który układa się jak rzeka, płynie, buntuje się wobec gór, których nie umie przeskoczyć, żłobić tam gdzie można się przeciskać, meandrować wobec mądrości i głupoty.

zerkam czasami na to co napisałaś, uśmiecham się do przeszłych, teraźniejszych i przyszłych

(losów?)
Wiolin dnia 28.06.2013 23:06 Ocena: Świetne!
Witaj Julando. Ech, tyle już dobrego napisano o tym co piszesz.....W tych tekstach można poczuć pełnię kłosu, zasmakować wybrzeży oceanu.....rozkoszować się uchylonym. Pozdrawiam serdecznie.
julanda dnia 29.06.2013 09:50
Abi, uśmiech do losu, bardzo ciekawe spojrzenie, z reguły ten się uśmiecha do człowieka, pięknie odwracasz obraz. Dziękuję serdecznie, ja zaś się w tej chwili uśmiecham do Ciebie i pozdrawiam serdecznie.

Wiolin, pełny kłos, jak w zanutce... (sen kłosu pełnego ;), dziękuję, że czytasz, pozdrawiam jak najpiękniej. :)
Vanillivi dnia 30.06.2013 17:14 Ocena: Dobre
Julando, mój komentarz będzie odnosił się zbiorczo do Twoich "rozmów z Julią".
Czytając je widzę, że wypracowałaś sobie pewien poziom, poniżej którego nie schodzisz, jest w tym przemyślana koncepcja, pewien klimat i jest raczej dobrze, chociaż czasami opisy i refleksje są zbyt rozwleczone i gdzieniegdzie ocierają się o banał.
Nie zaskakujesz też raczej specjalnie niczym, unikasz eksperymentów. To taka poezja nieco zachowawcza, ostrożna, dobra, ale nie wybitna, przynajmniej w moim odczuciu. Myślę, że taki masz styl i już tego będziesz się trzymała.
Pozdrawiam
julanda dnia 01.07.2013 08:28
Tak myślę Vanilivi, że to już wiersze dla tych, co patrzą przez pewien pryzmat, częściej dla mojego pokolenia, za banał przepraszam, może świat przyszłości sprytnie uniknie ironii ludzkich losów, a człowiek piękny i szczęśliwy na innych planetach, w kosmicznych budowlach, będzie nieprzewidywalnie niebanalny. Wierzyłam w to kiedyś (...) ;)
Pozdrawiam kosmicznie marząc w drodze do pracy.;)
Wasinka dnia 09.08.2013 21:35
Poruszyłaś mnie tym wierszem, Julando. Otworzył się we mnie obraz pełen zapachów, wspomnień i oddechu czasu. Myśl i emocje odziałaś w słowa, które splatają się ze sobą w wymownych i pełnych studni znaczeń, refleksje błądzą pomiędzy starodrzewami, bliskością lip a rozerwaniem podwórka...
Upływ czasu nakreślasz na takie sposoby, które przemawiają do mnie, a zmiany, które następują, cudnie zestawiłaś ze stałością kwitnienia kasztanów.
Z przyjemnością tu przysiadłam, smutek babci zadygotał we mnie.

Pozdrowienia w srebrze Księżyca skąpane.
julanda dnia 09.08.2013 22:52
Dziękuję Wasinko, bo mi samej przypomniałaś ten wiersz. :) Czas się przesuwa, my z nim, a wiersze zostają jak drzewa. Właśnie, tak...
Pozdrawiam serdecznie, sierpniową burzą nad miastem.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:43
Najnowszy:pica-pioa