Bitwa o Afirnatil - wstęp ( fragm. 1 wersja 1 ) - Senrix
Proza » Fantastyka / Science Fiction » Bitwa o Afirnatil - wstęp ( fragm. 1 wersja 1 )
A A A
Od autora: Król Tihomir musi przekazać władzę, niestety jego syn zaginął, więc zdecydował się wydać swoją córkę Elrinę by tradycji stało się zadość. Nie zdążył tego zrobić i po jego śmierci zgodnie z jego testamentem przejmuje ona władzę i staje się pierwszą kobietą sprawującą władzę, w dodatku w jej wieku, dziewiętnastu wiosen jest to bardzo niesłychane. Niedługo po objęciu władzy dochodzi do rozłamu w państwie, na domiar złego Cesarstwo Fregońskie wypowiada wojnę Królestwu Afirnatilskiemu.



Wkrótce mapa i inne materiały będą dostępne na Senrix.pl .

W Królestwie Afirnatil władanym przez sędziwego Króla Tihomira zbliżał się powoli czas sukcesji, czas by przekazać władzę swemu potomstwu z uwagi na sędziwy wiek Najwyższego, trzeba było tego dokonać by przypadkiem nie wkradła się anarchia przez niewyznaczenie następcy Tronu. Tihomir postanowił zwołać Radę Panów by omówić sprawy związane z przekazaniem Tronu, choć zwyczajem Afirnatilskim przekazanie władzy następowało przez pasowania na sukcesora, czyli Pierwszego Księcia. Pasowanie na dziedzica wyglądało niemal jak pasowanie na rycerza, jednak z tą różnicą, że dokonywano tego przed drzwiami Zamku w Stolicy przy udziale wszystkich szlachciców i mieszczan Stolicy. Było to bardzo dostojne, oficjalne i niezwykle pompatyczne wydarzenie. Tytuł Pierwszego Księcia oznaczał, że w razie śmierci, choroby, lub zaginięcia Najwyższego Króla, Książę otrzymywał władzę. Jednak w ten sposób niewiele wyznaczono następców Tronu. Zazwyczaj Najwyżsi wyznaczali przyszłego Króla w testamencie, głównie z obawy o zamach stanu.
Tihomir natomiast pragnął abdykować, jako pierwszy w historii państwa Afirnatilskiego. Chciał bowiem odpocząć zmęczony wojnami, zmęczony rządzeniem. Chciał także dobrze nauczyć syna rządzenia krajem, choć jego syn Therles był zaangażowany w sprawy królestwa, to i tak rządzeniem zajmował się ojciec.
*
Zbliżał się czas spotkania na Radzie Panów, Tihomir ubrany w dostojne szaty, schodził ze swej komnaty na piętrze po krętych szerokich kamiennych schodach trzymając się złotej poręczy. Kiedy tak schodził, zastanawiał się nad tym co musi powiedzieć zgromadzonym dostojnym paniczom, w końcu powód zwołania nie był szczególny, biorąc pod uwagę też to, że zwykle Radę się zwołuje w obliczu zagrożenia. Tego, czego miał właściwie do przekazania nie było zbyt wiele, chciał przekazać berło synowi jeszcze za życia, samemu ciesząc się czasem dla siebie i córki, zawsze poświęcał jej za mało uwagi. W czasie panowania syna chciał na początku sam pomagać synowi i go instruować, później chciał by pomagali mu jego doradcy i rada szlachty. Kiedy wreszcie zszedł na dół, przeszedł długim dość korytarzem, mijając po lewej okna z widokiem na ogrody zamkowe i po prawej kilka par drzwi, na końcu korytarza były wrota. Wszedł, na środku dość obszernej Sali stał okrągły stół, a raczej, trzy stoły na kształt koła nie złączone razem. Pomiędzy nimi było przejście, a w środku poniżej stał okrągły stół. Dzięki temu przy planowaniu działań wojennych, każdy chętny mógł zejść na dół i pokazać innym coś na mapie nie zasłaniając swoim ciałem osobom za nim.
Przy stołach było być może trzydzieści osób, po dziesięć na stół, gdyż na dole zwykle nikt nie siadał, stoły były przystosowane do pomieszczenia przedstawicieli wszystkich rodów, jednak na sesji Rady zawsze było dużo miejsca, gdyż rada była elitarna. Powitał gości Gestem Arvahalskim, czyli podniesioną lewą rękę z zaciśniętą pięścią ze słowami „Afir Athal”, starożytnym przywitaniem ludu Afirnatilskiego. Pozostali odpowiedzieli mu tym samym. Usiadł na dostojnym krześle, czy też ubogim tronie, gdyż wszystkie krzesła były dostojne, choć jego było nieco dostojniejsze, nieco. Kiedy usiadł, jeden z radnych siedzących przy stole po prawej wstał, obrócił się po czym zaczął:
- Uniżenie witam waszą królewską ekscelencję, jeszcze raz witam przybyłych waszmościów. Królu nasz, Tihomirze, powiedzże dlaczego nas zawezwałeś? Sprawa przekazania berła swojemu potomkowi, nie jest co prawda sprawą wymagającą zwoływania nas… - przerwał na chwilę by, móc za chwilę dokończyć, wtem odezwał się radny, siedzące przy stole po lewej naprzeciw pierwszego radnego.
- … Lecz jest dla obywateli sprawą najwyższej rangi. Nowy król oznacza nowe zasady. Lordzie Ventel, uciszmy się by Najwyższy mógł przemówić. Dziękuję. –ukłonił się, człowiek który wtrącił się, wyglądał na miłego, choć może ekscentrycznego człowieka po czterdziestce, z kręconym wąsem, co nie pasowało do otoczenia. Jednak Lord Forist był znany z zamiłowania do ubioru z „Wielkiego Świata”, co tolerowano o ile przy szczególnych okazjach nosił Afirneńskie barwy.
- Ja także pragnę wszystkich Wać Panów powitać, a także pragnę powitać przybyłego Lorda Joachima Forista. Dziękuję Tobie Forist za celną uwagę. – odezwał się Najwyższy mówiąc wolno i poważnie, lecz kiedy szlachcicie usłyszeli tytuł Lorda przed osobą Forista delikatnie zachichotali, a inni szczerzyli się między sobą. Zawsze ich bawił tytuł Lorda gdyż tylko Forist go używał. Podobał mu się ten zachodni tytuł, zawsze go też tak tytułowano, ponieważ taka była jego wola.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Senrix · dnia 29.06.2013 23:12 · Czytań: 547 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 1
Komentarze
WholeTruth dnia 31.10.2013 23:25
nikt nie skomentował, jak była na to pora :p
ja sobie pozwolę na to, skacząc po nickach użytkowników. :p ja nie jestem z prozy, ale chętnie pomogę. widzę, że masz pomysł, ale nie potrafisz go, niestety, przekazać.

potrzeba, żebyś skupił się na poprawkach. chodzi zarówno i o interpunkcję, i styl. znajduje się tutaj dużo błędów językowych i stylistycznych. piszesz bardzo prosto. aż za bardzo. tłumaczysz na czym polega wybór nowego panującego, jakby czytelnik nie wiedział... wiadomo, że trzeba nakreślić sytuację, ale nie przekreślić.

Cytat:
Usiadł na do­stoj­nym krze­śle, czy też ubo­gim tro­nie, gdyż wszyst­kie krze­sła były do­stoj­ne, choć jego było nieco do­stoj­niej­sze, nieco.

w opowiadaniu jest wiele słabych konstrukcji, ale chciałam wybrać jedną, żebyś mógł jeszcze raz się jej przyjrzeć. ;)
poćwicz unikania zbytniego tłumaczenia i wdawania się w szczegółowe opisy rzeczy mało ważnych. ;)

pozdrawiam. Whole :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty