Najwieksza bitwa. Moskwa 1941-1942 - Ozar
Publicystyka » Recenzje » Najwieksza bitwa. Moskwa 1941-1942
A A A
  • Autor książki: Andrew Nagorski
  • Gatunek książki: Literatura faktu
  • Tytuł: Najwieksza bitwa. Moskwa 1941-1942
  • Kategoria: Literatura współczesna
  • Wydawnictwo: Rebis 2008
  • Forma książki: Zbiór esejów

Opis walk o Moskwę to niełatwe zadanie. Ta największa w dziejach świata bitwa, a właściwie batalia, gdyż trudno tu mówić o pojedynczej bitwie, a raczej o wieloetapowej kampanii trwała prawie dwa lata. Nie jest łatwo opisać wszystkie aspekty związane z tak długim starciem dwóch armii w którym uczestniczyło około 7 milionów żołnierzy i na który były zwrócone oczy całego świata. Dlatego też autor nie stworzył typowej opowieści wojennej, beletrystycznej. Nie ma tu kolejnych etapów walk, opisu biorących udział w walce oddziałów, ani przedstawienia konkretnych starć. Jest to raczej otoczka społecznopolityczna walk o stolicę ZSRR. 

Autor opisuje także zachowanie obu dyktatorów: Hitlera i Stalina, ich charaktery i sposób myślenia w sytuacjach krytycznych. Obaj uważali się za wybitnych strategów co nie było prawdą. To co ich różniło to podejście do swoich oficerów. Hitler dymisjonował tych z których był niezadowolony, natomiast Stalin rozkazywał rozstrzeliwać dowódców po każdej klęsce na froncie. Jednak jak to opisuje autor w miarę jak wojska niemieckie zbliżały się do Moskwy, Stalin zaczął rozumieć, że musi zaufać swoim dowódcom takim jak Wasilewski, Koniew, Rokossowski, Żukow, Woroszyłow. Jego podejście do nich uległo zasadniczej zmianie. Hitler natomiast nie słuchał swoich najlepszych strategów takich jak często w książce przedstawiany Erich von Manstein czy Heinz Guderian, którzy ostrzegali go, że armia niemiecka jest już zmęczona walkami i zbyt słaba aby jednym decydującym uderzeniem zdobyć stolicę ZSRR.

Bardzo ważną dziedziną opisaną przez autora, jest podejście do samej wojny takich polityków jak premier WB Winston Churchill, czy tez prezydent USA Franklin Delano Roosevelt. Ich wspólna decyzja o pomocy militarno-gospodarczej dla ZSRR, bardzo pomogła w zaopatrzeniu wojsk radzieckich. Kolejną sprawą przedstawioną ciekawie w książce jest mało dotąd znana sytuacja w samym mieście przed nadejściem Niemców, a także podczas oblężenia. W Moskwie wybuchła panika. Wojska NKWD w okrutny sposób spacyfikowały miasto zabijając wielu mieszkańców. Stalin do końca nie mógł się zdecydować, czy opuścić miasto czy tez zostać w nim do końca. Namówiony przez Żukowa został. Fakt ten miał wielki wpływ na morale obrońców. Autor dużo miejsca poświęca walce wywiadów. To wywiad zapewnił Stalina, że Japonia nie uderzy na ZSRR, dzięki temu Stalin mógł rozkazać przerzucić ponad 1 mln żołnierzy z Azji na front. To wsparcie pozwoliło na ocalenie miasta, a także na kontrofensywę która odrzuciła Niemców od Moskwy.

Autor słusznie podkreśla wagę tej bitwy, gdyż klęska pod Moskwą obaliła mit niezwyciężoności armii niemieckiej. Reasumując dzieło wybitne, w ciekawy sposób opisujące polityczno-obyczajowy klimat otaczający walki o Moskwę. Autor w ciekawy sposób opisuje zachowanie nie tylko przywódców państw uczestniczących w wojnie, ale także zwykłych ludzi których ta wojna dotknęła najbardziej. Polecam wszystkim którzy interesują się tematyką II wojny światowej. Książka ta w bardzo interesujący sposób poprowadzi czytelnika zarówno przez pola walk, jak i przez meandry polityki, która jak zawsze towarzyszy wszelkim konfliktom.

Ireneusz Piątek

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Ozar · dnia 08.07.2013 22:39 · Czytań: 1579 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 2
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Krystyna Habrat dnia 30.10.2013 19:42
Nie ma tu żadnego komentarza, więc ja się postaram, choć na wojnach się nie znam.
Jak z recenzji widać książka zasługuje na przeczytanie. Recenzja ładnie wychwytuje to, co w niej najwartościowsze. Przedstawia tematykę na tyle interesująco, by zaciekawić, ale nie zastąpić książki. Zwraca uwagę, że fabuła dotyczy nie tylko wielkich dowódców, ale i szarych ludzi. Że jest dobrze oddany klimat polityczno-obyczajowy. Jest okazja spojrzenia z bliska tym, których nazwiska dotąd przerażają.
Zakończę hasłem mojej świetnej profesorki od historii z liceum: no chłopcy, cieszcie się, bo dziś będzie o wojnie. Punickiej, kozackiej, szwedzkiej... My dziewczęta nie pojmowałyśmy, jak można taki temat lubić, ale już wtedy chyba wiedziałyśmy, że wiedzieć o świecie trzeba jak najwięcej.
Ile ta książka ma stron?
Jeszcze jedno: czy autor książki o nazwisku wskazującym na jego obywatelstwo jest wystarczająco obiektywny?
EwaEdyta dnia 02.02.2014 11:18 Ocena: Dobre
:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:80
Najnowszy:wrodinam