łkamgina - ks-hp
Poezja » Wiersze » łkamgina
A A A

Obnażam się. Wyjęty z klatki jak nowa Ewa, w gorejące ciernie nocy.
Gorsza część mnie - sześć i pół żebra, jabłczywe serce nadgryzione
do pestek. Było gorzko, póki nie wyciągnął. Rozwietrzył paroksyzmy
w swąd sadonizmów. Nie wiem, jak to jest czuć język Boga w sobie -

zawsze jedynie wizje, niesmak. Uśmiech, pozostałość po rozciąganiu
czaszki w próbie ukojenia świadomości. Wąż wodzi na podroszenie;
zrzuca skórę i zaraz przyobrasta w kolejną. Penetruje jamy. Zacieram
ból przyjemnością; będzie trzeba wyssać jad, aż język zdrętwieje.

Zrealizować dotyk do dna palców. Migotanie, głęboka czerń przełyku.
Zgasły latarnie, świt zapala morską. Potrzebuję jedynie dotrzeć do
miejsca, gdzie zasnę z tym prawdziwym bólem na podgardlu. Z myślą,

że pewne odległości rosną tylko ze słów lub ich braku.

 

 

____________________
cykl: szklane bomy

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ks-hp · dnia 24.07.2013 12:17 · Czytań: 943 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 17
Komentarze
al-szamanka dnia 24.07.2013 12:44 Ocena: Świetne!
Niesamowity wiersz.
Nieprawdopodobne metafory - czuje się w nich potęgę tysiącleci i archetypów.
Niepokoi.

Cytat:
pewne od­le­gło­ści rosną tylko ze słów lub ich braku

mniam :)

Pozdrawiam :)
Usunięty dnia 24.07.2013 13:06 Ocena: Świetne!
Rzeczywiście, ostatni wers najlepszy, uniwersalny. Całość, jak to zwykle u Ciebie, niezwykła. Gratuluję i pozdrawiam:)
Zola111 dnia 24.07.2013 14:37 Ocena: Świetne!
Ależ to piękne! W zachwycie zaproponuję jednak, co niżej:

Cytat:
Wy­ję­ty z klat­ki jak nowa Ewa, w go­re­ją­ce cier­nie nocy.


- bez przecinka po Ewie,

Cytat:
ja­bł­czy­we serce nad­gry­zio­ne


- ... jabłczywie nadgryzione serce
do pestek.

Nie jestem pewna, czy Cię przekonam. Chciałabym, bo "jabłczywie" jest szersze... Ok. Myślę, że się rozumiemy. Pozdrawiam,

z.

Ps. Nie podoba mi się tytuł. Urobiłabym od łacińskiej nazwy mgły coś na wzór "angina pectoris".
ks-hp dnia 24.07.2013 17:26
Szamanko, Wiktorio - pięknie dziękuję za odwiedziny i dobre słowo. Pozdrawiam!

Zolciu - jak zwykle, masz rację. Usuwam przecinek. Co do 'jabłczywego' - rozumiem, o co chodzi. Połączone 'jabłko' z 'robaczywym' i nie wiem, czy po dodaniu 'i' nie odbiegnę zbyt daleko od tego znaczenia, które chciałem osiągnąć. Jeszcze do zastanowienia... ale bardzo dziękuję za wnikliwą analizę i wyłapanie niuansów.
A - tytuł. 'Łkam', a do tego 'angina' się wplata jako choroba nie tyle atakująca gardło jako narząd układu pokarmowego, a bardziej jako narząd mowy. Nad tytułem to trzeba by jeszcze podebatować, bo przyznam szczerze, że nie byłem go pewien od samego początku.
Pozdrawiam!
Zachary Ann dnia 24.07.2013 19:35
ks-hp napisał/a:
ytułem to trzeba by jeszcze podebatować, bo przyznam szczerze, że nie byłem go pewien od samego początku.


sam pomysł połączenia fajny, ale jakoś w takiej formie brzmi dziwnie.

Cytat:
Roz­wie­trzył pa­rok­sy­zmy w swąd sa­do­ni­zmów.


Brzmi dla mnie trochę sztucznie. Nie mówię, że źle, tylko jakoś dziwnie. A tak z innej beczki, co to jest sadonizm? Kto pyta nie błądzi.


Pozdrawiam,
Ann.
ks-hp dnia 24.07.2013 20:27
Sadonizm to kolejny z moich słowotworów, stąd nie dziw, że nie znasz. Ma się kojarzyć z sadyzmem, sodomią, a i nawiązanie jest do angielskiego 'sad'.
Pozdrawiam.
Zola111 dnia 24.07.2013 20:39 Ocena: Świetne!
Ale mnie chodziło z tym "jabczywie" o skojarzenie: serce - jabłko - łapczywie.

Skoro jednak mnie nie zrozumiałeś, to znaczy, że ma być po twojemu.

:)

z.
ks-hp dnia 24.07.2013 20:41
Łapczywie też jest bardzo dobrym, nowym znaczeniem. Zolu, jak mówię - pomyślę jeszcze, jak by to rozwiązać. ;)
Pozdrawiam!
marukja dnia 24.07.2013 20:42
Witaj,
tytuł bardzo mi się podoba, intryguje, fajna gra skojarzeń. Tak samo jak wspomniany sadonizm. W życiu nie wpadłabym, że to od ang. sad. Kapitalnie to wymyśliłeś, brzmi bardzo naturalnie, jakby słowo istaniało od zawsze :)
Co do samego wiersza, to jak dla mnie przerost formy nad treścią. Za bardzo przekombinowany, tak jak Zachary myślę, że niektóre momenty brzmią po prostu sztucznie, zniechęcają, zabierają lekkość i gładkość. Jak np. tutaj:
Cytat:
Uśmiech, po­zo­sta­łość po roz­cią­ga­niu
czasz­ki w pró­bie uko­je­nia świa­do­mo­ści. Wąż uwo­dzi na pod­ro­sze­nie;

Urzekł mnie za to wers
Cytat:
Zre­ali­zo­wać dotyk do dna pal­ców. Mi­go­ta­nie, głę­bo­ka czerń prze­ły­ku.


Całość odbieram jako ciekawą, trochę medyczną wariację na znany temat. Może ciut za mało liryczną, jak na wiersz, jak dla mnie.
Pozdrawiam :)
Zachary Ann dnia 24.07.2013 20:52
Wiem, że słowotwórstwo jest w tobie tak, że o ho ho, ale nie sądzisz może, że taki twór jak sadonizm jest lekko przepompowany - w sensie, że, kurde, trzeba być tobą żeby załapać? (chodzi o trzy "wytłumaczenia", które podałeś)
Miladora dnia 25.07.2013 12:31
"Jabłczywe serce nadgryzione do pestek" - nie zmieniałabym tego, Hipku.
Jabłczywe serce niesie w sobie mnóstwo znaczeń, a i rytm tej frazy jest dobry.

"Sadonizmy" także mnie nie rażą.

Przy okazji - uwodzi się czymś, a nie na coś.
Uwodzisz uśmiechem, a podrywasz na super auto. ;)
Czyli - uwodzi podroszeniem.

Natomiast:
- Po­trze­bu­ję je­dy­nie do­trzeć - jest dość niezręczne stylistycznie.
Lepsze byłoby - potrzebuję jedynie dotarcia do miejsca -

A w ogóle - jak zwykle ciekawie grasz na wyobraźni.
Kupiłam to. :)
Zola111 dnia 26.07.2013 00:52 Ocena: Świetne!
Tak czy owak: najsłabszym miejscem wiersza jest tytuł.

Angina lacrimosa? Angina pharynxsis?

Szukaj, badaj, byle nie ten!

:)

z.
Miladora dnia 26.07.2013 12:28
Zola111 napisała:
Szukaj, badaj, byle nie ten!

Popieram. :)))
ks-hp dnia 26.07.2013 17:11
Milu, tę frazę zaczerpnąłem z modlitwy 'Ojcze nasz', jest tam fragment: 'i nie wódź nas na pokuszenie'. Stąd też chciałem nawiązać, a zarazem dodać nowych znaczeń. Czy gdybym zmienił na: 'wodzi na podroszenie' brzmiałoby to lepiej? A to dotarcie też dla mnie niezręczne stylistycznie; może by tak zastąpić słowo 'potrzebuję' innym, typu: 'muszę'?
Co do tytułu - intensywnie myślę. Dziękuję Wam obydwu za pomoc!
Miladora dnia 27.07.2013 03:26
ks-hp napisał/a:
'i nie wódź nas na pokuszenie'. Stąd też chciałem nawiązać, a zarazem dodać nowych znaczeń.

Wodzenie a uwiedzenie to dwa bardzo różne słowa, Hipciu. :)
W tej konfiguracji nie dajesz szansy czytelnikowi na domyślenie się proweniencji tej frazy.
Gdyby to było - wodzi na podroszenie - to sprawa jest bardziej czytelna.
A tak nie wiadomo, czy celowe, czy też błędne gramatycznie.
Ja bym w tym przypadku zastosowała kursywę, skoro to w jakimś sensie zniekształcony cytat.
Bo kursywa mówi, że zabieg jest świadomy.

Miłego :)
ks-hp dnia 27.07.2013 09:19
E tam, nie lubię kursywy. :D Zmieniam więc na tę drugą, zbliżoną wersję. :) Pozdrawiam!
Borek707 dnia 29.07.2013 09:34 Ocena: Świetne!
Sadonizmy czuję pod skórą, równie dobrze budzą z kojarzenia z sadem jak i markizem de Sade, sadyzmem, całą seksualną otoczką, która bardzo często stanowi jedną z płaszczyzn interpretacyjnych w Twoich wierszach, Krystianie. Nasycasz wersy wieloma znaczeniami, wiersz jest zawieszony pomiędzy jedną interpretacją, a drugą, jest jak "Gra w klasy" Julio Cortazara, jego konstrukcja jest wyrafinowana, przemyślana, niemalże mistrzowska. I wybacz, że ja o tym erotyzmie ciągle, ale on tutaj jest czymś w rodzaju krwiobiegu, tętni, bije podskórnie z pozoru niewidoczny. Nie trzeba być wcale Tobą, żeby załapać te wszystkie neologizmy, trochę obycia z literaturą piękną i uważne spojrzenie w zupełności wystarczy. Idealna proporcja między formą a treścią. Tyle przestrzeni zostawiasz dla czytelnika, dajesz mu tyle drogowskazów, przecznic i sprawiasz, że każda wybrana przez niego droga będzie obfitowała w piękno, że na każdej zastanie dojrzałe owoce, czekające tylko po to, aby je zerwać. Jestem urzeczony.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty