Przełamanie - Borek707
Poezja » Wiersze » Przełamanie
A A A
Od autora: Tak, tak, może chodzić o film von Triera ale nie tylko.
I. pochówek
 
Posłałaś mnie przed odwrócone katedry. Drzewa zapalały się
jedne od drugich i usta(jąc) gasły w ziemi; jedno z nich przebrzmiało
bez piskląt w gałęziach, miękiszach, które były kiedyś człowiekiem.
Spirale nikną; wschodzą ku mnie lądy ciężkie od śmierci, jak śnieg 
 
II. wywoływanie
 
tamtej zimy. Uczyniłaś go czarnym. Potem szłaś nad morze; ciało
to wargi, które krzyczą. Przełamując fale, obejmowałaś je źrenicą
jak ramionami; wywijały się. Sójki nie przenikną przez zliszony widnokrąg.
Chwytam oburącz za horyzont z nadzieją, że zawisnę po raz ostatni.
 
III. zwątpienie
 
Rozmawiałaś z Nim, rozprószał natchnienia nad rzęsą, po czym zamieniał je
w trumienne drzewa. Byłem chory i uwięziłaś mnie pod korą; zasadziłem topolę, 
słychać świst przecinanych gałęzi. Wdycham pejzaże do krwi; rozdzielają,
nie pytając o zgodę. Rozwodnione puszcze nie przestają oddychać nad twoją twarzą. 
Szyję pokrywa szron - słowo, którego nie można pokochać.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Borek707 · dnia 05.08.2013 20:28 · Czytań: 999 · Średnia ocena: 4,75 · Komentarzy: 12
Komentarze
Usunięty dnia 05.08.2013 21:08 Ocena: Świetne!
Uwielbiam von Triera, choć akurat "Przełamując fale" nie podobały mi się jakoś oszałamiająco - moje ulubione to Dancer in the Dark, Europa i Dogville. Mam wrażenie, że tu nawiązujesz też do Antychrysta, którego odradził mi mój były chłopak i, sądząc po recenzjach, chyba miał rację. Wiersz, jak u Ciebie, bardzo intrygujący, nie stroniący od zagłębiania się w czarną stronę ludzkiej natury. Podoba mi się szczególnie:

Cytat:
Wdy­cham pej­za­że do krwi

Pozdrawiam serdecznie :)
akacjowa agnes dnia 06.08.2013 11:48 Ocena: Świetne!
Intrygująco-, mącąco-, kąsająco-prześwietny wiersz. Nie wiem, czy istnieją takie słowa, ale tylko one przychodzą mi do głowy, czytając Twoje dzieło. Biję pokłony.
Usunięty dnia 06.08.2013 13:57
Przystanęłam na chwilę i czytałam z głęboką fascynacją. To jeden z takich wierszy, które można drylować bez końca. Piękne obrazowanie, lekkie pióro... zazdroszczę tak subtelnych i zwiewnych treści.
Borek707 dnia 07.08.2013 10:12
gwiazda zrodlana
Mam odmienne zdanie, Trier rozkłada widza na kawałki w "Przełamując fale", jest tam tyle nawiązać do biblii, pięknej symboliki, że cała historia nabiera miejscami charakteru przypowieści, obraz Larsa mimo tego, że jest inny, niezwykle oryginalny przekazuje wiele uniwersalnych prawd; i to w jaki oszałamiający sposób. Najbardziej mnie poruszył z tej całej trylogii kobiecej. Oj nie czytaj recenzji Antychrysta, są podzielone jak Morze Czerwone. Obejrzyj, bo naprawdę warto, tyle z tego (szokującego) seansu można wynieść, pozostawia niezatarte wrażenie, to podróż do pierwotnej podstawy naszego istnienia. Dziękuję za wizytę i komentarz.

akacjowa agnes
Dziękuję za pokłony, chociaż nie jestem pewien czy to we właściwym czasie, jeszcze za wcześnie na takie rzeczy jeśli w ogóle ;D; jeśli materiał jest dobrej jakości to duże prawdopodobieństwo, że rzeźba wyjdzie udana. Pozdrawiam serdecznie.

Slovia
Bardzo się ucieszyłem z Twojej opinii, jest bardzo budująca :). Dzięki za przemiłą wizytę i pozdrawiam.
akacjowa agnes dnia 07.08.2013 10:18 Ocena: Świetne!
Oj, znam osobiście takich, którzy z najlepszego materiału potrafili zrobić badziewie :)
Zola111 dnia 10.08.2013 02:30 Ocena: Świetne!
Borku,

zrezygnowałabym z interpunkcji.
Po drugie - zrezygnowałabym z uatrakcyjniaczy.

usta,

świt,

- niosą wystarczająco wiele treści. Nie trzeba tego rozpościerać na dwuznaczności.

Wiersz jest wartościowy. Pomijam intertekstualność, bo nie obejrzałam filmu. Traktuję go jako osobny, autonomiczny tekst i odchodzę usatysfakcjonowana lekturą (bez udziwniaczy).

Mimo wyrażonych uwag odbieram tekst jako piękny i godny najwyższej oceny.

Serdeczności,

z.
Borek707 dnia 21.08.2013 10:55
Zolu,

dobrze, co do uatrakcyjniaczy to jeszcze mogę się zgodzić, ale dlaczegóż to bez interpunkcji? Zamieniłem sobie wiersz tak na boku na ten bez wszystkich znaków interpunkcyjnych i moje oko się w nim gubi, nie ma przystanków tam gdzie powinny być, wszystko zlewa się w jednorodną całość, a pewnych miejscach trzeba przystawać, tak mi się przynajmniej wydaję. Dziękuję za wizytę, Zolu i za najwyższą ocenę. Twoje zdanie bardzo wiele dla mnie znaczy. Pozdrawiam serdecznie :)
Elbereth dnia 22.01.2014 18:47 Ocena: Bardzo dobre
Urzekła mnie Twoja poezja.Nie jest tym, z czym zwykło się ją łączyć dawniej - ze swoistą ulotnością, lekkością, melodyjnością. Tu z tych określeń mogę wydobyć jedynie - "ością". Taką kłującą i przeszkadzającą w przełykaniu. Dajesz duże pole do popisu jeśli chodzi o interpretację, czuć również fizjologiczną ciężkość fraz i to mi się podoba ;) (Odnoszę się tutaj do ogółu Twojej twórczości na portalu). Z tego konkretnego wiersza - intrygują nawiasy i zawarte w nich dopowiedzenia, co tym bardziej pozwala na wieloznaczną interpretację. Fragmenty, które najbardziej mnie dotknęły:

Cytat:
Drze­wa za­pa­la­ły się
jedne od dru­gich i usta(jąc) gasły w ziemi



Cytat:
Wdy­cham pej­za­że do krwi


Pozdrawiam :)
Borek707 dnia 22.01.2014 22:35
Elbereth
Naprawdę czyta się mnie aż tak ciężko? Staram się, żeby to, co czytane lekko przechodziło przez konkretne aparaty poznawcze jakie uruchamiamy w okresie czytania, żeby przynajmniej plan dosłowny nie był tak trudny do przełknięcia, chodzi mi o sformułowania w miarę naturalne, ale różnie z tym bywa, ciągle uczę się prostoty ale daleka droga przede mną. Dzięki za wizytę i dobre słowo, pozdrawiam.
Miladora dnia 22.01.2014 23:10
Borek707 napisał:
ciągle uczę się prostoty ale daleka droga przede mną.

Oj, daleka. ;)
Ale właściwie po co się uczysz, skoro to, co piszesz ma sens i klimat, chociaż sens trzeba wyłuskiwać jak ziarna ze słonecznika.
Gęsto od znaczeń i obrazów. Wiersz przypomina pejzaż w tonacji czerni, bieli i szarości.
Mnie przypomniał niektóre kadry z filmu "Czarna suknia" - zamglone, śnieżne połacie z ciemnymi sylwetkami drzew na drugim planie. To w takiej pustce jeden z Algonkinów czekał na pojawienie się władczyni Manitu - śmierci...
Masz podobny klimat - "pochówek" jak coś, co się skończyło, "wywoływanie" niczym powrót do kiedyś i "zwątpienie", czy w ogóle coś jeszcze, w tym i bohater, istnieje.

A na marginesie, skoro już zmusiłeś mnie do myślenia i zaraziłeś niepokojem:
Cytat:
ciało to wargi(,) które krzy­czą.


Cytat:
Prze­ła­mu­jąc fale(,) obej­mo­wa­łaś je źre­ni­cą


Cytat:
roz­pru­szał na­tchnie­nia

- rozprószał -

Cytat:
nad rzęsą(,) po czym za­mie­niał je


Cytat:
roz­dzie­la­ją(,)
nie py­ta­jąc o zgodę.


Cytat:
roz­dzie­la­ją /pusz­cze od­dy­cha­ją

Rym.

Cytat:
od­dy­cha­ją nad twoją twa­rzą(,)
szyję po­kry­wa szron


Jak już interpunkcja, to pełna. Zresztą, moim zdaniem, powinna być.
Natomiast wiersz jest tak bogaty, że zrezygnowałabym z tych dwóch słów w nawiasach.
Wybierz najlepsze ze znaczeń i zastosuj.

Przywędrowałam za ostatnim komentującym, ale opłacało się.

Miłego :)
Borek707 dnia 22.01.2014 23:21
Miladora
Dziękuję za pozytywną recenzję i cenne dla mnie uwagi techniczne, rymu już nie ma, przecinki pododawane, co do pierwszego nawiasu to się jeszcze nie zdecydowałem, teraz staram się bogacić mniej, ale nie ukrywam, że lubię ten zabieg, kocham ornamenty i nic na to nie poradzę, chociaż mam świadomość, że trzeba je stosować z głową. Rad jestem, że się opłacało, wiele dla mnie znaczy Twoja opinia. Zaglądaj częściej, proszę. Dajesz mi nadzieję, że idę we właściwym kierunku :) Pozdrawiam serdecznie.
Miladora dnia 22.01.2014 23:44
A teraz masz "rozdzielają/nie przestają". ;)
Poszukaj na spokojnie, aż odpowiednie słowo wskoczy na swoje miejsce.
Tu słychać ten rym, ponieważ masz dodatkowo "nie pytając".
Ale znajdziesz - zawsze tak jest po pewnym czasie.

Serdecznie :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty