Chłystkowe Perseidy - al-szamanka
Proza » Inne » Chłystkowe Perseidy
A A A

Noce, podczas których Perseidy śmigały po niebie, upodobał sobie Chłystek szczególnie.
W uroczystym skupieniu zasiadał wtedy na swojej ławeczce pod akacją i czekał, i spoglądał, i widział, że im bardziej gasły światła usypiającego Miasta, tym bardziej zapalały się światła na niebie.
Niektóre z nich pojawiały się ponad czarnogranatowym horyzontem jakby wstydliwie i tylko na chwilę. Inne wyskakiwały niespodziewanie z samego środka nieboskłonu i leciały zawadiacko żółtą, panoszącą się smugą - prawie słyszał ich ostrzegawczy syk. Jako dziecko przyjaźnił się ze spadającymi gwiazdami wyjątkowo. Miał wrażenie, że spełniały każde jego życzenie, niekiedy z opóźnieniem, ale jak się potem okazywało, zawsze we właściwym czasie.

Były lata, kiedy zaprzestał życzyć sobie czegokolwiek, gdyż uważał, że los i tak ofiarowuje mu wszystko, co najlepsze. Często nagradza niezasłużenie, rozpieszcza, tak jak wtedy, gdy jako jedyny chłopak w klasie pozyskał przyjaźń oraz najbardziej promienny uśmiech Kasi.
I to właściwie za nic - pomógł jej tylko opędzić się od wściekle ujadającego psa-wagabundy i roztrzęsioną odprowadził do domu. Będąc starszym miał tyle okazji do głaskania miękkich chrap kasztanka z sąsiedztwa, sadzenia drzew, które teraz były już statecznymi olbrzymami, a potem studiowania bez ani jednego, oblanego egzaminu, że zawsze uważał się za szczęśliwca.

Po raz pierwszy wypowiedział życzenie spadającej gwieździe zupełnie machinalnie.
Zobaczył ją którejś nocy na nieco przymglonym, nocnym niebie. Była najwspanialsza. Zostawiała za sobą smugę roztańczonych, świetlistych drobinek, a on spostrzegł w pewnej chwili, że każda z nich wywołuje na jego twarzy coraz to inny uśmiech. Poczuł żal, że oto zbliża się jej koniec i zapragnął, aby wróciła.

Spełniała jego życzenie co roku.
Przylatywała coraz piękniejsza, tak piękna, iż w końcu zaczął podejrzewać, że musiała rozpalać się zawsze od nowa w Wielkim Piecu Julenki. I wtedy, śledząc coraz bardziej karkołomne, niebiańskie wyczyny, zaczął wykrzykiwać w jej kierunku życzenia. Nie były wielkie, nie obciążały zbytnio jej świetlistości. A to potrzebował lepsze buty z filcowymi wkładkami (noce, które spędzał niekiedy na swojej ławeczce potrafiły być chłodne), a to kończył mu się nieskazitelnie biały papier, ten specjalny do spisywania prawd Mędrca. Innym razem miał po prostu apetyt na dorodne winogrona, albo porządny kawałek tortu. Gwiazda spełniała bez szemrania wszystko, o co poprosił, lecz pomimo swojej wzrastającej piękności czegoś wyraźnie jej brakowało, a świetlne zygzaki, które pozostawiała na niebie, coraz bardziej przypominały znaki zapytania.

Dlatego którejś nocy postanowił Chłystek dać jej prawdziwe zadanie. Wiedział co prawda, że ją straci, gdyż życzenie przerastało siły wszystkich spadających gwiazd razem wziętych, ale zdawał sobie jednocześnie sprawę, że w ten sposób nada sens jej istnieniu.
I gdy pojawiła się w gorączkowych, niecierpliwych rozbłyskach tuż nad jego głową, wyciągnął ku niej ręce i łamiącym się głosem szepnął, aby choć na chwilę uczyniła wszystkich ludzi szczęśliwymi.
W tej samej chwili powietrze ugięło się pod ciężarem wszechobecnej słodyczy, a ogromny, ciepły wicher powalił prawie Chłystka na ziemię. A gdy zrozumiał, że było to tylko wspólne westchnienie ulgi miliardów ludzkich istnień, jego gwiazda rozpadała się powoli w najbardziej roziskrzone łzy radości, jakie kiedykolwiek w życiu zobaczył.

Nie stracił jej.
Pozostała na zawsze we wspomnieniach milionów. Wspomnienia żyją.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
al-szamanka · dnia 24.08.2013 20:08 · Czytań: 681 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 19
Komentarze
Wiolin dnia 25.08.2013 10:07
Witaj Al. No - i ja takiej gwiazdy szukam.....Wiesz Al - Ty musisz być niesamowicie pozytywną osobą. W Twoich opowiadaniach nie ma przemocy, zawiści, nienawiści. Z Twoich utworów zawsze wypływa ciepło, życzliwość, dobro. Tak mało jest nas takich....Zawsze z wielkim zainteresowaniem przyglądam się życiu Chłystka. Pozdrawiam serdecznie.
puma81 dnia 25.08.2013 10:23 Ocena: Świetne!
Tak, nasza szamanka to właśnie taka gwiazdeczka upiększająca swoim "byciem" wszystko wokół.
Wiele razy wypowiadałam życzenia wpatrując się w ciemne niebo i zawsze była to magiczna chwila, gdyż wierzyłam, że właśnie te pragnienia znajdą odbicie w rzeczywistości. Uwielbiam spadające gwiazdy...
Cytat:
Wspo­mnie­nia żyją
razem z nami.
Pozdrawia serdecznie:)
Figiel dnia 25.08.2013 11:57
Dobra dusza z Chłystka:) Jak zwykle zauroczył. Tak sobie myślałam o Chłystkowej naturze, bo bardzo wpisuje się w moje klimaty. I chyba już zawsze moje ulubione akwarele, ulubionego zresztą artysty będą mi się kojarzyły z Chłystkiem i na odwrót. Widzę podobny klimat:
http://www.twardoch.art.pl/gallery/XIV-48.html
http://www.twardoch.art.pl/gallery/2010-36.html

i myślę, że tak wygląda pisanie o nim

http://www.twardoch.art.pl/gallery/2010-30.html

Pozdrawiam:)
al-szamanka dnia 25.08.2013 19:41
Aż nie wiem co powiedzieć.
W każdym bądź razie niezmiernie się cieszę, że tak pozytywnie odbieracie poczciwinę Chłystka.
Wiolinie, Pumo, Figielku, dziękuję i kłaniam się wdzięcznie :)
Jack the Nipper dnia 28.08.2013 21:33
Bardzo ładnie. Ale ja nie wiem czy jestem zadowolony. Bo w zasadzie jestem, że sie tak ładnie, pozytywnie skończyło. Ale i nie jestem, gdyż wyczekiwałem jakiegoś zupełnie zaskakującego zakończenia. I znowu jestem zadowolony, bo to najbardziej oczywiste, happyendowe zakończenie jest zaskakujące - zaskakujące swoim brakiem zaskoczenia. Ale z drugiej strony - ponoć (a może nie ponoć, bo to prawda najprawdziwsza), najbardziej bolą te wspomnienia miłe, coś pieknego co się zdarzyło i chocby nie wiem co robić, pewnie już nie wroci, a nie te złe, które wypieramy i robimy wszystko by nie wróciły.
al-szamanka dnia 29.08.2013 13:19
Ludzie są różni, Jack. Miłe wspomnienia nigdy mnie nie bolały, wiem, że piękne zdarzenia nie wrócą, ale staram się je dopełniać na każdym kroku i wszystko jest w porządku.
A że Chłystek ma takie samo nastawienie do życia jak i ja, więc wszystko co złe zapomina natychmiast.
Dziękuję za komentarz :)
bosski_diabel dnia 30.08.2013 22:03 Ocena: Świetne!
poczytuję i Chłystek wciąga :) szanujmy wspomnienia bo warto je mieć jak śpiewali Dwaj Starsi Panowie
al-szamanka dnia 31.08.2013 17:44
A ja dopowiem, szanujmy, ale tylko te dobre, złymi nie potrzeba sobie zawracać głowy. ;)
Dziękuję, Bosski, za Twoją obecność pod moim tekstem, pozdrawiam :)
maarynarz dnia 07.09.2013 01:11
Chłystkowanie weszło mi w obwodowy układ nerwowy i - jako z natury rzeczy uzależniające, może nieco umysł przytłumiło, ale nie na tyle, żeby nie upomnieć się o Kasię, która tak szybko zaistniała, jak zniknęła z annałów opowieści szamańskiej. Upatruję w tym perseidowych zwodzeń, albo podstępu autora :)
A więc czekam na dalsze opowieści :)

Pozdrawiam.
al-szamanka dnia 07.09.2013 10:26
O nie, żadne perseidowe zwodzenia, Maarynarzu :)
Tym bardziej, że naprawdę nie przypominam sobie abym pisała o Kasi :)
Ale cieszę się, że chłystkowanie weszło Ci w układ nerwowy ;)

Pozdrawiam ponocnodyżurnie :)
maarynarz dnia 07.09.2013 22:52
Oj, a ja cytuję: "najbardziej promienny uśmiech Kasi" - a uczepiłem się, bo jakoś mi pasuje Kasia do Chłystka :) Tak jakoś, nie żeby na siłę, ale przylega i tyle...

Pozdrawiam.
al-szamanka dnia 08.09.2013 07:32
Ojej, rzeczywiście :) Nie zwróciłam na to uwagi, chyba dlatego, że jest to przelotne, chłystkowe wspomnienie, nie moje ;)
Pomysł jednak dobry, może kiedyś rozszerzę wspomnienia właśnie o Kasię :) :) :)
Usunięty dnia 16.12.2013 14:47 Ocena: Bardzo dobre
Bardzo łagodnie i kojąco. Mój system odpornościowy pewnie nie przeżyłby dłuższej przygody z pięknem, ale Twoje krótkie formy dają mi pewność, że nie przepalę sobie żadnego złącza.

Ale oczywiście najbardziej lubię tu wpadać za względu na doskonałe piórko i płynność.

Cytat:
A gdy zro­zu­miał, że było to tylko wspól­ne wes­tchnie­nie ulgi mi­liar­dów ludz­kich ist­nień, jego gwiaz­da roz­pa­da­ła się po­wo­li

jego gwiazda zaczęła rozpadać się powoli; wydaje mi się, że bardziej pasuje w tym kontekście

Cytat:
jej praw­dzi­we za­da­nie. Wie­dział co praw­da, że stra­ci, gdyż ży­cze­nie prze­ra­sta­ło siły wszyst­kich spa­da­ją­cych gwiazd razem wzię­tych, ale zda­wał sobie jed­no­cze­śnie spra­wę, że w ten spo­sób nada sens jej ist­nie­niu. I gdy po­ja­wi­ła się w go­rącz­ko­wych, nie­cier­pli­wych roz­bły­skach tuż nad jego głową, wy­cią­gnął ku niej ręce


Cytat:
Dla­te­go któ­rejś nocy po­sta­no­wił Chły­stek dać jej praw­dzi­we za­da­nie.

którejś nocy Chłystek postanowił - chyba tak bym napisała

Cytat:
Zo­ba­czył ją któ­rejś nocy na nieco przy­mglo­nym, noc­nym nie­bie. Była naj­wspa­nial­sza. Zo­sta­wia­ła za sobą smugę roz­tań­czo­nych, świe­tli­stych dro­bi­nek, a on spo­strzegł w pew­nej chwi­li, że każda z nich wy­wo­łu­je na jego twa­rzy coraz to inny uśmiech. Po­czuł żal, że
Dobra Cobra dnia 16.12.2013 15:02 Ocena: Bardzo dobre
al-szamanka potrafi tak pięknie pisać… My, ludzie 21. wieku dusimy sie pięknem zawartym w jej Prozie, przez duże P pisanej… Zbyt dużo tlenu na raz… ;-)

Ukłony

Dobra Cobra
al-szamanka dnia 16.12.2013 17:39
Czy rzeczywiście? Wiem, że papierosiarze duszą się nadmiarem świeżego powietrza. Przynajmniej widziałam coś takiego w jakimś filmie, oczywiście amerykańskim i sci-fi :)
Dzięki za dobre słowo, DoCO.

Pozdrawiam :)
maak dnia 18.08.2016 13:40
Ja też zasiadam na ławeczce i śledzę gwiazdy. Te spadające i te wirujące wokół mojej głowy. Róznica jest taka, że nie pod akacją, a nad oczkiem. Hmm, nigdy nie pomyślałem o szczęściu dla miliardów ludzi. I kto tu jest chłystek? :)

Pozdrawiam

Maak
al-szamanka dnia 23.08.2016 21:59
Powiem w tajemnicy, że tylko mój Chłystek myśli o szczęściu dla miliardów ludzi, taki z niego wyjątkowy chłystek ;)
Przyjemnego śledzenia nad oczkiem.
Pozdrawiam :)
Nalka31 dnia 23.08.2016 22:26
Wspomnienia mają to do siebie, że zostają z nami na zawsze. Marzenia zostają z nami do czasu aż się spełnią. Wtedy można powiedzieć, zrobiło się błogo. A im mniej samolubne, tym więcej szczęścia dają. Uroczy ten Chłystek.

Serdecznie Al.
al-szamanka dnia 25.08.2016 20:52
Ach, jak bardzo się cieszę, Nalko, że uważasz Chłystka za uroczego... bo ja też bardzo go lubię.
Pozdrawiam i dziękuję :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty