Linia nr. 5 - rektus
Dramat » Scenariusze » Linia nr. 5
A A A
Od autora: Zabrakło mi aktorów i motywacji, żeby to nakręcić.

Scenariusz,- Linia nr. 5 

 

 

 „Societas Schizofrenicas, czyli popołudnie wrześniowej soboty”

 

 

 

 

 

...popołudnie w mieście.

 

 

 

 

 

Chłopak- Wiek ok. 22 lat. Ubrany w czarne sztruksy, kurtkę wiosenną. Okulary.

 

Żebrak z harmonijką ustną- wiek około 55 lat, ma na sobie łachmany.

 

Motorniczy- wiek około 33 lat, ubrany w mundur motorniczego, broda.

 

Skrzypek- wiek około 45 lat, ubrany w stary sfatygowany smoking i tak samo sfatygowane           

                buty z czarnej skóry. Na nosie ma okulary przeciwsłoneczne, na dłoniach

                czarne rękawiczki z obciętymi palcami.

 

Ludzie w tramwaju- ilość około 20. (około 10 kobiet w wieku od 25- 60 lat, i około 10 mężczyzn

                                 w tym samym wieku)

 

Kobieta która trąca skrzypka- wiek około 50 lat, wysoka, zadbana, dobrze ubrana, waga około 85 kg.

 

Kobieta, która uśmiecha się do chłopaka- wiek około 45 lat, hebanowa skóra, wielki kapelusz

                                                                 na głowie.

Czterech raperów w smokingach- wiek około 25- 30 lat

 

Widownia w filharmonii- wiek ogólnie zróżnicowany, dobrze ubrani (marynarki, itp.)

 

Tramwaj czerwony z numerem 5- stary typ

 

Mały cygan- lat około 12, dres, na ręku i torsie złoty łańcuch.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-1-

(Scena 1)

 

Ujęcie 1

Plener. Plan z pół zbliżenia, przechodzi w pełny.

(Widzimy stojący tramwaj (nr. 5)  na przystanku, kamera wolno odsuwa się od kół, zaczyna od wysokości kolan pasażerów, kończy na obrazie pełnego tramwaju. Pasażerowie wsiadają jest ich około 20.)

 

Ujęcie 2

(Detal twarzy ”oczy” motorniczego widziany w odbiciu lusterka. Na planie drugim zarysowane miasto. )

 

Ujęcie 3. (plan w detalu)

Motorniczy niecierpliwie przebiera palcami po guziczkach od zamykania drzwi,

 

Ujęcie 4

Plan ogólny wnętrza tramwaju.

(Teraz widzimy w lusterku pasażerów tramwaju. W tle muzycznym lekko rysująca się melodia allegretto Beethoven’ a)

Pasażerowie nie zajmują miejsc siedzących zanim tramwaj nie ruszy, gdy tramwaj rusza spoglądają na siebie wykonując pionowe kiwnięcia głową na znak zgody przy siadaniu.

 

Ujęcie 5  (Plan ogólny)

(widzimy odjeżdżający tramwaj, kamera patrzy w kierunku jazdy, ciągle słyszymy allegretto)

 

(Scena  2)

 

Ujęcie 6

(Wnętrze filharmonii Narodowej.)

(kamera sunie za mężczyzną we fraku)

Mężczyzna wchodzi na scenę z za kulisów. Na scenie czekają na niego trzej mężczyźni, również we frakach ( fraki mają uszyte inaczej niż typowy frak, spodnie są zbyt nisko opuszczone w kroku ) na powitanie unoszą ostentacyjnie ręce do góry. W tym momencie jeden z nich stojący przy adapterze wygrywa z niego serię dźwięków „skrecze”.

 

Ujęcie 7

(Wnętrze filharmonii Narodowej.)

Kamera robi panoramę widowni.

W tym momencie  allegretto przemienia się automatycznie w zgrabne bity.

 

Ujęcie 8

(Wnętrze filharmonii Narodowej.)

Zbliżenie nieogolonej twarzy jednego z mężczyzn na scenie.

Robi on wielkie oczy do publiczności, przykłada mikrofon do twarzy i zaczyna rymować. Rymuje na wysokim poziomie, co chwile słyszymy zachwyt widowni w postaci ochchnięć.

 

Ujęcie 9

(Wnętrze filharmonii Narodowej.)

Widzimy w planie ogólnym jak mężczyźni we frakach bardzo dostojnie gestykulują, układając wzajemnie rymy do wyrzucanych zdań, wykonują ruchy taneczne niczym „pracownicy ministerstwa dziwnych kroków, Latającego Cyrku Monthy Pythona” ciągle słyszymy skrecze.

 

 

 

-2-

 

Ujęcie 10

(Wnętrze filharmonii Narodowej.) Plan z punktu widzenia widza.

Kamera pokazuje scenę tuż ponad głowami widzów, jeden z nich (nasz główny bohater, chłopak) wstaje, przeprasza okolicznych słuchaczy i kieruje się do wyjścia, kamera rejestruje jeszcze przez chwilę poczynania na scenie, po czym spanikowana patrzy za chłopcem.

 

 

(Scena 3)

 

Ujęcie 11 Plener.

(Drzwi frontowe filharmonii, wyjście)

Kamera robiąc panoramę, obserwuje wychodzącego chłopaka.

Chłopak zniesmaczony, wyciąga papierosa i odpala go.

 

Ujęcie 12

(Zbliżenie zaciągającego się dymem chłopaka)

 

Ujęcie 13

Plener. Plan ogólny. Ponowna panorama idącego chłopaka.

Widzimy chłopaka który dopala papierosa. W perspektywie zauważamy kiosk przy którym siedzi człowiek z harmonijką, na wskroś jest linia tramwajowa.

 

Ujęcie 14

Plener przy kiosku. Plan pół zbliżenie chłopaka, który kupuje gazetę, w tym czasie kończy papierosa i wyrzuca go, po czym odwraca się i potykając się...

 

Ujęcie 15  (plan pełny z za pleców żebraka) w tle kiosk.

 

Chłopak potyka się o nogę żebraka, Przegląda mechanicznie gazetę stąd nie widzi nogi żebraka. Żebrak ogrzewa oddechem harmonijkę ustną. Chłopak niestety nie mówi przepraszam (klnie pod nosem) natomiast żebrak zabiera nogę i robi wystraszoną minę taką jakby sam chciał powiedzieć przepraszam. Chłopak zatrzymuje się na chwilę ale jest już za późno by przepraszać,- żebrak zaczął grać. Chłopiec odwraca się w stronę ulicy...

 

Ujęcie 16

(plener, plan pełny, przejście dla pieszych obok kiosku)

...Chłopak zauważa nadjeżdżający tramwaj (nr. 5), podchodzi szybkim krokiem do przejścia dla pieszych.

 

Ujęcie 17

(Plener, widzimy plecy chłopca w planie w pół zbliżeniu, plus słupek sygnalizacyjny na planie drugim)

Zniecierpliwiony czeka na zmianę świateł by przejść przez jezdnię. Tramwaj dojeżdża do przystanku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-3-

(Scena 4)

 

Ujęcie 18

(wnętrze tramwaju nr. 5)

Szerokokątne ujęcia w energicznych ruchach kamerą, żadnych cięć, całość zgrana za jednym podejściem.

(dokładnie obserwujemy z punktu widzenie pasażera tramwaju jak chłopiec wbiega do środka, zaraz za nim  zamykają się drzwi. Jedna ze starszych kobiet uśmiecha się doń dając do zrozumienia by ten przysunął się bliżej i złapał poręcz siedzenia. Chłopak odwzajemnia uśmiech i stanowczym ruchem łapie się zaproponowanego mu uchwytu,- tramwaj rusza. Chłopak rozgląda się po wnętrzu tramwaju.

Pasażerowie robią słodkie miny. Jedna z kobiet puszcza do chłopca oczko.)

 

(Scena 4 bis)

 

Ujęcie 19

(Plener. Plan ogólny.)

Przystanek tramwajowy,- stoi na nim człowiek skąpo ubrany, na nosie ma porysowane okulary przeciwsłoneczne, w ręku trzyma skrzypce. Zerka na przyjeżdżający tramwaj nr. 5.

 

Ujęcie 20

(wnętrze tramwaju nr. 5) Plan pełny, szerokokątne ujęcia w energicznych ruchach kamerą,  całość zgrana za jednym podejściem.

 

Skrzypek kulejąc stawia nogę na stopniu, z wysiłkiem wsiada. Łapiąc się stopą zdrowej nogi za rurkę w tramwaju, chyli czoło, rozpościera ręce w których trzyma skrzypce i smyczek, po czym mówi:

-Dzień dobry Państwu. Państwo pozwolą...

 

(Pasażerowie nie zwracają większej uwagi na skrzypka, zdaje się po ich minach iż znają go dosyć dobrze. W tramwaju jest już około 22 osób,  pomimo wolnych miejsc siedzą tylko ci lepiej ubrani . Wszyscy są jakby do siebie podobni, są młodzi i starzy. Choć jedni lepiej ubrani, inni gorzej to wydają się być jakąś kliką, która ma określone reguły zachowania. Wszyscy mają jakiś taki serdeczny uśmieszek od którego ciarki przechodzą po plecach.)

 

Ujęcie 21

(pół zbliżenie skrzypka. Skrzypek gra.)

Człowiek ze skrzypcami przybiera pozę wirtuoza, zaczyna grać „Second Movement” dziewiątej symfonii Beethoven’ a.

(obserwujemy skrzypka z punktu widzenia chłopca, plus przebitka zachwyconej twarzy chłopca, -gra skrzypka podoba mu się.)

 

Ujęcie 22

(Plan ogólny w tramwaju, szeroki kąt widzenia.)

Obserwujemy przez chwilę ludzi obojętnych na graną muzykę i chłopca który wyjmuje portfel...

 

Ujęcie 23

(Zbliżenie na chłopca który grzebie w portfelu.)

 

Ujęcie 24

(Plan pełny wstającej kobiety, na drugim planie skrzypek) Jazda kamery za kobietą.

Kobieta w wieku około lat 50, wstaje z siedzenia, łapie swoją torbę i energicznym krnąbrnym ruchem zmierza ku drzwiom, idąc potrąca skrzypka, który wytrącony z równowagi gubi się i zaczyna fałszować.

 

-4-

Ujęcie 25

(Plan ogólny pasażerów w tramwaju) Natychmiastowa reakcja tłumu w tramwaju na sfałszowane dźwięki dziewiątej symfonii.

Wszyscy ludzie odwracają się w stronę skrzypka, ich twarze nie są już promienne. Mrużą oczy i patrzą z nienawiścią w twarz skrzypka. Siedmiu pasażerów (cztery kobiety i trzech mężczyzn) sięgają dłońmi do pasa. 

 

Ujęcie 26

(Detal monety w dłoni chłopca)

 

Ujęcie 27

(Detal twarzy zdezorientowanego chłopca) Perspektywa ptasia.

 

Ujecie 28

Widzimy teraz serię sekundowych ujęć w detalu, odpinanych noży od pasów w przeplataniu z ujęciami rozgoryczonych twarzy pasażerów. (W tym czasie, skrzypek jeszcze przez chwilę fałszuje po czym przestaje grać, gdy... )

 

Ujęcie 29

W detalu widzimy przerażoną twarz chłopca,

W tle słyszymy chrzęst łamanych skrzypiec, rzężenie skrzypka i głuche uderzenia dłońmi w plecy człowieka. Perspektywa żabia.

 

Ujęcie 30

(Pół zbliżenie, chłopiec opuszcza wzrok)

 

Ujęcie 31

(W detalu widzimy sekundowe ujęcia chowanych w pochwy noży)

 

Ujęcie 32

(Ciasno wykadrowany w detalu połamany smyczek.)

 

Ujęcie 33 

(Plan pełny w tramwaju)

Widzimy ludzi w tramwaju miotanych gwałtownym hamowaniem, skrzypek nie ma już sił, puszcza się uchwytu i upada, obserwujemy wszystko w zwolnionym tempie.

 

Ujęcie 34

(widzimy z punktu osoby chłopca, twarz motorniczego odbijającą się w lusterku wstecznym)

Motorniczy nie ma zdumionej miny, zachowuje się bardzo naturalnie.

 

Ujęcie 35

(Plan ogólny, szeroki kąt widzenia, kamera bardzo spokojnym ruchem (panorama) rejestruje ludzi). Ludzie w tramwaju na powrót są spokojni, jedni patrzą przez okno, inni zaczynają rozmawiać. Tramwaj zatrzymuje się.

 

Ujęcie 36

Widzimy chłopca z punktu widzenia konającego skrzypka, chłopiec nachyla się. W tym momencie tramwaj już stoi, drzwi otwierają się, część ludzi wysiada.

 

Ujęcie 37

(Plan amerykański, otwierających się drzwi od kokpitu motorniczego i motorniczy)

Motorniczy patrzy na skrzypka, wzdycha.

 

 

-5-

 

Ujęcie 38

(Pół zbliżenie) Chłopiec unosi głowę i przerażony spoglądając na motorniczego mówi:

Ja pierdolę!

 

Ujęcie 39

(pół zbliżenie- motorniczego)

Motorniczy stojąc w drzwiach patrzy na skrzypka i mówi do chłopca:

Ta ! To już piąty grajek w tym tygodniu...

 

Ujęcie 40

(plan amerykański, zdziwienie chłopca. W tle widzimy jak ludzie opuszczają tramwaj, wychodzą wszyscy, jednocześnie słyszymy jak motorniczy mówi:

ja im powtarzam... proszę żeby nie jeździli tą trasą... i co z tego? )

 

 

 

Ujęcie 41

( ujęcie w zbliżeniu twarzy skrzypka)

skrzypek oddaje ostatnie tchnienie, umiera.

(w tle pojawia się muzyka, „babie lato” Kaliber 44, muzyka jest ściszona póki motorniczy nie powie swojej kwestii do końca.)

 

Ujęcie 42

(Widzimy w zbliżeniu twarz motorniczego)

Motorniczy mówi:

No...a oni wolą to...

 

 

Ujęcie 43

(ponownie skrzypek w planie pełnym a nad nim chłopiec, który nie wie co ze sobą zrobić, rozgląda się wokół bez wyraźnego powodu)

W trakcie ujęcia słyszymy motorniczego który dodaje:

...wolą to, niż praca w filharmonii.

 

(Scena 5)

 

Ujęcie 44

(plan totalny) Widzimy jak chłopiec wybiega z tramwaju, piosenka „Babie lato” jest słyszana głośniej)

Chłopiec przebiega przez ulicę, idzie przed siebie bez celu.

(Obserwujemy chłopca w planie totalnym, idzie, nie ogląda się za siebie, przyspiesza kroku, po chwili zatrzymuje się przy drzewie.)

 

 

Ujęcie 45

(zauważamy w planie ogólnym jak chłopak stojąc oparty o drzewo zaczyna wymiotować.)

 

Ujecie 46

(Kamera sunie za chłopcem, który zaczyna biec)

Jedziemy za nim obserwując go w planie amerykańskim trochę ucieka nam z kadru ale doganiamy go i wyprzedzamy. Jest oszołomiony, w oczach ma łzy, nie wie gdzie biegnie. Skręca...

 

Ujęcie 47

(widzimy teraz chłopaka w planie ogólnym, wychodzi z zakrętu, kamera jest sztywna ,)

Chłopak wyciera ręką twarz.

-6-

 

Ujecie 48

(kamera na powrót sunie za nim po chwili staje nieruchomo)

Chłopiec wbiegł w ciasną uliczkę, zatrzymał się by złapać tchu, powoli zaczyna obracać się w lewo.

 

Ujęcie 49

(Plan ogólny, chłopiec lekko wypada z kadru, w tle zauważamy dziecko, małego cygana około 12 lat)

mały cygan siedzi na ziemi, pali papierosa przygląda się spokojnie chłopakowi, który też na niego zerka.

 

Ujęcie 50

(obserwujemy chłopaka z punktu widzenia małego cygana, plan pełny)

chłopak wyciąga ręce do małego cygana, rusza w jego stronę potykając się. Nic nie mówi. Kamera wyrywa do góry w ten sposób jak gdyby mały cygan zerwał się na równe nogi.

 

Ujęcie 51

( plan amerykański, chłopak próbuje objąć małego cygana)

Chłopak wykonuje taki ruch jak gdyby chciał przytulić cygana, obserwujemy to zajście zza pleców chłopaka. W tym momencie mały cygan wyrywa się, w szamotaninie widzimy...

 

Ujęcie 52

(Plan w detalu, mały cygan bardzo zręcznie wyciąga pistolet)

Gdy cygan wyciąga pistolet i wymierza w brzuch chłopaka, w tym momencie chłopak nie zdaje sobie sprawy z zagrożenia.

 

Ujęcie 53

(Plan w pół zbliżeniu, widzimy twarz chłopca, oraz plecy małego cygana)

W tym momencie gdy słyszymy strzał, chłopak robi minę jakby coś połknął. Jednocześnie wyraża zdumienie.

muzyka „babie lato” jest gwałtownie zatrzymana

 

 

Ujęcie 54

(Plan pełny, kamera jest sztywna, szeroki kąt widzenia). Martwy chłopak w dolnym rogu kadru.

Chłopiec upada na kolana, później na twarz, mały cygan rozgląda się, jednocześnie wyjmując portfel z kieszeni chłopaka, chwilę później zauważa tę pięciozłotówkę, która leży obok ręki denata, podnosi ją chucha na nią, chowa do kieszeni i odchodzi...

 

Wyciemnienie obrazu, cisza...

 

 

 

 

                                                                                       FIN

 

 

 

 

 

Spisane przez: paweł rek, warszawa 2003

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
rektus · dnia 27.08.2013 19:16 · Czytań: 834 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 2
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
aga63 dnia 28.08.2013 14:10
O matko. Ależ Ty masz krwawe wizje :) Czemu brakło Ci motywacji? Ja tam się na "tych rzeczach" nie znam, ale te wszystkie "plany" i "ujęcia" wyglądają mi naprawdę profesjonalnie :)

Pozdrawiam :)
rektus dnia 29.08.2013 19:11
Dziękować.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:58
Najnowszy:wrodinam