teatr bez akcji - akacjowa agnes
Poezja » Wiersze » teatr bez akcji
A A A

gram na myślach słowem

wyrazy tańczą w balecie

wykonując arabeski

 

balansują między

intencją a zrozumieniem

jednoznaczne litery spajają

wieloznaczne zwroty

 

akcji całkowicie brak

jest przesłonięta konsternacją

jak sztruksową kotarą

 

wola i mus

chęć i powinność

bijące się wciąż o prestiż

kuszą jak kurtyzana

rabatem z zadowolenia

 

a ja ciągle szukam

odpowiednich szarpnięć

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
akacjowa agnes · dnia 15.09.2013 12:05 · Czytań: 470 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 19
Komentarze
Arras35 dnia 15.09.2013 12:27 Ocena: Świetne!
Witam!
Prawdopodobnie Świat powstał w wyniku dźwięku. Nikt chyba nie zna odpowiedzi. Są tylko przypuszczenia. Po przeczytaniu odniosłem wrażenie, że całe życie człowieka zawarte jest w jednym dniu. Dla świata i kosmosu faktycznie nasze życie jest tylko chwilą. Bardzo inteligentny, mający wiele znaczeń wiersz. Odnoszących się do życia i rozwoju człowieka.
Nie chciałbym tutaj się rozdrabniać na elementy pierwsze, ale ten utwór zmusza wręcz do myślenia i zastanowienia nad życiem i sobą. Naprawdę jestem pod wrażeniem. Super.
Dla mnie idealny i twórczy. :)
Pozdrawiam
Arras
akacjowa agnes dnia 15.09.2013 13:52
Arrasie, jestem głęboko poruszona Twoim komentarzem. Nie sądziłam, że ten wiersz może zrobić aż takie wrażenie. Znaczeń faktycznie jest w nim wiele. Więc chyba każdy znajdzie w nim coś dla siebie.
Pozdrawiam i zapraszam jak najczęściej :)
Miladora dnia 15.09.2013 16:22
No to możemy trochę się pobawić, Agnesko. :)

Zacznę od tego, że nie jest źle, i że gorsze wiersze widziałam na głównej. ;)
A co można zrobić z tym?
Dopracować w domu i wrzucić ponownie, wyłączając "edytor tekstu", żeby nie było takich odstępów między wersami.
Ale po kolei:
Spróbuj pobawić się wersyfikacją - myślę tu o oddzieleniu poszczególnych myśli linijką odstępu.
Zastanowiłabym się też nad metaforą "struny myśli" - skoro to teatr, to może scena byłaby lepsza?
Gram w słowa na scenie myśli? Albo tylko "gram w słowa/słowami"? To wydaje mi się lepsze.
Ale nie jestem tego pewna, przyznaję.

Natomiast:
- wy­ra­zy uczuć tań­czą w ba­le­cie
wy­ko­nu­jąc ara­be­skę - skoro liczba mnoga "wyrazy tańczą" to nie jedną "arabeskę", tylko "arabeski". Wtedy dobrze byłoby się jednak pozbyć "myśli", żeby końcówki nie wpadały na siebie.

- kuszą jak kur­ty­za­na
ra­ba­tem z za­do­wo­le­nia - ta "kurtyzana" jest trochę z innej bajki, zwłaszcza że autorkę-kobietę kurtyzana niekoniecznie musi kusić. ;)
Te dwa wersy to jakby za dużo. Spróbuj przeczytać bez nich.

Ale w sumie ten teatr bez akcji faktycznie zmusza do myślenia - jest to jak gdyby moment zatrzymania w czasie, kiedy widzimy nagle dwa przeciwstawne bieguny i siebie pomiędzy, doznając wielu ambiwalentnych uczuć.

No to miłej zabawy :)
Eremita dnia 15.09.2013 16:30
Witam. Odnośnie tej arabeski to bym trochę polemizował, ponieważ arabeska jest przecież rodzajem tańca podobnie jak salsa czy rumba. Wydaje mi się, że powinna pozostać "arabeska", ponieważ można porównać to np. z salsą lub rumbą. Nie napiszemy "myśli tańczą salsy" lub "myśli tańczą rumby" ale "myśli tańczą salsę". W wierszu proponuję popracować nad wersyfikacją ale sam wiersz bardzo dobry.

Cytat:
wola i mus chęć i po­win­ność


to na przykład oddzieliłbym od siebie i przekształcić w dwa wersy.

Cytat:
akcji cał­ko­wi­cie brak

jest prze­sło­nię­ta esen­cją

głę­bo­kiej kon­ster­na­cji


na Twoim miejscu tu bym troszkę poprawił ale nie wiem jeszcze jak. Wiersz jednak mi się podoba. Pozdrawiam serdecznie
akacjowa agnes dnia 15.09.2013 16:52
Dziękuję, Miladoro i Eremito, za podpowiedzi. Podzieliłam wiersz na frazy. Zmieniałam arabeski na liczbę mnogą, bo to faktycznie pozy baletowe. Rozdzieliłam "wolę i mus" od "chęci i powinności".
Co do reszty uwag, muszę pomyśleć. Słowami gram na strunach myśli, ale nie koniecznie swoich :) W teatrze można grać także na instrumentach, a szczególnie na myślach widzów :)
Ta konsternacja też powinna zostać, bo wynika z nieumiejętności wybrania, co ważniejsze "wola czy mus".
A kurtyzana to rola, jaką gra niejeden z dylematów w naszym życiu. Więc też nie chciałabym jej wyrzucać na bruk :)
Ale jeszcze podumam.
Wielkie dzięki.
Miladora dnia 15.09.2013 16:55
Cytat:
ponieważ arabeska jest przecież rodzajem tańca podobnie jak salsa czy rumba.

Niestety nie, Eremito. :)
Arabeska - arabesque - to figura w balecie. I trudno, żeby wiele osób wykonywało jedną arabeskę. Tak samo, jak tancerze nie mogą kręcić piruet, tylko piruety. ;)
Eremita dnia 15.09.2013 17:02
W takim razie przepraszam. Nie znam się na balecie, a gdzieś w internecie znalazłem informację, że arabeska to rodzaj tańca. Muszę dokładniej sprawdzać. Pozdrawiam :D
Zachary Ann dnia 15.09.2013 17:03
Cytat:
na stru­nach myśli

Cytat:
wy­ra­zy uczuć

Cytat:
mię­dzy wscho­dem in­ten­cji

Cytat:
a za­cho­dem zro­zu­mie­nia

Cytat:
jest prze­sło­nię­ta esen­cjągłę­bo­kiej kon­ster­na­cji


Ja jeszcze dodam od siebie, że to co powyżej to IMHO za dużo jak na taki tekst, szczególnie, że większość tego co zacytowałem występuje blisko siebie.

Pozdrawiam,
Ann.
Miladora dnia 15.09.2013 17:16
akacjowa agnes napisała:
A kurtyzana to rola, jaką gra niejeden z dylematów w naszym życiu.

Rozumiem. :)
Ale może "dziwka" byłaby lepsza? Bardziej wymowna.
akacjowa agnes dnia 15.09.2013 17:22
Aaaa, teraz zakumałam w czym rzecz. Zatem niech zostanę we wprawkach, bo tego już poprawiać nie będę. Nie dam rady.
Dziękuję, Zachary, za otworzenie mi oczu.

Hm, "dziwka" mówisz... Chyba za mocno. Do arabeski jednak pasuje mi kurtyzana :)
wodniczka dnia 19.09.2013 16:48
Cytat:
akcji cał­ko­wi­cie brak
- tutaj chyba niepotrzebna inwersja. :).
Na samym początku za dużo jak dla mnie dopełniaczowych form ale dalej już lekko. Nie wiem, czemu wiersz wylądował tutaj:).
Pozdrawiam.
akacjowa agnes dnia 19.09.2013 18:12
Dziękuję, wodniczko. Inwersja wynikła z połączenia z poprzednim wersem:
Cytat:
wie­lo­znacz­ne zwro­ty



akcji cał­ko­wi­cie brak

Tak sobie zagrałam.
Poza tym też zastanawiałam się, dlaczego tu wylądowałam :p, ale Zachary wytłumaczył wszystko.

Pozdrawiam
wodniczka dnia 19.09.2013 22:42
no tak - przepraszam. :). To się nazywa czytać ze zrozumieniem;)
Ignotus dnia 21.09.2013 11:36
Co za wspaniała refleksja subtelnie zawarta w wierszu, może i jestem laikiem, może nie dam Ci wyszukanych porad. Dla mnie? Świetnie i tyle :)
akacjowa agnes dnia 21.09.2013 11:44
Dziękuję, Ignotusie, za brak wyszukanych porad ;P Cieszę się, że świetnie.
Pozdrawiam
pedrooo dnia 27.10.2013 17:00 Ocena: Świetne!
Od niedawne jestem członkiem społeczności tego portalu, nie mam jeszcze klucza zachowań, teksty które czytam, komentuję wybieram chaotycznie, trochę indukcyjnie. I tak trafiłem na ten tekst. Z łatwością potrafię się odnaleźć w przedstawionej poetyckiej rzeczywistości. Bardzo trafia do mnie paradoks tytułu - "teatr bez akcji" i bardzo moim zdaniem dynamiczna treść liryku. Jest taniec, balet, spajanie a nawet walka... i ten cudny spektakl nie może się wydostać i zaistnieć na deskach teatralnych, bo przysłania je straszna i jak dla mnie przerażająca, przytłaczająca i w ogóle brzydka, stęchlizną zajeżdżająca kotara konsternacji, która na dodatek jest ze sztruksu... Odczytuję wiersza jako bardzo trafną i bliską mi metaforę braku umiejętności wyrażania uczuć. cudny ;) pozdrawiam.
akacjowa agnes dnia 27.10.2013 17:40
Jejku, Pedrooo, ale miły i obszerny komentarz mi ofiarowałeś :) Dziękuję, nie sądziłam, że ktoś jeszcze zajrzy do mojego teatru :) Pozdrawiam
darek i mania dnia 27.10.2013 17:44
i ja spóźniony - biletu szukałem . tytuł klamra " W teatrze bez akcji" - aż się prosi . ładnie :)
akacjowa agnes dnia 27.10.2013 18:19
Dziękuję Wam za wizytę. Ale tytułu nie zmienię ;)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty